Råd lakkering
#1
Posted 27 June 2010 - 17:03
Hvis jeg må bruke to komponent, hva slags sprøyte bør jeg bruke???
Hvordan rengjør jeg etter bruk??
nielsa
G300TD
#2
Posted 27 June 2010 - 17:30
Har vurdert flere ganger å gå over til profesjonelt utstyr.
Edited by maelling, 27 June 2010 - 17:35.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#3
Posted 27 June 2010 - 18:05
Litt avhengig av resultatet du ønsker, men den "proffe" lakksprøyta til Biltema fungerer. Bare pass på lufttrykk og ikke minst luftmengde.
Rengjøring gjør du lett med billig-tynner gjennom utstyret. 130.- kroner for 5 liter.
Hvis du skal lakke med sprøyte og to-komponent, bør du sette deg inn i de forskjellige produktene du skal bruke. Til en vanlig lakkjobb trenger du syregrunning, fyller, lakk med farge, evt klarlakk. Husk å mellomslipe mellom lagene, hvis du ikke legger vått i vått. Slipe må du etter fyller i alle fall.
Husk at hvis du bruker 1K rustprodukter, kan det hende du på "forsegle" disse, med en Isoprimer, før du går på med syregrunning. Ellers KAN dette koke ved pålegging. Dette må da evt fjenes for å begynne helt på nytt. Dette vet leverandøren av lakkproduktene dine.
Det er ikke spesiellt billigere å lakke med 2K, men det er ett stort potensiale til at det blir mye bedre enn 1K.
Lykke til med jobben.
Edited by Roar Sæther, 27 June 2010 - 18:07.
#4
Posted 27 June 2010 - 19:42
Fyller ?? er dette det samme som grunning???
nielsa
G300TD
#5
Posted 27 June 2010 - 22:07
Fyller ?? er dette det samme som grunning???
nielsa
G300TD
Syregrunning er et llitt upresist navn på en reaksjonsgrunning med gode vedheft- isolasjon- og rusthindrende egenskaper.
Fyller/slipegrunning/sprøytesparkel er tyktflytende og beregnet til å fylle sliperiper og mindre ujevnheter etter sparkling og grovsliping. Slipes lett, og oversprøytes relevante produkter for finish.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#6
Posted 28 June 2010 - 04:04
Har vel da såvidtjeg kan forstå syregrunnet med Biltemaprodukt.
Noen som vet om en nettbutikk som selger to komponent lakk av bra kvalitet??
nielsa
G300TD
#7
Posted 28 June 2010 - 07:23
Har vel da såvidt jeg kan forstå syregrunnet med Biltemaprodukt.
Noen som vet om en nettbutikk som selger to komponent lakk av bra kvalitet??
nielsa
G300TD
Det du har brukt er antakelig en såkalt rustomvandler, det er ikke det man vanligvis kaller syregrunning.
Tror ikke lakkprodukter av denne type selges på nett, det er gods som ikke tillates sendt med post. Billakkeringsverksteder kan blande riktig farge til deg, og kan også selge det du trenger av grunningsprodukter. Her kan du få gode råd om bruken av de ulike stoffene på kjøpet.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#8
Posted 28 June 2010 - 09:30
Dette er da en diffusjonstett ordentlig grunning, tåler stå uten å bli behandlet.
Samme med 2 komponent klarlakk, samme prosedyre med en ventil på undersiden man vrir på.
Boksene er grisedyre 400-500 kr, men du får proft resultat.
Bart metall ---> 2 K grunning ---> Akryl lakk (gjerne kjøpt billig annet sted en lakksjappe) ---> 2K klarlakk = Topp resultat.
Mekonomen selger dette i Bergen.
#9
Posted 28 June 2010 - 11:38
Dette er da en diffusjonstett ordentlig grunning, tåler stå uten å bli behandlet.
Samme med 2 komponent klarlakk, samme prosedyre med en ventil på undersiden man vrir på.
Boksene er grisedyre 400-500 kr, men du får proft resultat.
Bart metall ---> 2 K grunning ---> Akryl lakk (gjerne kjøpt billig annet sted en lakksjappe) ---> 2K klarlakk = Topp resultat.
Mekonomen selger dette i Bergen.
Å herregud - rart det er marked for profesjonelle billakkerere når du er så forbannet flink at du får profesjonelt resultat med sprayboks. Maken til vrøvl!
Spraybokser vil aldri kunne måle seg med en skikkelig lakksprøyte i hendene på en dyktig lakkerer mht. tykkelse og jevnhet på lakksjiktet, og ikke minst glansen i toppstrøket! I tillegg vil de fleste sprayboksmalere mangle skikkelige arbeidsforhold, og det blir lett støv, insekter og annen moro i lakken.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#10
Posted 28 June 2010 - 12:36
Spraybokser vil aldri kunne måle seg med en skikkelig lakksprøyte i hendene på en dyktig lakkerer mht. tykkelse og jevnhet på lakksjiktet, og ikke minst glansen i toppstrøket! I tillegg vil de fleste sprayboksmalere mangle skikkelige arbeidsforhold, og det blir lett støv, insekter og annen moro i lakken.
Selv om jeg er en frekk ungdom så må jeg si meg enig med Hr.Østerklev her...
#11
Posted 28 June 2010 - 13:04
Men det er forskjell på folk. Noen bruker gladlig flere hundre tusen på polering.
Edited by maelling, 28 June 2010 - 13:15.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#12
Posted 28 June 2010 - 15:50
nielsa
G300TD
#13
Posted 28 June 2010 - 17:54
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#14
Posted 28 June 2010 - 18:11
Å sammenlikne rustomvandler med reaksjonsgrunning blir som å sammenlikne margarin og geitost. De er forskjellige produkter med ulikt bruksområde.
PS: Jeg har ikke kalt noen av dere for frekk, derimot tror jeg "unge kjekkaser" er nevnt. Det er da ikke så provoserede?
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#15
Posted 28 June 2010 - 20:24
Spraybokser vil aldri kunne måle seg med en skikkelig lakksprøyte i hendene på en dyktig lakkerer mht. tykkelse og jevnhet på lakksjiktet, og ikke minst glansen i toppstrøket! I tillegg vil de fleste sprayboksmalere mangle skikkelige arbeidsforhold, og det blir lett støv, insekter og annen moro i lakken.
Men det var da voldsomt?
1. Disse boksene er rettet mot profesjonelle bil-lakkerere, på småjobber,, steinsprut og lignende.
2. Det er ikke en "form for to-komponent-lakk/grunning" Det ER 2 komponent.
3. "støv, insekter og annen moro" ser ikke forskjell på lakkeringsmåten, så å dra den inn er helt på jordet.
4. Klarer du å se forskjell på noe som er lakkert med disse boksene VS sprøyte mener du? Du vel aldri sett en sånn boks før?
5. Her er link på produktet. CARSYSTEM lanserer nå sitt nye CS Speedrepair kit. Det er mange aktuelle sprayprodukter for den profesjonelle bruker
6. Lakkspesialisten/Mekonomen selger for det meste til lakkeringsverksteder i Bergen, mener du fremdeles dette er vrøvl får du sende dem en epost og kverulere videre med dem. Jeg vet at resultatet blir proft og bra ( men jeg kan jo gjøre ordentlig grunnarbeid ) for jeg har prøvd det. Har du?
#16
Posted 28 June 2010 - 20:25
nielsa
G300TD
#17
Posted 28 June 2010 - 20:56
nielsa
G300TD
"Syregrunning" er som tidligere nevnt en litt upresis betegnelse på en tokomponentgrunning med spesielt gode egenskaper som rustbeskytter osv. Igjen: Gå til et lakkeringsverksted og fortell hva du skal bruke det til, så får du det riktige produktet.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#18
Posted 28 June 2010 - 21:20
1. Disse boksene er rettet mot profesjonelle bil-lakkerere, på småjobber,, steinsprut og lignende.
2. Det er ikke en "form for to-komponent-lakk/grunning" Det ER 2 komponent.
3. "støv, insekter og annen moro" ser ikke forskjell på lakkeringsmåten, så å dra den inn er helt på jordet.
4. Klarer du å se forskjell på noe som er lakkert med disse boksene VS sprøyte mener du? Du vel aldri sett en sånn boks før?
5. Her er link på produktet. CARSYSTEM lanserer nå sitt nye CS Speedrepair kit. Det er mange aktuelle sprayprodukter for den profesjonelle bruker
6. Lakkspesialisten/Mekonomen selger for det meste til lakkeringsverksteder i Bergen, mener du fremdeles dette er vrøvl får du sende dem en epost og kverulere videre med dem. Jeg vet at resultatet blir proft og bra ( men jeg kan jo gjøre ordentlig grunnarbeid ) for jeg har prøvd det. Har du?
Nei, jeg har aldri sett en slik mirakelboks, men jeg har benyttet tokomponent akryllakk ferdig aktivert og tappet på sprayboks hos en lokal lakk-leverandør. Det kan neppe stå noe tilbake for mirakelboksene. Spraybokser har sin begrensning uansett hva du putter i dem. De kan ikke utkonkurrere skikkelige sprøyter uansett hva du måtte mene.
Reklametekster for nye og fantastiske ting har sett likedan ut i over 100 år, de gjør ikke produktene mer fantastiske nå enn i gamle dager.
Det skal være temmelig små skader før det lønner seg tidsmessig og økonomisk å bruke sprayprodukter framfor riktig utstyr. Har du forresten målt sjikttykkelsen på de arbeidene du skryter sånn av? Er den tilsterkkelig stor og jevn over større områder? Har du sett holdbarheten av sprayjobbene over tid, sammenliknet med tradisjonelt arbeid?
Til slutt: Det er etter mitt syn dårlig opptreden i forumet å bruke krigstyper. Du stiller bare deg selv i et dårlig lys ved å skrike og gape slik.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#19
Posted 28 June 2010 - 22:10
Du er dessverre ikke i nærheten av kvalitestkrav kontra kost ved de oppgavene du skal løse, og jo mer upresise spørsmål du kommer med jo
flere feil svar får du, så jeg foreslår at du bruker internett til å lese deg opp på lakkering så vil du vel se at det kan skrives avhandling om
man bruker syregrunning eller epoxyer primer; dvs alle har sine meninger om dette. Du vil finne 1000-vis av sider om dette.
Skal du bruke Biltema sine produkter kan du bare spørre kassadama, så får du bra resultat nok!
Du har f.eks ikke sagt om du skal lakkere bilen eller gjøre småreparasjoner, men når enkelte påstår at man får profesjonelt resultat med sprayboks
bør du være litt på vakt. Du kan f.eks begynne å spørre en lakkerer hva som kreves av trykk, volum og renset luft fra en kompressor ved lakkering,
så sammenligen dette med trykket du har i en 2K-sprayboks når den nesten er tom...
#20
Posted 28 June 2010 - 22:21
Du kan f.eks begynne å spørre en lakkerer hva som kreves av trykk, volum og renset luft fra en kompressor ved lakkering,
så sammenligen dette med trykket du har i en 2K-sprayboks når den nesten er tom...
[/quote]
Mirakelmannen som bruker disse boksene holder konstant trykk og luftmengde gjennom den justerbare dysen på sin revolusjonerende proffsprayboks. Det må du da skjønne, Horch. Vannutskiller, regulator og sånt gammeldags tull er det ikke bruk for lenger.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring