Gå til innhold



Foto

Godkjenne bilen med 35" dekk og heving?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 iceturbo

iceturbo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 09 September 2010 - 13:40

Hei
Er det mye pes å godkjenne en 86 patrol lang med 35" dekk og 2" på body og 4" demprene? Det er tuv papirer på det? åssen søknad er det som må fylles ut, rett å slett åssen skal e gå framover med dette? er en bil e vurderer å kjøpe smile.gif

Takker veldig for svar smile.gif

#2 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 10 September 2010 - 07:18

GLEM DET!!!
Svar nok? tongue.gif
CHEVY - EATING FORDS, SHITTING DODGES

DURAMAX GARASJEN

#3 zukiola

zukiola

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 10 September 2010 - 08:25

QUOTE(iceturbo @ 9 Sep 2010, 14:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hei
Er det mye pes å godkjenne en 86 patrol lang med 35" dekk og 2" på body og 4" demprene? Det er tuv papirer på det? åssen søknad er det som må fylles ut, rett å slett åssen skal e gå framover med dette? er en bil e vurderer å kjøpe smile.gif

Takker veldig for svar smile.gif


ring biltilsynet du!
der får du svar på hva som går, tviler på at du får den godkjent men det er jo bare å høre så får du svar wink.gif
jai sovar ikke jai skror=D

#4 buckley

buckley

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 19:28

Jeg har akkurat snakket med de glade herrer og for patrol Y60 var det nå helt uaktuelt å godkjenne 33x12,5-15 med breddere med mindre jeg hadde tüv test av den aktuelle bilen med dekk, felg og breddere. Det holder altså ikke med tüv papirer på hver enkelt komponent slik som i gamledager.

Den samme glade herren kunne fortelle at de egentlig ikke var så veldig interessert i at alle skulle bygge om biler.. det var jo et sjokk. Jeg passet på å spørre om han syntes det var litt dumt at jeg ikke kom til å få bot når jeg blir stoppet gang på gang med for store dekk & breddere og det syntes han jo smile.gif

vurderer å lage hurtig-kobling på skjermbredderne ;-)
Patrol GR Y60 GQ, LWB Goodyear MT/R 33x12,5-15 på 10" Dick Cepec DC1 http://guttulsrud.no/

#5 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 21:10

har blitt stoppa med min ingen bot eller krav at breder skal av ,mangel lapp-mulig heva he he ,skal inn på bt for min var -er godkjent ,men den ble hvite skilter på nå og litt kluss med papirer,men det går an å få det godkjent ,BRUK FORNUFT og ikke gi opp

snart jule ferie for esab


#6 the_søring

the_søring

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 07 October 2010 - 21:56

For å si det sånn, skal du noen gang t tyskland en tur, så ta et par ekstra dager for bilens skyld. Det skal i allefall jeg om jeg tar turen dit tongue.gif da er det en annen sak, og du jobber på samme måten som arctictrucks og fjallasport gjør med sine konseptbiler opp imot biltilsynet.

har akkurat vært igjennom pes hos biltilsynet med mine 33/125R15. og 60mm heving (den har vi ikke sett). Men dette var en tvilsom affære, tross positiv tilbakemelding på forhånd ifra vegdirektoratet og 5 forskjllige biltilsyn. såh.

men etter vegen er det omtrent ingen som bryr seg. bilen ser jo normal ut med 33 på ^^

Etter litt krangling og en smule matematikk fant vi ut at toleransen tillot mellom 30-31 tommers hjul på dene modellen. uten at du må melde/godkjenne det. for da er det ikke så grovt at det er en ombygning plutselig. (De her gutta er ikke helt til å bli klok på.. menmen)
Mean machine - Devilgene

offroad er tingen!!...
bare ikke på taket.... *blush*

#7 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 15:33

nei, sjansene er nok lik null, men man skal aldri si aldre. Prøv å få en god dialog med bt, kjøp svinedyre ting hos bgnor med tüv på at de går på bilen samt at hevesett og bodylift fungerer sammen, det er i allefall en begynnelse, men som sagt så tviiiiler jeg sterkt. rolleyes.gif
Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#8 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 20 October 2010 - 08:17

