Gå til innhold



Foto

Krise, trenger bistand etter havari i forakslingen på feltn.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 15 September 2010 - 19:40

Heisann.

Har havarert de to minste tannhjulene (nr 16.) i forakslingen på feltn og nå trenger jeg litt bistand. Har ikke tid og saumfare forumet for tidligere info om dette, må få demontert og få tak i deler før snøen kommer. Henviser til denne tegningen når jeg beskriver http://www.mamut.net...en/subdet13.htm

Har nå tatt ut stikkakslingene og tatt ut begge lagerskålene (nr 2.) inne i klokka, men hvordan i det heite får jeg ut resten?

#2 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 16 September 2010 - 10:36

Etter en tlf har jeg funnet ut at det er planethjulene som er knust. For og få skiftet disse må hele diffen ut. Har som sagt demontert stikkakslingene og halvmånene til lagerskålene. MEN må jeg ha pinjongen også ut sammens med resten, eller kan den stå igjen? Og er det noen triks for å få diffen ut av lagerskålene eller må det spesial verktøy til?

Attached Images

  • diff.jpg

Edited by Torgeir13, 16 September 2010 - 11:50.


#3 totto

totto

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 15 October 2010 - 02:13

QUOTE(Torgeir13 @ 16 Sep 2010, 11:36) <{POST_SNAPBACK}>
Etter en tlf har jeg funnet ut at det er planethjulene som er knust. For og få skiftet disse må hele diffen ut. Har som sagt demontert stikkakslingene og halvmånene til lagerskålene. MEN må jeg ha pinjongen også ut sammens med resten, eller kan den stå igjen? Og er det noen triks for å få diffen ut av lagerskålene eller må det spesial verktøy til?


Du skal kunne dra diffen rett ut når det er slik som på bildet...men lagerskålene kan sitte fast i lagerbanene, så litt lirking med et brekkjern kan være påkrevet.
Pinjongen behøver du ikke røre, forutsatt at diffen skal inn igjen med samme lagerne.. pass på at eventuelle justerings-skims havner på samme plass etterpå.....

#4 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 23 October 2010 - 13:32

Selve diffen skal tas rett ut. Lagrene er forspent, slik at diffen sitter i klem inne i klokka. Profesjonelle verksteder bruker ofte en spreder som presser åpen huset slik at diffen kan tas rett ut. Enkelte akslinger har to hull på hver side av diffen, der man kan montere en spreder med to tapper som går inn i hullene. Evt kan du bruke to brekkjern. Eller du kan bruke ett brekkjern og dreie på pinjongen. Krafta fra pinjongen vil da skru ut diffen. 

Når du skal ha inn diffen igjen må du antagelig skråstille lagerskålene, hvis du ikke har spreder.



#5 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 29 October 2010 - 09:52

morn.
jeg har en dele-feltvogn. den har komplett aksel om du ønsker og kjøpe den?
selges for 1000kr, må demonteres selv. ring for info. er ikke så ofte på offroad.no.

98002894
André