Kjølevæske forsvinner, aner ikke hvor
#1
Posted 24 February 2010 - 01:15
Kjenner jeg begynner å bli mektig lei den bilen nå. Skulle sette batteriene på lading, da ser jeg ekspansjonstanken er nærmere tom! Og det er rett etter jeg har kjørt med bilen (mao, den er fortsatt varm).
Kan vel fortelle at tidligere i vinter så begynte varmeanlegge å skape seg, dvs det begynte å blåse kald luft helt uten videre, og etter kanskje 20min så begynte det å blåse varmt, uavhengig av om motoren var varm eller ikke. Så det var lite kjølevæske på motoren, tok da å byttet denne og innbilte meg problemet var borte. Etter en stund begynte den med samme igjen. Det skal nevnes jeg kjenner en merkelig lukt i bilen, kjølevæske lukt, men har ikke tenkt noe spesielt over det.
Det er kjørt ca en halv tank diesel siden sist jeg etterfylte kjølevæske å kontrollerte at det var på rett nivå. Så hvor de 5-10 litrene med kjølevæske kan ha forsvunnet på en halv tank diesel aner ikke jeg . 5-10liter er kanskje litt overdrevet, men hele ekspansjonstanken var iallfall tom!.
Det kan også nevnes at det så litt skittent ut under pansere, brune flekker rondt forbi, kan det tenkes at korken til ekspansjonstanken ikke holder tett? Kjølevæska har jo en brunaktig farge, selv om det ikke er lenge siden jeg byttet den.
Tenker selv det må være noe sammeheng i kjølevæsken som forsvinner og varmeanlegge i bilen. Har ikke sett noe spesiell røyk på bilen, motoretemp har vært litt høyere enn normalt, men omtrent ikke merkbart. Eksostemp har ligget på rondt 550 fahrenheit ved hard kjøring.
Har sikkert glemt å nevne noe nå,men men...
Trenger hjelp, så er det noen som har forslag, fyr løs!
#3
Posted 24 February 2010 - 02:26
Har ikke byttet noe termostat, kan den ha noe med at kjølevæsken forsvinner?
Edit: Glemte å nevne at når jeg kjører bilen å den er stein kald, så ser jeg temperaturen stiger fint ca til første streken, så synker den litt igjen (samme tidspunkt bilen begynner å blåse kaldt). Synker vel kanskje noen milimeter, så ligger den der ei stund før den kommer opp til driftstemp.
Kanskje det bare er termostaten som er gåen da ? fatter ikke hvordan kjølevæsken har forsvunnet though.
Edited by mathiash, 24 February 2010 - 02:48.
#4
Posted 24 February 2010 - 08:14
Hei
Powerstroken har ikke noen historie med toppakninger, men har ett par andre småe svakheter. De har grov støpning innvendig slik at små luftbobbler kan oppstå og ruste hull i sylinderveggene.
( Dette har det vært skrevet om tidligere ) Det er derfor viktig og skifte frostvæske etter intervall eller gjøre som jeg og kjøpe Inhibitor ( rusthemmer ) og fylle på. Scania har dette. Det er en grunn til at frostvæska også skal byttes på alle motorene.
Ett annet problem er messinghylsene som sitter mellom innjektorene og toppen. Her kan det kan tære og skape lekasjer.
I begge tilfeller kan luft og trykk i kjølesystemet oppstå og frostvæske forsvinne. Det skal forholdsvis mye lekasje til før eksosen blir hvit.
Man må nesten trykksette kjøleanlegget for og finne ut hvor vannet tar veien.
#5
Posted 24 February 2010 - 09:55
Når det plutselig kommer kaldluft og motortemp forsvinner tyder det på luftboble i systemet, vil tro at termostaten er i orden fordi du har ett overtrykk i kjølesystemet som når termostaten er lukket "presser" vannet til varmeregisteret og du får varmluft ut men med en gang termostaten åpner vil trykket synke og vannet blir ikke presset til varmeregisteret og viss nivået er lavt eller du har en liten luftboble vil dette merkes da, dette gjelder også på motortemp. da sensoren er beregnet til å måle temp. i vann og ikke luft (luft leder ikke varme like godt som vann).
Er ikke så god å forklare men poenget er at dersom varmen forsvinner i det termostaten skal slå inn, virker sannsynligvis termostaten.
Sjekk for lekkasjer ved slangene inn til varmeregisteret og varmeregisteret når bilen er varm, det kan også hende at radiatorlokket ikke lukker skikkeligt og dermed lekker vann ut når vannet er varmt (ikke holder angitt trykk), prøv å låne ett fra en annen bil og se om det hjelper, tror disse er rimeligt standard.
#6
Posted 24 February 2010 - 21:46
Når det forsvinner opptil 10 liter frostvæske burde det være vått på dørken eller under bilen eller være en synlig lekasje.
Men, som sagt så er det best å kjøre på ett verksted og få kjølesystemet trykktestet. Det er den beste metoden for å finne skjulte lekkasjer.
#7
Posted 25 February 2010 - 00:46
Edit:
Om han trykktester eller hva han skal gjøre vett jeg ikke. Han skulle ta EU kontrollen først, så skulle han ringe meg angående kjølevæsken.
Edited by mathiash, 25 February 2010 - 00:53.
#8
Posted 02 March 2010 - 17:26
Han som har bilen på EU kontroll oppdaget en slangeklemme så lekket når bilen var varm og var i gang, var snakk om store mengder. Så det er jo gode nyheter
Men! Han likte ikke fargen og lukten på kjølevæska. Den er ikke mer enn ca 1000km gammel, og den er helt svart, ser nesten ut som olje. Og den lukter eksos. Er like tynnflytende som vann.
Så det han foreslo var bare å kjøre med bilen nå framover, å sjekke at det ikke forsvant mer kjølevæske. Hvis det fortsatt forsvant kjølevæske, så måtte vi heller ta neste steg da og begynne å skru.
Har sittet å googlet litt de siste dagene. Kom over en del topicer som handlet om diesel i kjølevæsken. Virker som det er en del som har hatt problem med dette borti statene.
Det er "cracked" injector cups, som det kalles på engelsk. Så renner dieselen ut der og inn i overflow, og ender opp i kjølevæsken.
Holder en fing på dette jeg. Noen her som har bedre kjennskap til dette problemet?
Men for nå så kommer jeg til å følge rådet til han mekanikeren, å bare kjøre bilen å følge med om det forsvinner kjølevæske.
#9
Posted 02 March 2010 - 20:17
Hei
Cracked inj. cups er det samme som jeg skrev om tidligere. Det er de hylsene som sitter mellom injektorne og toppen. Er ikke bare i USA de har problem. Vet av en her i Målselv og to i Tromsø.
En hadde sprukket og en hadde det begynt og tære i toppen.
Er litt arbeid og skifte men ingen umulighet.
Du får håpe på det beste, men lekasje når det er varmt betyr gjerne trykk i systemet og det kan jo komme fra disse hylsene.
#10
Posted 02 March 2010 - 23:53
Hva mener du jeg bør gjøre? Fortsette å kjøre å se det ann, eller bør jeg tenke på å begynne å skru?
Er merkelig at det lukter eksos av kjølevæsken da, burde det ikke heller lukte diesel?
Høres uansett ut som det er det problemet jeg har fått.
#11
Posted 03 March 2010 - 09:09
Hva mener du jeg bør gjøre? Fortsette å kjøre å se det ann, eller bør jeg tenke på å begynne å skru?
Er merkelig at det lukter eksos av kjølevæsken da, burde det ikke heller lukte diesel?
Høres uansett ut som det er det problemet jeg har fått.
Hei
Dieselen forbrenner og det er da det virkelig blir trykk og det antakelig kommer ut i kjølevæska. Derfor lukter det eksos og ikke diesel.
Får du mye trykk i kjølesystemet?
Å kjøre med noe som er feil er vel ikke det lureste. Jeg ville ha tatt en sylinderlekasje test for å adressere problemet.
Prøv å sjekk med Sarpsborg Motorverksted eller Minges eller US Ford suport ( de er omtalt her tidligere ) Noen av disse kan nok hjelpe deg videre.
#12
Posted 03 March 2010 - 10:50
Får prøve å kontakte US Ford. Takker for hjelp
#13
Posted 07 March 2010 - 07:59
Hei
Må komme med en rettelse.. På den ene bilen hadde injektorhylsa sprukket oppe og da fylte den kjølevæska med diesel. Han oppdaga problemet da det rant rein diesel ut av overløpsrøret.
Men hvis det tærer eller sprekker helt nede i forbindelse med brennkammeret vil jeg tro at eksos kan kommer inn i kj. væska.
Som sagt... sylinderlekasje test er det beste for å være sikker på hvor feilen ligger.
#14
Posted 08 March 2010 - 01:19
Må ta en service på bilen allikevel neste friperiode, så jeg tenker jeg tar dette i samme slengen.