Gå til innhold

Foto

Mine erfaringer rundt skifte av bladfjærer

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 komatroll

komatroll

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 21:41

Hei alle likesinnede.

Mottok i dag pakke fra Milner etter ei lang ukes ventetid med mark i magen. Etter timer med tripping på jobb i dag, med mye sikling på fjærene som lå å ventet på å bli montert, var jeg vel hjem og klar for å skru. Demonteringen hadde jeg gjort et par dager i forveien så dette skulle gå glatt. Etter et par timer var fjærene på plass og nye dempere montert. Bytting av bremsebåndene bak ga inspirasjon til nye banneord. Men la gå. Dette ble jo bra til slutt tenkte jeg. Idet jeg senket bilen hadde jeg sett for meg at fjærene skulle synke litt av vekta av bilen. Men neida, bilen var så høy at jeg kunne stå oppreist inni hjulbuen.

For å få ut frustrasjonen ringte jeg en kompis og fortalte problemet. Det var da mr. wise guy av en kompis kom opp med forslaget at jeg kanskje måtte skru av ett blad eller to fra fjærene for å få de til å synke litt. Dette tipset var jo så fornuftig at jeg måtte demontere alt på nytt, ta av ètt blad fra hver fjær og sette sammen alt i sinne igjen.

Dette hadde jeg spart meg hvis jeg hadde sammenlignet gamle fjærer med nye fjærer før jeg startet montering. Nå stemmer antallet blad på fjærene og bilen er i normal høyde.

Er det flere som har opplevd dette? Kan det være slik at de fjærene jeg fikk passer feks lang versjon av pajero, og at det må taes av blad for kortversjonen?

Aaaaalt for høyt. Pokker!

Før bytting av fjærer. Sigen i rumpa.

Her er det for mange blad.

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.

#2 mengis

mengis

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 22:02

Alt for høy?!

Passe høyde og kanskje litt små dekk, spør du meg.

Jo høyere, jo bedre. Juster torsjonsstagene så får du nogenlunde lik høyde foran. Er vel ingenting som er så digg som litt bakkeklaring med en pajero?
Er vel slik at milner leverer fjærer som er 20% stivere enn orginale, iallefall til gen 2 med spiraler. Det kan vel forklare høyden med mindre det er fjærer for LWB.

#3 chri-ha

chri-ha

Chri-ha

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 22:40

er ikke fjærene til lang pajero endel lenger? Ganske mye lenger og....?
Synes det første bilde så bra ut jeg og. Hadde vært fint med et bilde av hele bilen der så man kan se stuket.
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#4 komatroll

komatroll

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 22:45

Strider litt imot fornuften å si at bilen ble for høy, vet det smile.gif

Men det ble for mye av det gode denne gangen mener jeg. Hadde jeg hatt større dekk ville jeg latt det være.

#5 4X4PAJERO

4X4PAJERO

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 22:48

nope. er ikke lengere nei. bare ei bladfjær mer. kort pajero har 4 og lang pajero har 5.
kenneth aas 92651563.
pajero 87
volvo 87

#6 komatroll

komatroll

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 23:30

Dette forklarer alt 4x4pajero. Takk skal du ha.

#7 Captain Obvious

Captain Obvious

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 12 May 2010 - 06:09

Det var da mr. wise guy av en kompis kom opp med forslaget at jeg kanskje måtte skru av ett blad eller to fra fjærene for å få de til å synke litt. Dette tipset var jo så fornuftig at jeg måtte demontere alt på nytt, ta av ètt blad fra hver fjær og sette sammen alt i sinne igjen.

hahaha, men det var riktig det jeg sa! jump.gif
Volldampf voraus!

#8 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 May 2010 - 06:22

alle nye bladfjører siger en smule etter montering til dei får satt seg. dette gjelder også stivheita som også må få jobba seg litt ut.

varierer såklart frå merke til merke..

edit: og eg syns det på ingen måte såg for høgt ut smile.gif. slo støtdempere ut i enden ved kjøring?

Edited by yakuza, 12 May 2010 - 06:24.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#9 mengis

mengis

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 12 May 2010 - 07:24

Om jeg var deg så hadde jeg satt på den siste fjæra igjen. De kommer som sagt til å sette seg litt etterhvert, da kommer rumpa litt ned.

#10 komatroll

komatroll

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 12 May 2010 - 10:00

Yakuza, det var så stivt at jeg klarte ikke å kjenne om støtdemperne slo ut i enden. Men det er ikke umulig at de gjorde det, med tanke på at demperne seig max 3-4 cm når bilen stod på flat mark.

Kanskje jeg må samle sammen krefter og mot til å montere tilbake bladene jeg tok ut igjen da. Kjenner presset her.

#11 Captain Obvious

Captain Obvious

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 12 May 2010 - 21:49

QUOTE(komatroll @ 12 May 2010, 11:00) <{POST_SNAPBACK}>
Kanskje jeg må samle sammen krefter og mot til å montere tilbake bladene jeg tok ut igjen da. Kjenner presset her.

Det er viktig med disiplin.
Volldampf voraus!

#12 mengis

mengis

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 12 May 2010 - 22:01

Var ute å jogga i stad, tror du kjørte forbi meg. Bilen så ikke for høy ut.

#13 komatroll

komatroll

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 13 May 2010 - 00:01

det kan stemme, hvor var jeg observert?

Nei, har jo fjerna et blad på hver fjær, så er normal nå.

#14 mengis

mengis

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 13 May 2010 - 09:36

Forbi dragvoll

#15 TeamVest

TeamVest

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 19 July 2010 - 16:20

QUOTE(komatroll @ 11 May 2010, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
Hei alle likesinnede.

Mottok i dag pakke fra Milner etter ei lang ukes ventetid med mark i magen. Etter timer med tripping på jobb i dag, med mye sikling på fjærene som lå å ventet på å bli montert, var jeg vel hjem og klar for å skru. Demonteringen hadde jeg gjort et par dager i forveien så dette skulle gå glatt. Etter et par timer var fjærene på plass og nye dempere montert. Bytting av bremsebåndene bak ga inspirasjon til nye banneord. Men la gå. Dette ble jo bra til slutt tenkte jeg. Idet jeg senket bilen hadde jeg sett for meg at fjærene skulle synke litt av vekta av bilen. Men neida, bilen var så høy at jeg kunne stå oppreist inni hjulbuen.

For å få ut frustrasjonen ringte jeg en kompis og fortalte problemet. Det var da mr. wise guy av en kompis kom opp med forslaget at jeg kanskje måtte skru av ett blad eller to fra fjærene for å få de til å synke litt. Dette tipset var jo så fornuftig at jeg måtte demontere alt på nytt, ta av ètt blad fra hver fjær og sette sammen alt i sinne igjen.

Dette hadde jeg spart meg hvis jeg hadde sammenlignet gamle fjærer med nye fjærer før jeg startet montering. Nå stemmer antallet blad på fjærene og bilen er i normal høyde.

Er det flere som har opplevd dette? Kan det være slik at de fjærene jeg fikk passer feks lang versjon av pajero, og at det må taes av blad for kortversjonen?

Har du fortsatt orginale sjakler bak?
Hva betalte du for fjærer?`
Og kjøpte du dempere samme plass?

Lurer på skifte alle dempere på bilen og nye fjærer bak om det ikke er for dyrt.
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no