Gå til innhold



Foto

Terka's "Traktor"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
278 replies to this topic

#1 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 10 August 2010 - 13:01

Da er det på tide å få gitt min kjære bil litt fokus igjen. Oppretter en tråd slik at jeg kan motivere meg selv til å få gjordt det som skal, samt evt få litt tips der det trengs. (Og det trengs det nok en del av..)

Finnes det forresten en egen plass for slike "G-arasjer" på forumet?

Bilen ble kjøpt av meg januar 2007, men har siden 2008 fått lite tid pga jobb utenlands og familieforøkning med 2 småttiser som ikke har vært særlig villige til å sove. (Og da blir det lite tid/energi til å prioritere andre prosjekter! dry.gif ) Nå er imidlertidig firerbanden her hjemme i ganske så bra driv i forhold til i starten, så fruen har også sagt at nå er det på tide at jeg får GW'en i shape igjen. Hun har tilogmed informert at jeg bør selge A6'en og og kanalisere en del av kronasjen for denne inn i GW'en for å få den helt frisk og rask igjen. Slikt varmer! biggrin.gif Siden jeg stort sett pendler med tog ifbm jobb, men antagelig skal jobbe med en kunde nær hjemmstedet fremmover så blir det kjørt sykkel/scooter til daglig utenom vintermånedene. Til vinteren så er den forhåpentligvis på veien igjen.

Bilen er en 280GE fra 1986 som forrige eier fikk pusset opp i 2005, etter det må de ha hatt noen uhell med den desverre. Ett av uhellene kom dagen før jeg skulle hente bilen, fruen hadde dratt av veien og truffet en stein med støtfangeren. Dette resulterte i skeiv støtfanger samt sprekker i lakken på ene skjermen.

Fikk prutet prisen en del pga dette, og kjøpte deretter en 4 tonn's lastestropp og drog støtfangeren på plass igjen.. ikke beste måten å fikse det på men det var billig og fungerte raskt og bra. rolleyes.gif

Bilder fra den ble pusset opp i 2005: (Har noen nyere også, om jeg finner dem etterhvert..)

TMP__2.jpg

TMP__3.jpg

TMP___1_kufanger.jpg
Kufangeren er hjemmemekka av de som pusset opp bilen (tror jeg), og er dermed heller ikke skrevet inn i vognkortet.
Jeg monterte noen ekstralys på fangeren, men har nå tatt av hele fangeren siden den ikke står i vognkortet. Om noen er interresert i å overta den så skal nok det gå greit.

TMP__4___int_fremme.jpg

TMP__5_int_bak.jpg

TMP__6_bagasje.jpg

Pt står bilen pga at toppen er gåen. Har lekasje av kjølevæske inn i eksos. Jeg hadde problemer med en gammel og dårlig radiator som var lekk og ifbm dåp av eldstemann ble det litt krise og vår familiebil måtte lånes ut mens vi tok GW'en til dåpen. Blandt bilbytte og dårlig tid for å rekke dåpen så kjørte jeg selvsagt bilen varm og den stoppet 500 m fra kirken.. det var nok ifbm dette at skaden oppstod.

Foruten vanlig service, oljeskift, smøring osv. så har er det blitt byttet radiator, fjærer, startmotor,, byttet bakre halvdel av eksosanlegg, fikset opp på lastavhengig reduksjonsventil (feil på overføring), justert bremser, ++ på den etter at jeg overtok bilen. Den er egentlig nesten ikke kjørt etter at dette er gjordt pga toppen.. Har også gått over en del av det elektriske, samt ryddet opp i dårlige koblinger på el-vindu og el-speil (ettermontert..).


Andre ting som ikke er helt på plass er oljelekasje ved bunnpanne, sentrallås (ettermontert) virker ikke på høyre side (brudd i festestag mot lås), og mistenker slark i venstre fremre hjullager..

