Gå til innhold



Foto

Girkasseoverhaling og forsterking


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 17 October 2010 - 01:02

Hei alla sammen!

Vi her på forumet har gjort store og små ting med bilene våres selv eller "selv". Men jeg har ikke lest tidligere om noen som skal gjøre det jeg har begynt på nå. Nemlig overhaling og forsterking av girkassen. Samt en gjennomgang av transfer kassen.

Jeg brukte rundt 12 timer på å få alt ut av bilen. Jeg brukte Haynes boken godt, men akkurat det kapittelet var basert på 2WD. Så det ble stort sett to skritt frem og ett tilbake hele tiden. Men jeg fikk nå alt ut til slutt, og det uten at noe ble ødelagt.

Grunnen til at jeg starter en tråd om dette her nå, er fordi jeg lurer på om noen her virkelig er interessert i å følge med på dette prosjektet. Det er strengt talt nok videoer og informasjon på nett fra før av. Så for at jeg skal gidde å bruke masse tid og arbeidslyst på å dokumentere alt må det være interesse for det her.

Eventuelt kan de som vil spørre om noe angående dette prosjektet spørre løs.

Kassen det er snakk om er en 700R4 aka 4L60. Fordelingskassen som jeg har er en NP241. Begge deler er fra året da George Bush kaster opp på den japanske statsministeren, nemlig 1992.


Edited by Jonass, 17 October 2010 - 10:59.

Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#2 GMC-Tom

GMC-Tom

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 17 October 2010 - 09:54

Kunne vært interessant for min del. Har en 700r4 i min k5 som kun fungerer i første og fri. Går i revers men ingen rekasjon, bare slurer. Har fått meg haynes manual til kassa, men driver stadig og utsetter.

Skal følge med jeg, og er nok en del andre og som sikkert en gang trenger overhaling av kassa som kan dra nytte av en how-to-do. smile.gif

Ps: Np241 trenger vel egentlig ingen gjennomgang da denne er kjent for å være ganske skuddsikker?

#3 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 17 October 2010 - 10:57

QUOTE(GMC-Tom @ 17 Oct 2010, 10:54) <{POST_SNAPBACK}>
Kunne vært interessant for min del. Har en 700r4 i min k5 som kun fungerer i første og fri. Går i revers men ingen rekasjon, bare slurer. Har fått meg haynes manual til kassa, men driver stadig og utsetter.

Skal følge med jeg, og er nok en del andre og som sikkert en gang trenger overhaling av kassa som kan dra nytte av en how-to-do. smile.gif

Ps: Np241 trenger vel egentlig ingen gjennomgang da denne er kjent for å være ganske skuddsikker?


Stemmer bra at np241 er kraftig! Olja er alltid like fin som da jeg helte den på når jeg skal skifte.
Problemet mitt er at den lekker en god del olje. Så jeg skal bare skru den fra hverandre og bytte alle o-ringer og pakninger.

Edited by Jonass, 17 October 2010 - 10:57.

Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#4 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 17 October 2010 - 12:21

Synes dette høres bra ut jeg! smile.gif Lag dokumentasjon du, så skal i allefall jeg følge med! smile.gif
Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#5 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 10:02

Noen som vet hva jeg bruke for å vaske kassen effektivt på utsiden? På innsiden til senere og for så vidt.
Tenkte å bruke ovn rens på utsiden, det kan bli litt missfarging, men det har jo ingen betydning for kassens utside det.
Kan jeg eventuelt bruke bensin eller diesel til å vaske hard parts og valvebody?
Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#6 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 14:52

QUOTE(Jonass @ 19 Oct 2010, 11:02) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet hva jeg bruke for å vaske kassen effektivt på utsiden? På innsiden til senere og for så vidt.
Tenkte å bruke ovn rens på utsiden, det kan bli litt missfarging, men det har jo ingen betydning for kassens utside det.
Kan jeg eventuelt bruke bensin eller diesel til å vaske hard parts og valvebody?



White spirit er jo ett alternativ! smile.gif
Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#7 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 14:52

Finnes jo mye på verdensveven da.

En privatkar som har masse bilder av nedriving og oppbygging:
http://www.ls1tech.c...dup-photos.html

Finnishline Transmission viser hvordan de bygger kasser:
http://www.ls1tech.c...r-lot-pics.html

Litt linker på hva som byttes ut ved forsterkninger av 4L60E:
http://www.maddogtra...tegory_s/55.htm
(lista er stort sett lik hos andre aktører)


Kjente problemer med 700R4, 4L60, 4L60E, 4L65E Transmissions lista opp på video:


Masse videoer fra maddog som er informative med tanke på hva som byttes ut ved forsterking:
http://www.youtube.c...ansmissions#p/a

(selv om maddog transmissions har noe negativ publisitet på nett så vet han hva han snakker om rent delemessig iallefall.)


Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#8 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 16:29

Takk for linker!

Men jeg har alt av deler og bøker og guider. Det eneste jeg lurer på nå er hva jeg skal vaske med, for det står over alt at man skal vaske godt, men ingen nevner hva man skal vaske med. Så jeg forstår at det burde være ganske obvious hva man skal bruke, men jeg spør likevel her hva alternativene mine er.

Jeg skal prøve white spirit, takk!

Grunne til at jeg spør er at jeg ikke er veldig flink med kjemikalier, og jeg vet at aluminium kan være ganske mykt for en del sterkere rensemidler.
Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#9 raymond1

raymond1

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 725 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 16:50

QUOTE(Jonass @ 19 Oct 2010, 17:29) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for linker!

Men jeg har alt av deler og bøker og guider. Det eneste jeg lurer på nå er hva jeg skal vaske med, for det står over alt at man skal vaske godt, men ingen nevner hva man skal vaske med. Så jeg forstår at det burde være ganske obvious hva man skal bruke, men jeg spør likevel her hva alternativene mine er.

Jeg skal prøve white spirit, takk!

Grunne til at jeg spør er at jeg ikke er veldig flink med kjemikalier, og jeg vet at aluminium kan være ganske mykt for en del sterkere rensemidler.


Vask i delevaskemaskin eller bruke høytrykk?
2001 Tahoe LPG. 2004 VW Passat chipss... 93836852
http://www.offroad.n...w...ery&id=6509

#10 GMC-Tom

GMC-Tom

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 22:04

Vask kassa med kraftig avfetting og skrubb med børste. Gjorde dette selv og brukte så høytrykkspyler tilkoblet varmtvann. Skulle holde det.

Det som er viktigst er renhold av deler inni kassa. Kjøp inn masse tørkepapir, og tørk ALT av deler grundig og hold det RENT der du legger fra deg delene. Slurver man her, kan det være mye arbeid forgjeves. Sandkorn for eksempel, er ikke greit å få inn i automatkasse.

Dagens visdomsord... rolleyes.gif

#11 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 22:24

Gidder du griset så oppløser jo ATF-olje dritt som bare det, bare se hvor ren kassa er inni wink.gif
Børst den grove dritten bort med stålbørste og smør inn resten med ATF og høytrykk med varmt vann om mulig.
Ellers er jo ren diesel ok å avfette med.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#12 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 22 October 2010 - 00:01

Takk gode vasketips! Fant ut at stålull fungerte veldig bra! Og så tar jeg å spyler hele kassa med brannslangen når jeg har fått tømt den.

Ble ferdig med å ta fra hverandre all hydraulikken i dag.
Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#13 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 23 October 2010 - 22:55

Ser ut som en grei artikkel fra SuperChevy, finner sikkert del en og innpå der:

http://www.superchev...uild/index.html
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#14 Bravo

Bravo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 26 October 2010 - 11:16

Har tenkt på noe av det samme selv, men annen kasse. Så jeg håper du legger ved masse bilder og dokumentasjon på hva du gjør. Spesielt siden det høres ut som om du ikke har gjort dette før.

Har lest endel på nettet selv om gearkasser, og de fleste som skriver torturials på overhaling, har gjort det flere hundre ganger, så da hopper de ofte over "selvsagte" ting som "alle" burde vite..

Gleder meg til å følge den tråden..


And remember, no one ever laid on their deathbed wishing they had spent more time at the office.

#15 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 26 October 2010 - 13:37

Jeg har en dårlig nyhet til de som håpet på å følge demontering av kassa.
Kjøpte Haynes sin DIY bok fra Tanum og fulgte step by step.

Tenkte å begynne på montering i dag. Har klart alt uten å bruke flere hundre på spesialverktøy. Måtte lage en presse av noe jern, thats about all.

Det er som Bravo gjettet, dette er min første overhaling. Har gjort en del lignende arbeid, men dette er klart det største prosjektet jeg har gjort som forhåpentligvis skal virke bedre enn nytt når jeg ferdig.

Hvis du er noe du lurer på er det bare å spørre løs! Hvordan kasse er det du skal jobbe på? 350 eller 400 kanskje?
Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#16 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 26 October 2010 - 20:52

Har overhalt noen automater oppgjennom årene og har brukt white sprit men bruk også hansker som tåler kjemikalier og som er så pass tynne at de er greie å jobbe med men skaff deg også ett trykk manometer som du kan måletrykket med etter at kassa er montert igjen i bilen er i grunnen viktig på alle automater at trykket er riktig er ikke de riktig har blitt montert noe feil eller så er det for stor slitasje eller defekt del er extra viktig på overdriv kasser og nyere.
Høytrykkspylekassa er bra og bruke trykkluft til å blåse den ren etterpå med ,vann og automatolje er ikke noe fin blanding å ha i automaten smile.gif
`88 Suburban C&C Outdoorsman

#17 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 31 October 2010 - 12:46

Jeg tenkte å kjøpe meg et oljetrykksinstrument som jeg kan montere under dashen med oljeslange opp igjenom med spaken i gulvet. Vil ha mekanisk, for da slipper jeg å koble på andre ledninger med strøm (ja, vet je gikke får lys). Summit har, men da må jeg ut med 1300 kroner ish inkludert alt. Skulle gjerne hatt 0-300 psi.

Kan også eventuelt bruke en testklokke, men den koster 800, så da vil jeg heller kjøpe noe jeg kan fastmontere. Noen ideer om hvor jeg kan få kjøpt instrument som går så høyt i Norge? Ingen av "billigkjedene" har instrumenter som viser oljetrykk over 7 eller 10 bar. bsbildeler har samme instrumentet som summit fra AutoMeter, men de skal ha 1990 for KUN instrumentet uten festeramme og oljeslange.
Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#18 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 01:33

Da er kassa i bilen igjen!

Det ser ut til å gå bra så langt. Har ikke kjørt så fryktelig mye. Det eneste er at jeg fortsatt har problemer med at lock-up clutchen låser altfor tidlig!
ECM skal ikke låse den før 70mph, men min går inn så fort den girer til 3dje. Og hvis den girer heller ikke ned hvis jeg da tar den ned til D fra OD.
Hvis jeg drar ut kontakten oppfører kassen seg helt normalt i alle gir, men dog uten lock-up.
MERK: Denne feilen kom FØR overhaling.
Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!