Gå til innhold



Foto

"Ny" 280G på gårdsplassen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
223 replies to this topic

#1 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 21:03




Endelig kom det en ny G på gårdsplassen. Savnet var stort i vinter både hos meg og fruen når vi skulle opp av gårdsplassen (og hun opp noen rimelig bratte bakker for å komme seg på jobb) etter skiftet fra Geländewagen til BMW 1-serie med bakhjulstrekk og altfor brede dekk, men nå ser det ut som om det løser seg smile.gif Var å hentet meg en 280 bensiner -85mod i går og rullet inn på gårdsplassen rundt 23:00. Ganske godt fornøyd med denne også sett i forhold til den jeg hadde forrige gang så dette lover godt. Kom til at den var i ganske god stand og Roar "bekreftet" dette litt for meg etter en prøvetur i går kveld også.

I dag fikk jeg ikke gjort så veldig mye da jeg slo av en hyggelig "G-prat" med en som jeg var å handlet litt deler av, men fikk i det minste tatt noen notater på det som jeg fant i farten som må ordnes på bilen.

Siden jeg synst det er så morro å lese slike tråder når andre oppretter dem så babler jeg litt i vei innpå her jeg også. Får samtidig en fin "worklog" på hva som faktisk er gjort med den etterhvert. Det jeg fikk på todo-listen min i dag var;

OK-Skifte slange fra bremsevæske beholderen til forgreningen ved diffsperrene (hoppet av, men sperrene virker)
OK-Koble til bryteren nede på sperrene
OK-Fikse lys i venstre forlykt (konstanterte at denne var knust, jalla-limt og hadde mye fukt i seg. Etter byttet fungerte den og en del annet fint igjen)
OK-Fikse bremselys
OK-Fikse 2/3 skiltlys
OK-Bytte/rette ut bakfanger
OK-Bytte 4stk kav-utslitte dekk (tar gjerne i mot tips om hvor dette er rimelig, dim. 33x12,5)
OK-Smøre opp "av/på" gass
OK-Smøre de 9 nipplene på akslingene + pokalene
OK-Ny bunnpakning på autolaten
OK-Rustsveise høyre bakhjørne
OK-Montere breddere på framfanger (fikk tak i et sett i dag som hører til skjermutbyggerne)
OK-Bytte olje på differ
OK-Bytte olje på automatkasse + filter
OK-Få tettet påfyllingsrøret slik at det ikke lekker bensin ut med her (tank nylig byttet til byttetank fra VTP)
OK-Få ordnet styring av varmen til varmeapparatet. (vaier var løs ved ventil i motorrom, fikk tak i orginalt festeklips)
OK-Tette lekkasje på bakre diffsperre + lufting av begge
OK-Justere håndbrekk
OK-Montere bodylift
OK-Lage nytt bensinpåfyllingsrør
OK-Sveise sprekk i høyre fremdør ved øvre hengsle
OK-Ta rust i bunn av dørken på førersiden som følge av lekkasje i vinduspussergjennomføring
OK-Bytte vinduspussergjennomføring på venstre side
OK-Rustsveise bakdør (skifte hele nedre del)
OK-Montere tankutlufting
OK-Skifte begge bremseskivene fremme
-Rustsveise venstre bakhjørne
-Bytte sperrebryter (for indikering)
-Bytte olje på fordelingskasse
-Ta overflate rust rundt skjermene
-Om jeg tørr, ta av "stigtrinnene" og se hva som skjuler seg bak der.

Listen vokser nok med tiden, men et sted må man begynne smile.gif Den ble EU-godkjent i mai og jeg har ikke oppdaget noen avskrekkende mangler enda så det er håp denne gangen føler jeg. Tidligere hadde jeg motorbytte på denne listen også, men lurer jammen på om bensineren ikke skal få stå. Denne var overraskende sprek i forhold til OM603A som jeg hadde i min forrige og den er stille i forhold til en diesel.

Edited by minim, 23 March 2011 - 18:38.