Forhørte meg med ett mekonomenverksted sist høst rundt reperasjon av topp på bilen, men de estimerte kostnad til kr 24.000,- for jobb og deler.
Da bør andre alternativer sjekkes ut først. Et alternativ er å bytte motor, enten til en annen 280GE motor eller til disel, men tror ikke jeg kan gjøre denne jobben helt alene. (manglende tid og kunskap, like greit å erkjenne det før jeg setter i gang..) Et alternativ er også å sette inn et LPG anlegg også om det forblir bensinmotor. (Er regelverket blitt strammet inn rundt dette, eller går det fortsatt greit å få satt inn slike?)

Motoren var absolutt bra når den gikk ok, litt tikking når den var kald, men dro lett opp Lierbakkene i 100 km/t. Er egentlig litt usikker på om den er helt orginal da nevnte mekonomenverksted heller ikke fikk til å montere Defa blokkvarmer på den (Defa-varmeren er bekreftet skal passe til 280 motoren.)

Tar gjerne imot tips, råd, forslag, oppmuntring, osv underveis på hva jeg skal gjøre med bilen! biggrin.gif
Litt tålmodighet må dere nok ha da det fortsatt går en del tid til familje, jobb, og andre pålagte prosjekter i hjemmet.

Edited by Terka, 08 March 2011 - 09:57.


#2 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 10 August 2010 - 13:13

Tilnavnet "Traktoren" fikk den forresten da naboen med et hårete glis ubasunerte følgende den dagen jeg kom hjem med den: : "Jasså, du har kjøpt deg en slik børstraktor altså!?" biggrin.gif
I mitt hode er tilnavnet positivt og henspeiler på at bilen er en solid bruksbil.

#3 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 10 August 2010 - 13:27

Moor å se deg på nett igjen, Terka.

Og vi må se å få gjort den bilen din kjøreklar. Har du fått kontakt med Knut? (Mengele) Det har gått meg totalt hus forbi, men jeg kan sjekke om han er å få tak i.

Dieselkonvertering er mitt beste tips, etter jeg startet min i går, med finlandspumpe biggrin.gif

Snakkasts.
oops!?!


#4 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 10 August 2010 - 13:48

QUOTE(Roar Sæther @ 10 Aug 2010, 14:27) <{POST_SNAPBACK}>
Moor å se deg på nett igjen, Terka.

Og vi må se å få gjort den bilen din kjøreklar. Har du fått kontakt med Knut? (Mengele) Det har gått meg totalt hus forbi, men jeg kan sjekke om han er å få tak i.

Dieselkonvertering er mitt beste tips, etter jeg startet min i går, med finlandspumpe biggrin.gif

Snakkasts.


Takk for sist Roar! Jeg fikk SMS fra Knut mens han var i Tyrkia om å kontaktes når han kom hjem. Har send han en SMS etter det for å høre når det passer for han å snakkes uten å høre noe tilbake. Mulig han har har glemt sms'en (er litt slik selv..) eller han kanskje er dratt ut på jobb igjen?

Diselkonvertering må jeg lese meg litt opp på!
Er vel en del som må byttes ut da? Tankskifte er i vurdering uansett så det kan tas ut av regnestykket.. wink.gif

#5 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 11 August 2010 - 18:15

Hvor mye "merjobb" vil det være å bytte til diselmotor i stedet for å bytte til en tilsvarende 280GE motor i bilen min?
Og vil dette kreve en del "jobb" også med papirer og søknader hos biltilsynet?

#6 Captain Obvious

Captain Obvious

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 22:07

Fin bil du har der ! Ganske så lik min wink.gif min er ca samme årgangen,svart 280GE. Skinnseter har du og, det har ikke jeg da hehe.
Hva med å sette på 33' dekk? det gjør seg! blir en ny bil av det! jeg har 33' 10.5 x15 mudterrain dekk, disse passet perfekt, ingen modifikasjoner nødvendig.
Volldampf voraus!

