Gå til innhold



Foto

Prosjekt rustbørse - 1987 300GD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
90 replies to this topic

#41 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 13:54

Da var Audien solgt og litt mer penger er frigjort, så nå er det bare å få unnagjort haugevis med arbeidskrav, innleveringer, presentasjoner og eksamener, så kan jeg legge ned en del innsats i denne bilen så jeg får den på veien på nyåret en gang om alt går etter planen.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#42 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 14:09

QUOTE(Turbodrive @ 8 Nov 2010, 13:54) <{POST_SNAPBACK}>
Da var Audien solgt og litt mer penger er frigjort, så nå er det bare å få unnagjort haugevis med arbeidskrav, innleveringer, presentasjoner og eksamener, så kan jeg legge ned en del innsats i denne bilen så jeg får den på veien på nyåret en gang om alt går etter planen.. smile.gif


Gratulerer så mye biggrin.gif

Edited by Bilkar, 08 November 2010 - 14:10.

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#43 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 16:36

Grattis wink.gif
Bra plan wink.gif
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#44 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 08 November 2010 - 22:28

Bussrattet i plastikk som gir assosiasjoner til 123-Mercer, altså steingammelt blir nå snart historie. Ebay er et farlig sted, for der fikk jeg kloa i dette:



'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#45 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 10 November 2010 - 21:47

Da har jeg begynt å fjerne lakk fra den tvilsomme lakkeringen av BWA-felgene. En felg mangler senterkopp, en annen har senterkopp med brukne "mothaker" så den sitter sånn halvdårlig. Noen som har to senterkopper til BWA-felger liggende? smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#46 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 10 November 2010 - 21:59



Hvilken modell kommer dette fra da?

#47 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 10 November 2010 - 22:08

Det rattet var å få i W124 og W201 fra ca. 1991 og utover frem til airbag ble standard.. smile.gif Relativt sjeldent, da airbag ble standard på førersiden fra sent i 1992 om jeg ikke husker feil.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#48 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 22 November 2010 - 23:42

Rattet ankommet, nytrukket skinnratt var slett ikke feil, så nå mangler det bare å få gjort litt så det har noe for seg å sitte i bilen og holde i rattet også, altså å få bilen til å fungere etterhvert. Nå har det vært nok en hektisk studie-periode og nå den neste uken ser det ut som det blir drøyt kaldt + jobbhelg, så det skjer nok ingen "mirakler" med det første heller, men nå tror jeg at jeg har omtrent alt som trengs av deler for å få den EU-godkjent etterhvert, nå er det bare en del arbeidsinnsats som gjenstår.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#49 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 13:30

Fikk litt ånden over meg og fikk vrengt av de eldgamle og slitne 255/75-15 som satt på bilen da jeg kjøpte den og satt på 32x11.5x15. Det løftet utseendet mange hakk og er sikkert også vesentlig bedre å kjøre på. Må ha på breddere for at det skal være "i henhold", men det kommer etterhvert. smile.gif

Ellers startet bilen på en halv omdreining etter gløding selv etter å ha stått tre måneder i tildels meget lave temperaturer. Bakfjærene er både brukket og signe, de nye er uten belastning over dobbelt så lange som de fjærene som sitter der nå komprimert er.. wink.gif






'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#50 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 13:32

Dæven, det der så bra ut smile.gif Ser fram til at 33 tommerne mine kommer på : ) Hittil har jeg synes at 29.6 har vært perfekt, men nå er jeg jammen ikke sikker : ) Du får se å skifte fjærene bak, så blir det bra smile.gif Selv brukte jeg noen fjærklemmer fra biltema, og brukte bukk (som bakenden av bilen ble satt på), og jekk for å komprimere siden jeg ville skifte, og så strammet til fjærklemmene. Så slapp jeg akslingen og da knakk fjærene løs og det var bare å skifte. De nye var det litt negerjobb med å stå der med fastnøkkelen og stramme til den nye fjæren og sette den inn og så løsne igjen. Men det ble nå et bra resultat. Lurer på hva som finnes av fjærklemmer som er en god del bedre. Men du har vel mer mekkeerfaring enn meg sikkert og fikser det der i en fei wink.gif

PS: Gjør som meg og vri på sidespeilene 90 grader, så ser ikke bilen din så lastebil ut ;P

Edited by maelling, 05 February 2011 - 13:53.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#51 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 20:27

QUOTE(maelling @ 5 Feb 2011, 13:32) <{POST_SNAPBACK}>
PS: Gjør som meg og vri på sidespeilene 90 grader, så ser ikke bilen din så lastebil ut ;P

Montér frontlysene bak og dekka på taket, rattet i baksetet og antenna under bilen, så er du i mål.

