Gå til innhold



Foto

Beste bilen til Amatør offroad


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Ringheim

Ringheim

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 09 August 2010 - 12:18

Lurer på kva den beste Lada Niva og Nissan Patrol ( Den med 3,3 td ) til amatør offroad? Ikkje andre modifikasjoner enn større hjul å mulig sveising av sperr.

Og kva er den morsomste bilen å bruke i terrenge?

Skal ha ein vinterbil eg kan køyre litt i terrenge med også.

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 09 August 2010 - 16:33

Tja va skal man si. Patrol er stor og tung. Du må ha store såler for at den skal fungere. Men til gjenngjeld har du motor og den er nok best om du også skal bruke den på veien. Lada har jeg ingen erfaring med. Spør du Aman kan han kansje gi deg litt info... men mulig den er litt farget av entusiasme for kjøretøyet.

#3 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 09 August 2010 - 16:44

Jeg ville kanskje heller vurdert Toyota Hilux(årsmodellene med stivaksel) eller Suzuki Sj..

Suzuki er liten og lett med kort akselavstand, og tar seg godt fram.. sånn ca plass til 31" uten modifisering..
Toyota er større, men allikevel smidig, og humper seg fram stort sett overalt.. Sånn ca plass til 33" uten modifisering..

Begge kan det sveises differ på, eller kjøpes brems\sperre til.. Hilux fra 86-88 har diffbrems orginalt, samt noen modeller mellom 84-86(ekstrautstyr de to første årene i produksjon)..

Og ikke minst, det kryr av deler til det..
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#4 Ringheim

Ringheim

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 19:16

Altså, eg er ikkje låst til patrol eller niva hehe.

Vil ha ein bil eg kan bruke litt i haust og vinter, til under 20 tusen.

Kva årsmodell kom hilux med stiv aksel?

#5 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 20:42

Den siste med stivaksel var vel i 1987-88 (finnes biler nyere med stiv aksel også, men di var ikke importert til norge)

Et annet alternativ er jo Land Cruiser 70/73. Det er vel kansje en av di bedre med tanke på offroad egenskaper og kjøreegenskaper på vei. Di har spiralfjærer også.

#6 vazborris

vazborris

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 20:50

nå er jeg sikkert litt mere glad i lada en de fleste andre men tror det at til under 20 000 kan du få en helere og en bil som er i bedre stand om du kjøper lada en om du kjøper patrol eller hilux , hilux vet jeg vertfal ligger godt i pris.
LA3LNA

#7 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 21:45

du får hilux mk2 for under 20lapper, for en helt grei en. klask på neon 33'' så har du et godt utgangspunkt. så setter du lsd'en forran og sveiser fremdiffen å setter den bak.

men som en nevnte over her så er vel sj noe av det råeste til amatørbruk
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#8 Madbutcher

Madbutcher

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 454 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 18:26

Har du vurdert Jeep?

Finner deg en god jeep cherokee til den prisen.. et budget løft på 2" å du kan kjøre på 30x9,5 eller 31x10,5

dem finnes også med lsd diffbrems bak.. da har du masse med kraft om du finner deg en 4 liter smile.gif

+ at dem kommer frem på plasser ingen vil tro du har vært med den biggrin.gif

Deleprisene er helt ok i usa å det finnes UTROLIG mye gøy å kjøpe til dem smile.gif
Min xj garage

http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833

1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71



#9 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 14 August 2010 - 13:10

eg har hatt både hilux mk2. patrol 3,3. suzuki sj413 og lada niva,
patrol av langtypen er noe møkk offroad, eneste fordelen er att der er motor,
hilux er heilt greit,
suzuki sj er også geniaøt pga liten å lett å kort akselavstand, men mangler motor,
lada niva er også en kjempeflott offraodbil men mye styr for større hjul og svak forstilling,
so eg hadde sett etter hilux mk1 og mk2, suzuki sj og mitusbishi pajero av kort typen
Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#10 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 14 August 2010 - 14:25

Pajero har dårlige topper og girkasser....

