Gå til innhold



Foto

Råd lakkering


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#1 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 27 June 2010 - 17:03

Finnes original farger få kjøpt på engangs sprayflasker og er det isåfall av bra kvalitet??.

Hvis jeg må bruke to komponent, hva slags sprøyte bør jeg bruke???

Hvordan rengjør jeg etter bruk??

nielsa
G300TD

#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 June 2010 - 17:30

Spraybokser (eller er sprayflasker noe annet?) er det å få kjøpt. Jeg handler inn sånt rett som det er. Det er ikke noe å si på kvaliteten. Det er mer hvordan du gjør det med rustfjerning, grunning, lakkering, klarlakk osv. Problemet med spraybokser er at de er vanskelige å dosere med, så det er om å gjøre å ha flaks om man vil ha det pent : )

Har vurdert flere ganger å gå over til profesjonelt utstyr.

Edited by maelling, 27 June 2010 - 17:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 27 June 2010 - 18:05

Husk at spraybokser bare er en-komponent, kontra to-komponent. To-komponent er en mye mer slitesterk lakk, som varer lenger. Putter du to-komponent på en sprayboks, herder lakken i boksen biggrin.gif Hvis du bruker en-komponent fra spraybokser til fargelaget, kan du bruke to-komponent klarlakk over fargen. Det blir det ett bra resultat av.

Litt avhengig av resultatet du ønsker, men den "proffe" lakksprøyta til Biltema fungerer. Bare pass på lufttrykk og ikke minst luftmengde.

Rengjøring gjør du lett med billig-tynner gjennom utstyret. 130.- kroner for 5 liter.

Hvis du skal lakke med sprøyte og to-komponent, bør du sette deg inn i de forskjellige produktene du skal bruke. Til en vanlig lakkjobb trenger du syregrunning, fyller, lakk med farge, evt klarlakk. Husk å mellomslipe mellom lagene, hvis du ikke legger vått i vått. Slipe må du etter fyller i alle fall.

Husk at hvis du bruker 1K rustprodukter, kan det hende du på "forsegle" disse, med en Isoprimer, før du går på med syregrunning. Ellers KAN dette koke ved pålegging. Dette må da evt fjenes for å begynne helt på nytt. Dette vet leverandøren av lakkproduktene dine.

Det er ikke spesiellt billigere å lakke med 2K, men det er ett stort potensiale til at det blir mye bedre enn 1K.

Lykke til med jobben.

Edited by Roar Sæther, 27 June 2010 - 18:07.

oops!?!


#4 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 27 June 2010 - 19:42

Hva er syregrunning??, har brukt rustfjerner fra biltema, blir en svart hinne etter reaksjon med rust. Står at denne kan lakkes over.

Fyller ?? er dette det samme som grunning???

nielsa
G300TD


#5 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 27 June 2010 - 22:07

QUOTE(nielsa @ 27 Jun 2010, 20:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er syregrunning??, har brukt rustfjerner fra biltema, blir en svart hinne etter reaksjon med rust. Står at denne kan lakkes over.

Fyller ?? er dette det samme som grunning???

nielsa
G300TD

Syregrunning er et llitt upresist navn på en reaksjonsgrunning med gode vedheft- isolasjon- og rusthindrende egenskaper.

Fyller/slipegrunning/sprøytesparkel er tyktflytende og beregnet til å fylle sliperiper og mindre ujevnheter etter sparkling og grovsliping. Slipes lett, og oversprøytes relevante produkter for finish.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#6 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 04:04

AHA!,da begynner det å demre her.

Har vel da såvidtjeg kan forstå syregrunnet med Biltemaprodukt.

Noen som vet om en nettbutikk som selger to komponent lakk av bra kvalitet??

nielsa
G300TD

#7 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 07:23

QUOTE(nielsa @ 28 Jun 2010, 05:04) <{POST_SNAPBACK}>
AHA!,da begynner det å demre her.

Har vel da såvidt jeg kan forstå syregrunnet med Biltemaprodukt.

Noen som vet om en nettbutikk som selger to komponent lakk av bra kvalitet??

nielsa
G300TD


Det du har brukt er antakelig en såkalt rustomvandler, det er ikke det man vanligvis kaller syregrunning.

Tror ikke lakkprodukter av denne type selges på nett, det er gods som ikke tillates sendt med post. Billakkeringsverksteder kan blande riktig farge til deg, og kan også selge det du trenger av grunningsprodukter. Her kan du få gode råd om bruken av de ulike stoffene på kjøpet.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#8 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 09:30

Kan legge til at man nå får kjøpt 2 komponent grunning på sprayboks, man aktiviserer den med å skru under på boksen. Varer noen dager max.
Dette er da en diffusjonstett ordentlig grunning, tåler stå uten å bli behandlet.

Samme med 2 komponent klarlakk, samme prosedyre med en ventil på undersiden man vrir på.

Boksene er grisedyre 400-500 kr, men du får proft resultat.

Bart metall ---> 2 K grunning ---> Akryl lakk (gjerne kjøpt billig annet sted en lakksjappe) ---> 2K klarlakk = Topp resultat.

Mekonomen selger dette i Bergen.

#9 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 11:38

QUOTE(roxxx @ 28 Jun 2010, 10:30) <{POST_SNAPBACK}>
Kan legge til at man nå får kjøpt 2 komponent grunning på sprayboks, man aktiviserer den med å skru under på boksen. Varer noen dager max.
Dette er da en diffusjonstett ordentlig grunning, tåler stå uten å bli behandlet.

Samme med 2 komponent klarlakk, samme prosedyre med en ventil på undersiden man vrir på.

Boksene er grisedyre 400-500 kr, men du får proft resultat.

Bart metall ---> 2 K grunning ---> Akryl lakk (gjerne kjøpt billig annet sted en lakksjappe) ---> 2K klarlakk = Topp resultat.

Mekonomen selger dette i Bergen.


Å herregud - rart det er marked for profesjonelle billakkerere når du er så forbannet flink at du får profesjonelt resultat med sprayboks. Maken til vrøvl!

Spraybokser vil aldri kunne måle seg med en skikkelig lakksprøyte i hendene på en dyktig lakkerer mht. tykkelse og jevnhet på lakksjiktet, og ikke minst glansen i toppstrøket! I tillegg vil de fleste sprayboksmalere mangle skikkelige arbeidsforhold, og det blir lett støv, insekter og annen moro i lakken.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#10 Joar Martinsen

Joar Martinsen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 269 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 12:36

QUOTE(Østerklev @ 28 Jun 2010, 12:38) <{POST_SNAPBACK}>
Å herregud - rart det er marked for profesjonelle billakkerere når du er så forbannet flink at du får profesjonelt resultat med sprayboks. Maken til vrøvl!

Spraybokser vil aldri kunne måle seg med en skikkelig lakksprøyte i hendene på en dyktig lakkerer mht. tykkelse og jevnhet på lakksjiktet, og ikke minst glansen i toppstrøket! I tillegg vil de fleste sprayboksmalere mangle skikkelige arbeidsforhold, og det blir lett støv, insekter og annen moro i lakken.


Selv om jeg er en frekk ungdom så må jeg si meg enig med Hr.Østerklev her...

#11 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 13:04

Kan være at sprayboksmalere ikke er ute etter et perfekt resultat, men et greit resultat. Da er man ikke så fin på om jobben ser perfekt ut. Godt nok er best, i allefall på en gammel G : ) Selv har jeg filosofien at bilen ikke skal ha rustflekker, og alt annet er greit, men lakken i lakkboksen man har handlet til 100 kr bør helst matche noenlunde. Nå er ikke det et problem stort sett.

Men det er forskjell på folk. Noen bruker gladlig flere hundre tusen på polering.

Edited by maelling, 28 June 2010 - 13:15.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#12 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 15:50

Neste spørsmål blir jo hva som er best av "syregrunning" og "rustomvandler" fra Biltema.

nielsa
G300TD

#13 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 17:54

Rustomvandler fra biltema har jeg brukt, og det fungerer veldig bra egentlig. Rusten blir gjort om til en slags stiv, sort hinne av et slag. Fungerer bra som nødreparasjon av kufangere og slike ting om du ikke er keen på å pusse rust og bruke masse tid på det.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#14 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 18:11

Til de som har kommentert mitt forrige innlegg: Les det før dere begynner å hyle. Bruk sprayboks for billige og lettvinte reparasjoner akkurat så mye dere vil, det gjør jeg også når resultatet ikke er viktig. Kom bare ikke med tøvete påstander om at det blir profesjonelt resultat bare fordi sprayboksen inneholder en form for to-komponent-lakk/grunning.

Å sammenlikne rustomvandler med reaksjonsgrunning blir som å sammenlikne margarin og geitost. De er forskjellige produkter med ulikt bruksområde.

PS: Jeg har ikke kalt noen av dere for frekk, derimot tror jeg "unge kjekkaser" er nevnt. Det er da ikke så provoserede?
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#15 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 20:24

QUOTE(Østerklev @ 28 Jun 2010, 12:38) <{POST_SNAPBACK}>
Å herregud - rart det er marked for profesjonelle billakkerere når du er så forbannet flink at du får profesjonelt resultat med sprayboks. Maken til vrøvl!

Spraybokser vil aldri kunne måle seg med en skikkelig lakksprøyte i hendene på en dyktig lakkerer mht. tykkelse og jevnhet på lakksjiktet, og ikke minst glansen i toppstrøket! I tillegg vil de fleste sprayboksmalere mangle skikkelige arbeidsforhold, og det blir lett støv, insekter og annen moro i lakken.




Men det var da voldsomt?


1. Disse boksene er rettet mot profesjonelle bil-lakkerere, på småjobber,, steinsprut og lignende.

2. Det er ikke en "form for to-komponent-lakk/grunning" Det ER 2 komponent.

3. "støv, insekter og annen moro" ser ikke forskjell på lakkeringsmåten, så å dra den inn er helt på jordet.

4. Klarer du å se forskjell på noe som er lakkert med disse boksene VS sprøyte mener du? Du vel aldri sett en sånn boks før?

5. Her er link på produktet. CARSYSTEM lanserer nå sitt nye CS Speedrepair kit. Det er mange aktuelle sprayprodukter for den profesjonelle bruker

6. Lakkspesialisten/Mekonomen selger for det meste til lakkeringsverksteder i Bergen, mener du fremdeles dette er vrøvl får du sende dem en epost og kverulere videre med dem. Jeg vet at resultatet blir proft og bra ( men jeg kan jo gjøre ordentlig grunnarbeid ) for jeg har prøvd det. Har du?

speedrepair.PNG


#16 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 20:25

Neste spørmål blir jo da hvilken type syregrunning man skal bruke og hvorman får kjøpt den??

nielsa
G300TD

#17 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 20:56

QUOTE(nielsa @ 28 Jun 2010, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Neste spørmål blir jo da hvilken type syregrunning man skal bruke og hvorman får kjøpt den??

nielsa
G300TD


"Syregrunning" er som tidligere nevnt en litt upresis betegnelse på en tokomponentgrunning med spesielt gode egenskaper som rustbeskytter osv. Igjen: Gå til et lakkeringsverksted og fortell hva du skal bruke det til, så får du det riktige produktet.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#18 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 21:20

QUOTE(roxxx @ 28 Jun 2010, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
Men det var da voldsomt?


