Gå til innhold



Foto

Kjøre C1 med kl B sertifikat?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 stannt

stannt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 20:32

Noen som vet straffen hvis man blir stoppet for å kjøre lett lastebil C1 (Tahoe) med førerkort klasse B?

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 20:36

kommer vel litt an på hvorfor du blir stoppet det....

#3 RobRob

RobRob

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 383 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 20:43

Ikke å anbefale. Vil tippe rundt 5000,- i bot pluss at du må sette igjen bilen.

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 20:44

fem lapper og en gåtur vil vel være den minste bekymringen hans...

#5 stannt

stannt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 20:54

Trenger å få flyttet en bil som står i en annen del av landet og har bare en som kan gjøre det for meg. 5000 var litt dyrt, men han hadde bare hatt godt av gåturen:)

#6 RobRob

RobRob

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 383 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 20:56

Akkurat det med 5000 må du ta med en klype salt. Kan likegodt være 3000 eller 10000. Har ikke prøvd det selv devil.gif

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 21:12

Dyrt? hallo, det er jo drittbillig.... alternativet kan være millioner...

Å kjøre bil uten gyldig førerkort eller kjøretøy uten korrekt klassifisering har nulltoleranse hos Vegmyndighetene og politiet, førerkortet er i hovedsak inndratt og du får forelegg. Om han havner i en ulykke så har han store sjanser for å pådra deg regresskrav fra forsikringen. Han straffes på lik linje som om han hadde kjørt uten noe form for førerkort.
Noe av grunnen til hard reaksjon er den prevantive vektleggingen, fordi det forekommer alt for mye misbruk av kjøretøybestemmelsene på akkurat dette feltet.

Legg også merke til at bileier straffes for å låne kjøretøy til en person vedkommede burde vite om at han/hun mangler korrekt førerkort/opplæring.

Så om han kommer i en ulykke hvor noen unger blir handikappet... så får din forsikring en regress mot seg på noen mill som tilsvarer deres livsinntekt..ganger med antall unger. Ombygging av hus, tilpasset rullestoler etc. - stygt å si det, men du kommer billigere unna om de stryker med. Dødsfall er billigere forsikringsmessig enn kvestelse...

Skal ikke mer til at han kondemnerer en bil på turen.... (slik jeg gjorde før jul).. så kan du jo håpe det er en civic og ikke en Porsche eller feit Merce... regressen blir jo ny bil til vedkommende på din ansvarsforsikring....

Edited by Chevy-LPG, 30 June 2010 - 21:16.


#8 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 21:23

QUOTE(Chevy-LPG @ 30 Jun 2010, 22:12) <{POST_SNAPBACK}>
Han straffes på lik linje som om han hadde kjørt uten noe form for førerkort.


Ut fra hva jeg har fått fortalt, så blir du straffet hardere om du har feil førerkort, enn om du ikke har. Pga att når du har førerkort, så skal du vite att du ikke har lov.

Det vil være mye enklere, og fort mye billigere, for deg, å legge ut en annonse her eller på noen andre forum og spørre etter transport, og betale de noen tusen isteden.
Hvor står bilen, og hvor skal den??

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#9 Chevy Dooley

Chevy Dooley

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 504 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 22:07

Naboen fikk 5000kr i bot sist høst.

Som LPG sier så er 5000 drittbillig

Edited by Chevy Dooley, 30 June 2010 - 22:08.

2000 K3500 Crew Cab Dually
ATT,4" eksos m/3" downpipe,Bosch Duraterm glødeplugger,Holly LP,PMD relocated.
Heath Diesel Dmax vifte 21".

#10 stannt

stannt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 22:41

Må kanskje rette svaret mitt til at 5000 og en gåtur er billig. Trenger ikke å få trødd tredvelinjers moralpreik i trynet for et enkelt spørsmål. Dårlig humør i dag eller?
Det er snakk om en bil som skal hentes og flyttes noen mil til jeg får hentet den sjøl til uka.

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 22:54

Men kjære deg, er ikke moralpreken. Er tips som gjør at du skal slippe så enkelt som mulig. Er jo nettopp det du spør om, er det ikke?

Når jeg dundret bak i den jævla civicen før jul. så var det første forsikringsselskapets takstmann gjorde å sjekke at min kufanger hadde det nummeret som var innskrevet i vognkortet. Hadde det ikke vært det så vet jeg f.....ikke hva han ville funnet på.... disse gutta er ikke gode når det gjelder å slippe å betale ut kroner....

#12 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 22:59

QUOTE(Chevy Dooley @ 30 Jun 2010, 22:07) <{POST_SNAPBACK}>
Naboen fikk 5000kr i bot sist høst.

Som LPG sier så er 5000 drittbillig


C1 lappen koster vel noe i den størrelsesorden. Og den kan jo brukes leeenge, må bare fornyes hvert 5 år (tidligere var det hvert 10 år)
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 23:09

QUOTE(FrankWS @ 30 Jun 2010, 23:59) <{POST_SNAPBACK}>
C1 lappen koster vel noe i den størrelsesorden. Og den kan jo brukes leeenge, må bare fornyes hvert 5 år (tidligere var det hvert 10 år)


Mener den nå kommer på en 15 lapper... er så mye som er kommet til med årene. ADR kurs og mye rart man ikke trenger for å kjøre 3501 kg.....

#14 RobRob

RobRob

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 383 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 23:12

Min C1 fulgte med gratis når vi gikk over til nye regler. Tidligere var jo B opp til 7500 kg. totalvekt.

#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 23:19

Ja den gjorde det. Desverre var det mange som ikke valgte denne ordningen, samt mange som glemmer å fornye legeerklæringen. Nå er det hvert 5.år, ikke hvert 10. som tidligere.

#16 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 23:34

QUOTE(Chevy-LPG @ 1 Jul 2010, 00:19) <{POST_SNAPBACK}>
Ja den gjorde det. Desverre var det mange som ikke valgte denne ordningen, samt mange som glemmer å fornye legeerklæringen. Nå er det hvert 5.år, ikke hvert 10. som tidligere.


Sjekka pris jeg, 18 lapper + 10 ekstra for E ..

Endte opp med BE for 6 lapper
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#17 Skogsferrari

Skogsferrari

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 576 Innlegg:

Posted 01 July 2010 - 06:47

Og om en uten lappen kjører ned noen, ungene kanskje, og en sitter igjen med masse regninger for de ikke klarer seg selv resten av livet alene.
Da koster det ikke noe, for da blir'n skutt!! mad.gif

Så kjør med riktig lapp du, så går det nok mye bedre om det skulle først skje noe...

Lbz-airdog 2-dsp5 by rob-egr blokkert-3" downpipe - 4"eksos

#18 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 01 July 2010 - 16:58

QUOTE(Chevy-LPG @ 30 Jun 2010, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Mener den nå kommer på en 15 lapper... er så mye som er kommet til med årene. ADR kurs og mye rart man ikke trenger for å kjøre 3501 kg.....



Såpass!!! Men som nevnt av andre her, så fikk jeg stemplet 7500 kg i lappen når den overgangen kom.

Kan hende at de 5000 jeg tenkte på var når jeg tok tilhengerlappen på C1 og D1. Way back in time...
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#19 whiiiiin

whiiiiin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 138 Innlegg:

Posted 01 July 2010 - 21:54

Driver på med c1 selv, og i teoriboka står det att straffen er 6000 + 6 månders utsettelse på den aktuelle klassen i tilegg til klasser over.

#20 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 13:11

bøteene man får utlevert av polisen er det ikke no om de er på 5000 eller 10000 , er bare og ta de på rentefri avbetaling , med en symbolsk sum i måneden smile.gif
det kjedlige er utsettelsen...


kjører en del med min bil , men blir mindre og mindre nå som man snart sitter med lovlig førerkort biggrin.gif

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.