Gå til innhold



Foto

Råd lakkering


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#21 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 22:42

QUOTE(Østerklev @ 28 Jun 2010, 22:20) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, jeg har aldri sett en slik mirakelboks, men jeg har benyttet tokomponent akryllakk ferdig aktivert og tappet på sprayboks hos en lokal lakk-leverandør. Det kan neppe stå noe tilbake for mirakelboksene. Spraybokser har sin begrensning uansett hva du putter i dem. De kan ikke utkonkurrere skikkelige sprøyter uansett hva du måtte mene.

Reklametekster for nye og fantastiske ting har sett likedan ut i over 100 år, de gjør ikke produktene mer fantastiske nå enn i gamle dager.

Det skal være temmelig små skader før det lønner seg tidsmessig og økonomisk å bruke sprayprodukter framfor riktig utstyr. Har du forresten målt sjikttykkelsen på de arbeidene du skryter sånn av? Er den tilsterkkelig stor og jevn over større områder? Har du sett holdbarheten av sprayjobbene over tid, sammenliknet med tradisjonelt arbeid?

Til slutt: Det er etter mitt syn dårlig opptreden i forumet å bruke krigstyper. Du stiller bare deg selv i et dårlig lys ved å skrike og gape slik.



Eneste jeg har å tilføye er vel dette med hvem som stiller seg i dårlig lys, jmf dine tilsvar, jeg kommer med fakta, du synser uten å vite noe som helst om produktet
DET er å stille seg i dårlig lys det. Så hva du måtte mene om å stille seg i dårlig lys er ikke så interessant å vite.

Jeg viser til hva proffene bruker, jeg vet det virker, noe mere kan jeg ikke gjøre, du får kverulere videre i kjent stil. Punktum.




#22 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 June 2010 - 22:57

QUOTE(roxxx @ 28 Jun 2010, 23:42) <{POST_SNAPBACK}>
Eneste jeg har å tilføye er vel dette med hvem som stiller seg i dårlig lys, jmf dine tilsvar, jeg kommer med fakta, du synser uten å vite noe som helst om produktet
DET er å stille seg i dårlig lys det. Så hva du måtte mene om å stille seg i dårlig lys er ikke så interessant å vite.

Jeg viser til hva proffene bruker, jeg vet det virker, noe mere kan jeg ikke gjøre, du får kverulere videre i kjent stil. Punktum.


Av respekt for trådstarter har jeg fjernet siste kommentar og holder meg for god til videre debatt om disse fortreffelige sprayboksene jeg ikke kan noe om.

Edited by Østerklev, 28 June 2010 - 23:07.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#23 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 04:28

Erfaring med lakk - sprayboksnivå

Mål med jobben - bør bli av grei kvalitet, ikke perfekt finish men greit holdbart. Kost/nytte er jo en nøkkel her. ikke noen vits i å bruke dårlige produkter da timer jobb er det samme uansett produkt.

Størrelse jobb - starter i det små med bak fangere så får resutltatet avgjøre hva som skjer videre. Har endelig fått plass under tak til å holde på med sånt.

Biltema - Tar den, kjøpt inn 2K grunning og lakk med farge fra proff leverandør.

Tror konklusjon på denne tråden blir at jeg dreier i retning det Horch og Østerklev befaler (klok av skade) så får tid vise hvor langt det bærer.

Masse innspill er uansett bra hele poenget er jo som før nevnt å dele meninger, ikke absolutt vinne alle diskusjoner (har prøvd det med kona men resignert). biggrin.gif

nielsa
G300TD


#24 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 06:54

QUOTE(nielsa @ 29 Jun 2010, 05:28) <{POST_SNAPBACK}>
Erfaring med lakk - sprayboksnivå

Mål med jobben - bør bli av grei kvalitet, ikke perfekt finish men greit holdbart. Kost/nytte er jo en nøkkel her. ikke noen vits i å bruke dårlige produkter da timer jobb er det samme uansett produkt.

Størrelse jobb - starter i det små med bak fangere så får resutltatet avgjøre hva som skjer videre. Har endelig fått plass under tak til å holde på med sånt.

Biltema - Tar den, kjøpt inn 2K grunning og lakk med farge fra proff leverandør.

Tror konklusjon på denne tråden blir at jeg dreier i retning det Horch og Østerklev befaler (klok av skade) så får tid vise hvor langt det bærer.

Masse innspill er uansett bra hele poenget er jo som før nevnt å dele meninger, ikke absolutt vinne alle diskusjoner (har prøvd det med kona men resignert). biggrin.gif

nielsa
G300TD

Et lite råd som jeg sikkert ikke får pepper for av noen wink.gif Vær nøye med grunnarbeidet. Fjern ALL underrustet lakk og bruk gjerne Ferro-Bet rustbeis på flater som har rustangrep, men fjern så mye rust som mulig først. Vask nøye med rent vann og tørk skikkelig før grunning påføres.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#25 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 07:21

biggrin.gif Mange meninger her ja!
Er vel kostnad og resultat som bestemmer fremgangsmåte, hvertfall for meg.

kost og bengalakk passer utmerket dersom parametrene er : lav kost og lite krav til finish

Her er det vel egentlig opp til hver enkelt, men det er klart at skal du ha et strøkent finish så tror jeg faktis at jeg ville vurdert å fått en proff til å tatt jobben, (man har i utgangspunktet allerede sagt at "her er jeg villig til å legge noen ekstra kroner i joben"), i hvertfall få noen som hadde lakkert tidligere.

Og ja du Østerklev , gamle "kverulant" biggrin.gif grunnarbeidet er nok en stor del av nøkkelen til er godt resultat uansett




Mvh
Jøran

#26 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 09:52

Jeg skjønner nå fortsatt ikke hva slags jobb du holder på med, et er vel av pur nysgjerrighet at man roter seg inn i slike threads..?
Klarer du å si hva du skal gjøre, for dette er ikke klart i hodet mitt, forslag;

1. Lakke støtfangerne bak
2. Lakke bak støtfangerne
3. Lakke bilen bakfra fra støtfangerne og frem
4. Flekklakking og rust bak støtfangerne
5. osv...


#27 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 08:37

QUOTE(Roar Sæther @ 27 Jun 2010, 19:05) <{POST_SNAPBACK}>
Litt avhengig av resultatet du ønsker, men den "proffe" lakksprøyta til Biltema fungerer. Bare pass på lufttrykk og ikke minst luftmengde.


Lykke til med jobben.


SYREGRUNNING VS EPOXY PRIMER

Erfaringer med lufttrykk og luftmengte til biltema "proff" sprøyta?




Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#28 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 10:38

Dette kan fort bli en diskusjon som kan minne om "hva olje er best" biggrin.gif


Syregrunning, etchprimer.
Den etser seg litt ned i overflaten på metallet, og skal da beskytte mot rust.
Den fåes i både 1komponent og 2komponent. Jeg er veldig usikker på hvor diffusjonstett 2K utgaven er, 1k er ikke det, hør med forhandler hvis du velger dette.
Ville ikke brukt 1komponent uten 2k epoxy grunning over. Kanskje heller ikke 2k uten 2k epoxy grunning over.
På aluminium ville jeg brukt syregrunning, ikke ellers.

2komponent epoxy grunning.
Den brukes rett på bart metall, er diffusjonstett, DVS at du kan vente med å etterbehandle, ingen rustfare i det hele tatt hvis grunnarbeid er gjort rett.
Hvis du vet det er lenge til du skal lakkere så er dette løsningen hvis du er engstelig for rustfare.
Også minimal fare for oppkok hvis det er gammel lakk igjen, da 2k epoxy grunning danner en hinne mellom lagene.

Mange pensler på "rustmelk" ( som også etser seg ned i metallet) på der det har vært rust før 2k epoxy grunning.
Gjerne kombinert med varmepistol etterpå for å "drive" ut evt fuktighet.

Du kan sparkle på bart metall før 2k epoxy grunning, du kan også sparkle etterpå på 2k epoxy grunning. Er mange som mener at sparkelen inneholder syre/kjemikalier som gjør at det ruster fortere, men jeg vet ikke. Derfor mener mange grunning før sparkel. Dette er det også en stor diskusjon om.

2k epoxy primer danner etterhvert en ganske glatt overflate, hvis du lakker innenfor ca et døgn ved 20 C slipper du å matte ned, ellers bør du gjøre det. Dette står det nøyaktig om i databladet du bør få med deg eller søke opp på internett.


PS, Biltema sprøytene er HVLP (High Volume Low Pressure), altså lavt lufttrykk med ok mengde lakk ut.
Jeg mener de er brukendes på mindre deler, på alt av paneler som dører og panser og større mener jeg de ikke er gode nok, pga lite sprøytebilde.
Jeg bruker Biltema sprøyte på feks MC rammer. Alt annet bruker jeg Gun-Kote, men det er en annen historie.


Som du skjønner er det mange meninger om dette, dette er hva jeg mener, håper du ble litt klokere. smile.gif



#29 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 07 July 2010 - 12:08

QUOTE(roxxx @ 2 Jul 2010, 11:38) <{POST_SNAPBACK}>
Dette kan fort bli en diskusjon som kan minne om "hva olje er best" biggrin.gif

[.......]

Som du skjønner er det mange meninger om dette, dette er hva jeg mener, håper du ble litt klokere. smile.gif


Takk for faktastisk bra svar! Nå er eg ferdig å lakkere bilen min i alle fall. Beige kamofarge. Blei veldig bra, men gjort meg nogen erfaringer:

Epoxygrunning var ifølge forhandler best hvis det var rust før. Den tetter for alt vann og stopper videre rusting. Grunning/rust stopp slik roxxx refererer til er lurt.

Proff sprøyta til biltema fungerte veldig bra første gang. Gangen etter (kanskje pga. rengjøringsfeil) matet dysen litt ugjevnt, som om det var turbulens i den . Ellers la den lakken greit på. Vær ops på å ikke legge for lite lakk, da blir det en ru overflate.
Ekstra lufttrykk på epoxyen. kan være lurt å mellomslipe etter epoxy med 500 papir.
1 bar ekstra lufttrykk på toppen av anbefalt arbeidstrykk for hver 10 meter slange.
Lurt med trykkmåler rett før sprøyten.
Husk vannutskiller
Sil lakken før sprøyta
Sprøyta har to innstillinger: en bare luft og en med luft og lakk. Ved påføring skal luften strømme hele tiden igjennom sprøyta. Dvs. at ved hver snuopperasjon skal kun lakkstrømmen stoppes, luften skal fortsatt strømme.
Systematisk påføring er nøkkelen til bra resultat.


SPØRSMÅL:

Korleis skal eg etterbehandle den matte lakken??
Forhandleren lo litt da eg foreslo å bone og vokse den. Da blir bilen blank sa han. Men eg må jo ha noe beskyttelse i lakken.
Noen som har erfaringer med dette?

Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#30 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 07 July 2010 - 12:25

BILDER av bilen da Meisal?? wink.gif wink.gif
Ring Stian så får du helt sikkert tips wink.gif
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#31 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 07 July 2010 - 17:36

QUOTE(roxxx @ 2 Jul 2010, 11:38) <{POST_SNAPBACK}>
Dette kan fort bli en diskusjon som kan minne om "hva olje er best" biggrin.gif


Syregrunning, etchprimer.
Den etser seg litt ned i overflaten på metallet, og skal da beskytte mot rust.
Den fåes i både 1komponent og 2komponent. Jeg er veldig usikker på hvor diffusjonstett 2K utgaven er, 1k er ikke det, hør med forhandler hvis du velger dette.
Ville ikke brukt 1komponent uten 2k epoxy grunning over. Kanskje heller ikke 2k uten 2k epoxy grunning over.
På aluminium ville jeg brukt syregrunning, ikke ellers.

2komponent epoxy grunning.
Den brukes rett på bart metall, er diffusjonstett, DVS at du kan vente med å etterbehandle, ingen rustfare i det hele tatt hvis grunnarbeid er gjort rett.
Hvis du vet det er lenge til du skal lakkere så er dette løsningen hvis du er engstelig for rustfare.
Også minimal fare for oppkok hvis det er gammel lakk igjen, da 2k epoxy grunning danner en hinne mellom lagene.

Mange pensler på "rustmelk" ( som også etser seg ned i metallet) på der det har vært rust før 2k epoxy grunning.
Gjerne kombinert med varmepistol etterpå for å "drive" ut evt fuktighet.

Du kan sparkle på bart metall før 2k epoxy grunning, du kan også sparkle etterpå på 2k epoxy grunning. Er mange som mener at sparkelen inneholder syre/kjemikalier som gjør at det ruster fortere, men jeg vet ikke. Derfor mener mange grunning før sparkel. Dette er det også en stor diskusjon om.

2k epoxy primer danner etterhvert en ganske glatt overflate, hvis du lakker innenfor ca et døgn ved 20 C slipper du å matte ned, ellers bør du gjøre det. Dette står det nøyaktig om i databladet du bør få med deg eller søke opp på internett.


PS, Biltema sprøytene er HVLP (High Volume Low Pressure), altså lavt lufttrykk med ok mengde lakk ut.
Jeg mener de er brukendes på mindre deler, på alt av paneler som dører og panser og større mener jeg de ikke er gode nok, pga lite sprøytebilde.
Jeg bruker Biltema sprøyte på feks MC rammer. Alt annet bruker jeg Gun-Kote, men det er en annen historie.


Som du skjønner er det mange meninger om dette, dette er hva jeg mener, håper du ble litt klokere. smile.gif


Kverulanten sier seg helt enig i dette saklige og opplysende innlegget smile.gif

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#32 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 07 July 2010 - 18:30

Synes jeg får veldig dårlig vedheft til metallet med rustmelk i bånn??

Lakken tåler ingenting før den løsner sammenlignet med syregrunning.

Noen med samme erfaring??

nielsa
G300TD

#33 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 07 July 2010 - 22:52

QUOTE(nielsa @ 7 Jul 2010, 19:30) <{POST_SNAPBACK}>
Synes jeg får veldig dårlig vedheft til metallet med rustmelk i bånn??

Lakken tåler ingenting før den løsner sammenlignet med syregrunning.

Noen med samme erfaring??

nielsa
G300TD


Rustgrunning fester seg dårlig til bart metall, så hvis du får litt på området rundt rusten kan det være en grunn.

Men husk! rusteter/rustmelk eller hva nå enn folk kaller det, stopper videre rust ved å omdanne rusten, kjemisk, til andre stoffer. Som sakt tidligere må stål tilføres vann for å ruste, ergo stål i et tett rom uten fuktighet stopper rust. Ved å omdanne rusten er den mer holdbak mot å bruse opp igjen, men det er bare en midlertidig løsning, det behandlede området må isoleres med en diffusjonstett maling som epoxt primer. Å lakke rett over rustmelken er altså ikke en god løsning i lengden. (min mening, vær gjerne uenig)

Du kan jo prøve å rubbe rustmelken med litt sandpapir før du lakker, men som sakt tidligere gir epoxygrunningen en mye bedre heftoverflate til videre lakkering.

PS! Biler av bilen min kommer snart biggrin.gif
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#34 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 09 July 2010 - 16:23

Noen som vet om det går ann å tynne "Lesonal Topcoat HS 420" med "Standard thinner"? Står at det skal brukes organisk tynner, men eg har lyst til å bruke løsemiddelbasert siden det er det einaste eg har.
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#35 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 July 2010 - 20:39

QUOTE(meisal @ 9 Jul 2010, 16:23) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet om det går ann å tynne "Lesonal Topcoat HS 420" med "Standard thinner"? Står at det skal brukes organisk tynner, men eg har lyst til å bruke løsemiddelbasert siden det er det einaste eg har.


Produsenten foreskriver HS 420 tynner,da ville jeg holdt meg til det. Feil bruk av tynner kan gi uventede reaksjoner bådepå kort og lang sikt.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#36 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 09 July 2010 - 23:02

QUOTE(Østerklev @ 9 Jul 2010, 21:39) <{POST_SNAPBACK}>
Produsenten foreskriver HS 420 tynner,da ville jeg holdt meg til det. Feil bruk av tynner kan gi uventede reaksjoner bådepå kort og lang sikt.


Takk for svar Østerklev. Gjorde en test uten tynner. Det gikk greit, så fikk lakket det som skulle tas i kveld.

Nå er forøvrig hele bilen ferdig lakket biggrin.gif ganske herlig å være ferdig. Hiver ut noen biler i morgen.
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#37 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 July 2010 - 10:04

QUOTE(meisal @ 9 Jul 2010, 23:02) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for svar Østerklev. Gjorde en test uten tynner. Det gikk greit, så fikk lakket det som skulle tas i kveld.

Nå er forøvrig hele bilen ferdig lakket biggrin.gif ganske herlig å være ferdig. Hiver ut noen biler i morgen.


Mange bruker litt mer herder, og dropper tynneren. Slike triks står ikke i bøkene. Tykkere lakk krever litt høyere sprøytetrykk.

Edited by Østerklev, 10 July 2010 - 10:05.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#38 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 10 July 2010 - 21:57

QUOTE(meisal @ 10 Jul 2010, 00:02) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for svar Østerklev. Gjorde en test uten tynner. Det gikk greit, så fikk lakket det som skulle tas i kveld.

Nå er forøvrig hele bilen ferdig lakket biggrin.gif ganske herlig å være ferdig. Hiver ut noen biler i morgen.


Du fulgte gode råd ja tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#39 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 11 July 2010 - 11:19

QUOTE(Bilkar @ 10 Jul 2010, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
Du fulgte gode råd ja tongue.gif


Stemme det biggrin.gif

MEn på nokon små delar fekk eg litt oppkok i lakken. KAn det skyldes at eg vaska med tynner før eg lakka :S
Har en misstanke om at den organisk tynna lakken er vanskeligere og handtere for "amatører". Men bare så det er sagt, mykje enklare og handtere med tanke på renning.

BEstillte forøvrig sort med 30% matt til fangerene, men for meg ser dei lika blanke ut som vanleg lakk. Må ein opp i 60% matt for å få ca den same glansen som millitær/kamoflaselakk?
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#40 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 11 July 2010 - 17:58

Hvis du skal lakke med lakk med tilsatt matting, har jeg erfart at det er lurt å legge tynne lag. Og også la første av 3 strøk bli matt, før man legger de siste 2 strøkene vått i vått.

Vet ikke om denne fremgangsmåten fungerer med alle typer lakk, men det funker med Monopol og Du Pont.
oops!?!