SJ er tøff, men som nemt over, liten motor...

Var skjølv ute etter en Suzuki, men tok til fornuft og enda opp med en Toyota LandCruiser LJ70. Er ikkje så mykje større enn SJ uten at eg har sammenlignet. Men så lenge man kan sitte i førarsetet og nesten ta på bakhjulet samtidig så seier det seg skjølv at dette er offroadbil:p Men for all del, landcruiser uten turbo e dødt....
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#11 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 14 August 2010 - 14:50

Heilt orginal bil på orginale hjul, så e nokk Lada best i forhold tell Patrol 3.3, e vel best stort sett uansett kordan bil du sammenligna den med i heilt orginal stand. Eineste som kanskje kommer i nærheten e vel kanskje Suki å Daihatsu Rocky. Men nivaen e overlegen pga Fjæring og fjæringsvei, sjøl om det kun e på bakakslingen det verkelig fleksa. Niva e også e utrulig my større å bedre bil en suki, å har bedre hjuloppheng en stort sett alle 4x4 bila bortsett fra rrc LJ70, y60 altså alle andre som har spirala. En niva i orntlig stand e også GO Å KJØ PÅ VEI. Punktum!

Men niva har slappe motora om det e 1.6, 1.7 riv heler ikke skinnet av pølsa, 1.9D e langt bedre å utrulig enkel å sett turbo på, da sparka det!!

Du har svake stikkakslinga, å girkassa me 5 gir som gjer opp, enkelt å billig å bytt, men du har ikke sånner problema me feks patrolen. Når det e sagt, æ har tadd 2 stikkakslingan å min bil har grove hjul å ekstremt mye meire motorn en det som va meininga i en lada, kommer ann på sjaføren.

Ellers så e nivaen ikke så ille som alle ska ha det tell, den verka rett å slett bra, i alle fall min me 1.9D, å sku uhelle vær ute så e den veldig lett å repparer smile.gif

Det e ikke plass tell 31" orginalt på en niva, men det kan kuttes. Får hevesett, sperra, kan lag krypekasse, å me diesel så e stål framdiff eller ombyggde festa et must. Tok 3 framdiff hus før æ fikk det på stell. Dette problemet har ikke bensin.

Alt i alt Niva e en bra bil på veien, å det e en ekstremt bra bil av veien, å den verka rett å slett smile.gif

De rusta mindre, å før 20 tusen, får du som vazborris sir, en mye meire strøken niva en hilux eller LC.

Nu e det jo ikke tell å stekk under en stol at dersom du ska kjøp å ha niva, så e du enten entusiast eller så bi du det smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#12 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 14 August 2010 - 15:39

Kort Mercedes GW drar seg ekstremt bra fram i terrenget. Du får en brukbar til 20-25000kr eller deromkring.

Sperrer på nesten alle norske, gjør dette til et godt valg.... smile.gif
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#13 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 15 August 2010 - 12:10

faen, begyner å savne nivan min, hehe,
men spørst litt ka du skal bruke bilen til ellers,
hilx er jo pick upp
å landcruserne får du både som 2 og 4 seter,
samme med pajero og daihatsu rocky,
suzuki sj og lada niva får du også som 4 seter men det er som sild i tønne å 4 seters lada er d vell ikkje so masse av,

Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#14 vazborris

vazborris

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 15 August 2010 - 13:14

4 seter lada er det vel nok av? ellers så får du bakseter med seler for rundt en 1500 kr brukt og da er det bare 500 kr og nye skilter og hos biltilsynet:)
LA3LNA

#15 Silencer

Silencer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 21 September 2010 - 14:05

Suzuki SJ må være den bilen jeg har kjørt i marka med som har tatt seg best frem. Med eller uten store hjul
er det en kjempebil! Deler å få tak i overalt!
Mvh
Silencer