#2 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 21:11

QUOTE(minim @ 16 Aug 2010, 21:03) <{POST_SNAPBACK}>
Tidligere hadde jeg motorbytte på denne listen også, men lurer jammen på om bensineren ikke skal få stå. Denne var overraskende sprek i forhold til OM603A som jeg hadde i min forrige og den er stille i forhold til en diesel.

Grattis med ny vogn! Hektet akkurat ut en 280-motor av delebilen, bare si fra om du trenger noe deler biggrin.gif

#3 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 21:11

Gratulerer med bil wink.gif
Liker interiøret i den der meget godt!

Mener du den var sprek, var nok 603 maskina di ikke i form..
Ellers må jeg si den motoren som står i der nå er bra til 280 og være, den gammle var langt fra så sprek, eller fin gange..

Tror nok du blir lei av å fylle bensin, bare vent laugh.gif
617 med godpumpe spinner lett i fra 280 uansett biggrin.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#4 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 21:22

Velkommen i "Bensinslukerklubben" hehe

Du har noko å styre med framover ser eg. Du må ta å vekke opp din gamle garasje her på forumet smile.gif Artig å følge med på ting og tang vettu.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#5 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 21:23

QUOTE(Bilkar @ 16 Aug 2010, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
Gratulerer med bil wink.gif
Liker interiøret i den der meget godt!

Mener du den var sprek, var nok 603 maskina di ikke i form..
Ellers må jeg si den motoren som står i der nå er bra til 280 og være, den gammle var langt fra så sprek, eller fin gange..

Tror nok du blir lei av å fylle bensin, bare vent laugh.gif
617 med godpumpe spinner lett i fra 280 uansett biggrin.gif


Takker. Interiøret var overraskende pent ja. Likte spessielt stolene biggrin.gif

Det kan nok være. De fleste har nok godt sine turer rundt jorden tongue.gif

Førsteinntrykket er igrunnen ikke at den var så ille på forbruket (på turen hjemmover). Jeg brukte vel gode 1,5 på mila med den gamle også og denne lå på omtrent det samme kankje litt over. Det skal vel også nevnes at trip-telleren min viste rundt 140km på hjemturen og når jeg sjekket dette mot nøyaktig samme rute på google-maps så var denne ruta nesten 200km noe som stemmer litt bedre. Regner med at det er hjula som spiller meg et puss. Skal ikke se helt bort i fra at jeg kommer til å kikke meg litt rundt etter 617A med tiden, men om bilen kommer til å bli brukt kun som guttebil'n min så er det ikke sikkert at det er noe poeng i bytte. Har da en BMW som knapt lukter på dieselen til langturer.

#6 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 21:57

QUOTE(asmo @ 16 Aug 2010, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
Grattis med ny vogn! Hektet akkurat ut en 280-motor av delebilen, bare si fra om du trenger noe deler biggrin.gif


Takker. Tror motoren er i god stand så forhåpentligvis slipper jeg det, men jeg skal legge det på minnet!

QUOTE(Jeeps @ 16 Aug 2010, 22:22) <{POST_SNAPBACK}>
Velkommen i "Bensinslukerklubben" hehe

Du har noko å styre med framover ser eg. Du må ta å vekke opp din gamle garasje her på forumet smile.gif Artig å følge med på ting og tang vettu.


Tenkte å starte på blanke ark, men skal huske på å kikke innom den gamle tråden om jeg synst den her blir for ille. Da tenker jeg at alt blir så mye bedre med en gang smile.gif

#7 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 22:45

QUOTE(asmo @ 16 Aug 2010, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
Grattis med ny vogn! Hektet akkurat ut en 280-motor av delebilen, bare si fra om du trenger noe deler biggrin.gif


Asmo! Jeg trenger kammer til en 280 jeg har liggende. Eller hele toppen kanskje... Jeg finner nemlig ikke min topp igjen...!
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#8 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 22:49


-Skifte slange fra bremsevæske beholderen til forgreningen ved diffsperrene (hoppet av, men sperrene virker)
-Koble til bryteren nede på sperrene (Bilkar?!? wink.gif )
OK-Fikse lys i venstre forlykt (konstanterte at denne var knust, jalla-limt og hadde mye fukt i seg. Etter byttet fungerte den og en del annet fint igjen)
-Fikse bremselys
-Fikse 2/3 skiltlys
-Bytte/rette ut bakfanger
-Bytte 4stk kav-utslitte dekk (tar gjerne i mot tips om hvor dette er rimelig, dim. 33x12,5)
-Smøre opp "av/på" gass
-Smøre de 9 nipplene på akslingene + pokalene
-Ny bunnpakning på autolaten
-2stk nye bakhjørner + 3M karroserilim
-Montere breddere på framfanger (fikk tak i et sett i dag som hører til skjermutbyggerne)
-Ta overflate rust rundt skjermene
-Om jeg tørr, ta av "stigtrinnene" og se hva som skjuler seg bak der.
-Bytte olje på diff+fordelingskasse
-Få tettet påfyllingsrøret slik at det ikke lekker bensin ut med her (tank nylig byttet til byttetank fra VTP)
OK-Få ordnet styring av varmen til varmeapparatet. (vaier var løs ved ventil i motorrom, fikk tak i orginalt festeklips)

Heisann! Kult at noen satser på 280 også! Jeg har en venstre bakfanger i super tilstand, komplett med skiltstativ og lys samt fanger-ende for skjermutbygger. Jeg har også et høyre bakhjørne (nytt), som jeg ikke trenger fordi jeg nok kommer til å flytte fyllingen rundt hjørnet. Send en PM for pris...


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#9 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 23:06

QUOTE(Jagman @ 16 Aug 2010, 23:49) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann! Kult at noen satser på 280 også! Jeg har en venstre bakfanger i super tilstand, komplett med skiltstativ og lys samt fanger-ende for skjermutbygger. Jeg har også et høyre bakhjørne (nytt), som jeg ikke trenger fordi jeg nok kommer til å flytte fyllingen rundt hjørnet. Send en PM for pris...


Heh, det var vel mest pga. prisen at det ble bensiner egentlig smile.gif Får se hva som skjer ang. motoren, men som sagt så er førsteinntrykket positivt! Skal se hva jeg trenger mtp. fanger når jeg får demontert den i morgen. Fanger endene til skjermutbygger har jeg bak. Har sendt en pm ang. fangerene og bakhjørnet!

#10 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 12:59

De stolene der er stilig! Har slike selv:



Ellers er jeg veldig fornøyd med 280 - motor selv, selv om min har litt ekstra krutt i seg. Det går med en del bensin så klart, og særlig med min som må ha 98 oktan. Men motorene låter bra og går ganske allright om de er ventiljustert smile.gif Jeg kjører ned mot 1,4, men da bremser jeg IKKE i rundkjøringer og holder meg i max 60-70 : )

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#11 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 13:56

QUOTE(maelling @ 17 Aug 2010, 13:59) <{POST_SNAPBACK}>
Ellers er jeg veldig fornøyd med 280 - motor selv, selv om min har litt ekstra krutt i seg. Det går med en del bensin så klart, og særlig med min som må ha 98 oktan. Men motorene låter bra og går ganske allright om de er ventiljustert smile.gif Jeg kjører ned mot 1,4, men da bremser jeg IKKE i rundkjøringer og holder meg i max 60-70 : )


Humm, ekstra krutt sier du? biggrin.gif Lavere comp og andre kamaksler eller har du kastet ut steinalder innspruten?

#12 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 15:25

Den ble overhalt og trimmet av fjellstad før vi kjøpte den for 11 år siden (det stod 200 hk på plakaten, og jeg tenkte ja-takk), og det ryktes om andre stempler. Men det kan også fint være en standard 280SE oppsett på den (som har høyere kompresjon mot G-motorens lavere kompresjon) med litt hissigere fortenning. Standard fortenning er 34 BTDC ved 4500 rpm eller noe sånt, men på min har jeg målt 45 grader fortenning. Det forklarer at den ikke er noe glad i 95 oktan (får tenningsbank) : ) Allerede ved 3000 rpm er det en god del fortenning, så det er over der den sparker. Om alle 200 hk'ene enda er i behold vites ikke (nå har jeg heller aldri kjørt en standard 280), men jeg synes den går ganske bra egentlig og stod ikke tilbake for Ivers 270 CDI. Iver syntes det sparket bra fra da han satt på, og friskere enn hans tidligere 280 smile.gif Innspruten er orginal : ) Nå kom AMG med 220 hk +/- versjon av disse her også, så det er potensiale i disse motorene smile.gif Men man må opp i 300 hk før man strengt tatt kan si at disse bilene her går bra, så jeg lider kanskje litt mindre enn dere andre med 80 hk sugediesel og 33 tom dekk tongue.gif

Edited by maelling, 17 August 2010 - 16:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#13 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 18:33

QUOTE(maelling @ 17 Aug 2010, 16:25) <{POST_SNAPBACK}>
Den ble overhalt og trimmet av fjellstad før vi kjøpte den for 11 år siden (det stod 200 hk på plakaten, og jeg tenkte ja-takk), og det ryktes om andre stempler. Men det kan også fint være en standard 280SE oppsett på den (som har høyere kompresjon mot G-motorens lavere kompresjon) med litt hissigere fortenning. Standard fortenning er 34 BTDC ved 4500 rpm eller noe sånt, men på min har jeg målt 45 grader fortenning. Det forklarer at den ikke er noe glad i 95 oktan (får tenningsbank) : ) Allerede ved 3000 rpm er det en god del fortenning, så det er over der den sparker. Om alle 200 hk'ene enda er i behold vites ikke (nå har jeg heller aldri kjørt en standard 280), men jeg synes den går ganske bra egentlig og stod ikke tilbake for Ivers 270 CDI. Iver syntes det sparket bra fra da han satt på, og friskere enn hans tidligere 280 smile.gif Innspruten er orginal : ) Nå kom AMG med 220 hk +/- versjon av disse her også, så det er potensiale i disse motorene smile.gif Men man må opp i 300 hk før man strengt tatt kan si at disse bilene her går bra, så jeg lider kanskje litt mindre enn dere andre med 80 hk sugediesel og 33 tom dekk tongue.gif


Aha. Det hørtes jo litt artig ut. Noen som vet eksakt hva fjellstad gjorde for å få denne effektøkningen?


#14 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 19:24

Begynte å studere litt på bytte av pinion lager(?) på fremakslingen. Jeg ble informert om at man kunne kjenne litt høydekast på forakslingen, men dette klarte ikke jeg å kjenne når jeg sjekket bilen før kjøp (kan akslingen ha stått med "riktig" press kankje?). Trodde dermed at dette punktet egentlig utgikk, men i dag når jeg fikk løftet bilen opp fremme og kjent på det så har jeg "høydekast" når jeg skyver mellomakslingen opp og ned helt inne ved fremasklingen.

Prøvde å lese meg opp litt ang. dette i feltvogn manualen og der ser jeg at de fokuserer veldig mye på målinger med måleur og bruker en del spesialverktøy. Er det noen som har gjort denne jobben som kan forklare litt enkelt hva man trenger og hvordan man gjør det? Om jeg skal få tatt alle de målingene som de skriver om i feltvognmanualen så ser jeg nesten ingen annen løsning en å plukke ned hele fremakslingen, men ser for meg at det er litt av en jobb og at det kankje er unødvendig bare for å skifte de to lagerene+lagerbanene.

#15 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 19:57

QUOTE(minim @ 17 Aug 2010, 20:24) <{POST_SNAPBACK}>
Begynte å studere litt på bytte av pinion lager(?) på fremakslingen. Jeg ble informert om at man kunne kjenne litt høydekast på forakslingen, men dette klarte ikke jeg å kjenne når jeg sjekket bilen før kjøp (kan akslingen ha stått med "riktig" press kankje?). Trodde dermed at dette punktet egentlig utgikk, men i dag når jeg fikk løftet bilen opp fremme og kjent på det så har jeg "høydekast" når jeg skyver mellomakslingen opp og ned helt inne ved fremasklingen.

Prøvde å lese meg opp litt ang. dette i feltvogn manualen og der ser jeg at de fokuserer veldig mye på målinger med måleur og bruker en del spesialverktøy. Er det noen som har gjort denne jobben som kan forklare litt enkelt hva man trenger og hvordan man gjør det? Om jeg skal få tatt alle de målingene som de skriver om i feltvognmanualen så ser jeg nesten ingen annen løsning en å plukke ned hele fremakslingen, men ser for meg at det er litt av en jobb og at det kankje er unødvendig bare for å skifte de to lagerene+lagerbanene.

Hva med å la det være som det er?

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#16 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 20:05

QUOTE(Østerklev @ 17 Aug 2010, 20:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hva med å la det være som det er?


Blir det ikke enda mer slitasje på innmaten i diffen om jeg fortsetter å kjøre med det? Tenkte bare i mitt lille hode at det var bedre å skifte disse to lagerene i stede for å risikere å måtte skifte tannhjul i diffen og eventuelt kryss i mellomaksling på sikt, men det kan godt være at det ikke har noen betydning.

#17 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 22:46

Det skal være en pressring bak sentermutteren mot lageret, de som har erfaring med dette strammer til lageret med sin "fingerspitzgefühl",
det skal være godt nok, men strammer du for mye ryker lageret og må byttes, DA må du inn med måleur mv.
Du kan jo gjøre et forsiktig forsøk, jeg vet f.eks fra forhjulslageret som har en annen og lettere design at det er svært lite som skal til ved etterstramming.
I sommer ettertrammet jeg f.eks en svak slakk på hjullageret med å dra momentet fra 120 Nm til 130 Nm, dvs jeg løsner først for å overvinne friksjonsmomentet (og hysterese).

Finn ut av momentet på sentermutteren før du setter i gang. Jeg kjøpte simmeringen til pinion bak, bare på gøy for å se hvordan den så ut,
litt av en design på den simmeringen!!!

#18 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 23:14


Jeg kjøpte simmeringen til pinion bak, bare på gøy for å se hvordan den så ut,
litt av en design på den simmeringen!!!
[/quote]

3i1 simmeringen ja tongue.gif Kraftige saker!
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#19 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 18 August 2010 - 06:02

QUOTE(Horch @ 17 Aug 2010, 23:46) <{POST_SNAPBACK}>
Det skal være en pressring bak sentermutteren mot lageret, de som har erfaring med dette strammer til lageret med sin "fingerspitzgefühl",
det skal være godt nok, men strammer du for mye ryker lageret og må byttes, DA må du inn med måleur mv.
Du kan jo gjøre et forsiktig forsøk, jeg vet f.eks fra forhjulslageret som har en annen og lettere design at det er svært lite som skal til ved etterstramming.
I sommer ettertrammet jeg f.eks en svak slakk på hjullageret med å dra momentet fra 120 Nm til 130 Nm, dvs jeg løsner først for å overvinne friksjonsmomentet (og hysterese).

Finn ut av momentet på sentermutteren før du setter i gang. Jeg kjøpte simmeringen til pinion bak, bare på gøy for å se hvordan den så ut,
litt av en design på den simmeringen!!!


Ah, kjempetips Horch!!

Ser nå at man egentlig skal trekke til vekselsvis og ha et målt friksjonsmoment på 2,5-3Nm og at om man er uheldig og trekker til for mye så må pressringen skiftes ut. Man får naturligvis ikke målt dette når kronhjul og resten av diffen er montert, men det kan jo være at "fingerspitzgefühl" du snakker om ordner saken. Får prøve å gjøre ta veeeeeeeldig lite av gangen.

I følge manualen til forsvaret så er delenummeret på spesialverktøyet det samme som for hjullageret, men mutteren ser da ut som om den har et "stjernemønster" på utsiden og ikke disse fire "hakene". Stemmer dette?

#20 sasmerce

sasmerce

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 18 August 2010 - 12:49

Har prøvd dette på bilen min nå,da jeg også har en liten slakk.
Jeg hadde fire klør,og jeg brukte den hjemmelagde pipa mi.
Det ente med at pipa dro jeg i filler,og mutteren rikka seg ikke en mm.
Så skal du prøve anb jeg hvertfall ei skikkelig pipe.
Spennende å høre hva du får til.
SASMERCE