Originalt innpress på stålfelgene som satt på G-wagen uten breddere var 60 eller 63 mm om jeg ikke husker feil. Originalfelger finnes med alt fra ET30 til ET65, mine felger er ET23. Jeg fant til slutt et TÜV-papir på blant annet mine felger (7x15 ET23) og ble fornøyd med det. Felgene har i dag 255/75-15, men jeg har tenkt å montere 32x11.5x15.
I vognkortet står det ingenting hverken på sporvidde eller innpress.
Målet er å få oppdatert vognkortet med ny bredde med skjermbredderne, ført inn felgene og ihvertfall 255/75-15 og aller helst 33x12.5x15 som alternativ dekkdimensjon samt å få hengervekten opp til det maksimale iht. hengerfestets typeskilt.
Den lettvinte løsningen er jo å sette på noen stålfelger og vise bilen, men det hadde vært greit å få ting på stell, så slipper jeg å få puls på 150 bare jeg ser en vegvesen-bil i veikanten..
Så begynner moroa: Jeg bestemmer meg for å ringe litt rundt til forskjellige trafikkstasjoner og høre om de papirene jeg har er brukbare og hva som må til for å få dette godkjent.
Trafikkstasjon 1: "Skjermbredderne trenger ingen godkjenning, felgene må ha godkjenning fra produsent eller importør, innpress får du uansett ikke forandre mer enn 15 mm pr. aksel, hengervekt får du ikke høyere enn bilens egenvekt."
Jaha, akkurat. Skjermbredderne kan godt hende ikke trenger noen godkjenning, men jeg vil gjerne ha dem inn i vognkortet i form av oppdatert bredde på bilen. Felgene blir ihvertfall aldri i verden godkjent av produsent da det ikke er originale Mercedes-felger, 15 mm-regelen har jeg lært at kun gjelder når andre papirer ikke foreligger, hengervekt ikke høyere enn bilens egenvekt er en regel som ble fjernet for 15 år siden.
Trafikkstasjon 2: "Det har vært så mye svindel med falske TÜV-papirer at alt må godkjennes fra norsk importør uansett hva det dreier seg om. Skjermbredderne får du ikke godkjent uten at de attesteres av merkeverksted å være originale og korrekt montert, alt det andre må ha papirer fra importør."
Jaha? Det der er rett og slett direkte feil. Blir som å komme i butikken og få høre "nei, vi tar ikke kontanter, det er så mye falske penger".
Trafikkstasjon 3: "Breddere trenger ikke papirer, det holder at de ikke har skarpe kanter. Vi måler det og forandrer i vognkortet. TÜV-papirene på felgene og dekkdimensjon er bra nok bare hverken felg eller dekk stikker utenfor hjulbuen, og hengervekten trenger en bekreftelse som viser chassisnummeret på bilen og tillatt vekt for tilhenger med brems, og så blir den uansett ikke høyere enn det som står på hengerfestets typeskilt."
Ja, dette var det svaret jeg ville ha. Spørsmålet er da hva som skjer den dagen man møter opp med bilen og treffer en annen gubbe som er mer enig i synet til trafikkstasjon 1 eller 2.
Det er rett og slett helt HÅPLØST å forholde seg til den etaten der, man får ti forskjellige svar på hvordan samme regelverk praktiseres når man snakker med ti forskjellige personer ansatt der.
Edited by Turbodrive, 18 September 2010 - 12:40.