Gå til innhold



Foto

stoppet av UP IGJENN!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
82 replies to this topic

#21 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:23

QUOTE(Bjørnar K @ 26 Apr 2010, 23:16) <{POST_SNAPBACK}>
Vest d e lastsikkringa som e probleme.
Så va d æ som stroppa den, å æ har lastsikkringskurset.
Føle ltt at 1 fjær bli te 10 høns her.
For å sei d så sånn så kan æ ta en traktor som går 80km (JCB fast trac) me ein maskinhenger me ein 20tonns gravemaskin på. å kjør norge på langs fult lovlig.... men har ikke lov te å heng 2 tonn på en bil.
Men æ e me herre ferdig me å diskuter saken.
PS. d va æ som va passasjeren å e stolt av d wink.gif


Ja,du verden så stolt du bør være. Ikke er bakhjulene surret heller!

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#22 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:24

Nå var det vel ikke lastsikringa det gikk på..

Det det var snakk om var overlass å han som kjørte hadde ikke lov å kjøre..om du har lastsikringskurs det driter jo jeg i,samme med at du kan kjøre 20T på en jcb når du var passasjer,som du forøvrig er stolt av dry.gif

Skulle det skje en ulykke eller lignende er hælvette løs...

#23 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:24

QUOTE(Raymond71 @ 26 Apr 2010, 19:45) <{POST_SNAPBACK}>
1600 kr for lastesikringskurs?? Mitt kostet 500 kr. Totalt sett kommer jeg på 3600 + de gebyr biltilsynet forlanger (rundt 800 kr).

Jeg kjører opp til BE sertifikat på onsdag, og hvis alt går etter planen ender jeg på den nette sum av 3750 kr INKL BT-avg. Kostet meg to timer på lastesikringskurs + to dobbelttimer (1.5 time) med skaphenger hos kjøreskole. Fin opplæring, ingen har vondt av å bli påminnet på følge med på skilt og kjøreregler.

Hjelper forøvrig lite at Bjørnar har lastekurs om ulykken skulle være ute huh.gif

#24 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:28

QUOTE(Østerklev @ 26 Apr 2010, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
Har vanskelig for å stable på beina sympati for folk som kjører med for alt tungt lass og ikke har gyldig førerkort. Passende reaksjon er i mine øyne inndragning av førerkortet og en bot som svir skikkelig.

Man risikerer å skade andre trafikanter ved slik uansvarlig opptreden. Ikke alle regler er like lette å forstå, men at man skal ha dokumentert kompetanse for det vogntoget man fører, og at bil og henger er godkjent for den aktuelle lasten burde det være greit å forholde seg til.

Uttalelsen om at en passasjer prøver å snakke vett i UP-karene er bare patetisk. Disse gutta er ute og gjør jobben sin, og har ganske sikkert vett nok til nettopp det.

Jeg får ta sjansen på å framstå som en sur, gammel gubbe, men denne tråden provoserte meg virkelig.


Skal innrømme at jeg har liten respekt for lover og regler ja, men saken er den at alt var forsvarlig, Fikk skryt av sikring av last biggrin.gif

Saken er slik at Bjørnar, har C1 Hadde bilen vært registrert som bil på 3501kg kunne han kjørt. Jeg har både opp og nedklassa disse bilene. eneste vi gjør er og legge på en ekstra fjær bak. Uvesentlig i denne sammenheng. Hvorfor skal en som har C1 ikke kunne kjøre? Når bil og hengervekt er riktig?? Molboland, det er sånne ting som gjør at jeg driter i reglene..

Overlasten på hengern var kanskje litt drøy, men med all rusta på bilen og uten baksete var den neppe 2 ton tongue.gif
Har sett masse rart etter veien selv, men mener ikke dette var en uforsvarlig tur!
Tror ikke en E på lappen min hadde gjort noe bedre med verken lastsikring eller kjøreferdighet.

Synes du er litt streng, bra du ikke er UP laugh.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#25 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:28

Du G30, som er både sjåfør og mekaniker tongue.gif Kor mykje veier ca et lastebilhjul? (dekk og felg)

Men klart man får en sånn tråd når man skryter av å ha kjørt en henger med så flott bil på at UP vil sjå nermare på den.... biggrin.gif
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#26 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:31

QUOTE(Jeeps @ 26 Apr 2010, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
Du G30, som er både sjåfør og mekaniker tongue.gif Kor mykje veier ca et lastebilhjul? (dekk og felg)

Men klart man får en sånn tråd når man skryter av å ha kjørt en henger med så flott bil på at UP vil sjå nermare på den.... biggrin.gif

Aldri veid,hehe

Men kan tippe en 50-60kilo

#27 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:34

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
Saken er slik at Bjørnar, har C1 Hadde bilen vært registrert som bil på 3501kg kunne han kjørt.

Så jeg som har CEDE kan ikke kjøre personbil??


#28 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:36

QUOTE(Østerklev @ 26 Apr 2010, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
Har vanskelig for å stable på beina sympati for folk som kjører med for alt tungt lass og ikke har gyldig førerkort. Passende reaksjon er i mine øyne inndragning av førerkortet og en bot som svir skikkelig.

Man risikerer å skade andre trafikanter ved slik uansvarlig opptreden. Ikke alle regler er like lette å forstå, men at man skal ha dokumentert kompetanse for det vogntoget man fører, og at bil og henger er godkjent for den aktuelle lasten burde det være greit å forholde seg til.

