Gå til innhold



Foto

sånn skal man skifte olje på automatkassa til gen 3


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 21 February 2010 - 02:04

Da har jeg funnet ut hvordan man skifter olje på automat kassa på gen 3:

Man tar av slangen som sitter mellom ATF kjøleren og automatkassa, slik at oljen går igjennom kjøleren og ut.

Starter motoren (idle) med giret i N modus ca 1 minutt eller 4 liter olje.

Tapper ut resten av oljen igjennom drain pluggen under kassa.

Hell på 6 liter nye olje og og start motoren i N og tapp oljen ut igjennom slangen som sitter mellom ATF kjøleren og kassa, dette skal man gjøre til man har fått ut ca 8 liter.

Hell på ny olje.

Vips så har man ny olje på kassa.

Har en detaljert bruksanvisning på dette hvis noen er interessert...

#2 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 12:03

QUOTE(TIMTIM @ 21 Feb 2010, 02:04) <{POST_SNAPBACK}>
Har en detaljert bruksanvisning på dette hvis noen er interessert...


Kunne du ikke legge ut den?
Sender deg uanset en PM med epost. Blir veldig glad om du sender den.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#3 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 21:10

QUOTE(TIMTIM @ 21 Feb 2010, 02:04) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg funnet ut hvordan man skifter olje på automat kassa på gen 3:

Man tar av slangen som sitter mellom ATF kjøleren og automatkassa, slik at oljen går igjennom kjøleren og ut.

Starter motoren (idle) med giret i N modus ca 1 minutt eller 4 liter olje.

Tapper ut resten av oljen igjennom drain pluggen under kassa.

Hell på 6 liter nye olje og og start motoren i N og tapp oljen ut igjennom slangen som sitter mellom ATF kjøleren og kassa, dette skal man gjøre til man har fått ut ca 8 liter.

Hell på ny olje.

Vips så har man ny olje på kassa.

Har en detaljert bruksanvisning på dette hvis noen er interessert...


Interessant, da jeg vurdere å bytte olje "ordentlig" på automatkassen.

Men hva skiller denne metoden fra å sette "flow" på kassen for å få tømt den? Gutta på Automatservice i Bergen sier det går med 20 liter olje for å "dytte ut" all den gamle oljen. Derfor skal de også ha den ublu pris av kr 5000 for jobben. Jeg kunne godt tenke meg å gjøre dette billigere om det ikke er risiko ved din metode.


edan

#4 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 22:34

Er ingen forskjell, dette er bare en metode man kan gjøre hvis man ikka har mulighet til å sette flow på.

#5 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 22:56


Olje skift av automat kassa ligger under fanen Vehicle Service
Går jo med en slump olje her også,men tror det er mulig å gjøre dette selv og da kommer man jo langt under kr 5000,- med Biltema olje.

Veit ikke om det er nødvendig å la det renne 8 liter olje igjennom, jeg er fornøyd hvis jeg får bytta 90% og sparer 6 liter olje, men sjekka pris på olje på biltema mens jeg skriver dette og der koster jaggu meg 1 liter 50 kr, så da gjør det jo egentlig ikke noen om man slumper litt.



Attached File  23.pdf   2.08MB   1205 downloads



#6 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 23:25

hmm her er det så veldig viktig å gjøre noe som ingen automat verksteder gjør, bortsett fra ved overhalling fordi dere tror at det ikke er nok å skifte det som skiftes ved intervall.... også vurderer dere biltema olje etterpå ???????

merkeligste jeg har hørt...



eller..hvis tanken er å bruke biltema olja til flowingen også ha på kvalitetsolje etterpå så skjønner jeg.


men..jeg er ingen expert på automater, har drivi en del med det, men ikke nok... og vært hos ZF i noen måneder på kurs på diverse automater, deres anbefallinger er lik mitsubishi sin anbefalling på deres automat kasse.... kan ikke fatte å begripe hvorfor dere absolutt skal ha ut alt på engang... olja mister aldri(ALDRI) sin smøre eller kjøle egenskap, kun rense egenskapen og den er mer en godt nok ivaretatt av de anbefalte skift intervallene...


ingenting er bedre en å skifte alt såklart, men totalt unødvendig. er MYE viktigere med kvalitets olje .

etter mange tester i benken vår (der vi testkjører automat kasser)og med forskere fra ffi, så viser det seg gang på gang at de billigere oljene IKKE holder kvaliteten de lover gjennom sitt datablad.
_RalliArt_

#7 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 23:55

ja nei viktig er det vel kanskje ikke, men en mulighet.

Interessant det der med olje kvalitet, jeg har ikke peiling, men har hørt alt mulig av forklaringer blant annet at Biltema olje er produsert av Statoil, men har ikke sett noe dokumentasjon på det.
Men finnes det noen oversikt et eller annet sted hvor de forskjellige oljene har blitt testet?


#8 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 10:40

Off Topic:

Det er en myte at kvalitet på olje har med prisen å gjøre.
Kvalteten beskrives på kanna i henhold til følgende normer: ACEA (europeisk) API (Amerikansk)
Til motoren på Pajero overgår Biltema motorolje om jeg ikke husker feil (Helsyntetisk 5-40) 3 eller 4 grader etter API i kvaltet i forhold til hva Mitsubishi beskriver.

