noen som sitter med info om regelverket for sveising / lapping av rammer på bil?? er det noe spes regler?
sveising på ramme
Started by
så driten spruter
, Feb 26 2010 21:14
8 replies to this topic
#1
Posted 26 February 2010 - 21:14
IF IT WORKS , DONT FIX IT....!!
..IF YOU CAN`T FIX IT ,FUCK IT..!!
..IF YOU CAN`T FIX IT ,FUCK IT..!!
#2
Posted 26 February 2010 - 21:56
QUOTE(så driten spruter @ 26 Feb 2010, 21:14) <{POST_SNAPBACK}>
noen som sitter med info om regelverket for sveising / lapping av rammer på bil?? er det noe spes regler?
Et jævli vanskelig område for det er så mye uklarheter og totalt kaos i håndtering av regler. Men for å sveise på ramme kan BT kreve sertifisert sveiser, men det finnes knapt og hvilket sertifikat som skal kreves er det diskusjon om.
Så kommer det an på hvor omfattende det er. Litt fiksing av rust eller omfattende utskiftinger etter skade. Begge deler skal egentlig fremstilles til BT for visning, og endringer må være godkjent av uavhengig institutt.
Om du beskriver jobben litt bedre er det lettere å kommentere det. Men regelverket på området er vanskelig.
#3
Posted 26 February 2010 - 22:16
QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 Feb 2010, 21:56) <{POST_SNAPBACK}>
Et jævli vanskelig område for det er så mye uklarheter og totalt kaos i håndtering av regler. Men for å sveise på ramme kan BT kreve sertifisert sveiser, men det finnes knapt og hvilket sertifikat som skal kreves er det diskusjon om.
Så kommer det an på hvor omfattende det er. Litt fiksing av rust eller omfattende utskiftinger etter skade. Begge deler skal egentlig fremstilles til BT for visning, og endringer må være godkjent av uavhengig institutt.
Om du beskriver jobben litt bedre er det lettere å kommentere det. Men regelverket på området er vanskelig.
Så kommer det an på hvor omfattende det er. Litt fiksing av rust eller omfattende utskiftinger etter skade. Begge deler skal egentlig fremstilles til BT for visning, og endringer må være godkjent av uavhengig institutt.
Om du beskriver jobben litt bedre er det lettere å kommentere det. Men regelverket på området er vanskelig.
er litt som jeg mistenkte da ja... har faktisk spurt en glimmrendes mekaniker om det samme ,på en godkjenning av bil,og svaret hans var enkelt at så lenge ting ser "vetigt" ut etter du har reparert et hull i ramma er det ingen som henger seg opp i det..(så sant det ikke er fjernet noe nummer seff) grunnen til at jeg spør er at jeg etter et kjøp av en patrol nylig,har oppdaget et par mindre pene utbedringer på ramma ( 6x10cm plater).... tenkte at dett må gjøres skikkeligt men rett..=) tenker spes på om evnt sveis må være hel eller om man slipper unna med punktede plater eller om flatene må være jamne og slikt....kutte bort, legge utenpå..?? neste eier skal ikke bli skuffet over dårlige reparasjoner gjemt under masse tectyl gugg=)
IF IT WORKS , DONT FIX IT....!!
..IF YOU CAN`T FIX IT ,FUCK IT..!!
..IF YOU CAN`T FIX IT ,FUCK IT..!!
#4
Posted 27 February 2010 - 09:26
QUOTE(så driten spruter @ 26 Feb 2010, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
er litt som jeg mistenkte da ja... har faktisk spurt en glimmrendes mekaniker om det samme ,på en godkjenning av bil,og svaret hans var enkelt at så lenge ting ser "vetigt" ut etter du har reparert et hull i ramma er det ingen som henger seg opp i det..(så sant det ikke er fjernet noe nummer seff) grunnen til at jeg spør er at jeg etter et kjøp av en patrol nylig,har oppdaget et par mindre pene utbedringer på ramma ( 6x10cm plater).... tenkte at dett må gjøres skikkeligt men rett..=) tenker spes på om evnt sveis må være hel eller om man slipper unna med punktede plater eller om flatene må være jamne og slikt....kutte bort, legge utenpå..?? neste eier skal ikke bli skuffet over dårlige reparasjoner gjemt under masse tectyl gugg=)
IF IT WORKS , DONT FIX IT....!!
..IF YOU CAN`T FIX IT ,FUCK IT..!!
..IF YOU CAN`T FIX IT ,FUCK IT..!!
#5
Posted 03 March 2010 - 18:52
Vil du tilfredsstille neste eier, kapper du ut _nok_ og helsveiser butt i butt. Sliper pent etterpå og overflatebehandler. Da vises ikke reparasjonen og arbeidet er 100%. Tror ikke BT blir glad for å se ei plate som er punktsveisa fast nei.
Mannen i gata
#6
Posted 04 March 2010 - 22:16
QUOTE(Grusomkis @ 3 Mar 2010, 18:52) <{POST_SNAPBACK}>
Vil du tilfredsstille neste eier, kapper du ut _nok_ og helsveiser butt i butt. Sliper pent etterpå og overflatebehandler. Da vises ikke reparasjonen og arbeidet er 100%. Tror ikke BT blir glad for å se ei plate som er punktsveisa fast nei.
Høres rett ut, det ja!...mye arbeid...men,rett=) takk for svar!
IF IT WORKS , DONT FIX IT....!!
