Gå til innhold



Foto

stoppet av UP IGJENN!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
82 replies to this topic

#1 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 15:13

Var på søndagstur i går og hentet en 300GD delebil. ("styggen")

litt over 100 mil bak rattet tongue.gif Fikk møtt Roar og Joar og noen deler ble byttet. Når vi kom fram å skulle laste opp bilen var et hjulager på hengeren helt deffekt!
det var ikke noe problem, selger hadde verksted og sikkert 1000 lager liggende biggrin.gif

På tur hjem etter ca 80 mil, kom det blålys bak oss.. Svingte av og møtte en noe hyggelig UP. Først var det baklysene som de kikket på, brems og blink funka, så det gikk bra.. Men da vognkort og førerkort skulle fram, var ikke alt så bra. Bilen hadde lov til og dra hengern, det var greit. Men førerkortet mitt har kun B.
nyttelast på hengeren er 1500kg, og UP trodde en lang G var ca så tung!! (den er 2150kg) Men jeg sa meg enig biggrin.gif

De skrev ut en annmeldese så vi får se, blir sikker ei bot.. Vi venta til de hadde dratt + 1min og kjørte hjem, rakk ikke ferga og måtte vente en time ekstra mad.gif
Måtte ta et bilde, Bjørnar prøver også å snakke vett i de, men til ingen nytte tongue.gif

DSC00486_1_.JPG

Kan ikke gjøre annet enn å le av hele saken biggrin.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#2 Hard pull

Hard pull

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 242 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 15:31

He he laugh.gif

Det samme skjedde med meg for 3 år siden, 9mnd senere fikk jeg brev i posten om at saken var henlagt på gunn av bevisets stilling, Bevis: iikke gyldig E-førerkort, for tung last.
Blir spennende å se om du er like heldig tongue.gif tongue.gif
Kjør hardt kjør stiiil!!!!

#3 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 15:50

Gutter, 5000,- koster det for å få E på plastkortet:) Viss du får bot må du oppgi summen her (sånn til sammenligning biggrin.gif ) Godt du tar det med godt humør.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#4 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 16:12

QUOTE(Jeeps @ 26 Apr 2010, 16:50) <{POST_SNAPBACK}>
Gutter, 5000,- koster det for å få E på plastkortet:) Viss du får bot må du oppgi summen her (sånn til sammenligning biggrin.gif ) Godt du tar det med godt humør.


Får se hva som skjer, kjører jo akkurat det som passer meg biggrin.gif
Burde vel vertfall hatt C1 + E..
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#5 sasmerce

sasmerce

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 17:37

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 17:12) <{POST_SNAPBACK}>
Får se hva som skjer, kjører jo akkurat det som passer meg biggrin.gif
Burde vel vertfall hatt C1 + E..


Førerkortbestemmelsene: Alle bilførerkortklasser (BC1CD1D) kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750. Klasse B kan imidlertid trekke noen tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg. Vilkårene er at tilhengers tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg) samt at tilhengers og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg. Tekniske begrensninger: Selv om OK etter førerkortbestemmelsene, må du i bilens vognkort sjekke bilens tillatte hengervekt (maksimale aktuelle tilhengervekt) og vogntogvekt (bilens aktuelle totalvekt + hengerens aktuelle totalvekt). Disse vektene må ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Har drevet å sjekket litt selv på,pga hengern min.Tror hvis du får bot at den er over 5000.
Sure penger ihvertfall ohmy.gif

SASMERCE

#6 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 17:54

QUOTE(sasmerce @ 26 Apr 2010, 18:37) <{POST_SNAPBACK}>
Førerkortbestemmelsene: Alle bilførerkortklasser (BC1CD1D) kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750. Klasse B kan imidlertid trekke noen tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg. Vilkårene er at tilhengers tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg) samt at tilhengers og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg. Tekniske begrensninger: Selv om OK etter førerkortbestemmelsene, må du i bilens vognkort sjekke bilens tillatte hengervekt (maksimale aktuelle tilhengervekt) og vogntogvekt (bilens aktuelle totalvekt + hengerens aktuelle totalvekt). Disse vektene må ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Har drevet å sjekket litt selv på,pga hengern min.Tror hvis du får bot at den er over 5000.
Sure penger ihvertfall ohmy.gif


UP sa bota var fra 2000 til 5000 biggrin.gif
Får se, venter på at saken skal havne hos lokal lensmann, så er vel ting mye enklere skal du se rolleyes.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#7 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 18:17

