Dempere vitara 96. heve?
#1
Posted 20 April 2010 - 09:15
Jeg vurderte først å bare kjøpe et sett med monroe(tror det var det) dempere gjennom mekonomen, men begynte å tenke litt på hvile alternativer det finnes som ikke koster flesk samt muligheten til å heve litt.
Bør jeg bytter fjærer også hvis jeg velger monroe demperne? bilen er noe "sigen", har rullet litt over 190 000 og deler av tiden som varebil.
Hva ville du kjøpt og hvor hvis du hadde plan om å bruke mellom ca 4-6k på slikt?
Løsninger som kan by på problemer ved kontroll burde være billige
Håper på mange gode råd og tips
Kjøper også fra utlandet hvis det er et alternativ.
#2
Posted 20 April 2010 - 19:47
Har selv dette på "Lille Grønne" og bilen er mye bedre og kjøre nå.
Ble plass til 30" dekk også.
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#3
Posted 20 April 2010 - 21:46
Hvor har du kjøpt dette? Pris?
Litt mere info hadde vært utmerket
Spess interessert i hva som er inklusiv i settet, å om dette er bare å bytte rett over eller omd et er mere mann må tenke på
Edited by Lite, 20 April 2010 - 21:48.
#4
Posted 21 April 2010 - 07:15
Du kan få TUV heving opp til 10cm. Start med OME så får du en bil som er mye bedre å kjøre.
Prisen varierer men kjøper du i norge så koster det vel 8000,- (med TUV)
Kjøper du fra andre land (USA) får du ikke med papirene men kan fortsatt få det godkjent dersom du kan bevise at det er godkjent.
Tdmice på forumet har en Vitara som skal til godkjenning.
Min skal også til godkjenning med OME og 2"Bl.
Har du bare nok å bruke kan du heve 10cm med TUV for 18800,- Spør Amund på BG nor
Lykke til
Ja, nu er min godkjent!!!!
Venter på vognkort
Edited by Harald Th, 21 April 2010 - 10:10.
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#5
Posted 21 April 2010 - 10:57
Da jeg hørte om de som har betalt ca 6000kr for kit til kort vitara så er vell det kanskje fra utlandet? Hvordan er det å bestille fra utlandet og få det godkjent?
Synes 8600 blir for mye å legge i vitaraen, det er jo tross alt en gammel bil som trenger andre deler også(nytt batteri , noen nye understellsdeler, muligens noe i kjølesystem osv)
Tror det blir mye å heve 10 cm, da bilen for det meste ruller på asfalt
Takker for infoen
#6
Posted 21 April 2010 - 16:42
Sjekk der åsså
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#7
Posted 21 April 2010 - 21:45
Sjekk der åsså
Har lest en del poster uten å bli helt sikker på hva den løsningen er
Kanskje du kan hjelpe meg litt til?
#8
Posted 21 April 2010 - 22:10
Hvor mye vil du heve?
Billig eller dyrt?
Ikke godkjent eller godkjent?
Skulle egentlig fått posta her litt før, sorry...How can I assist you, sir?
Garasje link om du vil ta en titt: http://www.offroad.n...;hl=supervitara
Edited by Double Toy, 21 April 2010 - 22:13.
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#9
Posted 21 April 2010 - 23:00
Jeg har akkurat "fullstendig overtatt" vitaraen til moren min(og hun min andre bil), som jeg for det meste har brukt det site året. Bilen har ubrukelige dempere nå, og jeg har et utbedringsbudsjett på ca 10 000kr nå. Av dette er ca 4k satt av til andre nødvendigheter som lys, batteri m.m å jeg hadde da håpet å komme i mål med en bra løsning til under 6k.
Siden bilen skal bli "familiens nr2 bil" og bilen jeg sannsynligvis blir å bruke daglig til og fra jobb må den kunne funke bra til dette. Ellers har det seg slik at jeg befinner meg mye på fjellet og etter "fjellveier" å ønsker en bil som takler dette bedre en det bilen gjør i dag. Blir nok ikke å kunne ha den til noe "skikkelig offroad bruk", da tiden ikke strekker til slikt akkurat nå, men kanskje med tiden. Frem til da må jeg klare meg på traktor og fjell veier, men har det mye morro med det
Bilen har nå dekk på nesten 30" som subber litt tross "justering" bak.
Ellers har km.telleren rullet til nesten 200 000, og dempere og fjærer er nok de som har stått dær i 14 år så bare det å bytte til originalt vil vell by på en del mer høyde?
Videre er det vel å foretrekke å få en bra løsning som også kan godkjennes, men er andre alternativer blir absolutt vurdert.
Det skal også nevnes at jeg får greie priser på mekonomen, å lurer jo derfor på disse monroe demperne de forhandler. Kanskje kombinert med noen andre fjærer, burde nok bytte de jeg har uansett?