..IF YOU CAN`T FIX IT ,FUCK IT..!!
..IF YOU CAN`T FIX IT ,FUCK IT..!!
#7
Posted 11 March 2010 - 02:51
Ved sveising av understell/ramme på bil så har man en ganske grei tommelfinger-regel å gå etter.
Hvis det er "hel ved" og det ikke syns så legger ikke BT merke til det heller.
Altså kappe pent og sveise kant mot kant for så å slipe pent og jevnt etterpå.
Selvsagt kan du få trøbbel om noen lukter lunta og sjekker med røntgen, men da må det nesten vekke mistanke.
Verre om det er rammebrudd, da har man flere faktorer å ta hensyn til...sånt som stivhet og stabilitet, kontra elastisitet.
Hvis det er "hel ved" og det ikke syns så legger ikke BT merke til det heller.
Altså kappe pent og sveise kant mot kant for så å slipe pent og jevnt etterpå.
Selvsagt kan du få trøbbel om noen lukter lunta og sjekker med røntgen, men da må det nesten vekke mistanke.
Verre om det er rammebrudd, da har man flere faktorer å ta hensyn til...sånt som stivhet og stabilitet, kontra elastisitet.
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!
#8
Posted 11 March 2010 - 07:45
QUOTE(Arnt-W @ 11 Mar 2010, 02:51) <{POST_SNAPBACK}>
Ved sveising av understell/ramme på bil så har man en ganske grei tommelfinger-regel å gå etter.
Hvis det er "hel ved" og det ikke syns så legger ikke BT merke til det heller.
Altså kappe pent og sveise kant mot kant for så å slipe pent og jevnt etterpå.
Selvsagt kan du få trøbbel om noen lukter lunta og sjekker med røntgen, men da må det nesten vekke mistanke.
Verre om det er rammebrudd, da har man flere faktorer å ta hensyn til...sånt som stivhet og stabilitet, kontra elastisitet.
Hvis det er "hel ved" og det ikke syns så legger ikke BT merke til det heller.
Altså kappe pent og sveise kant mot kant for så å slipe pent og jevnt etterpå.
Selvsagt kan du få trøbbel om noen lukter lunta og sjekker med røntgen, men da må det nesten vekke mistanke.
Verre om det er rammebrudd, da har man flere faktorer å ta hensyn til...sånt som stivhet og stabilitet, kontra elastisitet.
Regelverket er sikkert endret i senere tid, men jeg hadde en Volvo 142 som jeg sveiste ganske mye rust på. (Slutten på 80 tallet) Deriblant måtte jeg sette inn en del nytt stål på bærende kanaler. Under en vanlig kontroll hos BT (EU-kontroll var ikke oppfunnet enda), hadde kontrolløren med seg en på opplæring, og han bemerket ovenfor ham at her har det vært sveist. Jeg fikk ingen kommentar på dette. Bilen gikk gjennom kontrollen med noen små mangler. Så på den tiden var vist fritt frem for å sveise på bærende konstruksjoner, så lenge det er ordentlig gjordt.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.
#9
Posted 11 March 2010 - 13:39
Nettopp, den gangen var det liksom et stille samtykke om at det var greit så lenge det ikke var i kategorien grove overgrep.
En brukket ramme som var skåret diagonalt før nye deler ble sveist inn passerte uten bemerkning så lenge ramma var rett og sveisen pen.
Kom du med en ramme som var skåret tvers av og lappet med fete sveisesømmer og mye hønseskitt så bare lo de av deg før de brettet skiltene dine sammen og deponerte dem i arkiv-17...
Husker jeg skulle "gjenopplive" en gammel transit som skulle inn i russebiltrafikken, den hadde rust i to bærebjelker under karrosseriet bak, samt to råtne "rustfeller" under dørtersklene fram, satt i timesvis og banket for å benke til 2 mm. plate som hadde samme profil som bjelkene bak, det ble faktisk vakkert.
Rustfellene foran hadde buet profil og var verre å få til, så enden på visa ble at jeg bygget to "kasser" med to vegger og bunn som jeg jukset til fals på og sveiste fast over elendigheten....og akkurat DET ble bemerket av bilsakkyndige ved kontrollen "Her er det sveist." var kommentaren.
Men vi kom oss velberget ut med både godkjent kontrollseddel og skilt i hånden.
En brukket ramme som var skåret diagonalt før nye deler ble sveist inn passerte uten bemerkning så lenge ramma var rett og sveisen pen.
Kom du med en ramme som var skåret tvers av og lappet med fete sveisesømmer og mye hønseskitt så bare lo de av deg før de brettet skiltene dine sammen og deponerte dem i arkiv-17...
Husker jeg skulle "gjenopplive" en gammel transit som skulle inn i russebiltrafikken, den hadde rust i to bærebjelker under karrosseriet bak, samt to råtne "rustfeller" under dørtersklene fram, satt i timesvis og banket for å benke til 2 mm. plate som hadde samme profil som bjelkene bak, det ble faktisk vakkert.
Rustfellene foran hadde buet profil og var verre å få til, så enden på visa ble at jeg bygget to "kasser" med to vegger og bunn som jeg jukset til fals på og sveiste fast over elendigheten....og akkurat DET ble bemerket av bilsakkyndige ved kontrollen "Her er det sveist." var kommentaren.
Men vi kom oss velberget ut med både godkjent kontrollseddel og skilt i hånden.
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!









