Gå til innhold



Foto

Eldre typer: Patrol vs Pajero vs Land cruiser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 steinbf

steinbf

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 21 September 2010 - 14:27

Skal gå til innkjøp av en 4x4 pendlebil/trekkvogn.

Skal brukes til kun vei kjøring og til trekking av bil og båt.

Er da snakk om de eldre modellene av alle disse bilene. Er vel fram til ca 94-95 mod.

Har ikke særlig kriterier, men må kunne trekke minimum i nærheten av 2000kg.
Skal etterhvert heves og få større hjul. Så fint om dere lister opp noen sider o.l.
Og gjerne kom med linker til biler dere vet er til salgs!

Da jeg vet veldig lite om disse bilene, så håper jeg dere kan komme med masse nyttig info om de!
Kom gjerne med masse innspill om varighet, kjørecomfort, rust, hva man skal se etter på disse typer biler!
Sikkert utrolig mye dere sitter med som kan hjelpe meg!!

Men hold helst dere til saklige innspill! Ingen pisspreik!!

hilsen: stein
mail: steinbf@hotmail.com

#2 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 21 September 2010 - 16:08

tråd om gen 2 pajero (92-99/2000)
http://www.offroad.n...er-t112832.html

også mye mer å finne om man søker litt på mitsu.sidene. Søkefelt nederst på siden. Finner sikkert tilsvarende tråder på nissandelen av forumet.

forøvrig mener jeg det er rimelig stor forskjell i komfort mellom gen 2 pajero og patrol y60 (mid.90s patrol). patrol er en del mer lastebil. Mulig den er mer egnet som anleggsmaskin, men begge disse er mer enn kapable til å trekke et par tonn +.

Prøv en av hver, så ser du fort hvilken du liker - for meg var valget enkelt etter å kjørt et par eksemplarer.

(min har vel 3300kg lovlig hengervekt, og patrolen pleier vel å ha omlag det samme om jeg ikke tar helt feil)

Edited by jasswass, 21 September 2010 - 16:21.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#3 steinbf

steinbf

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 23 September 2010 - 18:25

Takker for svar!!
Har prøvd å søke litt rundt på forumet her. Men har ikke funnet noen andre sider, enn den du linket til!

Har vel egentlig ikke tenkt til å legge så veldig mye i en sånn bil akkurat. Så det vil jo bli begrenset med kjørecomfort! Tenkte vel egentlig alt fra 20tusen og opp mot 50/60 tusen klassen. Så da er det vel ikke akurat så mange av generasjon 2 jeg får til den prisen.

Men takk for svar! Og gjerne kom med flere innspill fra flere som har noe å si om disse bilene! Alt fra rust, plass, foringer som blir fort dårlige, girkasser, plass innvendig osv..

Håper på flere innspill!!

Mvh stein

#4 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 18:52

QUOTE(steinbf @ 23 Sep 2010, 18:25) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for svar!!
Har prøvd å søke litt rundt på forumet her. Men har ikke funnet noen andre sider, enn den du linket til!

Har vel egentlig ikke tenkt til å legge så veldig mye i en sånn bil akkurat. Så det vil jo bli begrenset med kjørecomfort! Tenkte vel egentlig alt fra 20tusen og opp mot 50/60 tusen klassen. Så da er det vel ikke akurat så mange av generasjon 2 jeg får til den prisen.

Men takk for svar! Og gjerne kom med flere innspill fra flere som har noe å si om disse bilene! Alt fra rust, plass, foringer som blir fort dårlige, girkasser, plass innvendig osv..

Håper på flere innspill!!

Mvh stein



Pajero: Billigst og sannsynligvis mest for pengene. Men sannsynligvis også den dårligste av de nevnte. Har vært plaget med kvalitet på motor/gir, men til den prisen du nevner får du enten en veldig bra gen1, eller en nedkjørt og utslitt gen 2. Ingen av delene er noe å satse på spør du meg.

Patrol: Mye mere bil, større og mer lastebil-aktig som en annen sa. Stiv foraksling gir mer kapasitet offroad, men ikke like god å kjøre på vei som en bil med IFS. Generellt bra kvalitet, solid drivverk, men se opp for dårlig topp på 2,8 liters motoren. Generasjonen tidligere (160) med 3 liters turbo er skikkelig primitiv med bladfjærer men går evig. De ruster derimot bort vanligvis. Så Y60 er tipset, hvis du finner en med OK motor (topp).

Land Cruiser: Må innrømme at Toyota ligger hjertet nærmest. Udiskutabelt best kvalitet og holdbarhet. Problemet ditt her er at du sannsynligvis ikke finner en bil du vil ha i den prisklassen. De holder seg bedre enn de to andre i pris, dvs at du får en eldre bil med fler km og dårligere komfort i forhold til de to andre. Så til den prisen du ser for deg ville jeg valgt Patrol. Et godt valg, hvis du finner det rette eksemplaret.

Stefan
-97 Land Cruiser 90 VX (endelig cruiser igjen)
-99 Suzuki Baleno (Konebil)
-Toyota Corollux 2,2d
-Ifor Williams LM146G 4x0
-1967 Opel Rekord 1900, 2d. sedan (selges aldri)
-1944 GMC cckw 6x6 m/tipp
-1980 John Deere 2040 4x4



#5 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 19:16

QUOTE(Stefan E. @ 12 Feb 2011, 18:52) <{POST_SNAPBACK}>
Land Cruiser: Må innrømme at Toyota ligger hjertet nærmest.
Stefan

Steinbf, her er utfordringen når det kommer spørsmål om hvilken bil man bør ta i på... smile.gif Anbefalingene kommer gjerne utfra hva som står på gården, og da får du svar som det ropes i skogen... wink.gif
Når budskjettet er mellom 20-50 tusen, er den største utfordringen rust. Mest sannsynelig følger det med lang kmstand.
2000 kg hengervekt takler de modellene du nevner.
Plukk ut noen intresante salgsobjekt, og ta de i synbefaring. Finnes også gode kjøp av britisk opphav.
Av og til finner man gull blandt mye gråstein... cool.gif Good løkk.. smile.gif
Lord.......
XL-7

#6 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 20:34

Det er fullt mulig å finne en grei gen2 til 50-60 høvdinger. Er motor og gir i orden, samt minimalt med rust, så har du en god bil i flere år dersom du steller den pent og er litt nevenyttig.

Personlig syns jeg lc 90 er den ultimate 4x4. Ekstremt driftsikker, ekstrem komfort(sammenlignet med pajero og patrol) og i tillegg en del penere. Men den blir ikke aktuell med budsjettet.

#7 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 20:40

QUOTE(JT @ 12 Feb 2011, 19:16) <{POST_SNAPBACK}>
Finnes også gode kjøp av britisk opphav.


laugh.gif laugh.gif laugh.gif
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#8 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 20:45

jeg har kun hatt pajero og hilux så kan kun snakke for de merkene. Men av det du ser etter, ville jeg ha sett etter en lang gen 1 el gen 2 pajero. Men sjekk for rust!!! Sjekk godt. Med hammer. Også på gen 2.

Lc vil jeg tro har samme problemet som kort pajero når det kommer til hengerkjøring. Den blir fort litt liten.

Patrol er jo en stor bil. Og 3,3 er jo en solid bil. Bare synd den har bladfjærer rundt baut. Ellers gjelder vel rustproblematikken her og.

Edit; detta var en gammal tråd........ Sikkert kjøpt bil for lenge siden

Edited by chri-ha, 12 February 2011 - 20:46.

90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161