Gå til innhold



Foto

Ford Econoline E350 7,3


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 olletre

olletre

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 05 April 2010 - 20:28

HEI!
Jeg har gått til anskaffelse av min første Ford Econoline E350 7,3IDI 94 mod. Ikke turbo. Jeg og familien stortrives med bilen, og gleder oss til sommerferien da vi skal bruke den på tur.
Jeg prøver å suge til meg informasjon om bilen på nettet og via diverse forumsider. Jeg ble kjempeglad da jeg tilfeldigvis oppdaget dette norske forumet. Det virker som det er en god del ekspertise her inne, og det er jo kjempebra.
Da bilen er min første av sitt slag, så er det noen ting jeg lurer litt på enda. Det ene er konsollen oppe i taket. Der sitter det fire brytere.
To er jo til taklyset, men hva er de to siste til? Det står ACC1 ved den ene og ACC2 ved den andre. Sikkert et dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe info om disse bryterne noen sted.
Så er det styringen. Det er litt dødgang på rattet under kjøring. Må liksom sitte å gjete den litt hele tiden. Dette er verst i 50-60 sonene. Når farten blir høyere, så blir den stødigere, men ikke like stødig som en personbil. Jeg snakket med en som mente at amerikanske biler var litt sånn.
Hva mener dere?
Så har jeg et spørsmål angående motoren. Det hores ut som den har litt rassling i en ventil, eller ventiltikking. Det høres godt inne i bilen, men ikke når jeg står utenfor bilen. Så det virker som det kommer fra bakkant av motoren. Lyden høres best når den går på de laveste girene med litt turtall. Den høres like mye på kald som varm motor. Jeg har blandet totakts ole i dieselen, samt prøvd dyserens, men ingenting av dette hjelper på lyden. Bilen har gått 160 000km.
Håper det er noen som har noen betraktninger omkring disse spørsmålene smile.gif

#2 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 06 April 2010 - 11:21

ACC1 og ACC2 er til accessories, og med mindre du har fått montert noko ekstra, er dei ledige (såvidt eg veit). Sjølv kopla eg opp stjernehimmel på dei på min bil.

Styringa høyrest akkurat ut som min.

Når det gjeld tikkinga, har eg òg opplevd det ein gong. Då var det lite olje på bilen, men ettersom du har blanda totaktsolje, går eg ut frå at du har sjekka nivået òg... wink.gif

Jo, min er òg ein 94-modell utan turbo.

#3 econoline350

econoline350

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 06 April 2010 - 13:22

QUOTE(olletre @ 5 Apr 2010, 20:28) <{POST_SNAPBACK}>
HEI!
Jeg har gått til anskaffelse av min første Ford Econoline E350 7,3IDI 94 mod. Ikke turbo. Jeg og familien stortrives med bilen, og gleder oss til sommerferien da vi skal bruke den på tur.
Jeg prøver å suge til meg informasjon om bilen på nettet og via diverse forumsider. Jeg ble kjempeglad da jeg tilfeldigvis oppdaget dette norske forumet. Det virker som det er en god del ekspertise her inne, og det er jo kjempebra.
Da bilen er min første av sitt slag, så er det noen ting jeg lurer litt på enda. Det ene er konsollen oppe i taket. Der sitter det fire brytere.
To er jo til taklyset, men hva er de to siste til? Det står ACC1 ved den ene og ACC2 ved den andre. Sikkert et dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe info om disse bryterne noen sted.
Så er det styringen. Det er litt dødgang på rattet under kjøring. Må liksom sitte å gjete den litt hele tiden. Dette er verst i 50-60 sonene. Når farten blir høyere, så blir den stødigere, men ikke like stødig som en personbil. Jeg snakket med en som mente at amerikanske biler var litt sånn.
Hva mener dere?
Så har jeg et spørsmål angående motoren. Det hores ut som den har litt rassling i en ventil, eller ventiltikking. Det høres godt inne i bilen, men ikke når jeg står utenfor bilen. Så det virker som det kommer fra bakkant av motoren. Lyden høres best når den går på de laveste girene med litt turtall. Den høres like mye på kald som varm motor. Jeg har blandet totakts ole i dieselen, samt prøvd dyserens, men ingenting av dette hjelper på lyden. Bilen har gått 160 000km.
Håper det er noen som har noen betraktninger omkring disse spørsmålene smile.gif


