Gå til innhold



Foto

vIKTIG INNSPILL LOVENDRING


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 00:07

Som dere sikkert er klar over har det blitt satt i gang et arbeid for å få tl endringer av lovverket vi forholder oss tili dag.

Det er viktig at offroadmiljøet ikke bare henger etter her, men at de som har ideer bidrar så godt de kan når vi som fronter offroadmiljøet spør om hjelp.

Denne aksjonen har jobbet opp mot politikere, men vi er ikke politisk bundet til noe parti. Vår plattform er politisk uavhengighet. Problemet vi har støtt på er at aktuell minister i dagens regjering absolutt ikke har vært villig til å innlede noen som helst diskusjon uansett hvordan vi har angrepet problemstillingen og henvendt oss. Vi har forsøkt fra politisk korrekte til litt provokative tilnærminger, men hele tiden blitt møtt med at vi er en marginal gruppe som kun ønsker å sette trafikksikkerheten på spill.

Fremstøt i forhold til den politiske opposisjonen oppleves som svært mye mer fruktbart og det er nå satt i gang seriøst politisk arbeid for å endre det norske lovverket og innføre et tilsvarende regelverk i Norge som i Sverige.

Jeg har i kveld mottatt følgende mail:

Hei

Fremskrittspartiets stortingsgruppe har nettopp fremmet et representantforslag der vi har tatt opp den svenske godkjenningsordningen for amatørbygde og ombygde kjøretøy, samt SFROs rolle. Forslaget er såpass ferskt at det ikke har kommet på internett enda, og jeg sender deg derfor originalfilen (se vedlegg).

Stortinget transport- og kommunikasjonskomite skal etter hvert behandle forslaget, ved å lage en innstilling til saken og ha en debatt i stortingssalen. Vi vil derfor sette stor pris på innspill vi kan bruke i det videre arbeidet fra offroadmiljøet – inkludert konkrete forslag til landsspesifikke regler.

Med vennlig hilsen

Brage Baklien

Politisk Rådgiver

Fremskrittspartiets stortingsgruppe


Vedlagt var følgende brev:

Representantforslag … S
(2009-2010)

fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Kenneth Svendsen
Dokument 8: (2009-2010)

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Kenneth Svendsen om godkjenningsordning for ombygde og amatørbygde kjøretøy.

Til Stortinget

Bakgrunn
Streng norsk praksis og regelverk knyttet til godkjenning og registrering av om ombygde og amatørbygde kjøretøy skaper problemer for mange entusiaster i Norge. Andre land har langt mer fleksible regelverk, og forslagsstillerne tar i dette representantforslaget til orde for en mer liberal praksis og en egen godkjenningsordning for slike kjøretøy i Norge. Regelverket bør praktiseres på en slik måte at sikkerhet og miljø ivaretas, samtidig med at det skal være mulig å ha bilrelaterte hobbyer som bygging og ombygging av biler. Det finnes egne og enklere regler for små elbiler (som registreres som firehjuls motorsykkel) og for veteranbiler. Det finnes imidlertid ingen godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy.

Kjøretøyforskriften har ikke egne unntak for elbiler, men de små elbilene unngår regelverket ved å klassifiseres som firehjuls motorsykkel, slik det er tilfelle for både Reva og norskproduserte Buddy. I Norge har vi også egne regler for veterankjøretøy, som legger til rette for slike kjøretøy som hobby. Veterankjøretøy, dvs. kjøretøy som er 30 år eller eldre, har redusert årsavgift og fast lav engangsavgift uavhengig av egenvekt, motoreffekt og slagvolum.

Dersom en privatperson eller et firma ønsker å importere en utenlandsk bil som er nyere enn 30 år, er denne mulig å få teknisk godkjent i dag såfremt bilen er i original utførelse og har vært registrert i USA eller EU/EØS. I henhold til kjøretøysforskriftens §1-15 er en del biler unntatt fra forskriften, og begrunnelsen for dette var i utgangspunktet at biler som oppfylte kravene til godkjenning i USA, også skulle godkjennes i Norge. Unntaksbestemmelsen som kom på plass 1. juli 2004 har dessverre siden dengang blitt betydelig innskjerpet. § 1-15 vil sannsynligvis ikke fortsette å gjelde fra den dato godkjenningsdirektiv 2007/46/EF trer i kraft i Norge.

