Gå til innhold



Foto

slakk i styresnekka- hvor mye dødgang på rattet?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 14:45

er det noen som har noe formening om hvor mye dødgang på rattet det det minimum skal være. jeg syntes det er litt mye slakk i snekka mi nå......
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#2 Trond H Emaus

Trond H Emaus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 15:10

Lurer egentlig jeg også på, har en god 4cm +- dødgang på rattet tongue.gif

#3 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 15:28

QUOTE(Trond H Emaus @ 23 Apr 2010, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer egentlig jeg også på, har en god 4cm +- dødgang på rattet tongue.gif


hadde cirka det på den gamle snekka. men har bytta snekke, så det er hakket bedre. men er oxo litt redd for å stramme skruen på snekka for mye, så lurer liksom hva som er "normal" dødgang på rattet....
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#4 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 19:25

Er ikke farlig å stramme på den skruen. Jekk opp bilen så hjulene er oppe fra bakken, så er det bare å stramme på den skruen til rattet går tregt på midten og løsne litt på skruen igjen.

Men husk på at det ikke bare er i snekka slakken kan ligge da, er mye bevegelige deler i den styringen.
Tlf: 98883546

#5 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 19:34

ifølge spec skal det være 10-30mm bevegelse i rattet
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 21:13

QUOTE(ShuDuck @ 23 Apr 2010, 20:34) <{POST_SNAPBACK}>
ifølge spec skal det være 10-30mm bevegelse i rattet


Det er skal være litt obs på er at om en plutselig får litt ekstra slakk så kan det være den gummiplata nede ved snekka som er i ferd med å ryke og det er fali`.

Slitte endeledd gir også slark.

#7 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 24 April 2010 - 21:34

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 23 Apr 2010, 22:13) <{POST_SNAPBACK}>
Det er skal være litt obs på er at om en plutselig får litt ekstra slakk så kan det være den gummiplata nede ved snekka som er i ferd med å ryke og det er fali`.

Slitte endeledd gir også slark.


alle styrestag og ledd er gode, er bare snekka som må strammes. må "vri" tattet en tann til høyre i forhold til snekka for at den skal gå rett frem etter jeg bytta snekka rolleyes.gif

4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 April 2010 - 22:16

QUOTE(MOE413 @ 24 Apr 2010, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
alle styrestag og ledd er gode, er bare snekka som må strammes. må "vri" tattet en tann til høyre i forhold til snekka for at den skal gå rett frem etter jeg bytta snekka rolleyes.gif



Sett på servo, det blir en helt annen bil å kjøre når en kan spinne rattet uten problem selv om bilen står nede i ei grøft med gjørmebunn. ;-)

Servo er kult.

#9 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 25 April 2010 - 10:28

trudde pkk/bt godtok maks 2-3cm slark eg..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#10 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 25 April 2010 - 11:39

QUOTE(yakuza @ 25 Apr 2010, 11:28) <{POST_SNAPBACK}>
trudde pkk/bt godtok maks 2-3cm slark eg..

2-3cm varierer jo med hvor stort rattet er. Det blir vel regnet ut i grader vil jeg tru.
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#11 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 25 April 2010 - 15:57

grader er vel ikkje målbart? Har aldri hørt om at det blir brukt grader i alle fall, men 2.3cm har eg som sagt alltid kjent til at blir brukt.
Vil ikkje variere så mykje med størrelsen på rattet, og dessuten vil en ikkje godta meir følbar slark på et større ratt.
Det er dessuten ikkje antal grader slark som er poenget men kor langt en må snu rattet før det skjer noko på hjulet.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 April 2010 - 16:41

QUOTE(yakuza @ 25 Apr 2010, 16:57) <{POST_SNAPBACK}>
grader er vel ikkje målbart? Har aldri hørt om at det blir brukt grader i alle fall, men 2.3cm har eg som sagt alltid kjent til at blir brukt.
Vil ikkje variere så mykje med størrelsen på rattet, og dessuten vil en ikkje godta meir følbar slark på et større ratt.
Det er dessuten ikkje antal grader slark som er poenget men kor langt en må snu rattet før det skjer noko på hjulet.


Helt enig med deg Y. Og dessuten har ratte kun en størrelse på en SJ. Det er ikke mulig å få godkjent et ratt som er halvparten så stort eller dobbelt så stort som det originale så størrelsen på rattet er egentlig i praksis satt til størrelsen på originalrattet.

Der jeg har sett akseptabel dødgang på rattet illustrert er det alltid oppgitt max bevegelse i cm og aldri i grader.

#13 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 April 2010 - 20:56

1 til 3 cm er det jeg har hørt og...

når du strammer, strammer du til snekkeskruen treffer i bunnen, og du ikke har noen dødgang, så gir du den en liten 1/8 omdr ut igjen, slik har jeg alltid gjort det, og har aldri hatt noen problemer med hverken for stram hjelpesnekke eller slakk.