Gå til innhold



Foto

Vurdera Terrano II. Noken som har erfaringer med den modellen?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 martin.eggum

martin.eggum

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 24 August 2010 - 18:33

Hei folkens.

Håpte kanskje noken her hadde peiling på Terrano II. Kjenner ikkje til denne bilen sjølv, men kmstandmessig og prismessig er han ganske fordelaktig i forhold til liknande bilar på markedet.
Er det noke eg burde vita?

Martin

#2 Pajerofreak

Pajerofreak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 218 Innlegg:

Posted 25 August 2010 - 13:16

QUOTE(martin.eggum @ 24 Aug 2010, 18:33) <{POST_SNAPBACK}>
Hei folkens.

Håpte kanskje noken her hadde peiling på Terrano II. Kjenner ikkje til denne bilen sjølv, men kmstandmessig og prismessig er han ganske fordelaktig i forhold til liknande bilar på markedet.
Er det noke eg burde vita?

Martin



Hei. Kan desverre ikke gi deg noen gode opplysninger, men kan referere til nettstedet: www.nissan4x4.no! De kan muligens gi deg mange gode svar, mange guruer der..
Lykke til med bilkjøp!

Mvh
Jan Sverre Christiansen
Bil: Hilux "Artic Truck" 37x12.5x15! Mye utstyr.
Mitsubishi Pajero 3500 V6 SWL 2" OME 285/75 R16 BF MT KM2!.. SOLGT:(
Landcruiser 90 2.5" O.M.E 33" MTR!.. SOLGT:(

Jan Sverre Christiansen
Arendal

#3 sweden

sweden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 10 September 2010 - 08:32

Hei

Har en Terrano 02 mod 2.7tdi. Har brukt den i 4 år til å dra hestehenger på 2.6t. Den har fungert veldig bra. Ja den er litt traktor, men den kommer seg fram og ligger faktisk bra på veien. Det beste bilkjöpet jeg har gjort. Kjöpte den direkte fra tyskland og det var inge rust på den. 4 år senere har det bare kommet lite overflate rust på ramma. Om du kjöper ett fint brukt eksemplar skal det nok ikke bli problem.
Ja takk, begge deler!

#4 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 10 September 2010 - 11:35

En kamerat hadde en 97-modell et drøyt halvannet år. Han var veldig fornøyd. 2,7 litern drar godt og bruker rundt litern på mila. Komforten er god til å være en slik bil. I tillegg er den ganske fin inni. Moderne i forhold til andre fra samme tiden. Sammenlignet med min Pajero 98 virker den mer moderne i hvert fall. 4x4-systemet er enkelt og greit. Leste i en test at det var gammeldags i forhold til andre, men det virker. Sperrer mangler, så det er ingen vanvittig terrengbil, men når trenger man egentlig det? Lurer på om det er diffbrems bak, men er ikke sikker. Mener man kan sjalte inn i 4x4 mens man kjører sakte og stoppe for å rygge det av igjen. Kompisen gjorde nå det med sin. Sammenlignet med feks Pajero er det tungvint. På den kan man sjalte inn og ut av 4x4 i inntil 100 km/t, og man kan også kjøre uproblematisk med 4x4 selv på tørr vei. Det bør man være mer forsiktig med når det gjelder Terranoen, siden den ikke har utkoblbar senterdiff. Det går greit på rett vei, men man bør unngå store rattutslag på tørr asfalt.

Ellers fikk vi nå prøvd 4x4'en i Sverige i vinter da vi skulle reise hjem fra en jakttur. Vi parkerte i veikanten i en halvmeter snø. Null problemer med det, siden det var lett og tørr snø. Imidlertid var det en fem cm høy, frossen, kant på den grusveien... Den var nesten umulig å forsere. Bilen bare gikk rett fram mens hjulene spant, også med fullt rattutslag. Vi laget vel en femti meter lang fure i veikanten før vi etter et kvarters rugging og justering fikk bilen såpass på tvers at framhjulene fikk ordentlig tak. Ble litt skeptisk da. Der hadde Pajeroen med rimelig stor sikkerhet kommet over med en gang vil jeg tro da den har to sperrer og Terranoen ingen.

Skal ikke hevde å være verdensmester på Terrano når det gjelder 4x4, men dette er i hvert fall slik kompisen sa og gjorde. Mulig han var ekstra forsiktig med inn- og utsjalting!

Vær ellers obs på rust. Typisk Nissansjuke er kanalene. Ikke farlig siden det er ramme, men pent er det jo ikke. Sjekk også hjulhusene foran, gjerne fra motorrommet. Ruster lett rundt hullene der innerskjermen er plugget fast. Ellers er det jo bakluka da, som på alle biler i hele verden... Ramma må ses over, men jeg tror ikke den er like ille som enkelte andre (les: Pajero).

Tror nok Terranoen er et solid kjøp om man ikke skal herje offroad.

#5 Terrano-II

Terrano-II

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 03 January 2011 - 22:06

Hei Martin

Jeg tok ut en helt ny Terrano II i desember 1996 (1997 mod) med nye 2,7 TDi motoren og har den fremdeles. Kan bekrefte omtrent alt som "Kaos" skriver over her. Fremkommeligheten er bedre enn jeg turde tro da jeg kjøpte den, også utenfor vei og i dyp snø, og stort sett har den ikke skuffet gjennom disse 14 årene. Jeg har hatt ett eneste "større" problem med den, fikk en lekkasje av olje gjennom bakakselen slik at det lekket olje ned på bremsebandene bak. Skiftet bremser 4 ganger og kranglet i flere år før merkeverkstedet tilslutt erkjente litt ansvar og opplyste meg om at bakakselen kanskje burde skiftes. Stikk-akselen på vekstre side ble da skiftet på verkstedet sin regning, og (bank i bordet) nå har bremsene virket fint i over ett år!
Ellers skiftet jeg vannpumpa etter kjørte 230 000 km, det sies at pumpa holder ca 200K, der er ingen register-reim som må skiftes (kjededrift) så der er noen kroner spart. Jeg fikk min bil antirustbehandlet ei uke etter at jeg tok den ut av butikken, sprayet alle kanaler og hulrom fra vinduene og ned, samt full tektyl på undersiden. har ikke vært behandlet siden, (men burde få på litt tektyl nå kanskje). Finnes ingen rust av betydning på bilen, som har vært kjørt på saltede Rogalandsveier de siste 7 årene (bodde lengre nord i landet før det).
Skiftet Startmotor rett før Jul, etter ca 240 000km, der er fremdeles plass for å skru litt selv i motorrommet, så det var fort gjort, og skiftet begge batteriene da bilen var 12 år gammel. Må innrømme at det rykker litt når temperaturen har krøpet under minus 10, men så har ikke diesel filteret vært skiftet siden bilen var ny. Skal skifte det nå.
Fantastisk familiebil, med god plass (litt lite bagasjeplass med alle 7 setene oppe selvfølgelig) og enorm trekkkraft i forhold til andre biler av samme årgang og størrelse. (2800kg tillatt hengervekt). På lange turer med 4 personer og Påskeoppakning har den gått under 0,9l pr mil mellom Stavanger og Vesterålen i mange år.
Valget sto mellom Toyota LandCruiser 3.0 på 125hk og denne i 1996, og Terranoen seiret pga 50.000 kr rimeligere som varebil den gangen, større hengervekt, bedre kjørekomfort og MYE finere innvendig enn Toyotaen den gangen. Terranoen ser ut som en personbil mens flere av de andre på den tiden var varebiler/anleggsbiler innvendig.
Nå har jeg lenge hatt lyst til å skifte den ut til fordel for en ny pick-up med automat (kona har fått egen liten sportsbil ;-)), men fornuften har "dessverre" seiret flere ganger de siste par årene, så da triller nok Terranoen noen mil til.
Kan trygt anbefale en slik en, kanskje litt nyere modell da, de kom helt til 2005.
Lykke til.
Roy

#6 lc120hg

lc120hg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 16 May 2011 - 22:22

QUOTE(Terrano-II @ 3 Jan 2011, 23:06) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Martin

Jeg tok ut en helt ny Terrano II i desember 1996 (1997 mod) med nye 2,7 TDi motoren og har den fremdeles. Kan bekrefte omtrent alt som "Kaos" skriver over her. Fremkommeligheten er bedre enn jeg turde tro da jeg kjøpte den, også utenfor vei og i dyp snø, og stort sett har den ikke skuffet gjennom disse 14 årene. Jeg har hatt ett eneste "større" problem med den, fikk en lekkasje av olje gjennom bakakselen slik at det lekket olje ned på bremsebandene bak. Skiftet bremser 4 ganger og kranglet i flere år før merkeverkstedet tilslutt erkjente litt ansvar og opplyste meg om at bakakselen kanskje burde skiftes. Stikk-akselen på vekstre side ble da skiftet på verkstedet sin regning, og (bank i bordet) nå har bremsene virket fint i over ett år!
Ellers skiftet jeg vannpumpa etter kjørte 230 000 km, det sies at pumpa holder ca 200K, der er ingen register-reim som må skiftes (kjededrift) så der er noen kroner spart. Jeg fikk min bil antirustbehandlet ei uke etter at jeg tok den ut av butikken, sprayet alle kanaler og hulrom fra vinduene og ned, samt full tektyl på undersiden. har ikke vært behandlet siden, (men burde få på litt tektyl nå kanskje). Finnes ingen rust av betydning på bilen, som har vært kjørt på saltede Rogalandsveier de siste 7 årene (bodde lengre nord i landet før det).
Skiftet Startmotor rett før Jul, etter ca 240 000km, der er fremdeles plass for å skru litt selv i motorrommet, så det var fort gjort, og skiftet begge batteriene da bilen var 12 år gammel. Må innrømme at det rykker litt når temperaturen har krøpet under minus 10, men så har ikke diesel filteret vært skiftet siden bilen var ny. Skal skifte det nå.
Fantastisk familiebil, med god plass (litt lite bagasjeplass med alle 7 setene oppe selvfølgelig) og enorm trekkkraft i forhold til andre biler av samme årgang og størrelse. (2800kg tillatt hengervekt). På lange turer med 4 personer og Påskeoppakning har den gått under 0,9l pr mil mellom Stavanger og Vesterålen i mange år.
Valget sto mellom Toyota LandCruiser 3.0 på 125hk og denne i 1996, og Terranoen seiret pga 50.000 kr rimeligere som varebil den gangen, større hengervekt, bedre kjørekomfort og MYE finere innvendig enn Toyotaen den gangen. Terranoen ser ut som en personbil mens flere av de andre på den tiden var varebiler/anleggsbiler innvendig.
Nå har jeg lenge hatt lyst til å skifte den ut til fordel for en ny pick-up med automat (kona har fått egen liten sportsbil ;-)), men fornuften har "dessverre" seiret flere ganger de siste par årene, så da triller nok Terranoen noen mil til.
Kan trygt anbefale en slik en, kanskje litt nyere modell da, de kom helt til 2005.
Lykke til.
Roy



#7 lc120hg

lc120hg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 16 May 2011 - 22:36

biggrin.gif Hej

Jag äger en terrano 1997, 2,4 i bensin-modellen.Bilen är den bästa jag har ägt.Den har aldrig varit på
verkstad för något fel, endast för service.Bilen har gått ca, 16000 mil utan problem.Om du ska dra tungt så är dieseln bättre.Bilen går att köra på under 0,9 liter/mil om man kör landsväg.Suverän bil på vintern.Rekommenderas startkt.
Det är synd att den slutade tillverkas 2005.Skulle gärna köpa en ny om det fanns.Köpte istället en Toyota landcruiser 120 HG , 2005.

mvh. Svante
biggrin.gif