Jump to content



Photo

Mynädiesel pumpe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
46 replies to this topic

#1 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 posts

Posted 19 November 2010 - 04:39

Nok en finne som har modifisert en diesel, W460 med 316 HK på bakhjulene. biggrin.gif

Youtube
X 280GE

#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 posts

Posted 19 November 2010 - 12:58

Dæven, nå ble jeg dieselfrelst. Se på de andre videoene:

http://www.youtube.c...feature=related
http://www.youtube.c...feature=related

Makan til plystre- og lastebillyd biggrin.gif Turboen kommer med en gang smile.gif Rekke 6 diesel låter ganske gromt egentlig. Får notere spec'sen og hente inspirasjon om jeg går for diesel i fremtiden. Ellers ser den ut som en skikkelig trønderbil. Mangler bare 38 tommer, så kommer han seg fram også : )

PS: Skulle hatt en egen dieseltuner-tråd her med gode kombinasjoner av motorer og turboer, i tillegg til pumpealternativer osv smile.gif

Edited by maelling, 19 November 2010 - 13:03.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 posts

Posted 19 November 2010 - 13:04

QUOTE(Eon280 @ 19 Nov 2010, 05:39) <{POST_SNAPBACK}>
Nok en finne som har modifisert en diesel, W460 med 316 HK på bakhjulene. biggrin.gif

Youtube


Det er greit at det er kult med lyd, men jeg er mer for å dempe lyden. Tro meg, selv om det er montert dempere, høres det meget klart at det er noe med krefter som kommer; ref mine Jaguar V12'ere!

Og hvorfor må det alltid skramle i alskens saker og ting når noen har trimmet bilen sin? Det blir så amatørmessig, at det faller gjennom med en gang!
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#4 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 posts

Posted 19 November 2010 - 15:53

se www.superturbodiesel.com for trimming mercedes diesel.

nielsa
G300TD


#5 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 posts

Posted 19 November 2010 - 23:28

QUOTE(Jagman @ 19 Nov 2010, 14:04) <{POST_SNAPBACK}>
Det er greit at det er kult med lyd, men jeg er mer for å dempe lyden. Tro meg, selv om det er montert dempere, høres det meget klart at det er noe med krefter som kommer; ref mine Jaguar V12'ere!

Og hvorfor må det alltid skramle i alskens saker og ting når noen har trimmet bilen sin? Det blir så amatørmessig, at det faller gjennom med en gang!

Tiltredes

En av de morsomste trimmingene jeg har vært borti var en 66 mod Amazon herregårdsvogn, grå og litt matt i lakken. .Under panseret satt en velbygget B20 på minst 180 hk, det var mye i syttiårene. 3" eksosanlegget var avsluttet litt innenfor størfangeren, slik at intet kunne ses, og knapt høres før motoren nådde 6-7000 omdr. Min venn som eide bilen hadde mistet lappen fordi han hadde det litt travelt med messingen i hælene, og jeg var ikke så vond å be som sjåfør.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#6 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 posts

Posted 20 November 2010 - 00:11

Hvor mye kan en 240GD trimmes til ved brukk av "finnlanspumpe", turbo og div.
Burde 200-220 HK være mulig innenfor en nogelunde fornuftig trimming?
X 280GE

#7 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 posts

Posted 20 November 2010 - 00:35

QUOTE(Eon280 @ 20 Nov 2010, 00:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor mye kan en 240GD trimmes til ved brukk av "finnlanspumpe", turbo og div.
Burde 200-220 HK være mulig innenfor en nogelunde fornuftig trimming?


Ja 200-240hk på en 240D og 250-350hk på en 300D

Jeg skal på med dobbelturboppsett på min nå, SKAL ha minst 300hk, blir bremset til våren smile.gif
finlandspumpene vi kjører på 617 motorene er gode for 450hk om alt er riktig oppsatt biggrin.gif

Og ja, det funker!!
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#8 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 posts

Posted 20 November 2010 - 03:43

QUOTE(Bilkar @ 20 Nov 2010, 01:35) <{POST_SNAPBACK}>
Ja 200-240hk på en 240D og 250-350hk på en 300D

Jeg skal på med dobbelturboppsett på min nå, SKAL ha minst 300hk, blir bremset til våren smile.gif
finlandspumpene vi kjører på 617 motorene er gode for 450hk om alt er riktig oppsatt biggrin.gif

Og ja, det funker!!

