Gå til innhold



Foto

Går det an å fikse oljelekkasje gjennom aluminium med kjemisk metall?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Mastiff

Mastiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 254 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 15:26

Dette er ikke et bilspørsmål. Men det er litt offroadspørsmål... rolleyes.gif Jeg har en Yamaha DT 50 R crossmoped som jeg kjøpte for at sønnen min skulle øvelseskjøre. Men den har hele tiden lekket litt olje, og nå har jeg funnet ut hvorfor: Det er en sprekk i metallet i motoren akkurat der man skrur inn tappepluggen. mad.gif Og gengene til pluggen begynner å bli dårlige. Det tar altfor mye tid (og er ikke verd) å fikse det ved å demontere motoren og bytte den delen eller sveise motoren (for da må vel uansett alt innholde ut). Dette er selvsagt hoveddekselet, der stort sett alt av veiv og gir sitter. Men går det an å bruke kjemisk metall på noe sånt? Jeg tenkte da å tappe ut all olja, rubbe med sandpapir, rense med sprit og så smøre på en solid klump. Trenger jeg å bytte girolje noen gang, kan jeg ta det med oljesugeren eller ut av kløtsjdekselet. cool.gif

#2 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 16:02

Jeg har flere ganger "reparert" clutchdeksel på crossere med tokomponent epoksy. Gjort skikkelig rent først og smurt på på utsiden og det har funger helt fint. smile.gif

#3 Mastiff

Mastiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 254 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 16:07

Oi, holder det?! Takk! Jeg har faktisk tokomponent hurtigepoksi fra Biltema liggende her. Da skal jeg prøve det! Jeg tapper ut all olja, skrur inn igjen tappepluggen, tørker grundig rent med rødsprit og smører tjukt på, så får vi se. smile.gif

#4 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 16:17

QUOTE(Mastiff @ 22 Sep 2010, 17:07) <{POST_SNAPBACK}>
Oi, holder det?! Takk! Jeg har faktisk tokomponent hurtigepoksi fra Biltema liggende her. Da skal jeg prøve det! Jeg tapper ut all olja, skrur inn igjen tappepluggen, tørker grundig rent med rødsprit og smører tjukt på, så får vi se. smile.gif



Ikke bruk rødsprit, det legger igjen slagg du ikke vil ha..

#5 Mastiff

Mastiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 254 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 16:19

Takk for tipset! Hva skal jeg bruke, da? Whitesprit? Eller bare tørke det tørt?

#6 Arnt-W

Arnt-W

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 18:06

Tja, tynner eller aceton kanskje?
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#7 Mastiff

Mastiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 254 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 18:35

Det har jeg ikke stående, får man kjøpt det på vanlig byggevarehandel?

#8 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 19:22

QUOTE(Mastiff @ 22 Sep 2010, 18:35) <{POST_SNAPBACK}>
Det har jeg ikke stående, får man kjøpt det på vanlig byggevarehandel?



Aceton før du på malingsforetninger i hvertfall. Lynol fungerer også.


Alternativt får du loddestaver for lodding på aluminum. Fungerer også bra smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#9 Mastiff

Mastiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 254 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 20:12

Den der siste hørtes interessant ut, men du må forklare den litt nærmere, er du snill. Mener du at jeg bare smelter det over den kalde aluminiumen i motoren, og så binder det??? Vanligvis må man jo varme opp det metallet det skal loddes mot akkurat like mye.

#10 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 21:49

QUOTE(Mastiff @ 22 Sep 2010, 20:12) <{POST_SNAPBACK}>
Den der siste hørtes interessant ut, men du må forklare den litt nærmere, er du snill. Mener du at jeg bare smelter det over den kalde aluminiumen i motoren, og så binder det??? Vanligvis må man jo varme opp det metallet det skal loddes mot akkurat like mye.



