Gå til innhold



Foto

Bjørnar`s g-wagen. (noe arbeid gjenstår)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
147 replies to this topic

#141 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 31 December 2010 - 13:54

QUOTE(Horch @ 31 Dec 2010, 13:29) <{POST_SNAPBACK}>
PS! Alltid gøy med bilder, kjerra mi er helt standard, dvs ikke noe å vise fram, så bilder prioriteres til annet.

Ok, lurt å spare filmen til noe viktigere enn G.

Seriøst. Helt standard G? aldri sett.


#142 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 31 December 2010 - 18:07

Du godeste Horch, Maybach, 460332 eller hva vi skal kalle deg! Du vet hva man definisjonen på en kritiker er? Jeg kan egentlig fortelle det uansett; det er en som kan veien men ikke kan kjøre. Men det er vel trassig å kjøre Geländewagen med vonde hender, så da får en fortelle hva en har lest i kartboka istede....

#143 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 31 December 2010 - 18:24

QUOTE(Horch @ 31 Dec 2010, 13:29) <{POST_SNAPBACK}>
Dere får legge følelsene til side og slutte og støtte opp om hverandre med disse servile oppmuntringene om ting dere tydeligvis ikke har greie på og innse at denne sveising ville vært under godkjent på første år på yrkesskolen. Enhver som kan det grunnleggende om sveising ser at dette ikke bra. Hvorfor f.eks sveise ovenfra og ned så man forurenser mer? Vær nå ærlige med dere selv og skaff noen kompentente som uavhengig av sutringen deres kan fortelle dere fakta så slipper dere å gå rundt å surmule pga mine innspill. Man kan f.eks kakke lakken av originalsveiene, øve seg mer og legge seg på halvparten av nivået der! Det ligger sikkert mye jobb bak dette, men det skjuler ikke fakta og resultatet om forarbeidet med sveisesømmene.

Og dette har ikke noe med hva jeg har eller kan, om jeg har bil eller ikke og jeg ønsker heller ikke "fyre" opp om noe. Jeg har ikke sveiset så mye i ramma, men det er ikke noe hokus-pokus, jeg har heller ikke sveiset mye på 10 år, men alt det er uininteressant.

PS! Alltid gøy med bilder, kjerra mi er helt standard, dvs ikke noe å vise fram, så bilder prioriteres til annet.


Du kan se på bildene at sveisene mine er dårlige, men at du ikke har sveiset mye de siste 10 år??
Mener du at sveisene er så dårlige at de kan løsne??
Hvordan kan du mene at det ikke er noe hokus pokus med sveising i ramma??
Hvordan kan du mene at det faktum at du ikke har sveiset på 10 år er uinteresant i en slik kritikk av sveiser??

Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#144 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 31 December 2010 - 19:04

Sånn på generelt grunnlag synst jeg konstruktiv kritikk er bare bra og jeg vil helst høre hva jeg har gjort feil med en jobb og hva som kan gjøres bedre neste gang fordi jeg vet at det er rom for forbedring når jeg driver med noe jeg i utgangspunktet ikke kan smile.gif Det er selvfølgelig hyggelig å få høre at man har gjort et bra arbeid, men da kommer man aldri videre og det er noe som jeg, som ikke utdannet bilmek., synst er litt viktig. Har forøvrig enda ikke møtt en person som er utlært!

Hiver meg ikke på denne "krangelen" verken på den ene eller den andre siden bare så det er klart. Kommentaren var ment litt mer generelt smile.gif

Håper ikke dette stopper deg fra å legge ut bilder senere Bjørnar! Lurer fortsatt litt på det festet mtp. om et er slik det ser ut på W463? Det fordrer vel en liten flytting av festet på bilen også? Hadde vært artig med bilder fra det også smile.gif Hva gjør du forresten med radiusarmene? Her subber det egentlig først med meg (når man ikke tenker på situasjoner med flex).

Men nå er pinnekjøttet fortært å jeg er klar for sprudlevann og annen børst så da skal jeg ikke sitte innpå her stort lenger. Godt nyttår alle mann!

Edited by minim, 31 December 2010 - 19:04.