Minnes at 680 er rekorden på 240...... så bare peise på
Mattis. Offroader og pirat....

#9 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 posts

Posted 20 November 2010 - 08:25

Hvordan går det med levetiden til OM616 og 617 med så kraftig trimming?

#10 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 posts

Posted 20 November 2010 - 12:59

... og tåler drivverket alt dreiemomentet ? Er det ikke nm-begrensninger på girkassa f.eks, og grenser for hva mellomakslinger og slikt tåler? Greide ikke bilkar å ta knekken på en mellomaksling med en svær V8, eller drømmer jeg nå ? tongue.gif



Her er en 300 d med 200 bakhjulshester : ) Litt dårlig kvalitet på opptaket, men ser det sparker : )

Se ellers denne her:

http://www.youtube.c...feature=related

W123 med 3 liter fra 98 modell, med turbo fra Scania lastebil biggrin.gif Antyder 450 hk og 800 nm

Edited by maelling, 20 November 2010 - 13:05.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#11 Erik T

Erik T

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 posts

Posted 20 November 2010 - 13:52

Og hvordan er det med EU kontroll etter trimmingen?
Da med tanke på avgasser og kontrollpostene rundt motor og slikt. Går det rett igjennom eller er man avhengig at man har en kompis som tar kontrollen og "leser" litt feil på instrumentene for å få den igjennom.

#12 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 posts

Posted 20 November 2010 - 14:22

Det er vel bare å justere ned pumpe og turbotrykk på EU-kontroll (?), akkurat som om man tar av den ikke godkjente kufangern og 38" hjul på kontroll osv : )

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#13 Erik T

Erik T

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 posts

Posted 20 November 2010 - 15:02

QUOTE(maelling @ 20 Nov 2010, 14:22) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel bare å justere ned pumpe og turbotrykk på EU-kontroll (?), akkurat som om man tar av den ikke godkjente kufangern og 38" hjul på kontroll osv : )




Det kan man sikkert men da er det for min egen del uaktuellt.
Jeg skal ha bilen godkjent "as is", hvis det skulle vært aktuelt.
Gidder ikke å ha styret med en godkjent og en ikke-godkjent konfigurasjon

#14 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 posts

Posted 20 November 2010 - 16:18

Det er veldig vanskelig å forene en 300 hk og sotsky etter seg med godkjent EU-kontroll tror jeg. Har sett bilde av pumpa til Bilkar, og der ser det ut som det er en fin liten hendel man bare skrur på for å justere dieselmengden (han har nok bedre svar rundt disse tingene). Å justere på vanlig pumpe er litt mer tricky, siden man må på baksiden og ta av lokket, og så fikle. Om du vil ha en mellomting, så går det helt sikkert fint å gjøre standardting som å justere på alda, opp med trykket og litt mer diesel ut fra standard pumpe, og at det likevel går greit. Det har ikke vært noe problemer her i gården, for jeg fikk en CO på 0,2 eller noe sånt sist gang jeg sjekket bilen (på 300 TDT'en. Utrolig lavt), og CO'en var langt lavere enn g-wagen på 0,8. Det er vel bare å legge seg rett under grensen smile.gif CO'en på en 300 hk diesel er vel uendelig : P

Edited by maelling, 20 November 2010 - 16:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#15 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 posts

Posted 20 November 2010 - 20:30

QUOTE(maelling @ 20 Nov 2010, 16:18) <{POST_SNAPBACK}>
Det er veldig vanskelig å forene en 300 hk og sotsky etter seg med godkjent EU-kontroll tror jeg. Har sett bilde av pumpa til Bilkar, og der ser det ut som det er en fin liten hendel man bare skrur på for å justere dieselmengden (han har nok bedre svar rundt disse tingene). Å justere på vanlig pumpe er litt mer tricky, siden man må på baksiden og ta av lokket, og så fikle. Om du vil ha en mellomting, så går det helt sikkert fint å gjøre standardting som å justere på alda, opp med trykket og litt mer diesel ut fra standard pumpe, og at det likevel går greit. Det har ikke vært noe problemer her i gården, for jeg fikk en CO på 0,2 eller noe sånt sist gang jeg sjekket bilen (på 300 TDT'en. Utrolig lavt), og CO'en var langt lavere enn g-wagen på 0,8. Det er vel bare å legge seg rett under grensen smile.gif CO'en på en 300 hk diesel er vel uendelig : P


Jeg tok et kryss med v8 ja, MEN det var inn mot automaten, og den delen var fra chevy! dritt..