QUOTE(emu2 @ 6 Oct 2010, 22:10) <{POST_SNAPBACK}>
har blitt stoppa med min ingen bot eller krav at breder skal av ,mangel lapp-mulig heva he he ,skal inn på bt for min var -er godkjent ,men den ble hvite skilter på nå og litt kluss med papirer,men det går an å få det godkjent ,BRUK FORNUFT og ikke gi opp


Om bilen er EU-godkjent eller ikke spiller ingen rolle i denne saken.
Om verkstedet du bruker godkjenner bilen din selv om den er hevet er dems problem.
Det som er saken er jo at HVIS biltilsynet/Politiet stopper deg og ser at bilen er hevet eller har for store hjul blir du kalt inn på teknisk kontroll og skilta ryker hvis ikke heving og hjul står i vognkortet.
Og for å få det inn i vognkortet må du skaffe dokumentasjon fra produsenten av kjøretøyet om at bremser og understell er dimensjonert for heving og større hjul.
Denne dokumentasjonen finnes ikke......
Eller du kan ta med deg bilen til Tyskland og dra til Tüv for å teste den der. MEN det er fortsatt ikke sikkert BT i Norge godtar de papirene alikevel...
Så på den bilen trengs det en regelendring før det kan godkjennes noe sånt....
Og ikke minst, om du havner i en ulykke med bilen og skader eller dreper et menneske kan du tenke deg hva Politiet og forsikringsselskapet synes om en bil som ikke er godkjent. Det blir et VOKSENT erstatningskrav......
CHEVY - EATING FORDS, SHITTING DODGES

DURAMAX GARASJEN

#9 Jan Egil

Jan Egil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 21 October 2010 - 21:30

Har fått noen gode erfaringer selv etter ombygging av min 88-modell Terrano med 3" heving og 31" dekk.

Så lenge du har tuv papirer på hevinga har egentlig ikke BT så mye de skulle ha sagt.

Dersom du ikke får godkjent faste breddere kan du montere gummibreddere, da disse ikke trenger noen form for godkjenning. De må vel og merke være brede nok til å dekke hjula.

Når det kommer til størrelser på hjul og felger, har nok bt (hadde jaffal i stavanger) masse bøker og tabeller med hva som er godkjent eller ikke på din bil.
Det eneste jeg fikk problemer med var innpresset på felgene. Dersom jeg hadde hatt papirer enten fra nissan eller felgprodusent på at innpresset på mine felger var tuv godkjent på min biltype, hadde det blitt godkjent. Løsningen for min del ble enten å få tak i et sett felger med nok innpress som var tuv godkjent til min bil, eller få tak i et billig hjulsett til å få godkjent bilen på. Det ble det siste.
Tviler på at bilen din er lovlig på 35" dekk, men spør dem om hva du maksimalt kan få godkjent.

Så lenge ombygginga ser godkjent og lovlig ut og du har papirer på det viktigste (hevinga) skal det nok gå bra for det meste. I værste fall må du inn å vise bilen, selvfølgelig med det lovlige settet smile.gif

Det så helt på trynet ut når jeg skulle eu-godkjenne bilen min med heving og skammelig små hjul, MEN det var lovlig smile.gif


#10 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 24 October 2010 - 14:04

bremser kan man kjøpe hos et firma i kengru land au man får kjøpt skivebremser til 160 bak og det er ikke nødvendig å ringe bg nor på deler er andre firma som levere deler som har papirer,men det hjelper å ha dialog med bt og fornuft og lese regler og du må ha en vis peling og ha teknisk peil og noen års erfaring på va du gjør ,,går mye på vor mye du går beserk med vinkelsliper og det bør jo se ut og at sveising er bra og at du ha papirer at du kan sveise og om du er bilpåbygger av yrke så forstår man litt av regel verk alle seier at det er håpløst nå men det går om du finner en som har peil på bt .men 38 til 49 er jo dustete holder mer en nok med 35

snart jule ferie for esab