Det finnes altså egne regler for entusiaster med elbil og veterankjøretøy, og til en viss grad også for folk som importerer og godkjenner bil etter § 1-15. En viktig gruppe entusiaster er imidlertid utelatt, nemlig de som vil bygge sitt eget kjøretøy fra bunnen av eller de som foretar vesentlig ombygging av et eksisterende kjøretøy. Disse opplever at det stadig blir vanskeligere å ha kjøretøy som hobby, fordi kjøretøyene er vanskelige og ofte umulig å få godkjent til tross for at objektive tekniske krav knyttet til bremser og lignende er oppfylt. Mange føler at de får veldig forskjellig behandling avhengig av hvilken trafikkstasjon de bruker, og at noen i systemet nærmest leter etter paragrafer som kan brukes for å forhindre godkjenning, og således stoppe entusiasten i å utøve sin hobby.

I andre land er forholdene lagt bedre til rette for å ha kjøretøy som hobby. Storbritannia har spesielle regler for biler som det produseres under 100 av i året, og dette er en forutsetning for det store antallet produsenter av skreddersydde biler som bygges på bestilling. Disse klassifiseres som ”Very low volume (VLV) vehicle”, og godkjennes i likhet med amatørbygde kjøretøy, ombygde eldre kjøretøy, importerte hengere, ambulanser, pansrede biler osv, etter ”The Single Vehicle Approval Scheme”. Avhengig av bla. når kjøretøyet er bygd (1991 og nyere), blir kjøretøyet vurdert (”Enhanced Single Vehicle Approval (ESVA)”) etter følgende 10 kriterier: setebeltefester, rattsystem, støy, utslipp, bremser, installasjon av sikkerhetsbelte, CO2/forbruk, antityverisystemer, beskyttelse mot frontkollisjon og beskyttelse mot sidekollisjon. Storbritannia har et tilsvarende system for motorsykler.

Sverige har siden 1983 hatt en egen ordning der amatørbygde og ombygde kjøretøy besiktiges av Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO), og godkjennes etter egne regler i henhold til en av 3 kategorier: 1. Endret kjøretøy (Ändrat/uppbyggt fordon), 2. Ombygget kjøretøy (Ombyggt fordon), eller 3. Amatørbygd kjøretøy (Amatörbyggt fordon). Reglene er slik at en bil vil regnes som amatørbygd hvis man for eksempel plasserer en midtmontert motor i bil som tidligere hadde motor foran, mens bilen vil regnes som ombygd dersom man for eksempel endrer fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift. For ombygde og amatørbygde kjøretøy er det blant annet krav om at motoreffekten ikke er økt med mer enn 20% og vridningsmoment med maks 10%, eller alternativt at antall hestekrefter ikke overstiger 15kW per 100 kg bil, dvs. rundt 200 hk for en lett bil på 1000 kg. Dersom et eksisterende kjøretøy registreres som amatørbygd kjøretøy, vil årsmodellen endres til året den besiktiges av SFRO. Kjøretøy som har blitt besiktiget av SFRO må fortsatt godkjennes av Svensk Bilprovning AB før registrering.

Reglene i Storbritannia og Sverige gjør det mulig, ikke bare for folk å ha kjøretøy som hobby, men det gjør det også mulig for entusiaster å bygge sitt eget kjøretøy, opprette nye bilmerker, og derved bidra til utviklingen av næringslivet. Dette skaper arbeidsplasser og generere penger til staten i form av moms og skattekroner. Forslagsstillerne mener den svenske ordningen er et godt utgangspunkt for hvordan dette kan gjøres i Norge, og mener at man vil kunne gi Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøyer (NFSOK) samme rolle som det Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) har i Sverige.

Forslagsstillerne har vært innom en rekke enkeltsaker der bilentusiaster har fått urettferdig behandling av godkjenningsmyndighetene, og vi vil her gå igjennom noen av disse sakene.