#7 Captain Obvious

Captain Obvious

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 22:07

Fin bil du har der ! Ganske så lik min wink.gif min er ca samme årgangen,svart 280GE. Skinnseter har du og, det har ikke jeg da hehe.
Hva med å sette på 33' dekk? det gjør seg! blir en ny bil av det! jeg har 33' 10.5 x15 mudterrain dekk, disse passet perfekt, ingen modifikasjoner nødvendig.
Volldampf voraus!

#8 Captain Obvious

Captain Obvious

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 22:08

Fin bil du har der ! Ganske så lik min wink.gif min er ca samme årgangen,svart 280GE. Skinnseter har du og, det har ikke jeg da hehe.
Hva med å sette på 33' dekk? det gjør seg! blir en ny bil av det! jeg har 33' 10.5 x15 mudterrain dekk, disse passet perfekt, ingen modifikasjoner nødvendig.
Volldampf voraus!

#9 Captain Obvious

Captain Obvious

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 22:15

oi! noe gikk galt her! kan en moderator slette de siste to innleggene?
Volldampf voraus!

#10 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 06:09

QUOTE(Captain Obvious @ 12 Aug 2010, 23:07) <{POST_SNAPBACK}>
Fin bil du har der ! Ganske så lik min wink.gif min er ca samme årgangen,svart 280GE. Skinnseter har du og, det har ikke jeg da hehe.
Hva med å sette på 33' dekk? det gjør seg! blir en ny bil av det! jeg har 33' 10.5 x15 mudterrain dekk, disse passet perfekt, ingen modifikasjoner nødvendig.


Takker! smile.gif Større dekk frister ja! Synes selv det tar seg bra ut på disse bilene. Med 33' 10,5 x 15 trengs det altså ikke heving eller kutting av rør fremme? Det går greit under "solid" fjæring også? Har nesten nye fjærer på nå (dvs bilen er minimalt kjørt etter at de er satt på), så jeg får nesten vente litt med evt hevefjærer.

Har forresten fått tilbud om en ok 280 motor nå, vurderer sterkt å få satt i den slik at jeg får bilen kjørbar. Da får en eventuell diselkonvertering vente til anledning og muligheter til hjelp er tilstede.

Ellers så har fruen fått nokk av "småplukk" på konebilen nå, og vurderer å bytte den ut med en Land Cruiser. Er LC'er godkjent som konebiler? biggrin.gif

#11 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 07:31

QUOTE(Terka @ 13 Aug 2010, 07:09) <{POST_SNAPBACK}>
Takker! smile.gif Større dekk frister ja! Synes selv det tar seg bra ut på disse bilene. Med 33' 10,5 x 15 trengs det altså ikke heving eller kutting av rør fremme? Det går greit under "solid" fjæring også? Har nesten nye fjærer på nå (dvs bilen er minimalt kjørt etter at de er satt på), så jeg får nesten vente litt med evt hevefjærer.

Har forresten fått tilbud om en ok 280 motor nå, vurderer sterkt å få satt i den slik at jeg får bilen kjørbar. Da får en eventuell diselkonvertering vente til anledning og muligheter til hjelp er tilstede.

Ellers så har fruen fått nokk av "småplukk" på konebilen nå, og vurderer å bytte den ut med en Land Cruiser. Er LC'er godkjent som konebiler? biggrin.gif

Med fare for å få på pukkelen av andre her, som har større stjerner i øynene enn meg, er jeg av den oppfatning at LC er best i japseklassen for SUV'er

Edited by Østerklev, 13 August 2010 - 07:32.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#12 steppdeck

steppdeck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 07:32

LC er konebil ja;o)
sven

#13 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 07:54

QUOTE(steppdeck @ 13 Aug 2010, 08:32) <{POST_SNAPBACK}>
LC er konebil ja;o)

