Gå til innhold



Foto

ARB difflock


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
65 replies to this topic

#1 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 30 September 2010 - 20:24

Noen som har bestilt fra denne siden før?
http://completeoffro...ir-lockers.html
Og noen som har peiling på om noen av disse låsene passer pajero gen1?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#2 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 30 September 2010 - 21:55

Sjekka litt hos ARB, og såg gjennom delelistene..
Det lages jo ikke difflock til fremaksel på disse bilene, men hva gjelder denne;
(hentet fra ARBUSA)

Model: Pajero
Axle: Front
Year: 1989 on
Description: IFS, 28 spline, 8.00" RG
Shaft diameter: 28.8(1.13")
Shaft Spline: 28
Ratio: All
ARB Part no: RD1104
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#3 Hard pull

Hard pull

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 242 Innlegg:

Posted 30 September 2010 - 22:21

jeg har arb sperre i bakre aksling.... forskjelden var ENORM! jeg hadde veldig lyst på sperre i fremre også men etter en del kjøringer tror jeg ikke isf er laget for slike påkjenninger... desverre..

Det finnes fåtall av biler levert etter 1989 som har riktig diff fremme men de er skjeldne.
Kjør hardt kjør stiiil!!!!

#4 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 30 September 2010 - 22:56

QUOTE(Hard pull @ 30 Sep 2010, 23:21) <{POST_SNAPBACK}>
jeg har arb sperre i bakre aksling.... forskjelden var ENORM! jeg hadde veldig lyst på sperre i fremre også men etter en del kjøringer tror jeg ikke isf er laget for slike påkjenninger... desverre..

Det finnes fåtall av biler levert etter 1989 som har riktig diff fremme men de er skjeldne.


Hva mener du med at det ikke er laget for slike påkjenninger?

Hva betyr forresten IFS?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#5 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 01 October 2010 - 05:00

QUOTE(TeamVest @ 30 Sep 2010, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hva mener du med at det ikke er laget for slike påkjenninger?

Hva betyr forresten IFS?



IFS= uavhengig fjæring foran på Patrol.....Bærearmer, og ikke stiv aksel som det er bak.

Hva som menes med påkjenninger mtp IFS er jeg derimot litt usikker på, men etter det jeg har hørt, så må du få tak i framaksel fra Pajero gen 2 med 3 liters V6 bensinmotor, med mindre jeg roter helt her nå whistle.gif For det er nemmlig ikke helt uvanlig whistle.gif
Dette er rett og slett fordi diffen foran på gen 1 er for liten til at dette passer sammen. Men hvis IFS er for svak, så vil jo ikke dette redde noen verdens ting. Men jeg synes det er rart hvis ingen på forumet her, eller et annet 4x4 forum har en Pajero gen 1 med sperre i begge ender..... Men det er mulig vedkommende som sier at IFS ikke vil tåle det, mener at skal du gi ALT i skauen, så kan det kanskje bli litt for svake greier. Men dette blir bare vill gjetting fra min side.

Veit det er en eller annen her inne som har bygd om bærearmen(e) til gen 2 pga. heving ihvetfall, men jeg trur fortsatt at foraksel....stikkaksler og diff er fra gen 1 og er originalt, og han har dermed ikke ARB foran etter det jeg kan huske. Men jeg har hatt ei ganske lang pause fra alt som har hatt med på gjøre pga. tid til familien + et nett som har laasta ned alt ifra 100 kb til 3 kb........med andre ord, så rakk jeg hele leggeritualet til guttungen før neste side hadde blitt lasta ned devil.gif

Men uansett så vil sperre på bakaksel gjøre så sjukt stor forskjell, at du kommer ikke til å tru det dribble.gif

Lykke til cool.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#6 Hard pull

Hard pull

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 242 Innlegg:

Posted 03 October 2010 - 17:42

QUOTE(TeamVest @ 30 Sep 2010, 23:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hva mener du med at det ikke er laget for slike påkjenninger?


Det jeg mener er at IFS (og annet ved forhjul) for GEN 1 ikke er laget for påkjenninger over standard og dersom en velger oppgradere til større dekk, sperre ol kan dette medføre at ting letter går i stykker.

Etter min mening har man ikke behov for sperre dersom en ikke kjører i krevende terreng. Kjører bilen stort sett på vei har man ikke behov for annet enn standard diffbrems. Som sagt ønsket jeg selv sperre fremme med etter å erfart kreftene dette fører med seg vil jeg ikke ta sjansen for å rive i stykker noe og spesiellt ikke i skogen.
LYKKE TIL !
Kjør hardt kjør stiiil!!!!

#7 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 03 October 2010 - 19:22

Ok. Takker for info;)
Mtp økonomi hadde det nok ikke vært aktuelt med sperre fremme uansett, men er jo nysgjerrig;)
Bak skal det bli sperre;)
Får brukes med fornuft så holder det vel?
Trenger bare sperr når jeg trenger det og ikke hele tiden;)
Den kan bli kjekk når jeg skal hjem i vinter også vil jeg tro;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#8 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 05 October 2010 - 15:46

Hvilken ARB-sperre trenger jeg bak på pajeroen?

ok4wd.com har til en grei pris (rett under 900$), men det er 2 typer til pajero..

Er det kun kronhjulet som avgjør?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#9 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 05 October 2010 - 19:14

IFS er vel mer en holdbart nok, veldig sjeldent å høre om ras på ifs mens det er ras på haugevis av stiveaksler...

jeepir sin bil gikk da noen hundre tusen km med 36" dekk og arb sperre forran og bak. og den ER brukt utrolig hardt og mye, saltvann, skog, stein, ja alle typer terreng og utfordringer... og nå er den snart i farta igjen smile.gif

_RalliArt_

#10 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 05 October 2010 - 19:23

QUOTE(Hard pull @ 3 Oct 2010, 18:42) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg mener er at IFS (og annet ved forhjul) for GEN 1 ikke er laget for påkjenninger over standard og dersom en velger oppgradere til større dekk, sperre ol kan dette medføre at ting letter går i stykker.

