Gå til innhold



Foto

Prosjekt rustbørse - 1987 300GD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
90 replies to this topic

#81 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 19 November 2011 - 19:57

Da var et slags eksosanlegg på plass. Hjemmemekk med 300TDT downpipe (som ikke passer spesielt bra), et par rørstrekk, to 45-graders bend for å komme forbi fordelingskassen og en slags eksospotte. Det er et 2.5" anlegg. Har ikke sveiseapparat, rørbøyer eller særlig kompetanse på slikt, men er relativt fornøyd. Om jeg beveger på det tar en av klemmene borti rammen like ved fordelingskassen, men får prøve å rigge til en slags støtte bort til girkassen eller noe etterhvert - det er et flexiledd i downpipen som gjør at hele greia er litt bevegelig. Hovedpoenget med dette anlegget var å lage noe som kommer gjennom EU-kontroll (kun downpipe er nok litt snaut) og der føler jeg at jeg har fått det til. smile.gif Et ordentlig anlegg kommer nok på plass etterhvert, men det må lages nytt hele veien fra turbo til enderør, så av både tidsmessige og økonomiske årsaker ble ikke det noe av akkurat nå.

Ellers er også et bremserør bak skiftet, så nå er det klart for EU-kontroll! biggrin.gif

Time bestilt 21. desember for både godkjenning av annen dekkdimensjon og høyere tilhengervekt hos SVV, deretter etterkontroll hos NAF. Da skal det bare være å plukke ut skiltene på nyåret.. wink.gif


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#82 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 19 November 2011 - 23:48

thumbsup.gif thumbsup.gif
X 280GE

#83 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 20 November 2011 - 09:04

Lykke til med godkjenningen og etterkontrollen! Du har gjort en ganske så omfattende innsats så langt smile.gif

#84 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 20 November 2011 - 11:11

Takker! smile.gif Joda, det har blitt nedlagt noen timer - men det har egentlig ikke vært så skrekkelig mye jobb. Ennå står det jo litt arbeid igjen før jeg vil si bilen er bortimot 100%, men nå er den ihvertfall trafikksikker og noenlunde på stell teknisk, bra nok til å kunne brukes uten å være redd for havari.. wink.gif

Dette er vel igjen av ting som "bør gjøres":

* Rust i karosseri (her vurderes Polen/Litauen til sommeren igjen - kjenner noen der som driver med bil og har kontakter)
* Varmeapparatvifte har begynt å funke litt etter eget forgodtbefinnende
* Sentrallås er nesten død (det er en slags lyd, men ingenting skjer)
* Ledning til diffsperre-lys for bakaksel er revet av mellom aksel og karosseri
* Radiatoren lever på lånt tid, men so far - so good
* Montering av innerskjermer (blir trolig gjort i julen)
* Ordentlig eksosanlegg (vurderer å sette det bort, men trenger penger først)
* Hjulstillingskontroll for å få spissingen 100%

..ellers er det jo også litt tanker på gang etterhvert som å montere en original turteller, gjøre noe med stereoanlegget så det låter litt bedre, støyisolere enda litt til og noe sånt, men det er "kosejobb" å ta når man har tid, penger og mulighet.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#85 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 21 December 2011 - 17:35

I dag har det skjedd ting:

1. Godkjent større dekkdimensjon (265/70-15 på originalfelg) samt 3500 kg tilhengervekt.
2. Kjørt 35 mil uten problemer.
3. PKK - nå er bilen godkjent til september 2013! smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#86 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 December 2011 - 13:57

Ikke dårlig smile.gif Da er tiden inne for å nyte da, og gjøre ting med bilen slik at den ikke trenger å hete "Prosjekt Rustbørse" lenger wink.gif

Edited by maelling, 22 December 2011 - 13:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#87 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 29 December 2011 - 20:35

Her er bekreftelsen på herligheten fra SVV:



'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#88 kapit

kapit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 29 December 2011 - 21:58

QUOTE(Turbodrive @ 29 Dec 2011, 20:35) <{POST_SNAPBACK}>
Her er bekreftelsen på herligheten fra SVV:

Gratulerer så masse med fine merknader i vognkortet smile.gif
Fin nyttårspresang!

Edited by kapit, 29 December 2011 - 21:58.


#89 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 31 December 2011 - 12:57

Fikk på litt bedre lys i går. Kanskje ikke spesielt lekkert, men når jeg hadde de originale ekstralysfestene der kunne jeg bruke dem til noe fornuftig. De originale tåkelysene ble behørig demontert, ledningsnettet lagt pent bort på siden og lagret til våren kommer og de svære bøttene kan tas av. De er koblet over relé til fjernlyset.

Lyset ble heftig - det er noe så enkelt som ekstralys fra Biltema med 55w xenonkonvertering. smile.gif Skulle hatt en kufanger for få få montert dem på en mer fornuftig måte, men den Antec-fangeren er jo så håpløst dyr, så jeg får klare meg med den løsningen her.. wink.gif

Attached Thumbnails

  • ekstralys.jpg

Edited by Turbodrive, 31 December 2011 - 12:57.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#90 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 December 2011 - 14:18

Jeg har mine 1000 - metere, men det er sjeldent man har bruk for dem egentlig. Jeg synes orginallyktene til 460 er veldig bra, enten det er kort eller langlys. 1000 - metere gir som oftest bare operasjonsbord-lys ganske nært bilen, men det er nok forskjell på lyskastere og særlig om man har hevet i xenon smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#91 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 01 January 2012 - 17:57

Originallyktene gir faktisk overraskende bra lys på min bil, men noe eksepsjonelt er det ikke uansett. Med nærlyset er det ikke mye å gjøre, det må man bare ta som det er og bare satse på relékobling for å unngå spenningsfall samt gode pærer og lykter/reflektorer i god stand, men dette ekstralyset gjorde underverker med fjernlyset som før var ganske svakt. Lysbildet var bra, men det var for dårlig rekkevidde, rett og slett. Om ekstralysene dine gir masse lys rett foran bilen tror jeg nok det er på tide å finne frem verktøyet og justere dem litt opp, for de skal jo utfylle originalfjernlyset. Hva som skjer 10 meter foran bilen er helt uviktig uansett langs landeveien.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)