Her i gården har vi en X-Trail som "konebil", det blir definitivt den siste av det slaget! Ikke er det ordentlig firehjulstrekk, bakkeklaring som en personbil, og kvaliteten virker som den er på høyde med en Lada fra syttitallet. Driver med andre runde hjullagere etter 250000km - og den går stort sett i langkjøring - men sånn skal det visst være.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#14 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 08:59

QUOTE(steppdeck @ 13 Aug 2010, 08:32) <{POST_SNAPBACK}>
LC er konebil ja;o)

Supert! Da er det nesten bare å fortelle henne at vi må få solgt Touaregen så raskt som mulig... wink.gif

Vi har muligheter til å overta en 7 seter LC - 2005 mod fra en i familien som skal over på en ny LC, bilen er strøken.
Testet forresten den LC'en en helg i juli, en del landeveiskjøring og littegrann utenfor. Deretter tok vi oss tilsvarende tur i Touaregen, også litt utenforveien kjøring . Touaregen klarte seg fint utenfor den også til den forholdsvis lette kjøringen vi gjorde. Fruen kjørte først og jeg "motiverte" med "Mer, mer, dette klarer du og bilen fint!" biggrin.gif

Touaregen er en soleklar 6'er på terninkastskalen dersom LC'en er en 4'er mtp landeveiskjøring. Men det er irritasjonen med at det dukker opp litt teknisk småplukk på Touaregen (rele'er til klimaanlegg etc.) + bedre bagasjeplass til en aktiv familie som gjør at vi vurderer å bytte. LC'en er jo en "mindre teknisk (elektronikk..) bil og skal også være mer driftsikker. Fruen liker å kjøre GW'en min også så da skal LC'ens kjøreegenskaper på vei være absolutt til å leve med LC'en. Tror nesten det er jeg som holder mest igjen, Touaregen har vært en krembil å "fly over fjellet" med når vi skal besøke min familie på vestlandet, eller oppover til trøndelag når vi besøker hennes familie.

#15 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 09:20

QUOTE(Terka @ 13 Aug 2010, 09:59) <{POST_SNAPBACK}>
Supert! Da er det nesten bare å fortelle henne at vi må få solgt Touaregen så raskt som mulig... wink.gif

Vi har muligheter til å overta en 7 seter LC - 2005 mod fra en i familien som skal over på en ny LC, bilen er strøken.
Testet forresten den LC'en en helg i juli, en del landeveiskjøring og littegrann utenfor. Deretter tok vi oss tilsvarende tur i Touaregen, også litt utenforveien kjøring . Touaregen klarte seg fint utenfor den også til den forholdsvis lette kjøringen vi gjorde. Fruen kjørte først og jeg "motiverte" med "Mer, mer, dette klarer du og bilen fint!" biggrin.gif

Touaregen er en soleklar 6'er på terninkastskalen dersom LC'en er en 4'er mtp landeveiskjøring. Men det er irritasjonen med at det dukker opp litt teknisk småplukk på Touaregen (rele'er til klimaanlegg etc.) + bedre bagasjeplass til en aktiv familie som gjør at vi vurderer å bytte. LC'en er jo en "mindre teknisk (elektronikk..) bil og skal også være mer driftsikker. Fruen liker å kjøre GW'en min også så da skal LC'ens kjøreegenskaper på vei være absolutt til å leve med LC'en. Tror nesten det er jeg som holder mest igjen, Touaregen har vært en krembil å "fly over fjellet" med når vi skal besøke min familie på vestlandet, eller oppover til trøndelag når vi besøker hennes familie.

Dette blir en nokså "offtopic" diskusjon, men siden trådstarter bifaller, så....
VAG har generelt slitt med elektriske/elektroniske systemer i mange år, mens Toyota jo er kjent for høy driftssikkerhet.

Hva vi opplever som komfortabelt nok er høyst individuelt. Jeg har flere ganger kjørt lange turer på kontinentet med 80 mod 300GD med firetrinns manuel kasse, og det har vært helt OK. Støyen venner en seg forbausende fort til, og milene går faktisk greit unna i 80 - 90 også. Her på berget er det likevel ikke smart å kjøre noe særlig fortere.

Jan Thomas (X-Trail'en) er rimeligvis kvikkere og mer komfortabel på landeveien, men fruen har antydet at hun mer enn gjerne kunne tenke seg en nyere G når den skal pensjoneres. Eneste ulempe er forbruket, hun kjører 65-70000 km pr år, og da har det en viss betydning.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#16 Captain Obvious

Captain Obvious

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 10:01

QUOTE(Terka @ 13 Aug 2010, 07:09) <{POST_SNAPBACK}>
Takker! smile.gif Større dekk frister ja! Synes selv det tar seg bra ut på disse bilene. Med 33' 10,5 x 15 trengs det altså ikke heving eller kutting av rør fremme? Det går greit under "solid" fjæring også? Har nesten nye fjærer på nå (dvs bilen er minimalt kjørt etter at de er satt på), så jeg får nesten vente litt med evt hevefjærer.




Ja det er et must mener jeg, jeg angrer bare på at jeg ikke kjøpte de tidligere. biggrin.gif 33'10,5 går smertefritt, ingen kapping, ingen modifisering av rør osv. Jeg tenke først å kjøpe 32' men jeg er glad jeg gikk opp en size til 33'!


her er bilder, og litt diskusjoner rundt dimmensjon.

http://www.offroad.n...ra-t110911.html
Volldampf voraus!

#17 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 10:18

Takker for tilbakemeldinger! Vi får vel avslutte diskusjonen nå og komme oss tilbake på topic som Østerklev helt riktig påpeker! smile.gif

Jeg "brenner" litt etter å få bilen kjørbar igjen så jeg sjekker ut litt alternativer til hjelp mtp å få fikset min 280GE motor eller bytte til en tilsvarende motor som jeg kan overta (Som virker fristende). Mitt nåværende kompentansenivå og tilgjengelig tid sier at jeg ikke bør starte på denne oppgaven helt på egenhånd, da vil det gå lang tid før bilen er kjørbar igjen... Konvertering til diselmotor høres forlokkende ut, men der er vel jobben og kompetanseterskelen enda større.

Tanken er å få bilen kjørbar, deretter prioritere det som er av rust, og samtidig gå en ny runde på elektornikken og evt det som må tas av annet vedlikehold på drivverk osv. Deretter leker tankene med evt større dekk ++, bli med på noen treff og lærer å kjøre offroad med denne bilen osv. Dog har jeg lært at ting kan ta litt tid.. og derfor planlegges det å ta det i små, langsomme, steg..

Slik jobbsituasjonen blir fremmover så må ikke bilen være kjørbar hele tiden (og godt er vel det?!). Planen er altså at vi selger Audi'en, fruen kjører "konebil" og jeg kjører scooter/sykkel/kollektivt ifbm jobb, og GW'en er til hobby/nytte på privat'en.

Motivasjonen er ihverfall på plass! biggrin.gif

#18 Captain Obvious

Captain Obvious

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 13 August 2010 - 10:25

QUOTE(Terka @ 13 Aug 2010, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for tilbakemeldinger! Vi får vel avslutte diskusjonen nå og komme oss tilbake på topic som Østerklev helt riktig påpeker! smile.gif

Jeg "brenner" litt etter å få bilen kjørbar igjen så jeg sjekker ut litt alternativer til hjelp mtp å få fikset min 280GE motor eller bytte til en tilsvarende motor som jeg kan overta (Som virker fristende). Mitt nåværende kompentansenivå og tilgjengelig tid sier at jeg ikke bør starte på denne oppgaven helt på egenhånd, da vil det gå lang tid før bilen er kjørbar igjen... Konvertering til diselmotor høres forlokkende ut, men der er vel jobben og kompetanseterskelen enda større.