Sakset fra Castrol Sverige:
QUOTE
API-systemet - en amerikansk standard för smörjmedelskvalitet
API systemet använder alfabetet för att beskriva oljekvaliteten. För motorolja gäller att API S syftar till bensinmotorer och API C syftar till dieselmotorer. Efter följer en bokstav som ger kvalitetsnivån. För bensinmotorer är den nu högsta kvaliteten API SM och för diesel-
motorer API CF. Du kan alltid välja en högre oljespecifikation än vad instruktionsboken säger. För växellådsolja heter specifikationen API GL följt av en siffra (1-5). Denna bör alltid följas enligt bilens instruktionsbok.
ACEA-systemet - en europeisk standard för smörjmedelskvalitet
Systemet används för att klassa motoroljor efter dess kvalitet. Står det i instruktionsboken att en A1/B1-olja ska användas är det möjligt att använda en A3/B3/B4-olja eller A5/B5.
En ACEA A5/B5 - liksom en A3/B3/B4-olja är unik och kan inte ersättas av annan oljekvalitet.
Bilmärkes specifikationer
Vissa bilfabrikanter har egna system för att definiera vilken olja som ska användas till exempel VW, BMW och Ford.

Uten dette systemet ville det vært mye problemer rundt om kring..
Overgår eller tilsvarer kvaliteten på motoroljen det som er stemplet på kanna det din bil skal ha, er det bare å helle den på med god samvittighet. For gearoljer må kvaliteten være spesifik. Om den heter Mobil 1 eller lignende et mindre interessant.
Selv har jeg kjørt flere hundre tusen kilometer på Biltema Olje.
Tro ikke at oljen du får på bilverkstedet nødvendig vis kommer fra noe annet sted en Biltema sine oljer.

Edited by enjarl, 03 March 2010 - 10:44.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#9 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 16:10

nei ja nja....
problemet er når olja blir tatt ut på forskjellige steder i produksjonen så holder den ikke spec`en sin...
noen dyre, men mange billige oljer holder ikke den gitte spec`en.. sånn er det bare.
de aller fleste er greie nok til at det ikke skjer så mye med det første, men over lang tid så skjer det ting.

er jo bare for de som vil eller bryr seg å køpe inn diverse olje og få den sjekket hos noen som driver med det. vi sender til ffi og får som regel de svarene som gjør at denne myten om billig olje stemmer...

fritt å velge olje og det aller meste går bra..finnes til og med de som er fornøyd med mekonomens glødeplugger på pajero gen2 smile.gifsmile.gifsmile.gif de som ikke har hatt disse bilene nye vet ikke hvor gode de kunne vært og er mer en fornnøyd med den de har...det er bra og er det bra, så er det godt nok
_RalliArt_

#10 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 12:47

Hmm,

Så det er fritt frem til å skrive hva man vil på kanna?

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#11 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 20:40

nesten... de får jo sine spec fra oljetanken, men spec en holder seg ikke lik i hele utagelsen og de forskjellige "produsentene" tilsetter sine kjemikalier basert på sin opplyste spec, og der blir forskjellene store...

dette er ting som ikke er så gode å diskutere for ingen vet de riktige svarene, jeg vet våre svare, vi har kjørt mange olje tester for som regel 6 forksjellige leverandører,kjører motorer under forskjellige vilkår og til slutt kjører vi dem i ras smile.gifsmile.gifsmile.gif

og hvergang en ny olje skal inn isystemet så tester vi den for å finneut om de holder spece`n sin . noe de faktisk sjelden gjør..

så utifra sine dokumenterte spec så kan man aldri ta noe for feil opplysninger på kannene.men de betaler derreter for råvarene og kan selge de billigere ut. man får hva man betaler for. men man må huske at de fleste oljene er gode nok for våre motorer uannsett.

_RalliArt_

#12 kensto

kensto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 10 May 2010 - 20:00

QUOTE(TIMTIM @ 21 Feb 2010, 03:04) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg funnet ut hvordan man skifter olje på automat kassa på gen 3:

Man tar av slangen som sitter mellom ATF kjøleren og automatkassa, slik at oljen går igjennom kjøleren og ut.

Starter motoren (idle) med giret i N modus ca 1 minutt eller 4 liter olje.

Tapper ut resten av oljen igjennom drain pluggen under kassa.

Hell på 6 liter nye olje og og start motoren i N og tapp oljen ut igjennom slangen som sitter mellom ATF kjøleren og kassa, dette skal man gjøre til man har fått ut ca 8 liter.

Hell på ny olje.

Vips så har man ny olje på kassa.

Har en detaljert bruksanvisning på dette hvis noen er interessert...


Dette hørtes bra ut, men må bør vell ta ned bunnpanna og rense silen samtidig som man skifter olje, eller er jeg helt på jorde?

#13 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 10 May 2010 - 20:53

Viste ikke at det var noen bunnpanne på ei automatkasse...

#14 kensto

kensto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 15:52

QUOTE(TIMTIM @ 10 May 2010, 21:53) <{POST_SNAPBACK}>
Viste ikke at det var noen bunnpanne på ei automatkasse...



Er det, og jeg bruker og ta av denne når jeg skal skifte ojle, så jeg kan rense silen, eller filteret som noen kaller det.
får ikke skiftet olja i konverteren, men jeg skifter heller litt ofte.
Er ikke mye dritt i silen, men greit og få den ren

#15 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 20:03

Bare fordi jeg er nyfiken...Evoman: hvor jobber du?
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#16 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 22:28

i forsvaret smile.gif som motorteknikker, overhaller motorer og vidreutvikler og testkjører dem i brems...
_RalliArt_