Finnes det forresten en egen plass for slike "G-arasjer" på forumet?
Bilen ble kjøpt av meg januar 2007, men har siden 2008 fått lite tid pga jobb utenlands og familieforøkning med 2 småttiser som ikke har vært særlig villige til å sove. (Og da blir det lite tid/energi til å prioritere andre prosjekter! ) Nå er imidlertidig firerbanden her hjemme i ganske så bra driv i forhold til i starten, så fruen har også sagt at nå er det på tide at jeg får GW'en i shape igjen. Hun har tilogmed informert at jeg bør selge A6'en og og kanalisere en del av kronasjen for denne inn i GW'en for å få den helt frisk og rask igjen. Slikt varmer! Siden jeg stort sett pendler med tog ifbm jobb, men antagelig skal jobbe med en kunde nær hjemmstedet fremmover så blir det kjørt sykkel/scooter til daglig utenom vintermånedene. Til vinteren så er den forhåpentligvis på veien igjen.
Bilen er en 280GE fra 1986 som forrige eier fikk pusset opp i 2005, etter det må de ha hatt noen uhell med den desverre. Ett av uhellene kom dagen før jeg skulle hente bilen, fruen hadde dratt av veien og truffet en stein med støtfangeren. Dette resulterte i skeiv støtfanger samt sprekker i lakken på ene skjermen.
Fikk prutet prisen en del pga dette, og kjøpte deretter en 4 tonn's lastestropp og drog støtfangeren på plass igjen.. ikke beste måten å fikse det på men det var billig og fungerte raskt og bra.
Bilder fra den ble pusset opp i 2005: (Har noen nyere også, om jeg finner dem etterhvert..)
Kufangeren er hjemmemekka av de som pusset opp bilen (tror jeg), og er dermed heller ikke skrevet inn i vognkortet.
Jeg monterte noen ekstralys på fangeren, men har nå tatt av hele fangeren siden den ikke står i vognkortet. Om noen er interresert i å overta den så skal nok det gå greit.
Pt står bilen pga at toppen er gåen. Har lekasje av kjølevæske inn i eksos. Jeg hadde problemer med en gammel og dårlig radiator som var lekk og ifbm dåp av eldstemann ble det litt krise og vår familiebil måtte lånes ut mens vi tok GW'en til dåpen. Blandt bilbytte og dårlig tid for å rekke dåpen så kjørte jeg selvsagt bilen varm og den stoppet 500 m fra kirken.. det var nok ifbm dette at skaden oppstod.
Foruten vanlig service, oljeskift, smøring osv. så har er det blitt byttet radiator, fjærer, startmotor,, byttet bakre halvdel av eksosanlegg, fikset opp på lastavhengig reduksjonsventil (feil på overføring), justert bremser, ++ på den etter at jeg overtok bilen. Den er egentlig nesten ikke kjørt etter at dette er gjordt pga toppen.. Har også gått over en del av det elektriske, samt ryddet opp i dårlige koblinger på el-vindu og el-speil (ettermontert..).
Andre ting som ikke er helt på plass er oljelekasje ved bunnpanne, sentrallås (ettermontert) virker ikke på høyre side (brudd i festestag mot lås), og mistenker slark i venstre fremre hjullager..
Forhørte meg med ett mekonomenverksted sist høst rundt reperasjon av topp på bilen, men de estimerte kostnad til kr 24.000,- for jobb og deler.
Da bør andre alternativer sjekkes ut først. Et alternativ er å bytte motor, enten til en annen 280GE motor eller til disel, men tror ikke jeg kan gjøre denne jobben helt alene. (manglende tid og kunskap, like greit å erkjenne det før jeg setter i gang..) Et alternativ er også å sette inn et LPG anlegg også om det forblir bensinmotor. (Er regelverket blitt strammet inn rundt dette, eller går det fortsatt greit å få satt inn slike?)
Motoren var absolutt bra når den gikk ok, litt tikking når den var kald, men dro lett opp Lierbakkene i 100 km/t. Er egentlig litt usikker på om den er helt orginal da nevnte mekonomenverksted heller ikke fikk til å montere Defa blokkvarmer på den (Defa-varmeren er bekreftet skal passe til 280 motoren.)
Tar gjerne imot tips, råd, forslag, oppmuntring, osv underveis på hva jeg skal gjøre med bilen!
Litt tålmodighet må dere nok ha da det fortsatt går en del tid til familje, jobb, og andre pålagte prosjekter i hjemmet.
Edited by Terka, 08 March 2011 - 09:57.