Gå til innhold



Foto

stoppet av UP IGJENN!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
82 replies to this topic

#41 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:01

QUOTE(Østerklev @ 26 Apr 2010, 23:56) <{POST_SNAPBACK}>
Konklusjonen på dette må enkelt og greit være at noen driter i lover og regler og skryter av det. Andre velger å følge spillereglene, uten å skjemmes over det!


Jepp biggrin.gif Skryte var vel og ta i? en historie kalles det..

Tror ikke alle petimetere alltid har rent mel i posen heller jeg da tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#42 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:03

QUOTE(Chev_G30 @ 27 Apr 2010, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jaja,det trur jeg hvertfall ikke noe på,at en blir degradert ved å ta høyere klasser..


Hvis du tror reglene er logiske så?
Forbauser meg ikke om Bjørnar har rett her.. Som sagt ingen sammenheng i disse reglene ohmy.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#43 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:07

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 23:03) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du tror reglene er logiske så?
Forbauser meg ikke om Bjørnar har rett her.. Som sagt ingen sammenheng i disse reglene ohmy.gif

Ja det tror jeg,alle regler er der for en grunn,ikke hva du synes...

#44 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:12

QUOTE(Chev_G30 @ 27 Apr 2010, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
Ja det tror jeg,alle regler er der for en grunn,ikke hva du synes...


Forklar me forskjell på en G30 som er regga på 3500kg og en på 3501kg som med C1 kan trekke tung henger, mens den på 3500kg kan trekke 750kg med C1 da??
og med BE masse mer igjenn.
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#45 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:21

QUOTE(Chev_G30 @ 26 Apr 2010, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jaja,det trur jeg hvertfall ikke noe på,at en blir degradert ved å ta høyere klasser..


"Klasse CE gir førerrettighet også for:

Traktor og motorredskap med eller uten tilhenger uansett når klasse CE er ervervet.
Tilhengerprøve for lastebil kan avlegges når du har bestått førerprøve i klasse C.
Klasse B vil ved erverv av klasse CE, bli utvidet til klasse BE. Klasse CE gir samtidig DE eller D1E hvis vedkommende allerede har klasse D eller D1."

http://www.vegvesen......asse C og CE)

Klasse DE:
"Klasse B vil etter at du har tatt klasse DE, bli utvidet til klasse BE."

http://www.vegvesen......asse D og DE)


Men all støtte til Bilkar smile.gif Av egen erfaring er egentlig oppkjøringen værst for min egen del og ikke det jeg trengte å gå igjennom på kjøreskolen.

Litt på siden, men tar det med likevell.. Lo selv litt av de tullete reglene når jeg oppgraderte fra A1 til A for to år siden da jeg måtte ut med ca. 10000kr i kjøretimer og oppkjøring. Jeg kjørte da en MC til/fra kjøreskolen noe som var ca. 3timers kjøring, tok en og en kjøretime på hver tur samt en tur med langkjøring på ca. 3timer pluss 1time planlegging. Sykkelen jeg lærekjørte med og kjørte opp med var reg. som mellomklasse på 34hk og med en kjørelærer på 110kg bakpå samt en tung mc i forhold til den jeg kjørte til/fra med så gikk denne mye dårligere en den jeg kjørte med til daglig så det var heller ikke effektforskjell under opplæringen. Opplæringen var i utgangspunktet helt lik opplæringen til A1 og teorien slapp jeg å ta siden dette var samme prøven. Jeg har enda ikke fått en forståelse på hvorfor jeg brukte 10000kr og et hav av tid på noe så unødvendig, men nå har jeg i det minste riktig bokstav i kortet ^^.... Godt å få ut litt frustrasjon tongue.gif

Edited by minim, 26 April 2010 - 23:23.


#46 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:26

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 23:12) <{POST_SNAPBACK}>
Forklar me forskjell på en G30 som er regga på 3500kg og en på 3501kg som med C1 kan trekke tung henger, mens den på 3500kg kan trekke 750kg med C1 da??
og med BE masse mer igjenn.

Null vansklig det

Forskjellen her er jo personbil å lett lastebil,det skjønte du??
Kan ikke trekke med med C1 enn med B uten E

#47 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:29

QUOTE(minim @ 26 Apr 2010, 23:21) <{POST_SNAPBACK}>
"Klasse CE gir førerrettighet også for:

Traktor og motorredskap med eller uten tilhenger uansett når klasse CE er ervervet.
Tilhengerprøve for lastebil kan avlegges når du har bestått førerprøve i klasse C.
Klasse B vil ved erverv av klasse CE, bli utvidet til klasse BE. Klasse CE gir samtidig DE eller D1E hvis vedkommende allerede har klasse D eller D1."

http://www.vegvesen......asse C og CE)

Klasse DE:
"Klasse B vil etter at du har tatt klasse DE, bli utvidet til klasse BE."

Hva prøvde du egentlig å forklare??
Klassene blir erverv til høyere,ikke borte.Så jeg må kjøre vogntog til jobb da eller?? for ikke lov å kjøre personbil lenger??