Heving av 1986 Jeep som ble forhåndsgodkjent i 2007, men som nå etter ferdigstillelse fikk avslag
Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen tok opp en konkret sak i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:511 (2009-2010) der en privatperson hadde satt i gang en totalombygging en Jeep 86-modell i 2007, inklusive ny motor, hevefjærer, større hjul og nye utvekslinger. Vedkommende kontaktet trafikkstasjonen i 2007, før det omfattende arbeidet på bilen startet, og fikk beskjed om at en slik ombygging ville være i tråd med regelverket. Vedkommende har imidlertid nå, når bilen er ferdig ombygd, fått avslag på godkjenning knyttet til hevesettet og antall fjærblader bak, og dette begrunnes med innskjerping av kjøretøyforskrift og praksis etter 2007. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa svarte på dette skriftlige spørsmålet 27. januar 2010, og i svaret kom det frem at statsråden mener at hensynet til bilentusiasten må ”langt på veg stå tilbake for hensynet til medtrafikantene i den utstrekning oppfyllelse av de ordinære kravene som blir stilt til kjøretøyet ikke kan dokumenteres.” Statsråden mente videre at det ikke bør prioriteres å få på plass en egen ordning for amatørbygde kjøretøy: ”En utredning og innføring av en egen ordning for amatørbygde kjøretøy vil gå på bekostning av andre oppgaver som ligger til Vegdirektoratet. Med tanke på at en egen ordning for godkjenning av amatørbygde biler vil rette seg mot et svært begrenset antall brukere, vil jeg per i dag ikke prioritere en nærmere utredning av dette, som vil kunne gå på bekostning av mer presserende trafikksikkerhets- og miljørelaterte oppgaver som det jobbes med på kjøretøyområdet.”

Yrkessjåfører straffes for å flytte frem vegg i varebil
I skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:191 (2009-2010) tok Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Bård Hoksrud opp et spørsmål knyttet til at mange varebileiere og varebilsjåfører flytter fremveggen lenger bakover i bilen for å få bedre plass i fører- og passasjersetet, og derved også et bedre arbeidsmiljø bak rattet, men at dette er ulovlig slik at man i en del varebiler må være liten av vekst for å kunne være yrkessjåfør. Tollvesenet og Statens vegvesen kontrollerte i september 2009 30 biler, og fremveggen var flyttet bakover i samtlige av bilene. Straffen for dem som blir tatt er at de må betale avgiften det koster å gjøre varebilen om til personbil, dvs. i størrelsesorden 50.000 til 300.000 kroner. De særnorske varebilreglene og ”statskassen” gjør at Norge har helt andre regler for varebiler enn andre europeiske land, og gjør blant annet at man i Norge ikke kan kjøpe miljøvennlige minivarebiler av den typen som er vanlig i EU-landene. I sitt svar av 19. november 2009 begrunnet finansminister Sigbjørn Johnsen dette med at det er en stor forskjell i engangsavgiften mellom varebiler og personbiler, og at dette gjør det attraktivt for privatpersoner å anskaffe varebiler til privat kjøringen. Forslagsstillerne vil påpeke at flytting av fremveggen i varebiler ikke medfører flere sitteplasser, og at denne begrunnelsen derfor er urimelig.

Små miljøvennlige varebiler godkjennes ikke i Norge
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok dessuten i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:1209 (2008-2009) til orde for en harmonisering av regelverket overfor EU, slik at små miljøvennlige varebiler kan godkjennes for bruk i Norge uten å måtte registreres som personbiler. Foranledningen var at Posten-Bring skulle kjøpe inn 5000 biler, og ønsket å kjøpe varebiler som slipper ut lite CO2, f.eks. Peugeot Bipper med 119 g CO2 pr. km, men som på grunn av dagens regelverk for varebiler ble langt dyrere enn en mer forurensende bil. Finansminister Kristin Halvorsen svarte 19. mai 2009 at finansdepartementet har ”bedt Toll- og avgiftsdirektoratet om å vurdere gjeldende varebildefinisjon, og eventuelt fremme forslag til endringer. Departementet har nylig mottatt direktoratets tilbakemelding og vil vurdere denne frem mot framleggelsen av forslag til statsbudsjettet for 2010.” Dette ble dessverre ikke fulgt opp av den rødgrønne Regjeringen.

