Gå til innhold



Foto
- - - - -

Annnte`s Garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
29 replies to this topic

#1 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 22 August 2010 - 20:43

Heisan!!

Har nettop solgt min kjære Suzuki til fordel for en større bil - 1986 mod Patrol 3,3TD. Gammelbilen var en 1985mod Suzuki SJ410.
Patrolen har stått parkert bak en garasje i 1-2 år. Jeg har lenge vist at det har stått en forlatt Patrol i det området. Så når jeg en dag dro opp for å ta en titt på den ble jeg mildt sagt overasket over tilstanden på bilen. Jeg tok sjangsen på at det ikke var mer rust enn det som var synelig, så jeg dro hjem å hentet litt penger å dro å kjøpte bilen dær og da. Så vil tia vise om det var et smart trekk smile.gif

I går dro Suzukien med nye eieren, så i dag har jeg fått tid til å ta å pjuske litt på Patrolen. Fjerna alt interiør for å finne ut hvor mye rust som egentlig befinner seg på bilen. Ikke så ille som jeg fryktet.

Planen med bilen er å få den EU godkjent nå i nærmeste framtid.
Da vi økonomien ikke tilsier at jeg kan ødsle ut med penger på bilen så blir det i første omgang å få den til å se litt ok ut med et touch av offroad. Det fulgte med 4stk ubetydelig brukte 31" AT dekk på den. Så i første omgang stresser jeg ikke med dekk....

Motoren har gått 333000km. Det ryker litt ved oppstart og når man gasser på.
Ellers er 3 hyttefester rustet bort. Tenkte å skjære bort rusten og legge på nye plater. Festene på ramma er fremdeles 100% intakt. Ramma er perfekt - så det er bare karosserimessig rust på denne bilen.

Legger ut litt bilder av rusten jeg fant....



Gammelbilen


Hvite Pajeroen er Teddis sin. Han var med å hente bilen med meg.


Hyttefeste sjåførsiden er fulstendig borte.


Dørken på passasjersiden er ikke bra. Dete hullet ble større og større etterhvert som jeg pirket borti det. Til slutt var halve dørken og kanalen borte...


Under baksetet


Under baksetet andre siden.


Sånn ser det ut på begge sidene i bagasjerommet rundt hjulbuene.


Har fått lånt meg et mig apparat, men det er 15 år siden sist jeg sveiste, så jeg tar imot alle tips med takk om hvordan jeg skal gå fram med så tynt metall som er i dørken... Skal få stå i garasjen til en kompis å sveise.

To be continued...


Stian

Edited by Annnte, 18 October 2010 - 23:57.

Fis en bris...

#2 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 25 August 2010 - 21:46

Da har jeg skjært ganske mye mer rust. Men nå begynner jeg endelig å se lyset i tunellen.
Jeg var veldig i stuss hva jeg skulle gjøre med kanalene på innsiden, men så kom det plutselig heftig musikk i ørepluggene - å det resulterte i at ene kanalen ble renska bort. Satser på at jeg får til å sveise ny kanal ohmy.gif
Ellers er nye foringer og bolter til karosserifestene bestilt av lokale Nissan pushern. Får ikke sveiset ferdig før foringene er på plass, i og med at jeg kommer til så lenge dørken ikke er lukket.
Det viser seg også at jeg må lage 2 nye braketter som skal sveises fast i innsiden av kanalen - som ligger mellom ramma og dørken som bolten går igjenom. Åsså tok vinkelsliperen kveld i dag. Tålte ikke 3 dagers intens bruk dry.gif Skjønner ikke hvorfor den tok kveld - den er jo handla på Europris....