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
UP sa bota var fra 2000 til 5000 biggrin.gif
Får se, venter på at saken skal havne hos lokal lensmann, så er vel ting mye enklere skal du se rolleyes.gif


Sånt skjer :-) jeg tok E'en for 2 års siden, driver å leier ut minigraver å har vel kjørt rundt med disse i 4 -5 år, fant ut at jeg ikke skulle strekke flaksen lenger :-)


Mvh
Jøran

#8 kajen

kajen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 18:17

QUOTE(Jeeps @ 26 Apr 2010, 16:50) <{POST_SNAPBACK}>
Gutter, 5000,- koster det for å få E på plastkortet:) Viss du får bot må du oppgi summen her (sånn til sammenligning biggrin.gif ) Godt du tar det med godt humør.


holder på og ta BE no og eg må ut med 5600,- hos kjøreskulen eg bruke.
har blitt stoppa så mangen ganger med lovlig henger/campingvognkjøring att eg tek da no siden eg har kjøpt G og det blir nye trekkbilen:)

har ein C1 blir det 1600,- billigere da ein slippe lastsikringskurs.

#9 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 18:39

QUOTE(kajen @ 26 Apr 2010, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
holder på og ta BE no og eg må ut med 5600,- hos kjøreskulen eg bruke.
har blitt stoppa så mangen ganger med lovlig henger/campingvognkjøring att eg tek da no siden eg har kjøpt G og det blir nye trekkbilen:)

har ein C1 blir det 1600,- billigere da ein slippe lastsikringskurs.

Er det fortsatt berre 2 kjøretimer + lastsikringskurs?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#10 Nsk

Nsk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 18:48

Passat (2010kg totalvekt) + Campingvogn (1500kg totalvekt) + ABC1D = 4000,- i bot
Det vil si at jeg betalte 400kr pr kilo i overvekt:-)
Kjørte opp til BE etterpå, for den nette sum av 4000,- 2 kjøretimer og oppkjøring...

#11 bukt

bukt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 18:49

Ja fikk det av jobben sist måned, 2 t kjøring og latssikring og en halv time kjøring før oppkjøring er praksis her.
Kjører mye båter på fritiden så kjekt å ha, av yrke er jeg rørlegger så sjelden tung henger men vi har en som behøver dette sertifikatet så da fikk noen det... kjekt.

ble stoppet for to år siden med en 22ft powerboat med v8 hengende etter en golf2 uten lys /bremser og skilt og sertifikat.... alt helt galt.
Eneste riktige var at jeg hadde sambo i bil etter som "lys" , her var det mye galt sa politiet, eneste gale her er at det ikke er lys sa jeg men har bil etter... å var den i følge sa de ... endte med at jeg fikk kjøre videre mot at jeg viste frem papirer på båt og motor på politikammer wink.gif FLAKS !!!

#12 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 19:13

Jeg har også blitt stoppet noen ganger med henger, stort sett med papirene i orden men en gang jeg dro en boggi-henger ble jeg stående lenge og vel å se på politimannen som prøvde å finne ut av hengerreglene. Vi ga opp til slutt begge to da det ikke blei noe greie på det.
Når det er sagt så har jeg også en bekjent som fikk en imponerende avkortning på kaskooppgjøret sitt da han dro i grøfta med for stor henger og ikke nok bokstaver i sertifikatet. 500kg overlast er _veldig_ mye når det gjelder ...
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#13 Raymond71

Raymond71

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 19:45

QUOTE(kajen @ 26 Apr 2010, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
holder på og ta BE no og eg må ut med 5600,- hos kjøreskulen eg bruke.
har blitt stoppa så mangen ganger med lovlig henger/campingvognkjøring att eg tek da no siden eg har kjøpt G og det blir nye trekkbilen:)

har ein C1 blir det 1600,- billigere da ein slippe lastsikringskurs.


1600 kr for lastesikringskurs?? Mitt kostet 500 kr. Totalt sett kommer jeg på 3600 + de gebyr biltilsynet forlanger (rundt 800 kr).

Raymond

#14 CHEVTOY

CHEVTOY

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 19:58

Å bli stoppa å få bot er jo den billige varianten..... innblandig i en ulykke kan bli mange reiser værre.....
Det vanskelige en bagatell, det umulige en utfordring

#15 Gimmy

Gimmy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 20:27

har så mange bostaver i førerkort at jeg kan kjøre alt utenom gravmaskiner og slike maskiner.

så skulle noen trenge hjelp så si ifra;) vrooom vrooom

Edited by GIMMY, 26 April 2010 - 20:28.