Bruktimport av hybridbiler fra USA straffes hardt
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:530 (2008-2009) opp problemstillingen knyttet til at det ved bruktimport fra USA beregnes engangsavgift på bakgrunn av slagvolum istedenfor CO2-utslipp, og dette fører til at bruktimporterte miljøvennlige hybridbiler blir vesentlig dyrere enn tilsvarende brukte hybridbiler importert fra EU. Daværende finansminister Kristin Halvorsen svarte på dette skriftlige spørsmålet 22. januar 2009, og i svaret stod det blant annet følgende: ”Prinsipielt bør så mange kjøretøy som mulig avgiftsberegnes på bakgrunn av utslipp av CO2. På denne bakgrunn, og på grunn av de nye opplysningene i saken, har Finansdepartementet bedt Toll- og avgiftdirektoratet vurdere tiltak som gjør det mulig å benytte CO2–utslipp også for kjøretøy uten europeiske utslippsdata. Finansdepartementet vil vurdere dette nærmere når Toll- og avgiftsdirektoratets tilbakemelding foreligger.”

Vanskelig å registrere amerikanske lastebiler i Norge
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud påpekte i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:553 (2008-2009) at de som prøver å registrere amerikanske lastebiler i Norge blir møtt med krav om fabrikkpapirer på at bilene oppfyller diverse EU-direktiver knyttet til utslipp, selv i de situasjoner der lastebilen kommer med fabrikkpapirer som dokumenterer at de oppfyller de strenge utslippskravene i California. EU-land som Tyskland, Frankrike, Nederland og Storbritannia aksepterer derimot at den europeiske importøren lager egne papirer på at lastebilen tilfredsstiller europeiske krav. Lastebilen må i tillegg også der selvsagt endres slik a den består teknisk kontroll, og dette gjelder for eksempel endring av lys, skjermer, fartssperre, ferdsskriver osv. Hoksrud tok til orde for at Norge skulle følger samme praksis som andre europeiske land når det gjelder registrering av amerikanske lastebiler. Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete svarte på skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:553 (2008-2009) 28. januar 2009, og det i kom i svaret frem at det kunne bli endringer på området: ” Jeg vil også orientere om at fra 29. april i år vil et nytt direktiv, 2007/46/EF for godkjenning av biler og tilhengere til biler, tre i kraft i EØS-området. Direktivet legger nye rammer for enkeltgodkjenning og typegodkjenning, og legger i stor grad opp til en totalharmonisering av kravene på begge områder. I denne forbindelse pågår det, i regi av Europakommisjonen, en gjennomgang av kravene for enkeltgodkjenning av personbiler og varebiler med henblikk på å utarbeide en liste over alternative krav som det enkelte land kan tillate ved enkeltgodkjenning. I dette arbeidet blir det blant annet vurdert hvorvidt og i hvilken grad det skal tillates USA-krav. Det vurderes å foreta en tilsvarende gjennomgang av kravene til tunge kjøretøy. Statens vegvesen følger dette arbeidet og avventer resultatet før det tas stilling til om alternative, ikke-europeiske krav skal kunne benyttes for lastebiler, og i tilfelle på hvilke områder slike krav skal gjelde”. Forslagsstillerne er ikke kjent med hvor langt man har kommet i denne prosessen.

Trafikkstasjon vil ikke godkjenne Cadillac Escalade som begravelsesbil
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:1304 (2008-2009) opp en sak der Autostrada i Skien i over ett år forsøkte å få registrert en Cadillac Escalade som begravelsesbil. Bilen ble ikke registrert, til tross for at det i desember 2008 ble fremlagt en teknisk tapport med tilhørende utvidet TUV-dokument på denne bilen fra TUV Hessen i Darmstadt som dokumenterer alle de punktene som kreves dokumentert.

Oppsummering
Forslagsstillerne vil legge til rette for at bilentusiaster skal kunne utøve sin hobby på en god måte, så lenge sikkerhet og miljø ivaretas på en betryggende måte. Enkeltsakene forslagsstillerne har tatt opp med statsråden viser at det er et behov for opprydning, og et behov for å få på plass en nasjonal godkjenningsordning og et eget regelverk for både amatørbygde og sterkt ombygde kjøretøy. Problematikken knyttet til godkjenning av blant annet lastebiler fra USA viser også at det er behov for mer fleksible ordninger. Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag.