Heisan, har econline 94 modell selv. har hatt den i fem år; km st 456467.8. råsterke motorer dette, din er jo knapt innkjørt.
acc1 og 2 er ekstrabrytere til bruk av det du måtte ønske selv.
ulyd motor?; tror ikke det er nå ulyd i motor, sjekk evt om motorkassen din er skikkelig på plass, der er en gaffel på hver side som du må passe på å treffe på innsiden etter å ha vært av med den. sjekk også evt eksoslekasje i overgangen fra manifoil til rør på begge sider.
mest sannsynlig motorkassen. >motorolje < castrol 15/40 mineral-<texaco ursa 15/40 mineral>jula_07_158.jpg

#4 olletre

olletre

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 06 April 2010 - 21:41

Takk for svarene folkens!
Da er nok knappene ledige på bilen vår også. Vi har prøvd å trykke på dem, men ingenting skjer. Så da vet vi det smile.gif
Det er vel ikke så unormalt med litt dødgang på rattet på disse bilene da. Er jo en vanesak det.
Det er korrekt oljenivå på motoren ja, og den har gått 200 mil etter olje og filter bytte. Jeg skal ta av motorkassen og sjekke opp de tipsene jeg har fått.
Angående olje. Hva mener dere om oljen Felleskjøpet selger? Jeg mener da den helsyntetiske 5/40 oljen. Selges på 10 liters kanner, beregnet på alle dieselmotorer med og uten turbo. Er den god nok til Forden?

Edited by olletre, 06 April 2010 - 21:43.


#5 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 07 April 2010 - 03:44

Hei

Ser det er litt forskjellig hva folk kjører på. Jeg var innom den lokale amcar delepusheren og han mente jeg burde kjøre på ren 30 olje. Dynocat HighPowerXD SAE30 heter den nøyaktig. Har kjørt en stund på den og har ingenting å si imot den. Det er mineralolje om jeg ikke tar feil.

Når det gjelder å handle olje på Felleskjøpet så skal vel det gå greit så lenge den godkjenner kravene. Ser det står API CF-2, CF-SL på kannen min.

Hvor mye du faktisk sparer på å kjøpe på Felleskjøpet kan diskuteres. Jeg kjøper Dynocat oljen for 66kr/literen. Jeg synes ikke det er så ille, og dette er liksom oljen som alle amerikanere bør ha. Dynocat/quakerstate er merker som blir nevnt mye når det snakk om olje til amerikanere.

Jeg kjører iallfall på ren 30 olje, da jeg fikk det anbefalt. Gamlingen jeg kjøpte det av har tross alt levd av å selge amcar deler i 30år, så regner med han kan sakene sine. Men andre plasser i landet som har andre temperaturen så er det vel 15w40 som gjelder (som noen har nevnt).

Det er vel mange andre gode oljetyper også, men det er iallfall dette jeg velger å kjøre på smile.gif
2001 Ford F250 7.3 Powerstroke

#6 Tobben57

Tobben57

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 26 May 2010 - 20:48


Hei der .
Har hatt en e 350 siden 1996, mange fine turer med og uten campingvogn, alltid nok plass og trekkraft. På styresnekken sitter det en strammeskrue som teiter opp styringen, en låsemutter med en pinneskrue i midten. Løsn mutteren og stram pinneskruen ca trekvart tørn, stram til løsemutteren mens du holder på pinneskruen. Snekken kan også være slitt i foringen der styrepinnen går ut, men jeg har ikke overhalt snekken enda så jeg vet ikke om denne foringen lar seg skifte.


#7 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 26 May 2010 - 23:00

QUOTE(mathiash @ 7 Apr 2010, 03:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Ser det er litt forskjellig hva folk kjører på. Jeg var innom den lokale amcar delepusheren og han mente jeg burde kjøre på ren 30 olje. Dynocat HighPowerXD SAE30 heter den nøyaktig. Har kjørt en stund på den og har ingenting å si imot den. Det er mineralolje om jeg ikke tar feil.

Når det gjelder å handle olje på Felleskjøpet så skal vel det gå greit så lenge den godkjenner kravene. Ser det står API CF-2, CF-SL på kannen min.

Hvor mye du faktisk sparer på å kjøpe på Felleskjøpet kan diskuteres. Jeg kjøper Dynocat oljen for 66kr/literen. Jeg synes ikke det er så ille, og dette er liksom oljen som alle amerikanere bør ha. Dynocat/quakerstate er merker som blir nevnt mye når det snakk om olje til amerikanere.

