Gå til innhold



Foto

Noen som har trimmet en 2,9 tdi Musso..?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 12:03

Hei.

Har vurdert å prøve chip trimming i Mussoen... Noen som har erfaring m det...?

Og noen som har erfaring med heving av musso..? Skal sette på 2" hevesett, men lurte på hvor mye bilen egentlig blir hevet... Bilen har snart rullet 300 000 og er har sikkert litt slitte fjærer....!

Et tips til dere med bråkete motorer.... Bytt styredemperen/ strammedemperen til multi-reimen..... Demperen kostet 500 kr , og motoren ble som ny.....
Den gikk lydløst (bare diesel kaklingen) og motoren gikk lavere på tomgang....!


Evt noen som har 31-10.5/75 uten å heve bilen....!

#2 mussonor

mussonor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 15:21

Ja.

Den kan ikke chiptrimmes, da den er fullkomment mekanisk.
Hvordan du øker effekten finner du her, men du må lese min dårlige engelsk: http://www.ssangyong...x...ost&p=29564
Du vil få ut noe mellom 140-145 hk.
Lykke til.

QUOTE(Rød Cherokee @ 7 Mar 2010, 12:03) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Har vurdert å prøve chip trimming i Mussoen... Noen som har erfaring m det...?

Og noen som har erfaring med heving av musso..? Skal sette på 2" hevesett, men lurte på hvor mye bilen egentlig blir hevet... Bilen har snart rullet 300 000 og er har sikkert litt slitte fjærer....!

Et tips til dere med bråkete motorer.... Bytt styredemperen/ strammedemperen til multi-reimen..... Demperen kostet 500 kr , og motoren ble som ny.....
Den gikk lydløst (bare diesel kaklingen) og motoren gikk lavere på tomgang....!


Evt noen som har 31-10.5/75 uten å heve bilen....!



#3 oepeter

oepeter

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 20:34

QUOTE(Rød Cherokee @ 7 Mar 2010, 12:03) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Har vurdert å prøve chip trimming i Mussoen... Noen som har erfaring m det...?

Og noen som har erfaring med heving av musso..? Skal sette på 2" hevesett, men lurte på hvor mye bilen egentlig blir hevet... Bilen har snart rullet 300 000 og er har sikkert litt slitte fjærer....!

Et tips til dere med bråkete motorer.... Bytt styredemperen/ strammedemperen til multi-reimen..... Demperen kostet 500 kr , og motoren ble som ny.....
Den gikk lydløst (bare diesel kaklingen) og motoren gikk lavere på tomgang....!


Evt noen som har 31-10.5/75 uten å heve bilen....!


Min er hevet med LandRover Discovery fjærer bak og justerte torsjonsstaver foran.
Satte på noen 10x15" dekk jeg fant på loftet, de vil vel tilsvare 31". Høyre framhjul tar borti stabstag ved fullt utslag til venstre.


Svart matt er undervurdert som farge!!

- 1979 Ford Bronco -
- 2006 Pajero 3.2


#4 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 08 March 2010 - 21:13

QUOTE(mussonor @ 7 Mar 2010, 15:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ja.

Den kan ikke chiptrimmes, da den er fullkomment mekanisk.
Hvordan du øker effekten finner du her, men du må lese min dårlige engelsk: http://www.ssangyong...x...ost&p=29564
Du vil få ut noe mellom 140-145 hk.
Lykke til.


Ok... er det en stor jobb og bytte fjærer på mussoen...? Mulig jeg gjør det samme som deg, men må få sjekket demperene først...
Tror de er litt dårlige....!


#5 oepeter

oepeter

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 09 March 2010 - 10:03

QUOTE(Rød Cherokee @ 8 Mar 2010, 21:13) <{POST_SNAPBACK}>
Ok... er det en stor jobb og bytte fjærer på mussoen...? Mulig jeg gjør det samme som deg, men må få sjekket demperene først...
Tror de er litt dårlige....!


Går ganske fort å bytte fjærer, opp på bukker, løsne demperene fra akslingen, løsne stabstag så faller de gamle fjærene ut. For å få inn de lengre LR-fjærene er det fordel med fjærklemmer. Deretter en jekk under akslingen så du får på stag og dempere igjen.

Hvis du skal ha dempere finnes det mye info på det engelske forumet Mussonor linket til. Kan også bestille orginaldeler fra www.fourgreen.com til en rimelig penge.

Svart matt er undervurdert som farge!!

- 1979 Ford Bronco -
- 2006 Pajero 3.2


#6 Mussomannen

Mussomannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 14:26

QUOTE(Rød Cherokee @ 7 Mar 2010, 12:03) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Har vurdert å prøve chip trimming i Mussoen... Noen som har erfaring m det...?

Og noen som har erfaring med heving av musso..? Skal sette på 2" hevesett, men lurte på hvor mye bilen egentlig blir hevet... Bilen har snart rullet 300 000 og er har sikkert litt slitte fjærer....!

Et tips til dere med bråkete motorer.... Bytt styredemperen/ strammedemperen til multi-reimen..... Demperen kostet 500 kr , og motoren ble som ny.....
Den gikk lydløst (bare diesel kaklingen) og motoren gikk lavere på tomgang....!


Evt noen som har 31-10.5/75 uten å heve bilen....!


Har hørt fra STT i sverige at 2,9dieseln ikke tåler mer enn 140hk, men skal selv til med ca 200 til sommern, så får vi se hva gamle dieselbeistet er god for:D

#7 oepeter

oepeter

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 19:38

QUOTE(Mussomannen @ 22 Mar 2010, 15:26) <{POST_SNAPBACK}>
Har hørt fra STT i sverige at 2,9dieseln ikke tåler mer enn 140hk, men skal selv til med ca 200 til sommern, så får vi se hva gamle dieselbeistet er god for:D


Det hørtes ut som et ambisiøst prosjekt! Gi oss beskjed etterhvert som det skrider frem.

Sakl selv i gang snart med å justere dieselpumpen noe og skru opp litt på turbotrykket. Er mest spent på topp-pakningen, får se om det tåler flere hester..

Edited by oepeter, 22 March 2010 - 19:39.

Svart matt er undervurdert som farge!!

- 1979 Ford Bronco -
- 2006 Pajero 3.2


#8 Mussomannen

Mussomannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 22 July 2010 - 08:06

QUOTE(oepeter @ 22 Mar 2010, 20:38) <{POST_SNAPBACK}>
Det hørtes ut som et ambisiøst prosjekt! Gi oss beskjed etterhvert som det skrider frem.

Sakl selv i gang snart med å justere dieselpumpen noe og skru opp litt på turbotrykket. Er mest spent på topp-pakningen, får se om det tåler flere hester..



Nå er prosjektet igang, motorn skal få seg en kjapp overhaling, før nyturboen monteres. Har akkurat blåst toppakninga, men tror jeg har funnet årsaken til at de ryker med jevne mellomrom. Det står nemlig ingen steder at toppen skal ettertrekkes etter noen kilometer, og derfor har det neppe vært vanlig å gjøre det.

Kan tenke meg at hvis man gjør det som det skal, og ikke sånn som det står i boka, så vil toppakninga holde mye lenger.

Kommer tilbake med momenter etterhvert.

Dieselpumpa på Mussoen skal kunne levere til 180 hk, så da er det jo bare å skru opp, og gi luft deretter.

Hvis det er for lite så har jeg kommet i kontakt med en nybakt musso-eier som har kontakter i det store utland, som kan bygge om pumpa.

Han sa 700€ for at pumpa skal levere til 400-450hk:)