Forslag

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en egen ordning for registrering av ombygde og amatørbygde kjøretøy, både MC og bil, etter modell av tilsvarende ordning i Sverige.



De som har innspill som vi kan fremme her ber jeg om å komme med disse snarest da vi mågi vårt innspill her i løpet av de aller første dagene.

Edited by Nöcke Gunnar, 18 March 2010 - 00:09.


#2 whiiiiin

whiiiiin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 138 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 00:24

Utroligt biggrin.gif wub.gif

Edited by whiiiiin, 18 March 2010 - 00:24.


#3 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 07:43

Tid: Wed, 17 Mar 2010 19:10:33 +0100
Fra: sissel andersen (FRP)
CC: Godskesen Ingebjørg Amanda <ingebjorg.godskesen@stortinget.no>
Emne: Re: Re: Fwd: Forslag om godkjenningsordning for ombygde og amatørbygde kjøretøy
Meldingsformat: Vis HTML-versjon

Hei Bjarne

Skjønner frustrasjonen din og vi får bare håpe at vi klarer og få en annen
regjering som tar tak i byråkrati og masse unødvendig begrensinger. Du ser
jo på svaret fra Kleppa , lang smørje men ingen svar på hva som kan gjøres.
Jeg sender mailen din til vår representant på stortinget som har løftet
dette som spørsmål og kan også nevne at hun får mange slike henvendelser lik
din . Dette er også ett pluss for henne da får hun bakgrunnstoff som hun
trenger for å sette seg inn i slike saker .
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 10:39

Hvordan er dette, i "gamle dager" dvs for 2-3 år siden var det jo mye lettere å bygge om en gateracer med stoor motor og kuttede fjærer enn det var å få hevet en 4x4. Men i og med at det er blitt SVÆRT innskjerpet på 4x4, (selv om man ikke skulle tro det var mulig,) vil jeg jo tro at dette også gjelder japanske plastikkbiler? Betyr dette i så fall at vi kan favne bredt og få støtte blandt ALLE som er interessert i å ikke kjøre en standard Yaris? Hva med at vi går aktivt ut overfor andre grupper, de fleste kjenner vel noen som kjører slike upraktiske biler også? Og ikke minst AMCAR, hvordan stiller de seg til dette?

Iflg forslagsteksten ønsker jo FrP å favne bredt, bla. med å få med yrkessjåfører.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 10:56

Også mannen i Yaris må være med, for han får ikke lov å sette på ekstralys forran om få år...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 11:03

QUOTE(HardKåre @ 18 Mar 2010, 10:39) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan er dette, i "gamle dager" dvs for 2-3 år siden var det jo mye lettere å bygge om en gateracer med stoor motor og kuttede fjærer enn det var å få hevet en 4x4. Men i og med at det er blitt SVÆRT innskjerpet på 4x4, (selv om man ikke skulle tro det var mulig,) vil jeg jo tro at dette også gjelder japanske plastikkbiler? Betyr dette i så fall at vi kan favne bredt og få støtte blandt ALLE som er interessert i å ikke kjøre en standard Yaris? Hva med at vi går aktivt ut overfor andre grupper, de fleste kjenner vel noen som kjører slike upraktiske biler også? Og ikke minst AMCAR, hvordan stiller de seg til dette?

Iflg forslagsteksten ønsker jo FrP å favne bredt, bla. med å få med yrkessjåfører.


Dette favner bredt og vil gjelde for absolutt alle og AMCAR er en av de tyngste aktørene i dette arbeidet for det er kun de som har en organisasjon som er stor nokmed nok ressurser til å drive en slik sak. Det er også nødvendig med AMCAR og NMCU for å kunne bygge opp organisasjonen som skal stå for kontroll og godkjenningsdelen etter at loven kommer.

Her er det ALLE SKAL MED til tross for at dagens regjering er proppen. Ikke ta denne ironiseringen som et partpolitisk utspill, den var bare for fristende til at jeg kunne slippe den.


#7 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 18:28

Detta holder jo organisasjonen AmCar å på med... Håper det finnes noe samarbeid her...
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#8 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 22:01

Hva med å få med att det er lovlig å bygge og/eller bygge om MC i dag?
Hvis jeg husker rett, så er det også mulig å bygge ramma selv. Men jeg vet ikke dette, er mere noe jeg har hørt.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 22:34

QUOTE(aeomholt @ 18 Mar 2010, 18:28) <{POST_SNAPBACK}>
Detta holder jo organisasjonen AmCar å på med... Håper det finnes noe samarbeid her...


Amcar ikke bare holder på med, men som jeg skriver så er de den store motoren i dette, Amcar er en del av paraplyen som vi støtter. Alle trekker i samme retning.

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 22:36

QUOTE(Lars'ern @ 18 Mar 2010, 22:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hva med å få med att det er lovlig å bygge og/eller bygge om MC i dag?
Hvis jeg husker rett, så er det også mulig å bygge ramma selv. Men jeg vet ikke dette, er mere noe jeg har hørt.


Om man kan bygge hele ramma er jeg usikker på, men man kan utføre omfattende sveisearbeid på ramma selv. Ja, hele dette opplegget ligger i forlengelsen av det arbeidet som startet med endring på mc rammer. Veldig kort oppsummert. Men poenget er viktig.

#11 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 18 March 2010 - 22:58

Det jeg mente på min egen knotete måte å skrive på, og som vanlig, så får du det til å bli mye enklere og bedre skrevet smile.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#12 teddjak

teddjak

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 19 March 2010 - 01:16

Det er rart de som driver rallycross (amatører og proffene) med biler, får bygge om bilene etter de disse lover og regler som gjelder.
Trimmet, stivere fjærer, hjul med spesiallaget pigg så tyt ut av dækkan. offentlig vei blir stengt for all anna trafikk så lenge løp foregår..
Nån bila e jo selfølgelig ikke lov å kjør med på veien, men det finnes de som kjører løp med biler som er registrert og ombygd i alle himmelretninge.


Så vist mann er i dialog med sakkyndig persjonell under bygging, samt viser eventuelle papir, å viser apparatet etter friseringen/ ombygningen å får den godkjendt.. Ser ikke nå galt med det.

Det går ikke ann at folk på et ting kan vær så snævsynt.. eller kansje de ikke har en hobby de brenner for, sånn at de ikke vet ka det egentlig e snakk om. dry.gif


#13 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 19 March 2010 - 06:47

Disse har fått godkjent bilene sine som rallybler og går på svarte skilt. Grunnet en liten lov i Norge, så får biler som skal ha svarte skilt, og som er momset og tollet inni Norge, hvite skilt.

Desverre er det ikke noe reglevker, http://fia.com/en-GB...tryRallies.aspx , som passer for våre biler, men det er jo åpning for å få laget et regleverk også for oss, med henvising til Challenge bilene.

QUOTE(teddjak @ 19 Mar 2010, 01:16) <{POST_SNAPBACK}>
Det er rart de som driver rallycross (amatører og proffene) med biler, får bygge om bilene etter de disse lover og regler som gjelder.
Trimmet, stivere fjærer, hjul med spesiallaget pigg så tyt ut av dækkan. offentlig vei blir stengt for all anna trafikk så lenge løp foregår..
Nån bila e jo selfølgelig ikke lov å kjør med på veien, men det finnes de som kjører løp med biler som er registrert og ombygd i alle himmelretninge.


Så vist mann er i dialog med sakkyndig persjonell under bygging, samt viser eventuelle papir, å viser apparatet etter friseringen/ ombygningen å får den godkjendt.. Ser ikke nå galt med det.

Det går ikke ann at folk på et ting kan vær så snævsynt.. eller kansje de ikke har en hobby de brenner for, sånn at de ikke vet ka det egentlig e snakk om. dry.gif

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#14 Tam

Tam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 195 Innlegg:

Posted 19 March 2010 - 08:45

Punkter som jeg mener kan være med i et innspill/debatt.