Her har du en Youtube link til produkte, før solgte de det på gasolin.no, jeg kjøpte noen pinner hoss et firma i sverige. Det fungerer, men jeg har ikke brukt det til noen praktisk reprasjon. Kjøpte det bare av nyskjerrighet. Finnes under mange navn og i fra flere leverandører.


Som med all lodding skal man ikke varme opp "loddetinnet", men det man lodder på slik at "tinnet" smelter på det. (aluminiums stavene smuldrer faktisk opp dersom du setter dem rett i propanflammen).


Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#11 Mastiff

Mastiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 254 Innlegg:

Posted 23 September 2010 - 09:44

Det var det jeg mente, uttrykte meg litt klossete. Men å varme opp bunnen av en motor så kraftig er jeg ikke sikker på om er noe sjakktrekk... For ikke å snakke om at den leder varme rundt til resten av motoren, så det kan ta lang tid. Eller ...? Det så jo utvilsomt meget lokkende ut! Men jeg så på denne videoen, og det så ut som materialet måtte varmes ganske kraftig opp. Klarer jeg det med undersiden av en mopedmotor uten å skade noe inni? Jeg tror jeg prøver epoksilim først, så får jeg se hvis det ikke holder. Men jeg må huske denne typen reparasjon, jeg kunne hatt bruk for den for et par år siden til påhengsmotoren!

#12 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 26 September 2010 - 16:02

QUOTE(Mastiff @ 23 Sep 2010, 10:44) <{POST_SNAPBACK}>
Det var det jeg mente, uttrykte meg litt klossete. Men å varme opp bunnen av en motor så kraftig er jeg ikke sikker på om er noe sjakktrekk... For ikke å snakke om at den leder varme rundt til resten av motoren, så det kan ta lang tid. Eller ...? Det så jo utvilsomt meget lokkende ut! Men jeg så på denne videoen, og det så ut som materialet måtte varmes ganske kraftig opp. Klarer jeg det med undersiden av en mopedmotor uten å skade noe inni? Jeg tror jeg prøver epoksilim først, så får jeg se hvis det ikke holder. Men jeg må huske denne typen reparasjon, jeg kunne hatt bruk for den for et par år siden til påhengsmotoren!


Prøv wurth kjemisk metall, har prøvd det på alu bunnpanne med stort hell. wink.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#13 Mastiff

Mastiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 254 Innlegg:

Posted 27 September 2010 - 08:10

Takk for tipset. Jeg har allerede tettet lekkasjen (håper jeg, må få på den olje, men vil ha mineralsk motorsykkelolje, og de har ingen her i nærheten) med Plastic Padding tokomponent kjemisk metall, som var det de hadde der jeg var innom. De var utsolgt for epoksi, men dette skulle funke like greit. Så får vi se...

#14 Silencer

Silencer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 29 September 2010 - 16:49

Lodding og sveising på støpaluminium som har vært utsatt for olje er aldri noen slager.
På støpjern kan du bruke egnede elektroder, f.eks 1,6 mm for rustfritt stål er fint til slikt.
Metallet må forvarmes med en brenner etc, og lag en god v fuge. Eventuelt kan du bruke KIT
som nevnt ovenfor, da er det en fordel å slipe med grovt sandpapirfor hand ell maskin og rengjøre med tynner.
Så sitter det bedre. Legg overflødig og og slip bort.
Mvh
Silencer

#15 rsemil

rsemil

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 03 October 2010 - 17:44

som mekaniker på tyngre kjøretøy har jeg hatt god erfaring med bunnpanne rep på arbeidstedet mtp kjemisk metall. men jeg bruker ei lita blåselampe og brenner all olja bort fra sprekken eller hullet før jeg kliner på guffe. dette har vi sett har holdt vel og lenge.

#16 Mastiff

Mastiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 254 Innlegg:

Posted 04 October 2010 - 08:54

Det burde jeg tenkt på, søren også. Jeg tørket bare bort olja og renset med aceton etterpå. Hvis det begynner å lekke, skal jeg ta blåselampevarianten, takk!