Til daglig jobber jeg som teknisk tegner på et arkitekt kontor. Så det er litt deilig å gjøre andre ting enn å sitte på kontor. Håper jeg ikke har tatt for mye vann over hodet rolleyes.gif

Legger ut litt bilder. Ikke så veldig mye forandring siden sist - annet at bilen er blitt noe mer luftig tongue.gif Minner meg om Flintstonebilen..... Håper at bilen er på veien med skilter i løpet av begynnelsen av september smile.gif

Stian


Kanalen ved bakhjulet var fulstendig rustet bort.


Under førersetet


Sånn ser bilen ut i dag. Skal rense matter å sånt de nermeste dagene....
Fis en bris...

#3 teddjak

teddjak

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 25 August 2010 - 22:05

Kanon bra start.
Ser skikkeli bra ut. Tell å vær kontor mann syns æ du jør en kjæmpejobb med den biln. smile.gif
Gleda mæ tel du har fått den lappa i sammen, trur vi må feir det med en liten offroad tur

Keep up the good work thumbsup.gif


#4 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 25 August 2010 - 22:05

QUOTE(Annnte @ 25 Aug 2010, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg var veldig i stuss hva jeg skulle gjøre med kanalene på innsiden, men så kom det plutselig heftig musikk i ørepluggene - å det resulterte i at ene kanalen ble renska bort. Satser på at jeg får til å sveise ny kanal ohmy.gif


Firkantstål blenda i endene. Det la jeg inn på en pajero jeg hadde, og det funka gull. Tåler å legge nedpå en stein da.
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#5 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 27 August 2010 - 13:18

QUOTE(chri-ha @ 25 Aug 2010, 23:05) <{POST_SNAPBACK}>
Firkantstål blenda i endene. Det la jeg inn på en pajero jeg hadde, og det funka gull. Tåler å legge nedpå en stein da.


Tja...det hadde kanskje vært en ide...
Men har bestilt ny kjøpings kanal. Fikk bare tak i til kort Patrol, men jeg skal kutte den opp å ta de stykkene jeg trenger. Så det blir knall!!
Har ellers bestilt foringer til karosseriet. Alt kommer i neste uke. Så neste helg blir storsveising for å få bilen tett biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Gleder meg ENORMT!!!

Stian
Fis en bris...

#6 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 27 August 2010 - 20:35

Da var all rusta i selve kupéen borte biggrin.gif Kutta vekk siste rest i dag. Har også begynt på å fjerne det som ligger langs hjulbuene i bagasjerommet...

Stian

Edited by Annnte, 27 August 2010 - 20:36.

Fis en bris...

#7 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 September 2010 - 20:14

Da har jeg fått skjært bort all rusta. Har også mala over med rusteater og hammerite på områdene som ikke skal sveis.
I dag fikk jeg skjært ferdig delene. Var i Bodø å henta foringer og div utstyr mtp på morgendagens sveising. Bok om sveising hadde de tilogmed på Biltema biggrin.gif

Ellers har jeg tråla nettet etter alt som har med sveising av gammel bil å gjøre.

Legger ut bilder av hvor langt jeg er kommet. I morra blir det sveising av kanaler og brakett til karrosserifestet.

Stian


1mm stålplater. 300,- for 1x2m på Rukki


Sveiseutstyr shoppa på Biltema

Edited by Annnte, 18 October 2010 - 23:37.

Fis en bris...

#8 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 18 October 2010 - 23:17

Da har det skjedd litt mer med bilen.

Legger ut noen bilder som viser litt av prosessen...


Etter mye fram og tilbake klarte jeg endelig å bestemme meg for hvordan jeg skulle gjøre det i bagasjerommet. Laget en ramme som jeg kunne skru fast et lokk over hvert hull så jeg kommer til i framtiden for å bytte div slanger og etc.


Oppdaget at alt av drivstoffslanger og feste til støtempere er tilgjengelig fra bagasjerommet. Så jeg skrudde på en plate med litt tetningsmasse i mellom, for framtidig tilgang til området rundt tanken fra oversiden.


En typisk mal som ble brukt for å tilpasse stålet til hullene.


