Gå til innhold



Foto

Jakt-hund


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Jon H

Jon H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 08:30

jeg lurer på og kjøpe meg en fuglehund ettervært, noen her som har greie på emne? noen raser som egner seg bra til rypejakt feks:)

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 09:09

Tja det er jo flere å velge mellom. Skal du gå for setter er det vel gordon som er finest.... men jeg har ikke peiling på jakt med hund. Har Dachs selv men den brukes ikke på jakt.

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 09:22

fins så mange typer.. Nokon hunder er best på å hente rypa, nokon er best på å få den opp frå lyngen, nokon er best i lia, andre er best på myra.. husk også at du skal ha bikkja resten av året ikkje berre i jakta. Stor forskjell i kor mykje jobb det er å få forskjellige raser og individ innad i rasa gode på jakt også, velg gjerne oppdretter med omhu så du finn nokon avstamninger som har blitt brukt til jakt med hell..
Altfor mange som sit med jakthunder som er skuddredde og er lite interesserte, eller som meg, driv ikkje med jakt men Golden min har plagsomt mykje jaktinnstinkt og tek stand på kaniner i bur, henter høna til naboen, forsvinner etter spor i skogen osv..

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4 Jon H

Jon H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 14:53

har mest en aporterende hund i sikte.. noen erfaringer med Engelsk springer spaniel?

#5 Goblin

Goblin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 16 February 2010 - 20:42

Fugle hund, altså hund som jakter på fugl:)

To ting ved den typen hund.: A den kan ikke fly :B den ønsker seg husky pels med glidelås til julegave.

Seriøst:) Hva og hvordan skal du bruke bikkja? det er behovet som forklarer rasen. Jakter mye selv, mest rådyr og elg, har sjøl en beagle.

Tar gjerne en bikkje prat her ine også.



Ingenting er umulig!
Det umulige tar bare litt lengere tid:)

#6 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 16 February 2010 - 20:53

Springer spanielen er en veldig trivelig hund, jakta grouse med sånn i Skottland for noa år sea. Blei imponert over draget i så liten hund smile.gif Ellers har je mest erfaring med engelsk og gordon, engelsk er etter mitt skjønn lite egna for snø... Det pakker seg på labba og kroppen fryser spent ihjel. Gordon er jo en staselig setter, hardfør og robust men egner seg best te skogsfugljakt. Har litt trangere søk enn engelsk og KAN bli litt mye støvlepusser i fjellet. Har jakta med vorsteh endel, og som jakthund er dom bra, men kan væra strie og dressere.

Du sier lite om din erfaring med hund fra før, det kan væra greit å vite før en kommer med anbefalinger.

Gå gjerne inn på Kammeret.no og sjekk å som skrives der, om du itte alt har gjort det.

Jakter sjøl mest ælj og har to østsibirske laikaer men sier itte neitakk te en tur med en bra fuglehund eller en god haralos wink.gif

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#7 Lipton

Lipton

    Too bored to breathe...

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 16 February 2010 - 21:07

Det enkleste er ofte det beste:

NKK

Hundesonen

Canis

Fuglehunder.no

...gå rett til kilden cool.gif
Mvh
-Lipton-


454/7,4/300 - Go big or stay home!!


"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams


"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson


Visit LIPTON'S PALACE!!


#8 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 16 February 2010 - 21:10

QUOTE(Lipton @ 16 Feb 2010, 21:07) <{POST_SNAPBACK}>
Det enkleste er ofte det beste:

NKK

Hundesonen

Canis

Fuglehunder.no

...gå rett til kilden cool.gif


Du har alltid så greie svar på ting du Lipton wink.gif

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#9 Lipton

Lipton

    Too bored to breathe...

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 16 February 2010 - 21:21

QUOTE(Skauing @ 16 Feb 2010, 21:10) <{POST_SNAPBACK}>
Du har alltid så greie svar på ting du Lipton wink.gif

Sjøl har jeg bikkjer og bil og spør bikkjefolk om bikkjer og bilfolk om bil... Stikker ikke inn på værste' på jobben og spør om fortips akkurat...

Vakke annet enn godt ment da - sjøl om jeg framstår rimelig arrogant... tongue.gif
Mvh
-Lipton-


454/7,4/300 - Go big or stay home!!


"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams


"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson


Visit LIPTON'S PALACE!!


#10 rogerbakken

rogerbakken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 16 February 2010 - 22:02

har selv en fuglehund, det er en Breton, en stående fuglehund, tar stand på fugl som sitter på bakken, den skal sitte der til man gir beskjed om at den skal reise fugl og sette seg ned igjen etter (ikke helt lett smile.gif )

men kjøper du en hund som skal brukes i jakt og har et jaktbehov i sine gener! Skal den brukes til det også og ikke bare bli en hjemme/kose hund.

er jakt bare en liten tid av året men den jakt tida skal hunden brukes!
så tenk litt om åssen jakt du skal ha og åssen hund som passer deg best. gordon setter er f.eks ganske stressa av rase mens en BNreton er veldig rolig. selvfølgelig untak!
Roger Bakken 1988
Skien

Suzuki vitara V6 96mod
Suzuki SJ 410 Prosjekt..