Gå til innhold



Foto

Sagaen om godkjenning


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 18 September 2010 - 12:39

Jeg var på EU-kontroll med min MB G-wagen. Bilen er utstyrt med 7x15 ET23-felger, men har p.t. ikke skjermbreddere, så de stikker utenfor. Det vet jeg uansett ikke er greit, men breddere skal på etterhvert som et ledd i en liten oppussing. I tillegg skulle jeg gjerne ha endret hengervekt, da den har bare 1900 kg i vognkortet. Den relativt nidkjære kontrolløren ga meg "forevises for trafikkstasjon" som anmerkning.

Originalt innpress på stålfelgene som satt på G-wagen uten breddere var 60 eller 63 mm om jeg ikke husker feil. Originalfelger finnes med alt fra ET30 til ET65, mine felger er ET23. Jeg fant til slutt et TÜV-papir på blant annet mine felger (7x15 ET23) og ble fornøyd med det. Felgene har i dag 255/75-15, men jeg har tenkt å montere 32x11.5x15.

I vognkortet står det ingenting hverken på sporvidde eller innpress.

Målet er å få oppdatert vognkortet med ny bredde med skjermbredderne, ført inn felgene og ihvertfall 255/75-15 og aller helst 33x12.5x15 som alternativ dekkdimensjon samt å få hengervekten opp til det maksimale iht. hengerfestets typeskilt.

Den lettvinte løsningen er jo å sette på noen stålfelger og vise bilen, men det hadde vært greit å få ting på stell, så slipper jeg å få puls på 150 bare jeg ser en vegvesen-bil i veikanten..

Så begynner moroa: Jeg bestemmer meg for å ringe litt rundt til forskjellige trafikkstasjoner og høre om de papirene jeg har er brukbare og hva som må til for å få dette godkjent.

Trafikkstasjon 1: "Skjermbredderne trenger ingen godkjenning, felgene må ha godkjenning fra produsent eller importør, innpress får du uansett ikke forandre mer enn 15 mm pr. aksel, hengervekt får du ikke høyere enn bilens egenvekt."

Jaha, akkurat. Skjermbredderne kan godt hende ikke trenger noen godkjenning, men jeg vil gjerne ha dem inn i vognkortet i form av oppdatert bredde på bilen. Felgene blir ihvertfall aldri i verden godkjent av produsent da det ikke er originale Mercedes-felger, 15 mm-regelen har jeg lært at kun gjelder når andre papirer ikke foreligger, hengervekt ikke høyere enn bilens egenvekt er en regel som ble fjernet for 15 år siden.

Trafikkstasjon 2: "Det har vært så mye svindel med falske TÜV-papirer at alt må godkjennes fra norsk importør uansett hva det dreier seg om. Skjermbredderne får du ikke godkjent uten at de attesteres av merkeverksted å være originale og korrekt montert, alt det andre må ha papirer fra importør."

Jaha? Det der er rett og slett direkte feil. Blir som å komme i butikken og få høre "nei, vi tar ikke kontanter, det er så mye falske penger".

Trafikkstasjon 3: "Breddere trenger ikke papirer, det holder at de ikke har skarpe kanter. Vi måler det og forandrer i vognkortet. TÜV-papirene på felgene og dekkdimensjon er bra nok bare hverken felg eller dekk stikker utenfor hjulbuen, og hengervekten trenger en bekreftelse som viser chassisnummeret på bilen og tillatt vekt for tilhenger med brems, og så blir den uansett ikke høyere enn det som står på hengerfestets typeskilt."

Ja, dette var det svaret jeg ville ha. Spørsmålet er da hva som skjer den dagen man møter opp med bilen og treffer en annen gubbe som er mer enig i synet til trafikkstasjon 1 eller 2.

Det er rett og slett helt HÅPLØST å forholde seg til den etaten der, man får ti forskjellige svar på hvordan samme regelverk praktiseres når man snakker med ti forskjellige personer ansatt der.