Jeg kjører iallfall på ren 30 olje, da jeg fikk det anbefalt. Gamlingen jeg kjøpte det av har tross alt levd av å selge amcar deler i 30år, så regner med han kan sakene sine. Men andre plasser i landet som har andre temperaturen så er det vel 15w40 som gjelder (som noen har nevnt).

Det er vel mange andre gode oljetyper også, men det er iallfall dette jeg velger å kjøre på smile.gif


Disse motorene skal ikke ha ren 30 olje, de skal ha 15-40 ved "normale" temperaturer, 10-30 under -6 og 5-30 under -23.

Sist jeg sjekket er det vel minimum CH-4 disse motorene skal ha, CF er vel mer som en bensinmotor olje.. Det er ikke bra for en diesel mtp oppbygging av sot og diverse annet snusk.

Personlig har jeg gått over til syntetisk 5-40, Mobil1 SHC 5-40, dette er det amerikanerene selv sverger til, skjønt de bruker valvoline/schaeffers/amsoil for det meste. Jeg får denne oljen for 82.5 for litern og mener at det så absolutt er verdt hver en krone. Jeg brukte tidligere Mobil Delvac MX 15-40 (Tidligere Mobil HSD 15-40), denne fikk jeg for 62.5 for litern, og hadde heller ingen problemer med denne utenom at den ble skitten fort og lettere utslitt pga høytrkksoljesystemet. Kjørte 5000 km på skiftet med mineral og har videre gått opp til 7500 km etter syntetisk, videre avventing etter noen brukt oljeanalyse før jeg utvider til 10 000 med filterskift på 5000.

Tikkingen kan vere injektor nr 8 som er en såkalt Long Lead injektor, husker ikke hvorfor denne er annerledes men det var noe med diesel/høytrykksoljesystemet. Dog husker jeg heller ikke om denne var på motorer uten turbo..

For alt av info når det kommer til disse bilene sverger jeg til http://powerstrokena...orums/index.php

Dødgang i rattet er normalt på en bil med snekkestyring, men det kan være verdt å sjekke styredemper og styrekuler.

Mvh Coltaine



#8 Steinv

Steinv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 01 June 2010 - 05:04

Jeg vurderer å kjøpe en E350 Van med 7,3 liter uten turbo. Bilen er en -91 modell med litt småfeil men visstnok ikke rust. Har ikke sett på den ennå. Den har 4x4, men vet ikke hvilken type eller om det er sperrer etc. Sperrer kan sikkert monteres inn om det mangler. Den er selvfølgelig ingen ekte terrengbil, men det trenger den ikke være. Det den må kunne er å komme fram på vanskelige steder. Ikke kjøre distanser i skogen etc. Den er billig, så den kan være en egnet turbil, siden jeg trenger å komme litt mer "helt fram" både ved sjøen og på fjellet enn det en VW Transporter med forhjulstrekk klarer. Mye bedre evne til å trekke henger kommer også godt med.

Jeg har ingen erfaring med disse bilene, men har noenlunde (amatør)evne til å vurdere bil generelt. Er det spesielle ting man bør se nærmere på? Spesielle ulemper med disse? Er deler noenlunde fornuftige i pris, sammenlignet med tilsvarende andre modeller? Er de dyre å forsikre (bare ansvar)?

På forhånd takk.

Stein

#9 Steinv

Steinv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 01 June 2010 - 10:20

Bilde av doningen....

Dette er den eldre generasjonen design. I -92 kom en ny modell, men visstnok er det mest visuelle endringer. Synes faktisk denne er litt kul. "Så stygg at den er pen".

Kommentarer fra eieren:
"Bilen er en 4x4 Van, nedregistrert til klasse B. Motor gått 42 000. Kryss til styring må byttes, innslaget på startmotor slår sjelden inn, høyre forbrems må byttes samt noe elektriske feil."

Jeg har i dag hørt at automatkassene på dieselmodeller er dårlige. En på et annet forum kjenner en som har måttet overhale for 20-30K hvert 3-4 år pga havari. Er dette reelt, eller er det pga at noen fristes til å trimme motorene mye. Man kan jo få endel gamp og dreiemoment ut av 7,3 liter V8.... Evt skyldes det kanskje mye kjøring med tung henger? Kanskje trenger kassa oljekjøler da, og det mangler normalt? Kan jo ettermonteres...

Stein