Etter min mening har man ikke behov for sperre dersom en ikke kjører i krevende terreng. Kjører bilen stort sett på vei har man ikke behov for annet enn standard diffbrems. Som sagt ønsket jeg selv sperre fremme med etter å erfart kreftene dette fører med seg vil jeg ikke ta sjansen for å rive i stykker noe og spesiellt ikke i skogen.
LYKKE TIL !



Mi meining e nu at du spara drivverket forran dersom du har sperre... men det e bre mi meining da rolleyes.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#11 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 11:16

hvorfor mener du det?
nysgjerrig;) hehe
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#12 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 17:24

Får du tak i så er det bare å montere foran, er bare tull at det blir noe mer trøbbel eller at forstillingen på gen1 paja ikke tåler det..... Men på "diesel" fordiffene så er det meg bekjent ikke mulig å få arb.... Men forstillinga på paja tåler det....


#13 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 18:40

Hvilke differ er det dette e mulig på da?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#14 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 07 October 2010 - 17:37

V6 differ på pajene....

#15 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 12:42

QUOTE(TeamVest @ 6 Oct 2010, 12:16) <{POST_SNAPBACK}>
hvorfor mener du det?
nysgjerrig;) hehe



Fordi at alle gangene jeg har knekkt stikkakslinger på min Niva, å alle gangene jeg har sett folk som har knekkt stikkakslinger på andre biler. Så skjer det når det får hjulspinn på et av hjulene. Da raser dette hjulet rundt mens det andre står i ro. Når da det hjulet som raser finner feste... smeller det!!

Har du ei sperre som ligger på så har du like mye moment ut til begge hjulene hele tide, så da fordeles kreftenen utover begge akslinger.

Derfor så sparer du drivverket.

Så klart får du bryting og vridning i stikkakslingene dersom du står på fast underlg me begge hjula å sivinger og kjører framover, men da slår du av sperra... har du grep på begge hjulene trenger du ikke sperre. Å når du mister grepe på et av dem å slår på sperra så har du ikke no vridning i akslingenen pga at hjulene er låst i hverandre. For du har tross alt ikke eller i hvertfall mindre grep på det ene hjulet.

Derfor smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#16 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 16:05

QUOTE(AMan @ 11 Oct 2010, 13:42) <{POST_SNAPBACK}>
Har du ei sperre som ligger på så har du like mye moment ut til begge hjulene hele tide, så da fordeles kreftenen utover begge akslinger.

Derfor så sparer du drivverket.


Det er jo galt: Har du sperre vil du kunne få alt moment motor og gearkasse kan gi på det ene hjulet (hvis f.eks. det andre er i luften). Med åpen diff vil du aldri kunne få mer enn halvparten. Teoretisk maksbelastning på drivaksel vil altså dobles.

Men, som du skriver, spinner man seg inn på godt feste, vil det gi stor belastning, men det gjelder også når man har sperre.

#17 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 October 2010 - 18:21

QUOTE(Lettrus @ 11 Oct 2010, 16:05) <{POST_SNAPBACK}>
Det er jo galt: Har du sperre vil du kunne få alt moment motor og gearkasse kan gi på det ene hjulet (hvis f.eks. det andre er i luften). Med åpen diff vil du aldri kunne få mer enn halvparten. Teoretisk maksbelastning på drivaksel vil altså dobles.

Men, som du skriver, spinner man seg inn på godt feste, vil det gi stor belastning, men det gjelder også når man har sperre.



Å som æ skreiv, æ har aldri knekkt en diff på et hjul som har grep, aldri har æ sedd i verkeligheta folk som har gjort det heller.

Derimot det dekke som spinn mens det andre står i ro å så finn grep... der knekk det!! Sperre spara drivverket ved korekt bruk.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#18 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 13 October 2010 - 20:19

takker for alle synspunkt;)

nå blir det sperre, bare jeg får bestilt fra 4wheelparts.com
Skulle vise seg å ikke være for enkelt å få tak i dem:P
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#19 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 05 November 2010 - 21:06

Har idag mottatt arb-sperra fra davesport.
Den kom på 6000kr levert hjemme hos meg..

Noen her som har montert arb-diff før og har noen synspunkter / tips å komme med?
Er det vanskelig?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#20 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 05 November 2010 - 22:34

Wow, det var da svinbillig ohmy.gif
Fort vekk 3 lapper billigere enn her. Og hvis dette er prisen med kompressor, så er det rundt 5-6 lapper billigere. Det er isåfall vilt.

Hvis du har rette verktøyet, så er det nok ikke så vanskelig. Det som er den kompliserte delen etter det jeg har forstått da jeg har spurt er å sette opp diffen med riktig klaring på dreva, så du unngår ulyder og ekstra belastninger.

Jeg veit at Arild Hoel eller hva han het igjen har gjort dette. Men personlig kjenner jeg ingen. Jeg har skrudd en del, og kan finne på mye rart, men jeg hadde ikke gjort dette sjøl, uten å hatt en viss peil. Hadde jeg ikke vært så redd for å ødelegge noe, så hadde det kanskje ikke vært så ille, men en ny diff/aksel koster for mye for meg ihvertfall.

Ønsker deg uansett lykke til, og jeg kan si såpass som at jeg er skikkelig missunnelig, for dette hjelper noe så inni granskauen, sjøl om det bare er på 1 aksel. Ønsker meg virkelig ei G wogn. Har nettopp vært på finn.no og sikla og vært grønn av missunnelse cool.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no