#52 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 20:31

QUOTE(asmo @ 5 Feb 2011, 20:27) <{POST_SNAPBACK}>
Montér frontlysene bak og dekka på taket, rattet i baksetet og antenna under bilen, så er du i mål.


hoho, nå må du passe på så du ikke kommer inn i Hotel Cæsar du også tongue.gif

#53 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 20:36

Haha smile.gif Tror dette forumet har fått nok Hotel Caesar - tilstander for ut dette året egentlig... Tror vi har nok materiale til en ganske heftig produksjon. Neida, la speilene stå som de står du smile.gif Da ser den ut som en G-wagen. Riktig svar asmo? tongue.gif Speilene mine har stått i samme stilling siden jeg kjøpte bilen for 12 år siden, så jeg trodde det lenge var normal stilling faktisk... Så får skylde på forrige eier tongue.gif

Edited by maelling, 05 February 2011 - 20:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#54 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 21:00

QUOTE(maelling @ 5 Feb 2011, 20:36) <{POST_SNAPBACK}>
Haha smile.gif Tror dette forumet har fått nok Hotel Caesar - tilstander for ut dette året egentlig... Tror vi har nok materiale til en ganske heftig produksjon. Neida, la speilene stå som de står du smile.gif Da ser den ut som en G-wagen. Riktig svar asmo? tongue.gif Speilene mine har stått i samme stilling siden jeg kjøpte bilen for 12 år siden, så jeg trodde det lenge var normal stilling faktisk... Så får skylde på forrige eier tongue.gif

Hehe. Stemmer. Riktig svar.

Mine speil sto også feil, men ble fort vridd til riktig stilling smile.gif

-Jens August.

#55 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 02 June 2011 - 11:03

Ting skjer!

Planlagt skifte av motor pinsehelgen til en i litt bedre tilstand, så får jeg bruke ledige stunder i sommer til litt annet småtteri slik at ting kommer teknisk på stell igjen.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#56 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 13 June 2011 - 00:33

Minnekortet på kameraet konket ut for en stund siden og mobilen min fra 2007 er ikke akkurat noe å ta fine bilder med, så det er dårlig med bilder, men følgende har da blitt utført i løpet av de siste to døgn:

* Gammel og sliten motor ut
* Diverse deler flyttet over
* "Ny" motor er montert inn, prøvekjørt og har fått et oljeskift.

Ellers ble det ordnet litt småtteri som har irritert, som å få inn oljekjøler som passer ved siden av radiatoren (original 300TDT-kjøler er for bred og blir sittende på skrå), skifte girkassefeste (smuldret helt opp) og litt annet småtteri. Det er utrolig hvor mye søl og kliss det blir etter 25 år med en dieselmotor som produserer svart olje og ikke er videre tett, men om ting er noenlunde tett nå er det håp. Eksosanlegget var jo bare å hive med svære hull overalt, så nå kjører jeg bare med 70 cm rør ut fra turbo inntil jeg får ordnet noe mer, og det er utrolig nok ikke bråkete engang.. smile.gif

Neste uke en gang blir det "ilddåp" hvor bilen skal ut på en 50-mils kjøretur. Det vil jeg tro går greit, ihvertfall er ikke motoren noe svakt punkt lenger.. smile.gif


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#57 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 18 July 2011 - 00:08

Bilen klarte de 50 milene uten store problemer bortsett fra en oljekjølerslange som fikk en lekkasje før avreise. Den ble midlertidig utbedret med litt gammel sykkelslange og et par slangeklemmer. Tett ble det ikke, men tett nok til å komme seg avgårde.. wink.gif

Ellers går det litt smått fremover grunnet kronisk dårlig vær, men har fått byttet fjærer bak. Det var vel absolutt på tide, sjekk bildet av de gamle:



Sånn ble høyden etterpå, det ble også greit å få løftet den litt opp bak.



