Jeep Grand Cherokee
#1
Posted 21 March 2010 - 10:25
Jeg går idag å lurer på å kjøpe meg en 2000 mod Grand Cherokee så jeg lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe meg litt?
Skal jeg kjøpe bensin eller diesel? Hvordan er gass-systemet på disse bilene? Vanlige feil? Er dette en typisk "skru" bil? Ellers tips og råd?
På forhånd takk !
#2
Posted 21 March 2010 - 11:19
#3
Posted 21 March 2010 - 14:19
Ser at på bruktmarkedet er det ikke så mye dyrere å kjøpe en med kort kjørelengde så det er vel greit å finne en som har gått så nært ned mot 100.000 km som mulig.
Men 150.000+ km kan jo også være greit såfremt servicehistorikk og evt. NAF-test er OK.
Her en lang tråd ang. emnet http://www.jeepclubn...pic,5536.0.html
Edited by teerex, 21 March 2010 - 14:28.
#4
Posted 21 March 2010 - 18:00
Diesel e det beste valge i en 4x4 uansett merke, men 2.7 i WJ e mest rett.
Æ har sedd at mange me amerikanske v8 bensinera, uansett om det e Jeep eller andre skryt veldig av kor billig de klar å kjør dem... I mine øya så har dem enten regna feil, eller så lyg dem! Så enkelt, diesel går billigere en v8 bensin uansett fan!!!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#5
Posted 21 March 2010 - 18:52
Diesel e det beste valge i en 4x4 uansett merke, men 2.7 i WJ e mest rett.
Æ har sedd at mange me amerikanske v8 bensinera, uansett om det e Jeep eller andre skryt veldig av kor billig de klar å kjør dem... I mine øya så har dem enten regna feil, eller så lyg dem! Så enkelt, diesel går billigere en v8 bensin uansett fan!!!
WJ med 3.1 går dyrt, pga at lockupen e feilprogramert ?????
AMAN hva betyr dette.?? HVA ER LOCKUP ??
kan noe programeres på nytt eller
#6
Posted 21 March 2010 - 18:57
#7
Posted 22 March 2010 - 10:39
AMAN hva betyr dette.?? HVA ER LOCKUP ??
kan noe programeres på nytt eller
Lockup vil si at automatkassen låses mekanisk i mot motor. Det vil igjen si at den ikke slurer sånn som en automatkasse hele tide gjør. (Dette er grunnen til at Automat gir høyere forbruk en manuell).
På nær sagt alle andre biler med Automat så skjer dette i 65-75 km etter som jeg har forstått. Mens på WJ med 3.1 skjer det litt over 120 km.
Så med mindre du er på ferie i sverige og ellers skal være lovldig sjafør langs landeveien i norge vil du aldri få brukt Lockup.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#8
Posted 22 March 2010 - 11:13
Men er det noen som kan fortelle meg om dette er en typisk "skru" bil? Har utrolig lyst å kjøpe meg en slik, men ikke hvis dette er en bil som er kjent for å måtte skrues på ofte...
Håper på raske innlegg
#9
Posted 22 March 2010 - 11:51
Men er det noen som kan fortelle meg om dette er en typisk "skru" bil? Har utrolig lyst å kjøpe meg en slik, men ikke hvis dette er en bil som er kjent for å måtte skrues på ofte...
Håper på raske innlegg
Æ kjøpte min med defekt topp, (det e 5 toppa på den 1 per cylinder) så æ skrudde litt me tanke på dette. Noen har kjørt 300tusen uten problema me toppen, mens noen har bytta flere ganga. Kommer vel alt ann på hvordan motoren å bilen er brukt.
Min hadde litt problemer med AZC (klimaanlegget), dette er noe alle Limited er kjent for desverre, jeg klarte å repparer mitt uten å kjøpe deler. En kjenning av meg med samme bil og motor har hadd en del feilsøking på bremser og glødesystem. Men ingen store utgifter om du kan skru litt selv.
Min bil spiste glødeplugger av en eller anna årsak. Bytta 3 på under et år (bosch plugger).
Tror nokk desverre Jeep har en del flere småfeil en feks Toyota, men WJ spesiellt etter 2002 er nokk noe av det bedre som er kommet i fra USA.