1. Man kan vel nesten bare kopiere de svenske reglene.

2. Jeg mener det også bør komme fram hvor mange mennesker som faktisk står bak dette. ACCN har vel ca 15 000 medlemmer. Jeg har fremmet forslag som skal drøftes på BMWCCNs årsmøte om kort tid om samarbeid med ACCN i denne sak. BMWCCN har ca 3 000 medlemmer.

Man prøver vistnok å få VACN (VW/Audi klubben) med på dette etter det jeg har hørt. De er også mange tusen medlemmer.

Mao er vi ikke en marginal gruppe som samferdselsministeren mener

3. Jeg så en eller annen gang i 2008 et overslag over hvor mye penger som ble generert i EU av bilentusiaster (restaurering, modifisering os) men finner ikke det på nett nå. Det var uansett et enormt beløp. Mao mulige ekstra inntekter til staten fra firmaer som driver med dette.

4. Finnes det statestikk på uhell med SFRO godkjente biler i Sverige ? Antar SFRO kan si noe om dette.

5. Miljø efekten av å bygge om til mer moderne motor feks er kun positiv med tanke på utslipp.

6. ACCN viser jo i sitt brev til div politikere hva de svarte i valgkampen. De kan godt minnes på dette.

Edited by Tam, 19 March 2010 - 09:47.


#15 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 19 March 2010 - 09:18

QUOTE(Tam @ 19 Mar 2010, 08:45) <{POST_SNAPBACK}>
& ACCN viser jo i sitt brev til div politikere hva de svarte i valgkampen. De kan godt minnes på dette.


Ja, for politikere holder at de lover, bare de blir minnet på det...... rolleyes.gif

Sorry. Kunne bare ikke dy meg.....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#16 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 March 2010 - 09:48

QUOTE(Tam @ 19 Mar 2010, 08:45) <{POST_SNAPBACK}>
Punkter som jeg mener kan være med i et innspill/debatt.

1. Man kan vel nesten bare kopiere de svenske reglene.

2. Jeg mener det også bør komme fram hvor mange mennesker som faktisk står bak dette. ACCN har vel ca 15 000 medlemmer. Jeg har fremmet forslag som skal drøftes på BMWCCNs årsmøte om kort tid om samarbeid med ACCN i denne sak. BMWCCN har ca 3 000 medlemmer.

Man prøver vistnok å få VACN (VW/Audi klubben) med på dette etter det jeg har hørt. De er også mange tusen medlemmer.

Mao er vi ikke en marginal gruppe som samferdselsministeren mener

3. Jeg så en eller annen gang i 2008 et overslag over hvor mye penger som ble generert i EU av bilentusiaster (restaurering, modifisering os) men finner ikke det på nett nå. Det var uansett et enormt beløp. Mao mulige ekstra inntekter til staten fra firmaer som driver med dette.

4. Finnes det statestikk på uhell med SFRO godkjente biler i Sverige ? Antar SFRO kan si noe om dette.

5. Miljø efekten av å bygge om til mer moderne motor feks er kun positiv med tanke på utslipp.

& ACCN viser jo i sitt brev til div politikere hva de svarte i valgkampen. De kan godt minnes på dette.


Dette er gode innspill som jeg samler sammen og sender videre.

Jeg tror et ganske greit esimat kan være at det er omtrent hundre tusen personer i Norge som har bil/ombygging av bil som en del av hobbyen. Noe av problemet for offroadfolket er at det er dårlig organisert. Miljøet er egentlig stort nok til at vi kunnehatt en organisasjon som hadde frontet og styrket miljøet, men vi klarer ikke engang å samle oss på en felles webside. I dag finnes det to store webiser som driver med nøyaktig samme ting, pluss at de forskjellige merkene har sine sider pluss klubbsider, merkesider. Splittet til smådeler og dermed ingen som får noen gjennomslagskraft.

Amcar med sine 16000 medlemmer har flere fast ansatte, medlemsblad teknisk avdeling, NMCU har og en organisasjon med orden i rekkene. Vi i offroad har fryktelig mye å lære.

Men til noe annet:Kanskje vi skulle fremme forslag om godkjenning av challengebiler på linje med crossbiler, kun til og fra arrangerte treninger/konkurranser.

Men om nytt regelverk kommer på plass blir det kanskje ikke nødvendig.