Edited by Turbodrive, 18 September 2010 - 12:40.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#2 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 18 September 2010 - 13:37

Er trafikkstasjon 2 eleverum og trafikkstasjon 3 gjøvik?
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#3 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 18 September 2010 - 13:49

Du skal slett ikke se bort fra at det er tilfelle.. wink.gif

Sånn sett er det "intet nytt under solen", men faremomentet er som sagt at det man har snakket om på forhånd plutselig stiller seg helt annerledes når man kommer med bilen..

Edited by Turbodrive, 18 September 2010 - 13:50.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#4 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 18 September 2010 - 16:06

Det er derfor at det er livsfarlig å prate med dem på telefonen.
Om du gjør dette, må du ALLTID be om å få dette skriftelig på mail.( Det gjør de faktisk)
Da er muligheten til å få det i orden i hvertfall litt over -273,15 grader C....

Ja, så sant det ikke er Kristiansand biltilsyn det er snakk om her, for da er det umulig uanset dokkumentasjon, og utalelser fra andre ( gjerne systemer med mer makt ) i systemet....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#5 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 18 September 2010 - 21:17

QUOTE(Turbodrive @ 18 Sep 2010, 14:49) <{POST_SNAPBACK}>
Du skal slett ikke se bort fra at det er tilfelle.. wink.gif

Sånn sett er det "intet nytt under solen", men faremomentet er som sagt at det man har snakket om på forhånd plutselig stiller seg helt annerledes når man kommer med bilen..



Hehe, er et par andre å som har samma erfaringa nettopp med de to trafikkstasjonenen. Artig å forholde seg til detta her... rolleyes.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#6 Wick1e

Wick1e

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 23 September 2010 - 18:13

Jeg har en bil med godkjent hengervekt på 2000kg i vognkort.

På typskiltet på festet står det helt klart og tydlig max. 1900kg!

rolleyes.gif huh.gif




#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 24 September 2010 - 10:44

Guess what... Da er det 1900 som gjelder og IKKE vognkortet. Kroken er antagelig byttet ut med en svakere.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 13:44

Ta opp samtalene med opptaksutstyr. Få dem til å bekrefte navnet sitt og smell optaket på bordet når de pluttselig ombestemmer seg...
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#9 MoNiTo

MoNiTo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 10 October 2010 - 13:30

QUOTE(Silver@do @ 9 Oct 2010, 14:44) <{POST_SNAPBACK}>
Ta opp samtalene med opptaksutstyr. Få dem til å bekrefte navnet sitt og smell optaket på bordet når de pluttselig ombestemmer seg...

Det er ulovlig og straffbart, med mindre du informerer motparten om det først..
Finn deg en kontrollør på tilsynet som du snakker med hele tiden, få det skriftlig fra starten av hva u skal gjøre og forhold deg til det. Når du dukker opp da, er det samme mann som godkjenner, og alt går mye lettere..

#10 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 08:51

QUOTE(MoNiTo @ 10 Oct 2010, 14:30) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ulovlig og straffbart, med mindre du informerer motparten om det først..
Finn deg en kontrollør på tilsynet som du snakker med hele tiden, få det skriftlig fra starten av hva u skal gjøre og forhold deg til det. Når du dukker opp da, er det samme mann som godkjenner, og alt går mye lettere..


Det er lov å ta opp din egen samtale, og du må ikke gjøre motparten oppmerksom på det.

"Vi har i dag ingen bestemmelse som direkte rammer det å gjøre hemmelig opptak av en samtale man selv deltar i. Det er heller ikke i seg selv straffbart å offentliggjøre et slikt opptak. Hemmelig opptak og/eller offentliggjøring av egen samtale vil imidlertid i visse tilfeller kunne straffes etter andre bestemmelser."

http://www.regjering....html?id=159066
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#11 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 18:46

thumbsup.gif
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html