Har selv bare hatt 83 mod Landcrusier, 97 mod Lada Niva med diesel samt diverse andre eldre toyota med diesel. Felles for disse bilene er at det ALDRI er feil på dem av betydning. Men på den andre sia igjen så er jo det eneste som er elektrisk på disse bilene ventilen som åpner for diesel til dieselpumpa å glødesystemet.
Edited by AMan, 22 March 2010 - 11:54.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#10
Posted 22 March 2010 - 12:02
Men så er den bare kjørt 93.000 km da så det skulle jo bare mangle. Det er jo østerriksk/italiensk/amerikansk kvalitet vi snakker om her
Men noen Toyota blir det aldri. Har aldri hørt om at gasspedalen på Jeep har hengt seg opp.
Edited by teerex, 22 March 2010 - 12:05.
#11
Posted 22 March 2010 - 15:45
Men så er den bare kjørt 93.000 km da så det skulle jo bare mangle. Det er jo østerriksk/italiensk/amerikansk kvalitet vi snakker om her
Men noen Toyota blir det aldri. Har aldri hørt om at gasspedalen på Jeep har hengt seg opp.
Vel da ska du få hør det nu, æ har ved 2 tilfella stådd på bremsa på Jeepen pga at CC en gikk amokk. Første gangen holdt æ på å dræp en Polo da jeepen traff en liten motbakke, girkassa fikk kickdown å jeepen fant ut at den sku bruk ALLE de 430NM tell å kompenser før bakken. Andre gangen va det også i en motbakke å da fant bilen ut at det va på tide å legg sæ på 130 inn i en hårnålssveng på smale trasie nordnorske veia (ganske spennanes me veldig amerikansk oppsett på fjæra å dempera )
Nu e vel disse "feilan" tell toyota først å fremst forbeholdt Prius, å de færreste hær inne kommer vel tell å kjøp sæ Prius... Samtidig så e det vel ikke tell å stekk under en stol at mye av "ulykkan" Toyota og andre bilmerka (det her e jo tross alt et kjennt fenomen hoss de fleste bilmerka med automat) har hatt oftest skyldes førerfeil!! Trør du på bremsa eller sett kassa i N eller slår av tenninga så stoppa bilen!!!!
Å det siste tilfellet i norge kor prius sjaføren liksom la bilen i autoværnet i 176km i timen e i beste fall ei kreativ bortførklaring på å ha kjørt før fort. Aldri i verden at den bilen har hatt 176 km ut i fra skadan på den. Det går ikke ann!!
Uansett, Jeep e nokk ikke det værste kjøpe du kan gjør. Men gammel toyota eller jappse generellt e nokk bedre me tanke på feil.
Æ va kjempefornøyd me jeepen æ hadde me tanke på kjørekomfort osv osv... Men en gang Japse, alltid jappse !!!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#12
Posted 22 March 2010 - 16:31
#13
Posted 22 March 2010 - 20:41
Peis på hvis det er flere som har erfaring med disse bilene
-Bensinforbruket "driter" jeg i
-Grand Cherokee er ikke toyota å det er jeg rimelig klar over! ( ikke vondt ment så ikke ta dere nære av det)
Jeg ønsker bare å vite om dette er en "garasje" bil og hva eventuelt jeg kan bli plaget med!!
#14
Posted 23 March 2010 - 17:40
Peis på hvis det er flere som har erfaring med disse bilene
-Bensinforbruket "driter" jeg i
-Grand Cherokee er ikke toyota å det er jeg rimelig klar over! ( ikke vondt ment så ikke ta dere nære av det)
Jeg ønsker bare å vite om dette er en "garasje" bil og hva eventuelt jeg kan bli plaget med!!
min bil har nå gått ca 212000 km,den starter å går hver dag uten noe problemer ,har skiftet foringer,bærekuler ,hjullager,knust hovdlykt,bremseklosser,bremseskiver,mange av disse delene kunne kjørt mange mil til ,jeg skiftet de for å vite at delene skulle være tipp topp.
skiftet også støtstenger til ventilene i motoren,er slitedel på 2,5 td
må si at dette er den beste bilen jeg har hatt,stor trives med denne bilen
fantastisk på vinter føre ,nesten så jeg ønsker mest mulig snø å kose kjøre i
veldig billige deler kjøpes i usa,har hatt diverse japseblikk før med veldig stive priser på det meste av deler
når jeg en gang skal bytte bil ,da blir det en ny jeep uten tvil.
kjenner folk som har super biler som dem kaller vw ,dem gjør ikke annet enn å skru på verkstede å betale en halv årslønn i svindyre reservedeler.