Tanken er å få bilen kjørbar, deretter prioritere det som er av rust, og samtidig gå en ny runde på elektornikken og evt det som må tas av annet vedlikehold på drivverk osv. Deretter leker tankene med evt større dekk ++, bli med på noen treff og lærer å kjøre offroad med denne bilen osv. Dog har jeg lært at ting kan ta litt tid.. og derfor planlegges det å ta det i små, langsomme, steg..

Slik jobbsituasjonen blir fremmover så må ikke bilen være kjørbar hele tiden (og godt er vel det?!). Planen er altså at vi selger Audi'en, fruen kjører "konebil" og jeg kjører scooter/sykkel/kollektivt ifbm jobb, og GW'en er til hobby/nytte på privat'en.

Motivasjonen er ihverfall på plass! biggrin.gif




Høres ut som du har prioriteringene i riktig rekkefølge biggrin.gif Snart er du nok på veien igjen!
Volldampf voraus!

#19 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 15 August 2010 - 13:54

Nå begynner jeg nesten å tro på julenissen!! blink.gif Eller kanskje alle som er i Oppdal i helga har samlet seg i bønn til G-uden for å hjelpe bilen min?! rolleyes.gif

Bilen har nå stått på samme plass i ca et halvt år, pga lite med tid tilgjengelig og manglende motivasjon. I ren desperasjon sist høst prøvde jeg ut litt "griseri" fra Bar's Leak i kjølesystemet i som jeg var blitt anbefalt, men det hjalp ikke. Bilen gikk fortsatt varm med en gang, og det eksosen var svært hvit (og mye). Etter en stund ble den parkert der den har stått frem til nå.

Med ny motivasjon innabords satte jeg batteriet til lading i går kveld, og på plass i bilen igjen i dag. Når jeg så i dag startet opp bilen så gikk den mykt og fint, og ingen hvit eksos bak bilen!?? Etter 2 sekunder med nøkkelen i startposisjonen så startet bilen rolig og fint, kjørte deretter en kort tur, og bilen oppførte seg eksemplarisk. smile.gif Motoren gikk silkemykt, temperaturen steg like over "normalnivået" og sank deretter ned til normalnivå igjen. Jeg skjønner ikke'no jeg???!

Tør nesten ikke håpe på at den skal holde seg slik heller men skal prøvekjøre litt mer senere i dag.
(Har avtalt ferdigstilling av leveranse på jobben som jeg må ta nå.. dry.gif )

Edited by Terka, 15 August 2010 - 13:54.


#20 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 15 August 2010 - 19:04

Hmm.... har da tatt meg fri noen timer og kjørt Traktor'en opp til mine foreldre ifbm burdsdagsfeiring/middag, deretter hjem igjen og jobbe videre. Bilen går nesten som en klokke, muligens litt hard på klutch'inga/skifte av gir, og litt nøgging i bremsene etter å ha stått så lenge, men det virker som om den nå har litt høyt trykk i kjølesystemet, dvs overtrykk som gjør at det kommer litt kjøleveske ut fra slangen som går ut fra like ved radiatorlokket. Denne går ned til "skliplata" under/i forkant av motoren og slutter åpent der, dvs litt kjølevæske søl drypper derfra. (Skal det være ekspanssjonstank i forbindelse med denne slangen eller sitter denne ett annet sted/ikke er tilstede på G-biler?)

Er dette en indikasjon på fortsatt lekasje i toppen? Tidligere gikk det kjølevæske inn i eksosen, og bilen gikk varm, samt at kjølevæska minket pga lekasje/varmgangen. Nå er det litt motsatt.

Vil det være verdt å gjøre et forsøk på gjennomspyling/rens av kjølesystemet siden jeg har hatt på Bar's Leaks tettestoff tidligere?

Uansett godt å få kjørt bilen en tur igjen! smile.gif
Fruen og barna var også i samme selskap (de dro før meg), og når vi kjørte hjem samtidig så sa hun at hun nesten kunne tenke seg en G i stedet for konebilen også.. biggrin.gif