Sånn ser det ut etter lakking. Mangler bare bolten som skal gå gjenom dørken og ramma.

Edited by Annnte, 18 October 2010 - 23:46.

Fis en bris...

#9 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 18 October 2010 - 23:20


En av de første sømmene. Ble ikke så bra, men det ble tett.... Har slipa ned sveisen å lakka over nå i ettertid. Bestilte kanal til kort patrol og bare tilpassa et stykke av den. Kanalen kosta 600,-


1 av 4 karroserifester. Slik så de ut før lakking. Laget nye brakker som skrues fast i ramma.


Bilen ferdigsveisa


Matter henger på tørk i kjelllern etter en omfattende rens


Sånn ser det ut med "nye" matter. Tør nesten ikke ha på skoa i bilen.... smile.gif

Edited by Annnte, 18 October 2010 - 23:45.

Fis en bris...

#10 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 18 October 2010 - 23:33


Mot slutten begynte sveisene å se høvelig bra ut. Ble litt stolt av den sømmen som ligger øverst smile.gif


Har også sveiset å tettet begge hjulbuene bak


Og helt til slutt ble det også en ny eksospotte. Den gamle var temmelig sliten. En kjenning hadde en kjempe fin potte liggende som jeg fikk overta smile.gif


Og til slutt måtte jo bilen opp til "eksamen". Dette ble resultatet etter eu-kontrollen....

Edited by Annnte, 18 October 2010 - 23:51.

Fis en bris...

#11 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 18 October 2010 - 23:37

Etter at bilen ble erklært "rustfri" tok jeg meg den frihet å gjøre innkjøp av litt stæsh som jeg har siklet etter lenge. Kom over denne som jeg fikk rasende billig...

Tror snorkeln ka ta seg bra ut på bilen min laugh.gif

Ellers sitter jeg å spekulerer på dette med kingboltene. Vurderer å gjøre det sjøl. Men etter å ha lest på "how to" hær på forumet så er jeg litt usikker på hvilke deler som egentlig skal byttes ut... Når jeg legger helt over i 4x4 klikker det fra ene siden. Tegn på sliten drivknute. Er dette noe jeg burde bytte samtidig med at jeg åpner knokkelhusene?

Edited by Annnte, 19 October 2010 - 00:03.

Fis en bris...

#12 øxseth

øxseth

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 22:04

ser greit ut dette her. men det ser ut som du har helsveist platene. du bør heller bare pungtsveise platene fast, pungtsveise rundt til du får en helsveis rundt platene.
siden det er så tynne plater og karosseri å varmt kan du risikere at det blir skjeft. når det blir varmt utvider metallet seg, å når det kjølner trekker metallet seg tilbake å da kan du risikere at det trekker med seg karosseriet. jeg har sett flere biler som de har helsveiset plater å det så ikke bra ut. det værste jeg så var en som hadde sveiet i en ny hjulbue. det endte med at hele bak skjermen måtte kappes ut(fra dør lit støtfanger å opp til vindu) å erstatte det med en ny.

håper du forsto hva jeg mente wink.gif

hilsen en x-sveiser smile.gif

#13 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 22:16

QUOTE(øxseth @ 19 Oct 2010, 23:04) <{POST_SNAPBACK}>
ser greit ut dette her. men det ser ut som du har helsveist platene. du bør heller bare pungtsveise platene fast, pungtsveise rundt til du får en helsveis rundt platene.
siden det er så tynne plater og karosseri å varmt kan du risikere at det blir skjeft. når det blir varmt utvider metallet seg, å når det kjølner trekker metallet seg tilbake å da kan du risikere at det trekker med seg karosseriet. jeg har sett flere biler som de har helsveiset plater å det så ikke bra ut. det værste jeg så var en som hadde sveiet i en ny hjulbue. det endte med at hele bak skjermen måtte kappes ut(fra dør lit støtfanger å opp til vindu) å erstatte det med en ny.

håper du forsto hva jeg mente wink.gif

hilsen en x-sveiser smile.gif


Japp... Men jeg har punktet. Hver "sveis" varte i ca 1,5 sekund før jeg slapp klipa. Sveiset litt hær og litt dær til alt var sveist. Jeg sveiset aldri lenge på et område. Fikk vanvittig vondt i tommeln mot slutten smile.gif
Fis en bris...

#14 øxseth

øxseth

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 22:25

så ut som du hadde helsveiset alt wink.gif
hehe det hører med når du jobber på gamle biler. også går det seint å tidkrevende

#15 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 20 October 2010 - 00:31

QUOTE(øxseth @ 19 Oct 2010, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
så ut som du hadde helsveiset alt wink.gif
hehe det hører med når du jobber på gamle biler. også går det seint å tidkrevende


Ja, det gikk veldig seint. Fikk ikke tatt mer enn ett hull i dørken pr dag. Var utrolig krevende for fingrene. Men nå er jeg iallefall ferdig med den biten. Mangler "bare" å få fiksa knokkelhusene rolleyes.gif
Fis en bris...

#16 BrageGundersen

BrageGundersen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 124 Innlegg:

Posted 25 October 2010 - 19:42

Synd du ikkje har meir sveising att (enn så lenge), for du fekk meir teken på det mot slutten - tross det ikkje såg ut til at du hadde punktsveisa tongue.gif
Prosjektpatrolen kan bli bra den. Litt meir hugleik og han blir til ein barsk bil!

Beint fram!
1994 Hilux 3.0td 37"
1982 Land Cruiser 4,2d 44"


#17 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 29 October 2010 - 17:38

Da har det begynt å komme inn deler....
Har fått snorkelen, store skjermbredere, overhalingskit til framaksling og tøffe skvettlapper. Så nå gjenstår det bare å montere og sende den på etterkontroll - så er den på veien biggrin.gif

Har parkert campingvogna sånn at jeg kan rulle ut markisa og montere veggene på den. Så skal jeg kjøre fronten på bilen inn, og tette resten med pressenning. Har også fått tak i en gassovn. Håper det kan fungere som garasje nå i høst/vinter.

Stian

Edited by Annnte, 29 October 2010 - 17:41.

Fis en bris...

#18 teddjak

teddjak

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 01 December 2010 - 06:36

Nu va det passe stille i denne garagen din...
Har du nå meire oppdateringe, bilda å sånn...
Folk e vel spendt på korsen ting har gådd.

Sjøl veit æ alt om prosessen på patrolen laugh.gif


#19 Gjelsvik

Gjelsvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 28 December 2010 - 07:50

Bra jobbet for kontorrotte å være wink.gif hehe.

Jeg lurer litt på å handle meg et lite MIG apparat selv, sveiset du uten gass? Brukte du i flussfylt tråd da eller hva det nå heter?

#20 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 28 December 2010 - 10:16

QUOTE(Gjelsvik @ 28 Dec 2010, 07:50) <{POST_SNAPBACK}>
Bra jobbet for kontorrotte å være wink.gif hehe.

Jeg lurer litt på å handle meg et lite MIG apparat selv, sveiset du uten gass? Brukte du i flussfylt tråd da eller hva det nå heter?


Ikke vært mye aktivitet hær inne på ei stund. Kan nevne at bilen er eugodkjent, og fungerer utmerket. Overhalte fram akslingen. Etter at det var gjort forsvant alt av ulyder og klonking og vibrasjoner. Kjempe fin bil dette er blitt. Har vært litt kaldt til at jeg har orket å montere alt "stæsjet", men det kommer....

Jeg sveiset med oksygen. Hadde oksygen fra oksygenbrannslokningsapparat. Tok vekk brannslukkerdelen på apparatet og monterte på manometer. Var kjempe fint å sveise med.

Stian
Fis en bris...