#145 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 31 December 2010 - 19:11

Kritikk?
Prinsippet for TIG, MIG og MAG sveising har ikke utviklet seg særlig de siste 25 år, og spesielt innen elektrodesveising har det skjedd lite siden 2. verdenskrig. Apparater, materialer og produktene er mye forbedret, men prinsippet med et vått bad som du må passe på er det samme! Derfor, om jeg sveiset i forrige uke eller for 10 år siden vil jeg likevel måtte forholde meg til de samme prosedyrer og kvalitetskrav. Jeg har engang fått skolering og opplæring av meget kompetente fagfolk og sveiset på noen bilrammer, tynnplatesveis, rustfritt, aluminium (sylindertopp og bunnpanner), støpejern (sylindre og manifolder), laget endel små og store saker i ulike jernkvaliteter, og reparert endel utstyr fra hydraulisk til galvaniserte tilhengere o.l., men jeg har vel faktisk mest erfaring med autogen sveising (men også TIG, MIG, MAG)! I tillegg kjenner jeg tidligere sertifisert sveiser for offshoresystemer (mange påkrevde sertifikater vha røntgen/ultralyd), og en kompis av meg jobber med beregninger og QA for utstyr med 30 års levetid på undervanns offshoreinstallasjoner, han er mye i kontakt med underleverandører. Ingen av dem er betegner dette som rimelig gode sveisesømmer, snarere tvert i mot. Flere her som har sjekket med fagfolk eller skal vi fortsette å snakke om følelsene deres?

Ved nøye studie ser jeg, som ved første øyekast, at det er porer, ujevnt og urent. Hva som løsner først kommer an på rust, men resultatet er ikke noe å skrive hjem om.
Hokus-pokus er det ikke fordi de bil-rammene og den G-ramma jeg sveiset på så brukte jeg ganske standard elektrode, dvs jeg tror ikke det er noen spesiell legering, spesielt med karbon, silisium eller svovel i stålet, eller evt. andre urenheter. Sveising er ikke så vanskelig i seg selv, bare du får riktig instruksjon på de punktene du må passse på, derfra er det lett å øve seg på dette. Jeg går f.eks aldri rett på sak med sveising, men tester innstillinger og øver litt før man setter i gang. Instilling av utstyret til de ulike oppgavene er faktisk det jeg synes er vanskeligst, spesielt ettersom man aldri bruker samme utstyret. Det er lett å øve på dette, men noen må fortelle deg hva du skal se etter i badet og hvordan du skal bygge det opp! Renhet er en dyd!

#146 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 31 December 2010 - 19:28

Avslutter dette året med en blandende følelser.
Jeg er åpen for konstruktiv kritikk for all del.
Det er sikkert mange som mener jeg er en barnslig bedreviter, men jeg tar nå luen i handen å sier takk for meg.
Kommer til å være inne på offroad å kommer sikkert til å kommentere og stille spørsmål. smile.gif

Men denne bygge tråden er herved avsluttet. Bilen kan innspiseres ved NGK`s landstreff i stavanger.


Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#147 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 31 December 2010 - 19:36

QUOTE (Bjørnar K @ 31 Dec 2010, 09:28) <{POST_SNAPBACK}>
Avslutter dette året med en blandende følelser.
Jeg er åpen for konstruktiv kritikk for all del.
Det er sikkert mange som mener jeg er en barnslig bedreviter, men jeg tar nå luen i handen å sier takk for meg.
Kommer til å være inne på offroad å kommer sikkert til å kommentere og stille spørsmål. smile.gif

Men denne bygge tråden er herved avsluttet. Bilen kan innspiseres ved NGK`s landstreff i stavanger.


Nå er jeg Asperger light her, men er du interessert i å få et bedre sveiseresultat gjør du rent, sliper ned sveisene 50% eller til det ikke er porer,
gjør skikkelig rent igjen - også i bredden, så får du en alminnelig god sveiser til å dra over med nye sømmer!

Iver, skal nå du også trekke inn flere uvesentligheter for også å unngå sakens kjerne, hadde vi ikke nok med følelser her?
Etter din teori er du selv ikke i stand til å vurdere tilstanden på en Geländewagen eller en annen bil, hverken rustangrep, motortilstand eller annet,
akkurat fordi du ikke er utdannet bilmekaniker. Samme gjelder snekker, maling eller annet håndverk. Påstår du f.eks at en vegg ikke er vinkelrett så
finnes det ikke hold i det fordi du ikke er utdannet snekker!

Edited by Horch, 01 January 2011 - 02:30.


#148 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 17 January 2011 - 17:45

Denne tråden har nå gjennopstått på gwagen.no smile.gif
Masse bilder wink.gif
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no