#48 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:30

Noen som vet hva det koster og ta C1E?

Tror det burde holde for meg. Ser ikke noe behov for tung lastebil..

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#49 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:31

QUOTE(Bilkar @ 27 Apr 2010, 00:01) <{POST_SNAPBACK}>
Jepp biggrin.gif Skryte var vel og ta i? en historie kalles det..

Tror ikke alle petimetere alltid har rent mel i posen heller jeg da tongue.gif


Hehe... er ingen petimeter, har prikker i førerkortet så det holder, men prøver å respektere samfunnets regler likevel. Har driti meg ut med lagerras på henger pga. for tungt lass, kjørt vogntog med klasse 1, som det het den gang, men er ikke stolt av det. Dette er så lenge siden at saken er foreldet:)

Med årene får man en del erfaringer som gjør at man er litt mer forsiktig med å ta sjanser og tøye grenser.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#50 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:34

QUOTE(Chev_G30 @ 26 Apr 2010, 23:29) <{POST_SNAPBACK}>
Hva prøvde du egentlig å forklare??
Klassene blir erverv til høyere,ikke borte.Så jeg må kjøre vogntog til jobb da eller?? for ikke lov å kjøre personbil lenger??


Jeg prøvde bare å bekrefte det du sa tidligere om at klasse B automatisk blir oppgradert når du tar CE/DE. Ingen grunn til å hugge til enda smile.gif

#51 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:38

QUOTE(Chev_G30 @ 27 Apr 2010, 00:26) <{POST_SNAPBACK}>
Null vansklig det

Forskjellen her er jo personbil å lett lastebil,det skjønte du??
Kan ikke trekke med med C1 enn med B uten E


Tror du misforsto meg. La oss si at tillat henervekt er 3000kg her

Med C1
-bil på 3500kg kan henger være max 750kg
-bil på 3501kg kan henger være max 3000kg

Med BE
-bil på 3500kg kan henger være max 3000kg
-men da kan ikke den på 3501kg kjøres uansett

Hvorfor kan da ikke en med C1 trekke 3000kg med en bil på 3500kg?
Det er jo akkurat samme bil, med andre u.bolter på bakfjærer? ikke sant?
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#52 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:40

QUOTE(minim @ 26 Apr 2010, 23:34) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg prøvde bare å bekrefte det du sa tidligere om at klasse B automatisk blir oppgradert når du tar CE/DE. Ingen grunn til å hugge til enda smile.gif

aha..mener ikke å hugge noen heller,hehe

#53 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:42

QUOTE(Østerklev @ 27 Apr 2010, 00:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe... er ingen petimeter, har prikker i førerkortet så det holder, men prøver å respektere samfunnets regler likevel. Har driti meg ut med lagerras på henger pga. for tungt lass, kjørt vogntog med klasse 1, som det het den gang, men er ikke stolt av det. Dette er så lenge siden at saken er foreldet:)

Med årene får man en del erfaringer som gjør at man er litt mer forsiktig med å ta sjanser og tøye grenser.


Alle har vært unge, og sånn vil det alltid være. Har kjørt bil i bare 10 år, men føler at jeg har blitt mer oppmerksom på ting ja. spesielt farten går ned fra 18 års alderen! og det er jo bra biggrin.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#54 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:45

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Tror du misforsto meg. La oss si at tillat henervekt er 3000kg her

Med C1
-bil på 3500kg kan henger være max 750kg
-bil på 3501kg kan henger være max 3000kg

Med BE
-bil på 3500kg kan henger være max 3000kg
-men da kan ikke den på 3501kg kjøres uansett

Hvorfor kan da ikke en med C1 trekke 3000kg med en bil på 3500kg?
Det er jo akkurat samme bil, med andre u.bolter på bakfjærer? ikke sant?

Du får ikke mer en 750kg henger uansett uten E selvom du kjører under eller over 3.500...

eller var det ikke det du mente igjenn laugh.gif

#55 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:49

QUOTE(Chev_G30 @ 27 Apr 2010, 00:45) <{POST_SNAPBACK}>
Du får ikke mer en 750kg henger uansett uten E selvom du kjører under eller over 3.500...

eller var det ikke det du mente igjenn laugh.gif


Med C1 kan det totale vogntog være inntil 7500kg såfremt bilen er over 3500kg! Var det UP sa da vi ble stoppa..

Og med B totalt 3500kg bil og henger

Edited by Bilkar, 26 April 2010 - 23:50.

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#56 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:52

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Tror du misforsto meg. La oss si at tillat henervekt er 3000kg her

Med C1
-bil på 3500kg kan henger være max 750kg
-bil på 3501kg kan henger være max 3000kg

Med BE
-bil på 3500kg kan henger være max 3000kg
-men da kan ikke den på 3501kg kjøres uansett

Hvorfor kan da ikke en med C1 trekke 3000kg med en bil på 3500kg?
Det er jo akkurat samme bil, med andre u.bolter på bakfjærer? ikke sant?