Det tar max 1 min og justere ned til normal effekt. Kan også lage en elektrisk styring fra cupe`n om man vil.

co måles ikke på diesel, men røyk. Har ikke testa min på måleren, men kan gjøre det på skøy en dag på jobb.

Holdbarheten kan jeg ikke si noe om, da jeg har kun kjørt ett år på full guffe biggrin.gif ingen tegn til noe havari enda..

Driverket tåler mye, clutch derimot er for svak. forsterka automat er nok beste løsning, dette forsker vi på i disse dager!

Oppjustert orginalpumpe kan overhode ikke sammenlignes på noe vis..
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#16 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 posts

Posted 20 November 2010 - 20:45

VG080, som er fordelerkassa i 460/461, skal tåle 800nm på inngående aksel. Dette er altså moment ut fra hovedgirkassa.
Kryssene skal tåle 1500nm korttidsbelastning, ca halvparten i konstantbelastning. Dette er altså teorien. I praksis så tenker jeg etter noen turer som passasjer hos Stian at om det tåler hans bruk så tåler det garantert min.

Holdbar clutch skal jeg forske på, har noen tanker og ideer som skal testes ut etter hvert.

#17 Raymond71

Raymond71

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 posts

Posted 20 November 2010 - 21:28

Bare lurer litt her.. Er det virkelig mulig å sende 240-pumpen til finland for å få fres på motoren min?
Raymond

#18 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 posts

Posted 20 November 2010 - 22:11

Burde ikke være noe problem å sende avgårde pumpa til Finland.

Hvis du vil, kan jeg sjekke med Pasi.

Men helt uten å vite noe om din kunnskap rundt dette, vil jeg fjerne informere om noen detaljer. Det er jo ikke noe poeng med ombygd pumpe fra Finland, uten ett bra turbo oppsett. Dette innebærer intercooler med rør og bend, pyrometer for å ha kontroll på eksostemperatur, og gjerne kontroll på generell kjøling av motor.


Edited by Roar Sæther, 20 November 2010 - 22:15.

oops!?!


#19 Raymond71

Raymond71

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 posts

Posted 20 November 2010 - 22:30

QUOTE(Roar Sæther @ 20 Nov 2010, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
Burde ikke være noe problem å sende avgårde pumpa til Finland.

Hvis du vil, kan jeg sjekke med Pasi.

Men helt uten å vite noe om din kunnskap rundt dette, vil jeg fjerne informere om noen detaljer. Det er jo ikke noe poeng med ombygd pumpe fra Finland, uten ett bra turbo oppsett. Dette innebærer intercooler med rør og bend, pyrometer for å ha kontroll på eksostemperatur, og gjerne kontroll på generell kjøling av motor.


Takk for svar!
Skal ikke skryte på meg mye kunnskap, nei...

Motoren som sitter i er knapt gått 100 000 km, har egentlig lyst til å bytte motor til en med orginal turbo for å få den berømte "underspyling" på stemplene, men så syns jeg denne motoren har gått for lite til å bli tatt i bruk som anker. Vil gjerne bruke den opp, men du og du så trist det er på lave omdreininger og stt-turbo.

Andre ting dere mener jeg kan gjøre?


Raymond

#20 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 posts

Posted 21 November 2010 - 11:36

Litt avhengig av kjørestil, men Bilkar kjører med en sugemotor i sitt hvite monster . . . . .

Så jeg synes du skal få deg innsug og eksosmanifoil fra en 617A, sette det på din sugediesel og send avgårde dieselpumpa di smile.gif smile.gif

Tror ikke du skal slite voldsomt med den manglende underspylingen på en motor som knapt er innkjørt.
oops!?!