#15
Posted 23 March 2010 - 17:56
skiftet også støtstenger til ventilene i motoren,er slitedel på 2,5 td
må si at dette er den beste bilen jeg har hatt,stor trives med denne bilen
fantastisk på vinter føre ,nesten så jeg ønsker mest mulig snø å kose kjøre i
veldig billige deler kjøpes i usa,har hatt diverse japseblikk før med veldig stive priser på det meste av deler
når jeg en gang skal bytte bil ,da blir det en ny jeep uten tvil.
kjenner folk som har super biler som dem kaller vw ,dem gjør ikke annet enn å skru på verkstede å betale en halv årslønn i svindyre reservedeler.
Støtter Fiskern i det....min Grand Cherokee ZJ har nå rundet 310 000 og er i utmerket tilstand, har skrudd mye på den men ikke for at det var nødvendig men pga modifiseringer.
Har kjørt Audi, VW, Mazda, BMW, Peugeot, Fiat, Mercedes, men når det gjelder billig bilhold kom det først når jeg kjøpte meg Jeep.
Tror mange prater om rykter som ikke alltids er helt sanne når de sier man skal styre unna Jeep.
Jeg er ivertfall veldig fornøyd med mine biler og har ikke planer om å kjøpe meg noen Toyota ...
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46
#16
Posted 23 March 2010 - 19:23
#17
Posted 24 March 2010 - 09:41
Jeg vil oppgradere fra XJ pga av at jeg synes den blir slitsom på langturer.
Jeg ønsker meg en som har gått under 100.000, automat og klima. Ikke skinn. Gjerne 2004 og yngre modell.
Hvilke motoralternativer har jeg? og hvilke mods kaan man gjøre (har lest om lock-up mod og chipping)
#18
Posted 24 March 2010 - 09:55
#19
Posted 24 March 2010 - 12:23
Diesel e det beste valge i en 4x4 uansett merke, men 2.7 i WJ e mest rett.
Æ har sedd at mange me amerikanske v8 bensinera, uansett om det e Jeep eller andre skryt veldig av kor billig de klar å kjør dem... I mine øya så har dem enten regna feil, eller så lyg dem! Så enkelt, diesel går billigere en v8 bensin uansett fan!!!
Tja - nå er jo de fleste amerikanske V8'ere konstruert på 50 og 60-tallet, og ikke laget for god drivstofføkonomi... 4.7l V8 med RFE45 girkasse i GC var ny i 1999. I denne sammenhengen er altså motor og girboks i WJ V8 hypermoderne i forhold til det meste annet. Girboksen var forøvrig verdens første fullelektroniske seks trinns kasse.
Nå har jeg kjørt WJ 4.7 V8 i over to år. Nettopp fordi mange roper om forbruk på V8'ern, har jeg vært nøye med å følge forbruket. Jeg kjører langtur på 1.0 l/mil om jeg vil. Normalt 1.1 l/mil langkjøring og 1.5 l/mil bykjøring. Jeg har aldri vært over 1.7. Dette er målt på tanken, kjørecomputer viser 10% lavere forbruk.
Dieselen bruker sikkert noe mindre enn dette - men sammenlignet med en diesel med 80 hk mindre (med flere reparasjoner?) - som nesten bruker like mye suppe - har CG med 4.7l V8 god driftsøkonomi.
Edited by Ambu, 24 March 2010 - 12:25.
#20
Posted 24 March 2010 - 12:39
Enten må denne bensinmotoren være en spesiellt genial konstruksjon eller så må dieselen være en begredelig konstruksjon.
Jeg tror ikke noen av disse to forklaringene er helt korrekte, så hva kan da være forklaringen ?
Bortsett fra at korrekt lockup på dieselen kunne ha spart omkring en desiliter på langkjøring og kommet ned på under 0,9 uten problem, kanskje 0,8 med forsiktig gassfot.
Edited by teerex, 24 March 2010 - 12:40.