Tenker en slik bil med 1-2 tommer ekstra bakkeklaring burde funke fint på veien, og mye bedre på fjelle en hva den gjør nå?
Er helt sikker på at du kan bistå på mange måter
Skal lese mere i garasjen din, ser jo du har en del erfaring med vitaraer
Edit:
Skal også nevnes at bilen må kunne være med på disse fjellturene med en del last, ettersom det til tider skal fraktes utstyr opp og ned noen elendige fjellveier
Edited by Lite, 21 April 2010 - 23:02.
#10
Posted 22 April 2010 - 16:31
Jeg har akkurat "fullstendig overtatt" vitaraen til moren min(og hun min andre bil), som jeg for det meste har brukt det site året. Bilen har ubrukelige dempere nå, og jeg har et utbedringsbudsjett på ca 10 000kr nå. Av dette er ca 4k satt av til andre nødvendigheter som lys, batteri m.m å jeg hadde da håpet å komme i mål med en bra løsning til under 6k.
Hvis ikke jeg tar helt feil betalte jeg ca 6500 for trailmaster fjærer (uten dempere) og 2" bodylift fra Trailmaster, prisen varierer for lang,kort, bensin og diesel. Dette ble bestilt fra Lars fra www.mbb.dk. Sjekk ut hjemmesiden hans, han er til å anbefale, men husk prisene er i Danske kroner ikke Norske kroner blir litt forskjell . Tror det er noen rabatter å få gjennom Suzuki klubben her. Dette jeg har kjøpt er mulig å få godkjent hos Statens Vegvesen etter noen diskusjoner og litt papir arbeid. Løfter totalt 50 mm på ramma og 35 mm på fjærene. Kan absolutt anbefales men bilen er litt stiv foran, jeg har lang diesel 1997 model. Jeg kjører med orginale dempere på min enda. Dempere hos han koster ca 1900 dkk.
Lykke til med bilen
#11
Posted 23 April 2010 - 14:22
Lykke til med bilen
Takker for tilbakemeldingen Tdmice:) Mine dempere er rimelig slitte, å kan ikke forstå at orginale dempere kan holde så lenge?
Er det slik å forstå at det er stortsett bare fjærene som har betydning for heving og ikke demperne? I så tilfelle må det vell være mulig å få en grei løsning ved å benytte OME Fjærer, disse er jo "billige"(2600 +mva og frakt) samt kjøpe f.eks monroe eller koni dempere?
Venter også i spenning på svar fra Double Toy
#12
Posted 25 April 2010 - 21:03
Den demperen er og beregna for en bil som ligger i samme land som vitaraen når det gjelder bakakselvekt.
#13
Posted 25 April 2010 - 21:16
Vil du ha hevinga godkjent eller spiller ikke det no rolle? Vil jo anbefale å få det godkjent, men det er selvfølgelig den dyreste løsningen
Jeg kjører nå med biltema fjører rundt om, og skoda pick-up dempere bak, og snudd demperfetet forran (kan forklare næremere om dette blir løsningen din) Jeg har og 80 mm bodylift, laget hjemme i garasjen, 80mm firkantrør kuttet i riktige biter Og til slutt har jeg Coilspacere, men dropp disse om du skal ha hevefjører, evt bruk spacere om du ikke vil ha hevefjører av en eller annen grunn...
Jeg har vært veldig fornøyd med dette oppsettet, men skulle jeg gjort det på nytt hadde jeg droppa spacerne og kutta litt mer plass til hjula...Den blir FOR stiv med spacerne Men da går det akkurat med 33" da
Om du kjøper hevefjører MÅ du ha lengre dempere og...
Kun fjører og dempere fra biltema, kostnad ca 1500,- gir deg 2-3 løft
Er det noe du lurer på er det bare å spørre, så hjelper jeg så godt jeg kan
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#14
Posted 26 April 2010 - 21:07
Vil du ha hevinga godkjent eller spiller ikke det no rolle? Vil jo anbefale å få det godkjent, men det er selvfølgelig den dyreste løsningen
Jeg kjører nå med biltema fjører rundt om, og skoda pick-up dempere bak, og snudd demperfetet forran (kan forklare næremere om dette blir løsningen din) Jeg har og 80 mm bodylift, laget hjemme i garasjen, 80mm firkantrør kuttet i riktige biter Og til slutt har jeg Coilspacere, men dropp disse om du skal ha hevefjører, evt bruk spacere om du ikke vil ha hevefjører av en eller annen grunn...
Jeg har vært veldig fornøyd med dette oppsettet, men skulle jeg gjort det på nytt hadde jeg droppa spacerne og kutta litt mer plass til hjula...Den blir FOR stiv med spacerne Men da går det akkurat med 33" da
Om du kjøper hevefjører MÅ du ha lengre dempere og...
Kun fjører og dempere fra biltema, kostnad ca 1500,- gir deg 2-3 løft
Er det noe du lurer på er det bare å spørre, så hjelper jeg så godt jeg kan
Hei igjen og takk til alle for hjelpen.
Jeg tenker først på at hvis jeg kunne komme unna med noe som kunne skrives i vognkortet så hadde det vært greit. Biltema frister jo også
Er uansett usikker på om de demperne fra biltema holder så godt, leste om en annen biltema løsning en plass hvor de sies at det bare holder en kort tid så synker bilen sammen og demperne er ikke noe å "samle på"heller. Det frister jo veldig å hive på en billig løsning fra biltema og spare andre pengene.
Har som sagt ca 4-6000kr jeg tenker å bruke. kan kanskje strekke meg til 7k men da svir det litt
Får en meget god pris på disse monroe demperne, så kan det være en grei løsning for meg å kombinere disse med andre fjærer?
får jeg bilen ca 2-3 tommer høyere en det den er i dag så tror jeg det er bra for meg. Må også nevne at bilen har sikkert sunket sammen 1 tomme siden den var ny 2 tommer over org holder nok til mitt bruk( i begynnelsen ihvertfall)
Har dekk som omtrent utgjør 30" å blir å bruke disse en tid til, men 31" kan bli et alternativ men ikke på en stund.
Hjemmesnekkra bl på 60mm vurderes på sikt hvis behovet for mere terengkjøring melder seg
Lurer ellers på hvilke fjærer du har benyttet fra biltema?
Liten tvil om at du har tatt vitaraen din lengre en hva jeg blir å gjøre nå, men motiverende og inspirerende å se på
#15
Posted 26 April 2010 - 21:12
Si ifra før du handler da, så skal jeg rote litt i papirene mine, så du ikke kjøper feil
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#16
Posted 26 April 2010 - 21:59
Si ifra før du handler da, så skal jeg rote litt i papirene mine, så du ikke kjøper feil
Måtte det mye modifisering til med disse fjærene?
Fungerer demperne greit? Føler virkelig ikke for å sette på dempere som må skiftes pga de blir ødelagte fort, eller at de funker generelt dårlig
Er fortsatt ikke blitt sikker på om dere bruker lengre dempere når dere hever?
Tenker at prinsippet blir det samme som før når man senket biler, hvor demperne fort gikk til f.. når man bare brukte senkefjærer. Brukte selv da kortere dempere og fjærer. Virker da kanskje litt naturlig å bruke dempere som er lengre, eller er det greit at dempern jobber litt høyere?
Kanskje det kan være lurt å kjøpe gode dempere, og prøve å kombinere disse med fjærer fra biltema? lettere å bytte til godkjente hevefjærer eller org hvis noe skulle by på "problemer"
#17
Posted 26 April 2010 - 22:04
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#18
Posted 26 April 2010 - 22:22
Hvor mye løfter egentlig disse fjærene(regner med du mente 2-3 tommer)? Ser jo TDmice som har løftet 35mm med orginaldempere.
Tror jeg må be deg om hele biltemaoppskrifta og se litt nærmere på den, men må jeg snu demperfestet forran for å kunne bruke denne løsningen?
Hvor mye problemer får man hvis man blir stoppet i teknisk med noe slikt?
Edited by Lite, 26 April 2010 - 22:24.
#19
Posted 26 April 2010 - 22:50
skal se om jeg kan finne den fram til deg i morra jeg Du må ikke snu dem, men jeg ville gjort det, for lengre utflex...
Om du blir stoppet av biltilsynet må du kanskje opp å vise den, men tviler veldi sterkt på at de ser at du ikke har orginale fjører og dempere, onkel politi sier nok ikke no, så lenge hjula ikke stikker ut på utsiden av bilen
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#20
Posted 27 April 2010 - 06:04
skal se om jeg kan finne den fram til deg i morra jeg Du må ikke snu dem, men jeg ville gjort det, for lengre utflex...
Om du blir stoppet av biltilsynet må du kanskje opp å vise den, men tviler veldi sterkt på at de ser at du ikke har orginale fjører og dempere, onkel politi sier nok ikke no, så lenge hjula ikke stikker ut på utsiden av bilen
Tror jeg prøver biltema løsningen jeg 1500kr er jo ikke så dyrt hvis det holder i 5 år
Kan samme biltema oppskrift brukes på både lang og kort vitara? jeg har den lange
Er det mye styr å snu festene? Fint med bedre utflex, men hvordan blir det da innover?
Hvordan blir det med spissingen når man hever såpass som nesten 3"? Evt andre drivverksdeler som må jobbe i annen vinkel?