Gå til innhold



Foto

Clutch "henger", vanskelig å gire. Hjelp


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 18 April 2010 - 12:05

Hva må jeg ta for meg nå?
Første symptom var at det ble til tider vanskelig å få bilen i gear og til tider tungt å bytte gear i fart. Byttet olje på hele drivlinja bortsett fra trans.kassa(byttes snart), å det virket som det ble litt bedre. Tror uansett jeg lurte meg selv, for problemet er stort.
Nå har jeg også merket at clutch'en kan "henge igjen". Med det mener jeg at når jeg stoppet utenfor butikken hær en dag holdt motor på å kveles. Det jeg gjorde var å trø inn clutch og bremse, å motor stoppet nesten før den tok seg sammen. Det kan virke som clutchen ikke "hang" med.

Clutchen var byttet for 30-40 000 km siden, å bilen har ikke vært brukt til offroad eller hard bruk da den frem til nylig stort sett bare har vært brukt av moren min.

Kan noen hjelpe meg litt hær? er det clutch'en som er gåen å må byttes eller har jeg noe annet jeg må gjøre.

Evt skal jeg bare kjøre videre til problemet blir skikkelig stort? cool.gif

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 18 April 2010 - 14:17

sjekk vaieren din du, kan være den som er i ferd med å ryke...


#3 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 18 April 2010 - 14:39

Jeg hadde problem med at en foring i clutchpedalen var utslitt på min -96 V6. Tok 15 min på verksted, og kostet den nette sum av kr 900,-. Du fikser det lett selv hvis du kan konstatere at det er den. Jeg luftet til og med clutchsystemet før jeg fant ut at det var den!
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#4 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 18 April 2010 - 14:49

Problemet et vel at den henger,ikke at den ikke henger med...

Husker ikke helt om det er wiere til clutch eller om den er hydraulisk..

Har du wiere,sjekk justering..

Har du hydraulisk sjekk nivå å lekasjer

#5 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 18 April 2010 - 16:52

Takker for alle tips, skal hive meg rundt når det blir slutt på denna snyen smile.gif

#6 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 18 April 2010 - 17:30

På min fikk jeg redusert effekt og dermed vanskelig å frigjøre. Å legge i revers hørtes til tider brutalt ut. På V6'en var clutchen hydraulisk.
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 April 2010 - 17:39

Uansett hydraulisk eller wire så høres det ut som om clutchen ikke frir skikkelig ut og da er det enten en justering av wiren. Som Sven skriver så strekker ofte wiren seg siste tiden før den ryker så når en wire begynner vise tegn til å bli lengre er det på tide å bestille ny for å få byttet den ut.

Om det er hydraulisk er første jeg vil anbefale å gå over og sjekke stag og tilkoblinger om noe har sklidd eller løsnet litt der. Sjekk om det er noe som ikke går like langt inn som det har gjort tidligere. Det kan også rett og slett være at det er en lekkasje slik at det er for lite væske igjen til at clutchen frir helt ut selv om pedalen tråkkes i bunn.

#8 viagra

viagra

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 19 April 2010 - 20:49

Hei jeg har også samme problem med at clutchen ikke frir tilstrekelig på min 2.0l v6 hvor det er hydraulisk clutch,
første gang jeg fikk denne feilen var det en brakett i forbindelse med pedalen.

Nå har problemet kommet igjen, men denne gangen er det ikke den braketten, har prøvd og lufte clutchen
og det virker som om dette hjelper en liten stund før problemet kommer tilbake.
Det er ikke noen lekasje eller tap av væske.

Følger spent med på denne diskusjonen. cool.gif

#9 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 19 April 2010 - 21:06

Det er wire på en 96 mod 1,6 liter. Og for meg så høres det også ut at det er clutchen som ikke frir ut helt, så sjekk wiren først du. Det er samme wire som på en SJ.
Tlf: 98883546

#10 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 20 April 2010 - 07:05

Har også problemer med at bilen nesten stopper av og til. 96-1,6
På min bil er det ikke clutch som er problemet men det virker som om motoren ikke får nok bensin når jeg slipper gassen.
Dette kommer uavhengig av om bilen står i fri eller jeg har clutch inne. Heller ikke temperatur har noen batydning
Har nettopp gått igjennom innstillinger til motor og det er ingen feil der.
Skal prøve med ekstra jordledning til blokka for å se om det er el-feil.
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#11 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 20 April 2010 - 10:42

Har ikke fått konstatert det sikkert, men mekonomen mener det er wire på denne så skal bestille ny da denne sikkert bør byttes uansett.

Videre er jeg ganske sikker på at det ikke er motor som holder på å stoppe(som ved bensinmangel), selv om den ikke er strøken. Det merkes på bilen at clutchen ikke slapp.

Jeg skal holde dere oppdatert når jeg har byttet og testet, men det er irriterende med feil som virker periodiske.

Kan tenke meg at hvis det stemmer med at wiren er problemet, så har det sikkert mye med temperatur og fuktighet samt temp på motor mm hvor mye den gir etter eller ikke.

Ellers er det en 16v(innsprøytningsmotor) i bilen...

#12 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 20 April 2010 - 10:45

QUOTE(Harald Th @ 20 Apr 2010, 08:05) <{POST_SNAPBACK}>
Har også problemer med at bilen nesten stopper av og til. 96-1,6
På min bil er det ikke clutch som er problemet men det virker som om motoren ikke får nok bensin når jeg slipper gassen.
Dette kommer uavhengig av om bilen står i fri eller jeg har clutch inne. Heller ikke temperatur har noen batydning
Har nettopp gått igjennom innstillinger til motor og det er ingen feil der.
Skal prøve med ekstra jordledning til blokka for å se om det er el-feil.


Dette burde du klare å finne ut litt mere om, ved å ligge i grei fart(60km) på en strekke/slakk nedoverbakke for så å trykke inn clutch. Hvis motoren da stopper så er det vell på tide å måle bensintrykk?

#13 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 April 2010 - 19:11

QUOTE(viagra @ 19 Apr 2010, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
Hei jeg har også samme problem med at clutchen ikke frir tilstrekelig på min 2.0l v6 hvor det er hydraulisk clutch,
første gang jeg fikk denne feilen var det en brakett i forbindelse med pedalen.

Nå har problemet kommet igjen, men denne gangen er det ikke den braketten, har prøvd og lufte clutchen
og det virker som om dette hjelper en liten stund før problemet kommer tilbake.
Det er ikke noen lekasje eller tap av væske.

Følger spent med på denne diskusjonen. cool.gif


Det kan være flere ting, slavesylinderen som er slitt slik at den trekker luft inn når den går tilbake, luftenippelen som ikke tetter helt, overgangen medllom reservoaret og masteren.


#14 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 21:09

Ny vaier kommer iløpet av helga, får se om det blir forhold og tid for bytting. Skal komme med tilbakemelding av resultat smile.gif

Ble en liten endring, får deler iløpet av dagene som kommer, håper ikke det er mye styr å bytte denne?

Edited by Lite, 02 May 2010 - 22:33.