Uttalelsen om at en passasjer prøver å snakke vett i UP-karene er bare patetisk. Disse gutta er ute og gjør jobben sin, og har ganske sikkert vett nok til nettopp det.

Jeg får ta sjansen på å framstå som en sur, gammel gubbe, men denne tråden provoserte meg virkelig.



Kunne ikke vært mer enig.

Hva om det skulle skje en ulykke med personskade. ?
Vi kan synes at mange av reglene er ganske undøvendige. men noen av de har en hensikt.

Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#29 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:37

Synes det er intresant og høre folks meninger og historier wink.gif

Står enda fast ved at reglene ikke gir noen som helst logisk mening.. Og desuten er det en ting som heter øvelseskjøring. Så pasasjer med setifikat er like godt som sjåfør med rett sertifikat!!
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#30 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:38

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 23:28) <{POST_SNAPBACK}>
Saken er slik at Bjørnar, har C1 Hadde bilen vært registrert som bil på 3501kg kunne han kjørt. Jeg har både opp og nedklassa disse bilene. eneste vi gjør er og legge på en ekstra fjær bak. Uvesentlig i denne sammenheng. Hvorfor skal en som har C1 ikke kunne kjøre? Når bil og hengervekt er riktig??


Trekkte du denne tralla med G-vogn? I så tilfelleom trekkvogna hadde vore over 3500kg, hadde dette vore lovlig da? (mener det er noko med 1,5ganger bilens egenvekt eller noko?)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#31 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:39

QUOTE(Chev_G30 @ 26 Apr 2010, 23:34) <{POST_SNAPBACK}>
Så jeg som har CEDE kan ikke kjøre personbil??


Var vel bare det som skulle mangle ja, at du må kjøre opp på B i tillegg. Bare vent blir sikkert en slik regel også..
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#32 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:42

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 22:39) <{POST_SNAPBACK}>
Var vel bare det som skulle mangle ja, at du må kjøre opp på B i tillegg. Bare vent blir sikkert en slik regel også..

Det er jo sånn det er..

Må begynne med B å ta klasse for klasse...

#33 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:43

QUOTE(Jeeps @ 26 Apr 2010, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Trekkte du denne tralla med G-vogn? I så tilfelleom trekkvogna hadde vore over 3500kg, hadde dette vore lovlig da? (mener det er noko med 1,5ganger bilens egenvekt eller noko?)


Nei brukte en ny Boxer kassebil, lang og stødig som f..

1,5 stemmer ikke nei. en grand vitara kan trekke 3500kg lovlig. Og den veier litt over 1600kg..

Hadde den vært regga for over 3500 hadde det vært lov med C1 ja. Med akkurat samme bil og et annet tall i vogkortet.
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#34 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:44

QUOTE(Chev_G30 @ 26 Apr 2010, 23:34) <{POST_SNAPBACK}>
Så jeg som har CEDE kan ikke kjøre personbil??

du kan kjør personbil men ikke me henger tyngre en 750 kg eller total vekt over 3500kg. (med personbil)
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#35 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:46

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Synes det er intresant og høre folks meninger og historier wink.gif

Står enda fast ved at reglene ikke gir noen som helst logisk mening.. Og desuten er det en ting som heter øvelseskjøring. Så pasasjer med setifikat er like godt som sjåfør med rett sertifikat!!

hehe, regelverket på dette området er berre tull, dagens opplæring er berre tull:)

Melder meg ut av denne diskusjonen no... orker ikkje fleire hengertråder:)

Men, det viktigaste av alt, du kom deg heim med bilen... Delebil?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#36 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:46

QUOTE(Bjørnar K @ 26 Apr 2010, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
du kan kjør personbil men ikke me henger tyngre en 750 kg eller total vekt over 3500kg. (med personbil)

Du er teit du eller???

Har du CE så har du BE også..

#37 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:53

QUOTE(Jeeps @ 26 Apr 2010, 23:46) <{POST_SNAPBACK}>
hehe, regelverket på dette området er berre tull, dagens opplæring er berre tull:)

Melder meg ut av denne diskusjonen no... orker ikkje fleire hengertråder:)

Men, det viktigaste av alt, du kom deg heim med bilen... Delebil?


Bilen står hjemme ja, som med alle andre turer med henger. (delebil)

Må vel kjøre opp på henger nå da, så jeg kan få litt skryt og bli lovlydig på "gammeldagan" Sikkert mye mer forsvarlig å kjøre med en E på platkortet, ved siden av prikkene tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#38 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:54

QUOTE(Chev_G30 @ 26 Apr 2010, 23:46) <{POST_SNAPBACK}>
Du er teit du eller???

Har du CE så har du BE også..

Ikke i følge biltilsynet, ringte å sjekket opp i forbindelse me turen i helga. smile.gif men d e godt muli æ e teit. egentlig mang som sei d, å da e d sekkert sant smile.gif
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#39 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 22:56

Konklusjonen på dette må enkelt og greit være at noen driter i lover og regler og skryter av det. Andre velger å følge spillereglene, uten å skjemmes over det!
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#40 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:00

QUOTE(Bjørnar K @ 26 Apr 2010, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke i følge biltilsynet, ringte å sjekket opp i forbindelse me turen i helga. smile.gif men d e godt muli æ e teit. egentlig mang som sei d, å da e d sekkert sant smile.gif

Jaja,det trur jeg hvertfall ikke noe på,at en blir degradert ved å ta høyere klasser..