#17 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 19 March 2010 - 10:15

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 19 Mar 2010, 09:48) <{POST_SNAPBACK}>
Men til noe annet:Kanskje vi skulle fremme forslag om godkjenning av challengebiler på linje med crossbiler, kun til og fra arrangerte treninger/konkurranser.

Men om nytt regelverk kommer på plass blir det kanskje ikke nødvendig.


Det som er at vi må ta et eksisterende FIFA reglement, og endre dette til noe som passer for oss.

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#18 ursus77

ursus77

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 20 March 2010 - 19:14

Det største problemet er at den norske regjeringen har alltid hvert bilfiendtlig.
Vi kan gå tilbake til da de brøvde å lage Troll. Hele prosjektet strandet pga. at de fikk lov til bare å selge noen få biler
Det andre promblemet med politikere er at hvis en spør om noe så kommer 90% å svare med bare svada.

Å kopiere det svenske systemet (sfro) er helt klart det enkleste, Der er det allerede beskrevet hvordan en skal bygge
og hvordan bygget skal godkjennes
I bladet Wheels vvetjeg det gikk an å bestille ei håndbok med sfro reglene

It`s never what you know, It`s who you knowing!

'89 lj73

#19 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 14:35

QUOTE(ursus77 @ 20 Mar 2010, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Det største problemet er at den norske regjeringen har alltid hvert bilfiendtlig.
Vi kan gå tilbake til da de brøvde å lage Troll. Hele prosjektet strandet pga. at de fikk lov til bare å selge noen få biler
Det andre promblemet med politikere er at hvis en spør om noe så kommer 90% å svare med bare svada.

Å kopiere det svenske systemet (sfro) er helt klart det enkleste, Der er det allerede beskrevet hvordan en skal bygge
og hvordan bygget skal godkjennes
I bladet Wheels vvetjeg det gikk an å bestille ei håndbok med sfro reglene


AMCAR / NMCU forenet i NFSOK har allerede planene tildels klare for hvordan regelverket skal være og hvor det skal være stasjoner som kan godkjenne ombygginger. Etter hva jeg har forstått er det i første omgang snakk om Oslo og Trondheim.

Og det er via NFSOK jeg har spurt om en plass ved bordet og det er det vi ,PrinZ og jeg, forholder oss til når vi jobber opp mot politikere og lignende. Vi er et bindeledd som representerer offroadmiljøet og hjelper til med å øke den massen som påvirker politikere til å ville gjøre noe for oss. Samt at vi jobber for at regelverket somkommer også skal ta hensyn til offroadere.

Og jeg er veldig enig med det du skriver her, mye svada fra politikere og det svenske systemet er hva vi satser på å kopiere mest mulig, for det virker.


#20 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 14:35

QUOTE(ursus77 @ 20 Mar 2010, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Det største problemet er at den norske regjeringen har alltid hvert bilfiendtlig.
Vi kan gå tilbake til da de brøvde å lage Troll. Hele prosjektet strandet pga. at de fikk lov til bare å selge noen få biler
Det andre promblemet med politikere er at hvis en spør om noe så kommer 90% å svare med bare svada.

Å kopiere det svenske systemet (sfro) er helt klart det enkleste, Der er det allerede beskrevet hvordan en skal bygge
og hvordan bygget skal godkjennes
I bladet Wheels vvetjeg det gikk an å bestille ei håndbok med sfro reglene


AMCAR / NMCU forenet i NFSOK har allerede planene tildels klare for hvordan regelverket skal være og hvor det skal være stasjoner som kan godkjenne ombygginger. Etter hva jeg har forstått er det i første omgang snakk om Oslo og Trondheim.

Og det er via NFSOK jeg har spurt om en plass ved bordet og det er det vi ,PrinZ og jeg, forholder oss til når vi jobber opp mot politikere og lignende. Vi er et bindeledd som representerer offroadmiljøet og hjelper til med å øke den massen som påvirker politikere til å ville gjøre noe for oss. Samt at vi jobber for at regelverket somkommer også skal ta hensyn til offroadere.

Og jeg er veldig enig med det du skriver her, mye svada fra politikere og det svenske systemet er hva vi satser på å kopiere mest mulig, for det virker.