#16 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 21:34

Har vanskelig for å stable på beina sympati for folk som kjører med for alt tungt lass og ikke har gyldig førerkort. Passende reaksjon er i mine øyne inndragning av førerkortet og en bot som svir skikkelig.

Man risikerer å skade andre trafikanter ved slik uansvarlig opptreden. Ikke alle regler er like lette å forstå, men at man skal ha dokumentert kompetanse for det vogntoget man fører, og at bil og henger er godkjent for den aktuelle lasten burde det være greit å forholde seg til.

Uttalelsen om at en passasjer prøver å snakke vett i UP-karene er bare patetisk. Disse gutta er ute og gjør jobben sin, og har ganske sikkert vett nok til nettopp det.

Jeg får ta sjansen på å framstå som en sur, gammel gubbe, men denne tråden provoserte meg virkelig.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#17 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 21:53

Østerklev sa det jeg ønsket å si men ikke ville si siden jeg er bare 35 ;-) Jeg må jobbe med bitterheten min ...
Men seriøst, folk flest, meg inkludert, har slapp holdning til hengervekt. Jeg har selv blitt skremt av hvor jævlig dårlig kontroll jeg har på bilen med for stort flyttelass på hengeren. Greit nok at bilen din KAN dra 3500 kg total og at du vet hvordan en jekkestropp funker men jeg håper ikke jeg møter noen løse kanoner med 2,5 tonn på en Statoil-henger i en skarp sving.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#18 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 21:59

QUOTE(Østerklev @ 26 Apr 2010, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
Har vanskelig for å stable på beina sympati for folk som kjører med for alt tungt lass og ikke har gyldig førerkort. Passende reaksjon er i mine øyne inndragning av førerkortet og en bot som svir skikkelig.

Man risikerer å skade andre trafikanter ved slik uansvarlig opptreden. Ikke alle regler er like lette å forstå, men at man skal ha dokumentert kompetanse for det vogntoget man fører, og at bil og henger er godkjent for den aktuelle lasten burde det være greit å forholde seg til.

Uttalelsen om at en passasjer prøver å snakke vett i UP-karene er bare patetisk. Disse gutta er ute og gjør jobben sin, og har ganske sikkert vett nok til nettopp det.

Jeg får ta sjansen på å framstå som en sur, gammel gubbe, men denne tråden provoserte meg virkelig.

Dette er din mening, heilt iorden det, MEN denne E- opplæringa er egentlig berre tull. Det folk egentlig lærer, er å bruke ei jekkestropp:) For min del var kurset egentlig vekkasta penger, men må man, så må man.
For det første, hengeren man surrer rundt med under kjøretimene, veier vel ca 1000kg (mener å huske det var krav om ca 800kg last) Det det burde ha vore, var ei vekt nermare 3500kg så man merker kreftene som er i sving, samt en brei henger.

Men nok om det:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#19 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:13

QUOTE(Jeeps @ 26 Apr 2010, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er din mening, heilt iorden det, MEN denne E- opplæringa er egentlig berre tull. Det folk egentlig lærer, er å bruke ei jekkestropp:) For min del var kurset egentlig vekkasta penger, men må man, så må man.
For det første, hengeren man surrer rundt med under kjøretimene, veier vel ca 1000kg (mener å huske det var krav om ca 800kg last) Det det burde ha vore, var ei vekt nermare 3500kg så man merker kreftene som er i sving, samt en brei henger.

Men nok om det:)

Litt uenig med deg her asså,men kan jo være opp til enhver kjøreskole åssen kurset er,for min del var kurset veldig bra å lærte en del nytting med forskjellig last..

Angående kjøring å last hadde kjøreskolen en bilhenger med bil på,den var ikke langt fra det bilen kunne dra,mener det var 1800kg tot på hengeren..

Må også si at den tråden her provoserer litt,når du veit du kjører med overlass på hengeren å ikke har førerkort for å dra rundt på det å allikevel ler av hele greia..Virker som du har blitt stoppa noen ganger før og rolleyes.gif

#20 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:16

Vest d e lastsikkringa som e probleme.
Så va d æ som stroppa den, å æ har lastsikkringskurset.
Føle ltt at 1 fjær bli te 10 høns her.
For å sei d så sånn så kan æ ta en traktor som går 80km (JCB fast trac) me ein maskinhenger me ein 20tonns gravemaskin på. å kjør norge på langs fult lovlig.... men har ikke lov te å heng 2 tonn på en bil.
Men æ e me herre ferdig me å diskuter saken.
PS. d va æ som va passasjeren å e stolt av d wink.gif
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no