Neste post på programmet er å se over bakbremsene for å finne ut hva som må byttes ut der for å få ting på stell, da jeg har praktisk talt ingen bakbremser, ei heller fungerende håndbrekk.. tongue.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#58 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 15 September 2011 - 09:37

Bakbremser "in progress". Alt var bare rust og satt bom fast uteom hjulsylindrene, men det var ikke så alt for ille jobb å få ting til å bevege seg igjen. Kjøpte et nytt monteringssett med nye fjærer og greier, men beholdt gamle tromler/bremsesko/belegg. Selvjusteringsmekanismene var også "beyond rescue", men fikk tak i en kliss ny fra Finn.no (takk for tips herfra) og en annen så å si strøken fra en feltvogn-deleaksel gjennom gode kontakter. Tromler, bakplate og bremsesko ble pusset og lakkert så det holder seg litt bedre og ser ordentlig ut, alt ble satt sammen og endelig har jeg fungerende bakbremser og håndbrekk. Bremsene på bilen ble dramatisk mye bedre av dette, enda mistenker jeg lasteventilen for å sitte litt fast slik at det muligens ikke er riktig bremsetrykk bak ennå. Brekket ble ihvertfall meget bra.

I tillegg hadde jeg jo ute alt interiøret for rengjøring av tepper etc. Dette avdekket at gulvet i bilen var så å si rustfritt, eneste rust var litt overflaterust helt ute ved kanten på passasjersiden som egentlig ikke gjorde stort mer enn at skruene til innstegslistene var umulige å få ut intakte. Nye rustfrie innkjøpt. Mens jeg først hadde teppene ute la jeg litt asfaltmatter i gulvet, og det virker så langt som det har gjort en vesentlig forskjell til tross for at min bil er ganske bra støyisolert fra fabrikk også.

Oppdaget samtidig at den gummimansjetten mellom karosseri og spaken til fordelingskassen hadde råtnet og sprukket, så den blir byttet ut sammen med den øvre mansjetten som hadde et hull, så blir det både tett og stille.

Har tatt "jallareparasjonen" midlertidig av ruterammen med tape over pakningen for å unngå at vannet kommer inn, da jeg ikke har råd til å reparere dette akkurat nå. tongue.gif

I tillegg har innfestingen til nedre hengsel på bakdøren kapitulert helt pga. rust, så det er nok en ikke ubetydelig jobb i vente bak på venstre side når jeg en dag kommer til å bytte hjørnet. Makan til elendig rustfelle-konstruksjon! sad.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#59 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 September 2011 - 10:56

Nedre hengsel røyk også hos meg, så det måtte byttes, sammen med opphengsstyret på innsiden. Dette må sveises : ) Lastkjenneren satt også bom fast hos meg. Om det er noen trøst, er stort sett alle problemene du lister opp kjente tongue.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#60 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 15 September 2011 - 20:13

Ja, det er ikke akkurat noe ukjent problem, og jeg har egentlig gått og ventet på at det skulle skje.. tongue.gif Skal ta av reservehjulet bakpå midlertidig så vekten ikke blir så stor, så blir døren "begrenset brukbar" inntil jeg får det fikset. smile.gif

Satte sammen bremsene på det siste bakhjulet i dag, måtte investere i en ny hjulsylinder etter at jeg så den ikke var helt tett, men nå er alt montert sammen og ser tilsynelatende ut til å fungere meget bra.. smile.gif

I morgen er det tid for å sette inn igjen den reparerte dieseltanken, den skal være tett og grei nå. Har bestilt nye festebånd til tanken, men tenkte å holde den oppe midlertidig med jekkestropper. Blir kjekt å få på en tett tank igjen og være kvitt dieseldyrene som hadde kladdet til ting før. Alle slanger i tilknytning til tanken blir også skiftet slik at det ikke er noe mer råtten slange igjen noe sted, så da skulle jeg være "good to go" for en god stund etterhvert.. smile.gif Har sprayet undersiden av karosseriet grundig med linolje der tanken skal sitte slik at det ikke bør være noen stor fare for videre rustangrep heller.. biggrin.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)