Bakbremser SJ410
#1
Posted 25 May 2010 - 19:57
Fikk en 2'er feil på bakbremser, har skifta bremsesko, sjekka at ingen av stemplene sto fast i bremsesylinderen og sjekka selvjusteringa + kjørt/rygget med oppbrems som en tulling, men får ikke bakbremsene til og ta..
Noen som har en ide på hva det kan være?
#2
Posted 26 May 2010 - 00:09
Fikk en 2'er feil på bakbremser, har skifta bremsesko, sjekka at ingen av stemplene sto fast i bremsesylinderen og sjekka selvjusteringa + kjørt/rygget med oppbrems som en tulling, men får ikke bakbremsene til og ta..
Noen som har en ide på hva det kan være?
Om den bremser som den skal foran, ingen lekkasje fra ledningene og alle deler i trommel bak er i orden
Kommer det bremseveske når du åpner luftenippelen?
#3
Posted 26 May 2010 - 11:49
Kommer det bremseveske når du åpner luftenippelen?
Ja, låser frambremsene med 30" uten problem..
Kommer bremseveske ut ja, har lufta systemet og alt.
Er det lastavhengigventil på disse? Kan den være kilden til problemet isåfall?
#4
Posted 26 May 2010 - 17:05
Kommer bremseveske ut ja, har lufta systemet og alt.
Er det lastavhengigventil på disse? Kan den være kilden til problemet isåfall?
Nei, det er bare samurai som har lastavhengigventil.
Men det jeg er usikker på er om du har en reduksjonsventil til bakhjulene. 413 har det, den har riktignok skiver foran men også med trommel foran må bremsekraften bak være redusert for å unngå at bremsene bak låser.
Sjekk om du har en reduksjonsventil, på 413 sitter den på innsiden av rammevangen på høyre side rett foran torpedoveggen.
Og du er banna bein sikker på at du ikke har noen luftboble som sitter noe sted i bremsene. De kan være skikkelig grinete å få ut all luften av. På min 413 tror jeg det er luft igjen bak fremdeles etter å ha kjørt gjennom to liter med bremsevæske og brukt enveisventiler og to mann. Noen ganger må en sete det opp slik at det bare siver sakte gjennom og etterfylle i beholderen etter hvert har jeg blitt forklart av folk som steller en del med rallybiler.
Edited by Nöcke Gunnar, 26 May 2010 - 17:08.
#5
Posted 26 May 2010 - 19:29
Men det jeg er usikker på er om du har en reduksjonsventil til bakhjulene. 413 har det, den har riktignok skiver foran men også med trommel foran må bremsekraften bak være redusert for å unngå at bremsene bak låser.
Sjekk om du har en reduksjonsventil, på 413 sitter den på innsiden av rammevangen på høyre side rett foran torpedoveggen.
Og du er banna bein sikker på at du ikke har noen luftboble som sitter noe sted i bremsene. De kan være skikkelig grinete å få ut all luften av. På min 413 tror jeg det er luft igjen bak fremdeles etter å ha kjørt gjennom to liter med bremsevæske og brukt enveisventiler og to mann. Noen ganger må en sete det opp slik at det bare siver sakte gjennom og etterfylle i beholderen etter hvert har jeg blitt forklart av folk som steller en del med rallybiler.
Har lufta reduksjonsventilen nå (sitter på samme plass som 413) samt bremsene på nytt. Pedalen ble hardere, men bakbremsene er fortsatt ikke villige..
Har hatt av tromlene igjen, å man ser på belegget at bremsene tar, men ikke godt nok.
Får bare kjøre inn på etterkontroll timen i morgen å se hva de sier..
#6
Posted 27 May 2010 - 19:56
om ikkeno annet går kan du prøve å ha bremsevæske i ei ny oljekanne(slik god gammeldags rød pumpekanne) og sette en bit spylevæskeslange på tuppen som overgang, åpne lokket på reservoaret og luftenippelen litt.. så pumpe tilbake til reservoaret...
er du forresten sikker på at du har fått satt selvjusteringen bak riktig? og at rørene på høyre siden står riktig? at røret framifra kommer inn nederst på pumpa, og røret over til venstresiden går ut på toppen...
#7
Posted 27 May 2010 - 21:45
om ikkeno annet går kan du prøve å ha bremsevæske i ei ny oljekanne(slik god gammeldags rød pumpekanne) og sette en bit spylevæskeslange på tuppen som overgang, åpne lokket på reservoaret og luftenippelen litt.. så pumpe tilbake til reservoaret...
er du forresten sikker på at du har fått satt selvjusteringen bak riktig? og at rørene på høyre siden står riktig? at røret framifra kommer inn nederst på pumpa, og røret over til venstresiden går ut på toppen...
Den står likt som på delebilen min, så vil tro det er riktig.. Man hva slags rør snakker du om?
Det er jo bare et stag med et hjul med hakk i + en arm med hakk i som går mot hverandre..?
Nå får jeg idet minste låst bakhjulene når bilen er jekket opp etter litt pumping, men det er vel nogenlunde normalt siden bilen ikke har bremsekraftforsterker - noe jeg ikke fikk til tidligere.
Har etterkontroll time i morgen (Bomma litt, trodde jeg hadde i dag...) å se hva måleren viser. Skal prøve tipset ditt anngående å pumpe tilbake i reservoaret om det går til faens i morgen!
#8
Posted 28 May 2010 - 21:57
#9
Posted 30 May 2010 - 19:52
tok noken eg hadde frå en delebil.
hadde då nye hovedsylindre og belegg. (begge deler er billig nytt)
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#10
Posted 30 May 2010 - 20:53
#11
Posted 31 May 2010 - 16:27
Ah, hehe.. Nei, har ikke rørt bremserørene.
Fikk ikke bilen godkjent, var mer enn 30% forskjell i bakbremsene.
Må pumpe noen ganger på pedalen for å i det hele tatt få utslag på bakhjula, så noe er galt.
#12
Posted 31 May 2010 - 16:29
tok noken eg hadde frå en delebil.
hadde då nye hovedsylindre og belegg. (begge deler er billig nytt)
Tenkte jeg skulle prøve det samme i dag.
Sylindrene ser bra ut inni (ingen korrosjon) og pakningen rundt stemplene ser bra ut og bremseskoa er helt ny
Edited by Lundblad, 31 May 2010 - 16:31.
#13
Posted 31 May 2010 - 21:28
#14
Posted 01 June 2010 - 16:55
Er det som skjer med min nå!
Får bestille på hjulsylindre på jobb i morgen da.
Supert tips!