Tror du er litt ute og svamler der. Med C1 har du lov til å kjøre bil inntil 7500 kg, men skal du trekke henger over 750 kg må du ha C1E. Grensen på 3000 kg er ikke nevnt i førerkortforskriften. En regel som er ulogisk er at du med C1E ikke får trekke henger som har tillatt totalvekt som er større enn trekkvognens egenvekt. Med C1E har du også BE, og kan trekke alle tilhengere som en personbil har lov til å dra. Største tillatte vogntogvekt med C1E er 12 tonn.

http://www.vegvesen....jeg lov a kjore
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#57 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:53

sakser inn fra BT sin side

Klasse C1 (lett lastebil)
Denne klassen gjelder føring av motorvogn med tillatt totalvekt 3501-7500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Klasse C1 gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg etter lett lastebil.

Klasse C1 gir førerrettighet også for:

•traktor med tillatt totalvekt høyst 7500 kg hvis klasse C1 er tatt etter 1. januar 2005
•motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg hvis klasse C1 er tatt etter 1. januar 2005
For å kunne avlegge førerprøve i klasse C1, må du allerede ha klasse B. Disse rettigheter (personbil, moped, beltebil, snøscooter og tre- eller firehjuls motorsykkel) har vedkommende selvsagt i behold, jfr. siden for klasse B.

Har man ervervet klasse C1 før 1. januar 2005, har man rett til å kjøre alle traktorer og motorredskap (med eller uten tilhenger).

Klasse C1E (lett lastebil med tilhenger)
Gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg

Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører (75 kg) og samlede tillatte totalvekter for tilhenger og lett lastebil må ikke overskride 12.000 kg. Før trekking må du alltid kontrollere lastebilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne vekten skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser føreren har.

Tilhengerprøve for lett lastebil kan avlegges etter at du har bestått førerprøve i klasse C1.

Klasse B vil ved erverv av klasse C1E, bli utvidet til klasse BE. Har du klasse D1 eller D fra før, får du også klasse D1E.


#58 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 23:57

QUOTE(Chev_G30 @ 27 Apr 2010, 00:53) <{POST_SNAPBACK}>
sakser inn fra BT sin side

Klasse C1 (lett lastebil)
Denne klassen gjelder føring av motorvogn med tillatt totalvekt 3501-7500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Klasse C1 gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg etter lett lastebil.

Klasse C1 gir førerrettighet også for:

•traktor med tillatt totalvekt høyst 7500 kg hvis klasse C1 er tatt etter 1. januar 2005
•motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg hvis klasse C1 er tatt etter 1. januar 2005
For å kunne avlegge førerprøve i klasse C1, må du allerede ha klasse B. Disse rettigheter (personbil, moped, beltebil, snøscooter og tre- eller firehjuls motorsykkel) har vedkommende selvsagt i behold, jfr. siden for klasse B.

Har man ervervet klasse C1 før 1. januar 2005, har man rett til å kjøre alle traktorer og motorredskap (med eller uten tilhenger).

Klasse C1E (lett lastebil med tilhenger)
Gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg

Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører (75 kg) og samlede tillatte totalvekter for tilhenger og lett lastebil må ikke overskride 12.000 kg. Før trekking må du alltid kontrollere lastebilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne vekten skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser føreren har.

Tilhengerprøve for lett lastebil kan avlegges etter at du har bestått førerprøve i klasse C1.

Klasse B vil ved erverv av klasse C1E, bli utvidet til klasse BE. Har du klasse D1 eller D fra før, får du også klasse D1E.


Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

UP sa det var lik regel som her, men der tok de da feil?
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#59 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 00:03

QUOTE(Bilkar @ 26 Apr 2010, 23:57) <{POST_SNAPBACK}>
Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

UP sa det var lik regel som her, men der tok de da feil?

Sånn som jeg har skjønt det laugh.gif så så virker det sånn,siden det ikke står noe om vissomatte totalvekt ikker er over 7500 tilsammen eller totalvekt ikke er over bilens egenvekt sånn som på KL B...

Så ja,her TROR jeg UP må sjekke litt nærmere...

#60 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 00:12

QUOTE(Chev_G30 @ 27 Apr 2010, 00:03) <{POST_SNAPBACK}>
Sånn som jeg har skjønt det laugh.gif så så virker det sånn,siden det ikke står noe om vissomatte totalvekt ikker er over 7500 tilsammen eller totalvekt ikke er over bilens egenvekt sånn som på KL B...

Så ja,her TROR jeg UP må sjekke litt nærmere...


Det er ikke lett å sette seg inn i alle sider av førerkortforskriftene, men om man leser dem før man uttaler seg bombastisk hjelper det jo litt. Dette gjelder såvel UP som alle oss andre. Vi er forpliktet til å følge reglene, og da er jo første bud at man sjekker hva somer tilatt.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring