Gå til innhold



Foto

F-150 Ranger -77 mod?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 22:39

Er jo egentlig en Jeep mann, men falt litt for en 77 F-150 på Ebay. Hvordan er disse bilene bruksmessig? Skal ikke bli daglig bilen, men må kunne brukes en del....

Den har fått seg en 429 motor fra en 70 talls Ford og en C6 kasse. Pluss eller minus?

Bilen må vel isåfall regges på 1-15 regelen, men med motorbytte er vel det også vanskelig? Eller hvordan fungerer det?

Takker for innspill!
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#2 Moabitt'n

Moabitt'n

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 23:45

Hei

429 motoren er vel like god som alle de andre big block'ene fra den tida. C6 kassa var den kraftigste 3 trinns kassa Ford hadde.
Men, tilstanden avhenger jo selvfølgelig på hvor langt den har gått og hvor ofte det har vært tatt service på drivverket.
Deler til disse biler får du rimelig.
Når det gjelder import så gjelder ikke 1-15§ da bilen er over 30 år gammel og derfor havner under "veteran" reglene.
På AMCAR sine sider www.amcar.no finner du ALT du kommer til å lure på i forbindelse med importen.
Mener disse årsmodellene også ble levert med 460 motor så noe problem med godkjenning burde det ikke bli.
Lykke til

Edited by Moabitt'n, 02 July 2010 - 23:48.


#3 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 03 July 2010 - 14:44

Da ble det handel og bilen er kjøpt! Så da får jeg ta resten som det kommer.....

Jeg skal fylle den opp med litt kos til Jeepen, sår jeg først har denne frakten. Så den blir ikke sendt umiddelbart. Noen som kan tipse meg om gode og fornuftige frakt firmaer? Bilen står i Oregon. Trenger en lang innlandsfrakt først...

Bilder kommer etterpå idag.


Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#4 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 03 July 2010 - 18:03

Spennende. Hvor i Oregon står den da, og hvor har du tenkt å skipe den fra? Jeg har et par kontakter på transportfirmaer som jeg pleier å bruke på vestkysten. Har en kompis som har en lang F-150 som skal hjem med tiden som står rett syd for Seattle. Kunne kanskje vært noe å delt en kontainer med?

Siden den står i Oregon så får man svinge bortom Warn og Bushwacker å fylle opp, begge holder jo til i Portland smile.gif
Skal du ha 4x4 deler så har jeg et par kontakter på det også.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#5 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 03 July 2010 - 22:19

Bilen står i Ontario, Oregon. Jeg har forespurt 3 frakt selskaper ( JSM shipping, Rinkens og Freight carrier ). Så det ramler vel inn noen priser på dette iløpet av tidlig uken. Men har du andre gode forslag, så skader det ikke å spørre flere om pris!!

Jeg er godt kjent med flere delepushere og butikker i statene etter snart 8 års hamstring i stor stil, så jeg har gode kontakter selv. Ellers takk.

Bilder av doningen:




























Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#6 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 03 July 2010 - 22:21

Får jo bare håpe at bilen er så pen som han ser ut som og selger hevder ( Har kun positive tilbakemeldinger over 6 år på EBAY ... ).
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#7 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 04 July 2010 - 01:21

Er ikke det en 78 da? Ser jo veldig bra ut den, er ikke lett å finne short wide i god stand lenger. Vi leita som faen i det samme området i våres, men det ble en long bed til slutt, vi måtte jo ha en truck for å få hjem alt av deler.

Det firmaet vi har brukt de siste åra er Larrys Transport som holder til i Grants Pass, or området. Du kan maile Lori på autotransport@charter.net. Hun er seriøs og har bra priser.

Det eneste jeg legger merke til er at de ikke har noen bilder av rustfellene som er på de bilene. Men det er jo tørt i området der og ren og fin var den under så det kan vel ikke være såå gæli smile.gif Hvem bruker du på transporten hjem?
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#8 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 04 July 2010 - 08:27

Hvor er de typiske rustfellene på disse bilene?

Jeg har fått bilder av alle vitale fester på ramma, og alle gulv og torpedovegg. Og det ser veldig bra ut. Vi snakker om en vetranbil som ikke er blitt restaurert, så noe rust må jeg regne med! Det eneste som skal ha blitt gjort er å bytte motor og girkassa. Og som du poengterte, så sitter det en -78 grill på den. Men det er en -77.

Jeg sender en forespørsel til Larrys Transport. Tar de frakt hele veien eller tar de bare frakten innlands USA?
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#9 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 04 July 2010 - 10:28

Etter å ha sjekket en drøss av slike biler for spekulanter mens jeg har vært i US så er typisk rust på disse bilene som går på vestkysten følgene. Bakre hjørner helt nede på kassa, der er det en forsterkningsplåt på baksiden som gjerne blir fyllt med sprut fra hjula. Ruster gjerne i overgangen mellom framvegg og gulv inne i kassa. Den mest skumle er rust i hele gulvet hvis de har gummimatte, da ruster de innenfra og hele platene kan være løvtynne selv om alt ser flott ut underifra.

Har sett biler som har stått ute i mange år av det området av Oregon der lakken er totalt brent bort av sola så det er helt blankt metall på tak og panser, men gulvet er borte om det har vært gummimatte på gulvet. Har det vært tepper så var de like fine som ny. Men er ikke den bilen lakket om tro? For det første så burde den være tofarget med det listverket, og med den alderen og farge burde den vært mer matt. Sola øst i Oregon er ubarmhjertlig siden det er nesten ørkenaktig. Området kalles gjerne High Desert og er en forlengelse av ørkenområdene i Arizona og Nevada. Men noen av de beste veteranbilene har vi funnet i området. Krommen bruker å være helt 100% smile.gif

Må si du er tøff som tørr å legge ut såpass med penger på en slik bil uten å ha sett den. Amerikanske bilselgere er notoriske løgnere, og etter å ha reist i USA i 11 år og sjekket ut biler så stemmer sjelden historiene som presenteres med fakta. En bil ser alltid bedre ut på bilder en i virkligheten. Og om man ser defekter på bilder så er det som regel nærmest et vrak når man får se den live.

Larrys transporterer hovedsaklig biler langs vestkysten etter det jeg vet, de har ikke noe eksport eller utenlandstrafikk. Fra Vestkysten så har vi brukt Nordtrafik i Sverige eller California Shipping i LA, men på en såpass fin bil ville jeg vurdert frakt til østkysten og med Ro-ro over dammen. Aberet er at du ikke får laste noe inne i bilen, men laster du i container må det klatres på bilen for å sikre den og da blir det fort småskader og riper. Du må nok regne minst 25 000 i frakt før du har den hjemme.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#10 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 14 July 2010 - 23:26

Fikk en OK pris fra California Shipping. 2700USD for henting i Oregon og levering i Oslo. CalShip sender den i container og tar ingen ting for det som er ferdig pakket i bilen. Så prisen blir jo ca NOK 22.000,- inkl mva for frakten.

Så da kommer bilen med frakt og det ekstra utstyret jeg har handlet på under 100k ferdig momset inn til meg. Synes ikke det er galt... ( Så fremt ikke DodgeRam`s dystreste erfaringer slår til............... Får jo bare håpe og krysse fingrene i mange uker før jeg finner ut av det huh.gif )
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#11 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 15 July 2010 - 14:24

Ikke så fryktelig galt den prisen du fikk der. Vi betalte litt mer sist, men da hadde vi helt egen container, det du fikk pris på er jo samlasting så da går den gjerne sammen med to andre biler + div stykkgods. Husk bare at den prisen fra calship ikke er den endelige fraktprisen. Holger Fischer i Oslo skal også ha betalt for lossing og fortolling++, de er ganske kreative med prisingen sin så den fakturaen havner nok på nordsiden av 5000.- kjenner jeg dem rett.

Jeg håper også at mine dystre spådommer slår feil, det er jo noen som blir positivt overasket når de handler bil usett men tror de er i mindretall desverre. Har du fått nærbilder av hjørna bak på kassa? Vi kikka på en nesten lik i våres, bare at den hadde manuell og den gikk for rundt $4000 mener jeg å huske.

Er nok en spent kar som tropper opp i Konowsgate om en fire-fem uker smile.gif Lykke til!
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#12 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 July 2010 - 16:40

Har bilder av hjørnene på kassa også inne fra planet sin side. Det er noe rustflekker, men det ser ut som om det bare er i lakken og det hevder selger også....

Går nok nærmere 8 uker før jeg får sett den... De henter den om en drøy uke, og så skal den fraktes ned til California, sikekrt vente litt der og så 7 uker på båt, så vente litt på fortolling og så klar....
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#13 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 July 2010 - 16:41

Forøvrig har bilen kun hatt 1 eier og "skal" bare ha gått 33.000 miles. Den har også vært lagret/parkert inne i garasje hele sitt liv....
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#14 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 September 2010 - 07:06

Begynner å demre for meg at Cal Ship kanskje var litt billige???

Etter å ha bestilt frakten, så dro jeg på 5 uker ferie og deretter rett på 3 ukers jobb reise. Gledet meg til å komme hjem, for da skulle bilen være her. Tok kontakt med Cal Ship og ble lang i maska da de sa at de ikke hadde hentet den enda!! Nå har de lovet meg i to uker at den skal hentes imorgen, men nå har jeg begynt å lete etter en annen transportør. Drit lei av å vente på at ingenting skjer.

Hadde et godt inntrykk av Cal Ship, men de funker tydeligvis overhodet ikke !!!
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#15 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 23 September 2010 - 13:35

Hadde besøk av en meget strøken 65 mustang for et par uker siden. Den sto det Titan i frontruta på så da går jeg ut ifra de har brukt : http://www.titanship.com/
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#16 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 24 September 2010 - 05:18

Synd å høre dette, men er ikke det minste forundret for dette er typisk USA. Ting tar ofte tid der borte. Jeg hadde en litt skremmende opplevelse med en transport av en veteranbil for noen år tilbake. Hadde booket frakt med et annet firma ut fra Oakland, og ordnet transport til terminal fra Oregon selv. Gikk å ventet på beskjed at containeren nærmet seg, men det varte å rakk.
Så etter nesten to måneder så ringte jeg, og til min forferdelse så hadde de ikke sendt noen bil. Ikke bare det, men de hadde ikke engang hørt om den påstod de. Jeg viste jo at den var hentet hos selger, og nå var den borte underveis! Etter noen hektiske timer så fant de den innerst på lagret sitt. Det hadde vært litt for mye folk involvert i frakta og sjåføren som hadde levert den hadde sagt at de på terminalen skulle få nærmere beskjed om når og hvor den skulle sendes for han var ikke sikker, dermed så gikk det i glemmeboka på alle sammen. Så der stod den på et lager, mens papirer havnet i en bunke på et kontor et annet sted, og alle ventet på beskjed, mens jeg ventet på bilen lykkelig uvitende om denne missforståelsen. Heldigvis så ordnet det seg til slutt, men fy f... det var noen forferdelige timer å vente mens de sjekket hvor bilen kunne være. Hvordan forklarer man en kunde at bilen hans hadde forsvunnet i intet mellom Oakland, Ca og Oregon?

Etter det så liker jeg å ha kontrollen selv og holder tett kontakt med de forskjellige innvolverte, men allikevel så kommer man hele tiden opp i forskjellie situasjoner samme hvilken transportør man bruker. Nå sist så brukte en sjåfør fem dager for å komme seg til lasteadressen, mens han hver dag ringte avsender og fortalte at han kom dagen etter, når han endelig dukket opp så fant han ut at bilene muligens var for tunge så han måtte reise å veie vogntoget for å se hvor mye han hadde å gå på. Dermed forsvant han uten å laste bilene, og han kom aldri tilbake. Slik er hverdagen for oss som driver litt med dette sad.gif

Edited by RamDodge, 24 September 2010 - 05:27.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#17 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 24 November 2010 - 08:09

Endelig kom Ford`en hjem :-)

Den var faktisk bedre enn forventet teknisk og utsende messig. Så det var en positiv opplevelse!! Hentet den på henger i Oslo da jeg var usikker på om den kanskje ikke ville starte, morkne slanger som kunne lekke osv osv. Men neida. Motorrommet så ut som nytt og motoren startet på en halv tørn med starteren, så alle redsler ble til spot og spe. Absolutt allt virker på bilen av elektriske og mekaniske ting.

Alle papirer osv er sendt til Amcar for å få registrerings dokumentasjon, og så håper jeg det går glatt fra der.....

Dog så camperen mye døllere ut i virkeligheten enn på bildene, så den blir nok ikke montert igjen.... Full vask og polering så kommer det bilder om noen dager.
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#18 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 24 November 2010 - 08:48

Gratulerer med hjemkomsten smile.gif Godt å høre at bilen sto til forventningene. Jeg er like glad hver gang pessimismen min ikke slår til når det gjelder slike handler. Hvilket firma var det du brukte for hjemtransporten til slutt? Ja, bilder må vi ha fort som F... smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#19 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 25 November 2010 - 13:55

Hmm, Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut at det faktisk er en Highboy utgave?? Og hva er orginal dekkdimensjon?

Det sitter 33x12.5 på den nå, men regner med at de orginale er noe mindre....

Edited by Stein-K, 25 November 2010 - 14:07.

Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#20 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 25 November 2010 - 23:42

Er garantert ikke en High Boy. De var bare levert som F-250, kjennes enklest igjen på at de har separat fordelingskasse. Noe som det ikke er så enkelt å se sånn med en gang er at de også har en annen ramme som er nærmest helt rett.

Orginal dekkdimensjon på din er vel 235/75-15, men det står vel på ID-tagen i døra? Subber det ikke med 12,5?? Henta akkurat en 81 F-150 4x4 i USA, og der subba det godt med 32x11,50-15. Med 31x10,50-15 gikk det helt utmerket.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje