slakk i styresnekka- hvor mye dødgang på rattet?
Started by
MOE413
, Apr 23 2010 14:45
12 replies to this topic
#1
Posted 23 April 2010 - 14:45
er det noen som har noe formening om hvor mye dødgang på rattet det det minimum skal være. jeg syntes det er litt mye slakk i snekka mi nå......
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#2
Posted 23 April 2010 - 15:10
Lurer egentlig jeg også på, har en god 4cm +- dødgang på rattet
#3
Posted 23 April 2010 - 15:28
QUOTE(Trond H Emaus @ 23 Apr 2010, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer egentlig jeg også på, har en god 4cm +- dødgang på rattet
hadde cirka det på den gamle snekka. men har bytta snekke, så det er hakket bedre. men er oxo litt redd for å stramme skruen på snekka for mye, så lurer liksom hva som er "normal" dødgang på rattet....
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#4
Posted 23 April 2010 - 19:25
Er ikke farlig å stramme på den skruen. Jekk opp bilen så hjulene er oppe fra bakken, så er det bare å stramme på den skruen til rattet går tregt på midten og løsne litt på skruen igjen.
Men husk på at det ikke bare er i snekka slakken kan ligge da, er mye bevegelige deler i den styringen.
Men husk på at det ikke bare er i snekka slakken kan ligge da, er mye bevegelige deler i den styringen.
Tlf: 98883546
#5
Posted 23 April 2010 - 19:34
ifølge spec skal det være 10-30mm bevegelse i rattet
#6
Posted 23 April 2010 - 21:13
QUOTE(ShuDuck @ 23 Apr 2010, 20:34) <{POST_SNAPBACK}>
ifølge spec skal det være 10-30mm bevegelse i rattet
Det er skal være litt obs på er at om en plutselig får litt ekstra slakk så kan det være den gummiplata nede ved snekka som er i ferd med å ryke og det er fali`.
Slitte endeledd gir også slark.
#7
Posted 24 April 2010 - 21:34
QUOTE(Nöcke Gunnar @ 23 Apr 2010, 22:13) <{POST_SNAPBACK}>
Det er skal være litt obs på er at om en plutselig får litt ekstra slakk så kan det være den gummiplata nede ved snekka som er i ferd med å ryke og det er fali`.
Slitte endeledd gir også slark.
Slitte endeledd gir også slark.
alle styrestag og ledd er gode, er bare snekka som må strammes. må "vri" tattet en tann til høyre i forhold til snekka for at den skal gå rett frem etter jeg bytta snekka
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#8
Posted 24 April 2010 - 22:16
QUOTE(MOE413 @ 24 Apr 2010, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
alle styrestag og ledd er gode, er bare snekka som må strammes. må "vri" tattet en tann til høyre i forhold til snekka for at den skal gå rett frem etter jeg bytta snekka
Sett på servo, det blir en helt annen bil å kjøre når en kan spinne rattet uten problem selv om bilen står nede i ei grøft med gjørmebunn. ;-)
Servo er kult.
#9
Posted 25 April 2010 - 10:28
trudde pkk/bt godtok maks 2-3cm slark eg..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#10
Posted 25 April 2010 - 11:39
QUOTE(yakuza @ 25 Apr 2010, 11:28) <{POST_SNAPBACK}>
trudde pkk/bt godtok maks 2-3cm slark eg..
2-3cm varierer jo med hvor stort rattet er. Det blir vel regnet ut i grader vil jeg tru.
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#11
Posted 25 April 2010 - 15:57
grader er vel ikkje målbart? Har aldri hørt om at det blir brukt grader i alle fall, men 2.3cm har eg som sagt alltid kjent til at blir brukt.
Vil ikkje variere så mykje med størrelsen på rattet, og dessuten vil en ikkje godta meir følbar slark på et større ratt.
Det er dessuten ikkje antal grader slark som er poenget men kor langt en må snu rattet før det skjer noko på hjulet.
Vil ikkje variere så mykje med størrelsen på rattet, og dessuten vil en ikkje godta meir følbar slark på et større ratt.
Det er dessuten ikkje antal grader slark som er poenget men kor langt en må snu rattet før det skjer noko på hjulet.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#12
Posted 25 April 2010 - 16:41
QUOTE(yakuza @ 25 Apr 2010, 16:57) <{POST_SNAPBACK}>
grader er vel ikkje målbart? Har aldri hørt om at det blir brukt grader i alle fall, men 2.3cm har eg som sagt alltid kjent til at blir brukt.
Vil ikkje variere så mykje med størrelsen på rattet, og dessuten vil en ikkje godta meir følbar slark på et større ratt.
Det er dessuten ikkje antal grader slark som er poenget men kor langt en må snu rattet før det skjer noko på hjulet.
Vil ikkje variere så mykje med størrelsen på rattet, og dessuten vil en ikkje godta meir følbar slark på et større ratt.
Det er dessuten ikkje antal grader slark som er poenget men kor langt en må snu rattet før det skjer noko på hjulet.
Helt enig med deg Y. Og dessuten har ratte kun en størrelse på en SJ. Det er ikke mulig å få godkjent et ratt som er halvparten så stort eller dobbelt så stort som det originale så størrelsen på rattet er egentlig i praksis satt til størrelsen på originalrattet.
Der jeg har sett akseptabel dødgang på rattet illustrert er det alltid oppgitt max bevegelse i cm og aldri i grader.
#13
Posted 25 April 2010 - 20:56
1 til 3 cm er det jeg har hørt og...
når du strammer, strammer du til snekkeskruen treffer i bunnen, og du ikke har noen dødgang, så gir du den en liten 1/8 omdr ut igjen, slik har jeg alltid gjort det, og har aldri hatt noen problemer med hverken for stram hjelpesnekke eller slakk.
når du strammer, strammer du til snekkeskruen treffer i bunnen, og du ikke har noen dødgang, så gir du den en liten 1/8 omdr ut igjen, slik har jeg alltid gjort det, og har aldri hatt noen problemer med hverken for stram hjelpesnekke eller slakk.