1. Disse boksene er rettet mot profesjonelle bil-lakkerere, på småjobber,, steinsprut og lignende.

2. Det er ikke en "form for to-komponent-lakk/grunning" Det ER 2 komponent.

3. "støv, insekter og annen moro" ser ikke forskjell på lakkeringsmåten, så å dra den inn er helt på jordet.

4. Klarer du å se forskjell på noe som er lakkert med disse boksene VS sprøyte mener du? Du vel aldri sett en sånn boks før?

5. Her er link på produktet. CARSYSTEM lanserer nå sitt nye CS Speedrepair kit. Det er mange aktuelle sprayprodukter for den profesjonelle bruker

6. Lakkspesialisten/Mekonomen selger for det meste til lakkeringsverksteder i Bergen, mener du fremdeles dette er vrøvl får du sende dem en epost og kverulere videre med dem. Jeg vet at resultatet blir proft og bra ( men jeg kan jo gjøre ordentlig grunnarbeid ) for jeg har prøvd det. Har du?

speedrepair.PNG


Nei, jeg har aldri sett en slik mirakelboks, men jeg har benyttet tokomponent akryllakk ferdig aktivert og tappet på sprayboks hos en lokal lakk-leverandør. Det kan neppe stå noe tilbake for mirakelboksene. Spraybokser har sin begrensning uansett hva du putter i dem. De kan ikke utkonkurrere skikkelige sprøyter uansett hva du måtte mene.

Reklametekster for nye og fantastiske ting har sett likedan ut i over 100 år, de gjør ikke produktene mer fantastiske nå enn i gamle dager.

Det skal være temmelig små skader før det lønner seg tidsmessig og økonomisk å bruke sprayprodukter framfor riktig utstyr. Har du forresten målt sjikttykkelsen på de arbeidene du skryter sånn av? Er den tilsterkkelig stor og jevn over større områder? Har du sett holdbarheten av sprayjobbene over tid, sammenliknet med tradisjonelt arbeid?

Til slutt: Det er etter mitt syn dårlig opptreden i forumet å bruke krigstyper. Du stiller bare deg selv i et dårlig lys ved å skrike og gape slik.



Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#19 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 22:10

nielsa, alt du tenker på av kvalitet, metoder, 1K, 2K, syregrunning, epoxy eller filler, GLEM alt dette så lenge du skal kjøpe Bilteme produkter!
Du er dessverre ikke i nærheten av kvalitestkrav kontra kost ved de oppgavene du skal løse, og jo mer upresise spørsmål du kommer med jo
flere feil svar får du, så jeg foreslår at du bruker internett til å lese deg opp på lakkering så vil du vel se at det kan skrives avhandling om
man bruker syregrunning eller epoxyer primer; dvs alle har sine meninger om dette. Du vil finne 1000-vis av sider om dette.
Skal du bruke Biltema sine produkter kan du bare spørre kassadama, så får du bra resultat nok! smile.gif

Du har f.eks ikke sagt om du skal lakkere bilen eller gjøre småreparasjoner, men når enkelte påstår at man får profesjonelt resultat med sprayboks
bør du være litt på vakt. Du kan f.eks begynne å spørre en lakkerer hva som kreves av trykk, volum og renset luft fra en kompressor ved lakkering,
så sammenligen dette med trykket du har i en 2K-sprayboks når den nesten er tom... dry.gif




#20 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 22:21


Du kan f.eks begynne å spørre en lakkerer hva som kreves av trykk, volum og renset luft fra en kompressor ved lakkering,
så sammenligen dette med trykket du har i en 2K-sprayboks når den nesten er tom... dry.gif
[/quote]

Mirakelmannen som bruker disse boksene holder konstant trykk og luftmengde gjennom den justerbare dysen på sin revolusjonerende proffsprayboks. Det må du da skjønne, Horch. Vannutskiller, regulator og sånt gammeldags tull er det ikke bruk for lenger. biggrin.gif
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring