Gå til innhold



Foto

Prosjekt rustbørse - 1987 300GD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
90 replies to this topic

#21 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 17 September 2010 - 23:26

Skal skrive ja - akselen er tatt av, å ligge under bil og skru er noe jeg gjør minst mulig når jeg kan demontere og slippe, spesielt siden garasjen min er 10 cm for lav til å få bilen inn.. wink.gif Tror ikke dette er noe spesielt hokus-pokus å drive med, men følger guiden og tipsene her, så tror jeg det skal være kurant:

http://www.hanshehl.de/tipp58.htm#b23

Ja, det var ikke mye olje det minnet om, når jeg hadde opp tappepluggen kom det ut en halv desiliter av noe seig, svart guffe, så det var elendige saker. Av en eller annen grunn virker mellomaksler og slikt relativt bra vedlikeholdt, så jeg skjønner nesten ikke helt hvorfor det der var så ille som det var. Blir spennende å ta opp bakdiffen og se hva som skjuler seg der.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#22 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 23 September 2010 - 15:44

Da har jeg fått skrudd et par timer utenom diverse arbeidskrav, innleveringer, gruppearbeid og slikt som hører til i en studenthverdag.. wink.gif

Det ser ut som problemet med diffen foran er et pinjonglager som har gått tørt/varmt, satt seg på grunn av varmgang dette og blokkert hjulene, og det var da opprinnelig eier ble lei.. wink.gif Ser ut som det slapp igjen når det kjølte seg ned, men det var jo rimelig dårlig etter det. Det er en voldsom lagerlyd når jeg snurrer på pinjogen, mens difflagrene ser helt fine ut. Har lagt selve differensialen med kronhjul i white spirit for rengjøring nå, så tenkte jeg å åpne og sjekke tilstanden til selve mekanismen inni der. Har en annen differensial/kronhjul/pinjong som også kan brukes, så jeg tar den som er i best stand. Pinjonglagre er uansett ikke noe problem siden jeg kommer til å skifte dem - jeg bare håper at ikke noe i selve huset har tatt skade. Da jeg åpnet så jeg for meg at det skulle renne ut smådeler, men det var ikke noe spon av betydning å se eller noe som SER dårlig ut før jeg fått ut pinjongen, så jeg lever i håpet om at selve forakselhylsen er brukbar. Med krommede kuler er den verdt å ta vare på.. smile.gif

Bilder kommer etterhvert.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#23 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 25 September 2010 - 19:14

Tok en video av en kaldstart, hører der at motoren starter på alle fem fint, men så begynner den å bli litt mindre velvillig etterhvert:


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#24 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 September 2010 - 13:39

Motoren går som den er litt trøtt, og humper litt. Det ser ikke helt unormalt ut ved kald motor. Det jeg ville gjort er å ventiljustere den (da vil den også gå pent når den er kald og ikke bare når den er varm, og gå generelt penere), og så skifte hovedfilter, prefilter, motorolje og filter.

Min andre tanke: Dersom ingenting av det hjelper, høres nesten ut som det kanskje er litt luft i systemet (men tror ikke det er så sannsynlig). Min går i allefall langt penere, men når jeg slet med luft i systemet pga dårlig kapasitet i pre-filteret mitt, var den litt sånn. Men da vil den gjerne stoppe og loke litt ved pådrag.

Tror du bare trenger å kjæle litt med den smile.gif Setter knapp på ventiljustering. Ventilene høres/ser litt stramme ut.

Edited by maelling, 26 September 2010 - 13:47.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#25 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 27 September 2010 - 08:43

Ja, jeg skal ihvertfall ta en kompresjonstest, så skal jeg skifte dysespisser og justere åpningstrykk så jeg vet det er på stell, så skal jeg sjekke om registerkjedet har strukket seg uakseptabelt mye uansett.. smile.gif

Jeg mistenker noe ventilopplegg og/eller at den trekker inn luft et sted - justerte jo ventiler, men om de har vært forsømt lenge er det ikke ukjent at de "setter" seg riktig igjen og klaringen blir feil så man må gjenta justeringen etter å ha kjørt noen timer.. smile.gif Både filter og pre-filter er skiftet, så det skal være greit, men jeg syntes det var litt suspekt farge på det som kom i prefilteret, så kan hende problemet ligger der også. Motoren går som en klokke når den ikke går på tomgang.. smile.gif

Ellers ble det bestilt litt "stæsj" rett før helgen:

* Parallellstag
* Styringsdemper
* Varmeapparatventil
* Bunnpannepakning
* Hjørne bak
* Girspakmansjett

...så da har jeg begynt ihvertfall! smile.gif Forakseldeler drøyer jeg til jeg har litt mer status på hva som trengs, altså til jeg har demontert alt sammen og fått en oversikt. Bremser bak får jeg også angripe etterhvert, kanskje før snøen kommer? wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#26 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 September 2010 - 11:06

Da er du igang smile.gif Ja, bremser bak er kjekt, men ikke supersentralt om vinteren. Du har manuelt gir i det minste, men har man ingen bremser bak, automat med 2WD inne og kun forbremser, er det ikke alltid like gøy om vinteren. Har man litt dårlige M/S dekk som jeg har og låser forhjulene om vinteren, kan man oppleve at bilen bremser veldig dårlig, siden motoren dytter bilen forover via bakhjulene mens forhjulene er låst. Du kan heldigvis dytte inn clutchen og stoppe like fint : ) Ellers er det bare å ha 4 WD inne, som jeg alltid har når jeg bremser om vintern smile.gif

Men du kan jo sjekke at lastkjennerstaget er fint, eventuelt koble det av, sette det i øvre posisjon og bremse som fy for å mosjonere bakbremsen litt (eventuelt laste opp bilen max og mosjonere trommelene). Eventuelt åpne opp og sjekke. Hos meg hadde luftenippelene på bremseventilen i trommelene bak knukket, så jeg måtte bytte "Brems bak Hjulsylinder" på begge sider når jeg likevel byttet bremserør rund baut. Ellers var mine "Brems bak Hjulsylinder" kaputt og lakk.

Styredemper trenger jeg også gitt... Next on the list her i gården også. Min er nok oppbrukt

Edited by maelling, 27 September 2010 - 11:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#27 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 27 September 2010 - 14:55

Tror nok jeg skal åpne tromlene, jeg må uansett se litt på selvjustering, bremsesylindre og det der, for på bremsetesteren var det såvidt litt utslag på det ene hjulet på driftbremsen, men alt for lite, alt annet hadde null effekt, så det er ikke akkurat på stell nei.. wink.gif

Uansett er det ikke noe kjempehastverk, jeg får ikke flyttet bilen før forakselen er på igjen sånn den står nå, og det er nok en stund til, da jeg må gå over alt sammen og skifte slitedeler der.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#28 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 September 2010 - 15:02

Hos meg hadde lastkjennerstaget også knukket, men i tillegg var selve lastkjennerventilen gåen (stod bom fast), i tillegg til bremsesylinderen. Heh, i tillegg var hovedbremsesylinderen gåen. Fy søren så mye jeg har byttet på bilen min. Men, systemet er heldigvis enkelt, så du finner det nok ut smile.gif Hos deg er kanskje lastkjenneren gåen, eventuelt denne bremsesylinderene, om ikke alt inni trommelene har rustet fast.


Edited by maelling, 27 September 2010 - 15:07.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#29 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 28 September 2010 - 12:52

Da har jeg tatt en kompresjonstest, og den avdekket at det trolig er litt mer tvilsom tilstand "under huven". Er det så dårlig som jeg tror vanker det fort OM603 sugemotor på meg også, tror jeg..

Følgende verdier:
#1: 21 bar
#2: 20 bar
#3: 24 bar
#4: 16,5 bar
#5: 10 bar

Det er ihvertfall helt klart noe som ikke er på stell her. Den eneste sylinderen som er helt på nett er nummer 3, nummer 1 til 3 er akseptable, men 4 og spesielt 5 er bare stusselig.

Fabrikksspesifiksjoner er 24 til 30 bar og en maksimal forskjell mellom sylindrene på 3 bar.

Ventiler ble justert for en stund siden, men de var alt for "trange", så skal gå over en gang til, da jeg har erfart tidligere med denne motortypen at de ofte må justeres enda en gang etter noen driftstimer dersom de var helt forsømt fra tidligere.

Ihvertfall ikke vanskelig å forstå hvorfor motoren har en "død" sylinder på tomgang.. tongue.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#30 rubjnct

rubjnct

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 28 September 2010 - 13:51

QUOTE(Turbodrive @ 28 Sep 2010, 13:52) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg tatt en kompresjonstest, og den avdekket at det trolig er litt mer tvilsom tilstand "under huven". Er det så dårlig som jeg tror vanker det fort OM603 sugemotor på meg også, tror jeg..

Følgende verdier:
#1: 21 bar
#2: 20 bar
#3: 24 bar
#4: 16,5 bar
#5: 10 bar

Det er ihvertfall helt klart noe som ikke er på stell her. Den eneste sylinderen som er helt på nett er nummer 3, nummer 1 til 3 er akseptable, men 4 og spesielt 5 er bare stusselig.

Fabrikksspesifiksjoner er 24 til 30 bar og en maksimal forskjell mellom sylindrene på 3 bar.

Ventiler ble justert for en stund siden, men de var alt for "trange", så skal gå over en gang til, da jeg har erfart tidligere med denne motortypen at de ofte må justeres enda en gang etter noen driftstimer dersom de var helt forsømt fra tidligere.

Ihvertfall ikke vanskelig å forstå hvorfor motoren har en "død" sylinder på tomgang.. tongue.gif



prøvd QMI behandling? dette skal , etter hva jeg har hørt, økt kompresjon med opptil hele 40% på gamle volvoer... i ett nevnt tilfelle fikk bilen bedre kompresjon enn den hadde ny fra volvo...
ikke sikkert dette er en superbehandling, men værdt og nevne smile.gif

#31 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 September 2010 - 20:15

Jeg ville skiftet olje og filter, og få ut gammelt slagg og rense motoren. Kan være stempelringene har satt seg litt på 4 og 5? Sjekk ventilene også. Ikke avskriv motoren før du har prøvd litt smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#32 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 28 September 2010 - 21:37

Neida, her skal alt mulig prøves, det er nok slett ikke umulig ting har satt seg. Jeg vet at motoren stammer fra en bil fra en bilopphugger, så det er godt mulig motoren har stått en god stund før den ble satt inn i bilen min. Tenkte å prøve det gamle trikset med ATF i sylindrene, da ATF-oljen løser godt opp sot og slagg.. smile.gif Skal uansett også ta en "våt" kompresjonstest for å se hva som skjer med kompresjonen da. Generelt er jo OM617 en solid sak, så jeg mistenker at det, dersom ikke nok en kontroll/justering av ventiler og ATF-trikset for å løsne sot på stempelringene hjelper, kan være en brent ventil etter lengre tids kjøring med så å si null ventilklaring. Blir nok håp igjen til slutt, jeg føler meg ikke helt motivert for noe motorbytte, det har lett for å utarte seg og bli vesentlig mer omfattende og kostbart enn anslått.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#33 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 04 October 2010 - 16:05

Nå har jeg prøvd litt av hvert, har målt kompresjon kald. Siden utemekking ikke var veldig fristende i dag målte jeg sylinder 3 og 5, da 3 var den beste og 5 den dårligste.

Sylinder 3 har da kald-kompresjon på 17 bar, det er forsåvidt helt greit kald. Det som var interessant var at sylinder 5 hadde 10 bar akkurat som da motoren var varm. Uansett er kompresjonen skrekkelig dårlig, jeg tviler på jeg får den opp på varmkompresjon på over 20 bar på alle sylindre.

Status er altså da at jeg har en OM617A som trolig er ganske glissen i bilen. Den starter og går, men går bare på 4 sylindre på tomgang, da sylinder 5 har for dårlig kompresjon til at den henger med før man kommer over 1500 rpm. Overhaling av 617A-bunndelen frister ikke så mye, da det fort blir så mye penger at en 603/606-konvertering blir rimeligere..


Alternativene videre er tre som jeg har kommet på til nå, og fordeler/ulemper ser jeg slik - innspill mottas med takk:

Alt. 1: Prøve litt til diverse heksekunst, hvis ikke noe resultat, ta av toppen og sjekke om årsaken til dårlig kompresjon ligger der (brente ventiler). Utbedre hvis så er tilfelle.
Fordeler:
* Moderat arbeid
* Moderat kostnad
* Ikke så tidkrevende

Ulemper:
* Usikkert om problemet ligger i toppen
* Litt lite fristende å koste på mye på toppen på en motor hvis tilstand jeg ikke kjenner ellers

Alt. 2: Skifte til en lik tilsvarende motor.
Fordeler:
* Relativt moderat kostnad
* Ingen spesielle deler som kreves - ren ut og inn

Ulemper:
* Å finne en 617A i bra stand som ikke har smådårlig kompresjon, lekkasjer her og der og så videre blir vanskeligere og vanskeligere.
* Når man har den inne er det fremdeles en eldgammel motorkonstruksjon som krever mye vedlikehold, bråker mye, går relativt dårlig og har høyt forbruk.

Alt. 3: Bytte til en OM603/606 sugemotor.
Fordeler:
* Helt klart en annen verden i støy/lyd, forbruk og så videre.
* Enkelt å finne en brukt motor i god stand.

Ulemper:
* Må skifte girkasse.
* Plutselig blir det behov for mye annet som også må byttes, som servopumpe, motorfester og mye, mye annet.
* Arbeidskrevende - ikke akkurat bare å slenge inn.
* Kostnad = høy på grunn av alle delene som trengs selv om selve motoren ikke er så ille dyr.

Noen andre innspill?

Edited by Turbodrive, 04 October 2010 - 16:06.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#34 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 13 October 2010 - 21:54

På grunn av den kaputte motoren var jeg langt på vei bestemt på å bytte til en sekser, men plutselig dukket det opp en OM617A i god stand rett borti området her til en grei nok pris som kunne prøvekjøres.

Dette ble gjort, den hadde ingen "blowby" og gikk fint og pent på alle sylindre. Blir hentet en av de nærmeste dagene, så er det jo en ganske kurant jobb å bytte den motoren bare jeg får lånt meg en motorløfter, da min er 40 mil unna. Har ingen kjempefasiliteter her til mekking, men det er bra nok til å få gjort det motorbyttet. smile.gif

Ellers ligger det en haug med deler og venter på montering, men trønderværet er stort sett bare kaldt og regnfullt og jeg har masse å gjøre om dagen, så lite har blitt gjort i det siste.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#35 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 13 October 2010 - 23:13

QUOTE(Turbodrive @ 13 Oct 2010, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
På grunn av den kaputte motoren var jeg langt på vei bestemt på å bytte til en sekser, men plutselig dukket det opp en OM617A i god stand rett borti området her til en grei nok pris som kunne prøvekjøres.

Dette ble gjort, den hadde ingen "blowby" og gikk fint og pent på alle sylindre. Blir hentet en av de nærmeste dagene, så er det jo en ganske kurant jobb å bytte den motoren bare jeg får lånt meg en motorløfter, da min er 40 mil unna. Har ingen kjempefasiliteter her til mekking, men det er bra nok til å få gjort det motorbyttet. smile.gif

Ellers ligger det en haug med deler og venter på montering, men trønderværet er stort sett bare kaldt og regnfullt og jeg har masse å gjøre om dagen, så lite har blitt gjort i det siste.. smile.gif


Så bra smile.gif Snart oppe å går igjen da. Om du vil kan du komme over fjorden og ta motorbytte en kveld!
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#36 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 13 October 2010 - 23:25

Det høres ut som et bra tilbud - spørs om jeg ikke låner en biltralle og en kassebil og tar en tur over fjorden snart med bil, motor og hele greia, så slipper jeg å stå utendørs her på gårdsplassen! smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#37 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 04 November 2010 - 21:20

Enda mer deler på plass, omtrent like lite tid til overs, men i løpet av noen uker skjer det nok noe. smile.gif A6'en er lagt ut på Finn, så jeg håper jeg får solgt den snart.

Tittet litt på den "nye" motoren i dag og fant ut at jeg må lage et blindlokk over der nivåreguleringspumpen sitter, så slipper jeg å ha den greia sittende der til ingen nytte. Ser ut som det egentlig bare er å bruke en metallplate, kappe ut og lage fire hull, så skulle det være ordnet.

Ellers må jeg få rengjort den motoren ordentlig, men siden jeg ikke har tilgang til høytrykk med varme får det bli børste, white spirit og såpevann. Tar sin tid, men blir som oftest bra resultat til slutt av det også.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#38 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 04 November 2010 - 23:22

Har steamer å kraftig avfetting på "rett" siden av fjorden wink.gif
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#39 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 13:54

Da var Audien solgt og litt mer penger er frigjort, så nå er det bare å få unnagjort haugevis med arbeidskrav, innleveringer, presentasjoner og eksamener, så kan jeg legge ned en del innsats i denne bilen så jeg får den på veien på nyåret en gang om alt går etter planen.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#40 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 13:54

Da var Audien solgt og litt mer penger er frigjort, så nå er det bare å få unnagjort haugevis med arbeidskrav, innleveringer, presentasjoner og eksamener, så kan jeg legge ned en del innsats i denne bilen så jeg får den på veien på nyåret en gang om alt går etter planen.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)