Gå til innhold



Foto

Finnes det noen fordeler med lett lastebil C1?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 ølbensin

ølbensin

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 30 November 2010 - 22:30

Jeg går rundt å sikkler på Ford Excursion eller annen stor Amerikaner disse dager hvor snøen laver ned, men etter hva jeg leser på forumet så er lista over ulemper med lett lastebil lang, og virker som den bare vokser i takt med miljøpolitikken.

Så kan noen hjelpe meg å komme med noen fordeler for å overtale vilja?

Dette er hva jeg hittils har kommet over av ulemper det vil medføre meg med fullsize truck fremfor en nedregga Tahoe eller annen mindre suv.


*Kan kun kjøre i max 80 km/h i hele EU og krav til fartsperre. Mister lappen på 116km\t.
*Forbikjørt av alle på motorveier både i Norge og utlandet
*Krav til fartsperre på 90km\t
*EU kontroll hvert år
*Få venner eller koner som kan bytte på å kjøre på langtur
*Trendy bymennesker missliker deg
*Påbudt med kjettinger (min 3 stk) i vinterhalvåret.
*Minst Dobbel bompengavgift, ofte mangedoblet
*Må ha sertifikat C1 som medfører maks 750kg henger, tyngere så kreves det C1E å da blir det dyrt.
*Dyrere dekk og dårlig utvalg pga de må matche bilens lastindex
*Lastebilkontroll og vekt når det er påkrevd
*Redusert omkjørings-/kjøremulighet noen strekninger.(omkjøring kun for biler under 3.5t)
*Kjøreforbud i helgene i enkelte land i europa, og kjøreforbud på helligdager i blant annet tyskland.
*Lest på forumet at enkelte veier er det kjøring forbudt for biler over 3.5t, Eks veier til boligområder i Stockholm, samt en god del veier i Italia, Tyskland og Østerrike
*Vanskelig å selge pga de krever lastebilførerkort C1 og er miljømessig umoderne og upolitisk korrek
*Sliter mye på bærekuler, fjærer, bremser og oppheng pga stor vekt
*Store motorer er store på alt annet. F.eks nesten 15 liter motorolje på Ford sin powerstroke
*Høyere pris på enkelte ferger selv om de fleste forholder seg til lengde.
*Du må ha egentransport erklæring
*Bruker to parkeringsplasser
*Kommer ikke inn i p-hus
*Ikke plass i garasje
*Kjøreforbud i stadig flere bysentrum i Europa. Bare å glemme både grønt,gult og rødt oblat.
*Flere sanksjoner er mest sansynlig på vei både i Norge og EU. Ble nylig innført nesten 500kr i dagsbøter til SUV eiere i London.

Fordeler

*Lettere å få godkjent kufanger!
*Kommer over fjellet med kolonnekjøringa



#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 November 2010 - 23:16

Ser du har tatt utganspunkt i listen min. Noen kommentarer utover det du har skrevet.

Ulemper

Når det gjelder bomavgift så er vel Atlanderhavsveien noe av det verste jeg har sett. Et eks her er Kr.sund og ut på Atlanderhavsveien. Jeg dro ut tre mil hver vei for å ta bilder for en stund siden. Hadde jeg vært over 3.5 t hadde jeg måtte ut med 380kr for en vei, altså 760kr for 6 mil og noen bilder...

Henger - regel om at totalvekt på henger ikke kan være høyere enn egenvekt på bilen.

Kjøreforbud gjelder ikke i tyskland. Her reguleres det av over 7.5 t. Så vidt meg bekjent så er det Østerrike og Sweits som har grense på 3.5 t. Gjelder ikke bare helligdager men også helg. Mener det er lørdag 15 eller 17 de stopper opp.

Ferge, har ikke vært borti ferger som opererer med vektklasser, har du eksempler? Høyde vet jeg om.

Egentransport erklæring er vel ikke så stor ulempe, fylles ut en gang bare og ligg ved vognkortet.

Chevyen min tar kun en parkeringsplass. Parkerer der andre sliter med å få plass til vanlig personbil... (hehe sjåføravhenging)
Parkeringshus er heller ikke noe problem, ei heller gater etc i Italia. - MEN du må planlegge mye mer. Samt rygge inn i parkeringsplasser for å få svingradiusen....

Kan ikke øvelsekjøre med denne hvis vedkommende ikke har B fra før.

Flere forbikjøring forbudt for lastebiler skilt kommer opp i norge. eks nedover vestfold. Samt veldig utbredt i utlandet. Spesielt Tyskland. Da skal du ligge i høyrefilen med lastebilene som går i 40 i motbakkene....

Enkelte områder skiller på 3.5 t. Eks søppelfyllinga i Oslo gjorde det tidligere ihverfall.

PKK kan være du må kjøre et stykke for å finne noen som tar det på biler over 3.5 t. Blir alltid spurt om den er over eller under når jeg bestiller. Virker som mange kun har for biler under 3.5t.

Fordeler
Slipper å låne bort bilen. Penere måte å si nei på når vedkommende ikke har lov å kjøre den.
Dekkmønster kan slites lengre ned. Er vel helt ned mot 1 mm på lastebil sommerdekk om det ikke har endret seg de siste årene. Vil vel ikke si det er fordel sikkerhetsmessig, men du kan kanskje ha dekkene en sesong lengre.....

Edited by Chevy-LPG, 30 November 2010 - 23:19.


#3 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 30 November 2010 - 23:42

Med andre ord finnes det ingen fordela??

At store amerikanske personbila bi registrert som lastebil e bare tull!!

Grett nokk at noen av dem kanskje vei over 3500 fullt lasta. Det har fortsatt ingenteng me lastebil å gjør, det e i fra grunnen av designa som en personbil!!!

Men her e den norse stat vrang!!

Eller kanskje vi ska skyld på dem som i gamledaga kjøpte lettlastebila da det va penga å spar på det... Nu i dag me fartssperra å like høye avgifta så kan man vel si at det beynn å lokt svidd tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 December 2010 - 00:00

Ja det er nok ingen fordeler med bil over 3.5 t. Men dette er jo ikke spesielt for amerikanere. Mange bobiler er også over 3.5 t, tror du alle turistene er klar over det når de begynner på bro og tunnel sambandet på kystriksveien?

#5 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 01 December 2010 - 00:38

Moss-Horten skiller på personbil og lastebil, det gjorde de sist jeg var over der med biltralla på slep. Men det gjelder kanskje bare de ansatte i billettluka som har aksjer i rederiet.

Ja, det var en gang man bare betalte MVA på lastebiler, nå i dag er det ikke mye å hente. Byråkratene i Skatt og avgift er ikke mye nådige sad.gif
Må si at den lista i begynnelsen så har man virkelig leita med lykt med å finne negativer, kan ikke si at jeg merker så mye til kjøreforbud i Sveits eller London her jeg rusler rundt i Østfold. Og skulle man måtte en kjapp tur ned på kontinentet så står det ikke LKW malt på hele sida på bilen min så jeg tror det hadde gått glatt med forbikjøringer og kjøreforbud jeg. De folka med blålys på taket er nok ute etter større fisker.

Nå slapp jeg sperre på min bil, men kjører man som folk så er det ikke noe problem. Jeg ligger mellom 95-100 på motorveien og har aldri blitt stoppa. Jeg har passert mange politibiler gjennom åra, deriblandt miljøpatrullen som virkelig kjenner igjen en lastebil når man ser den.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 December 2010 - 00:53

Ja det er klart man har kikket godt etter når man har funnet disse punktene. En del av de har kommet til på listen min etterhvert som jeg har opplevet de selv. Eks. forelegg for ikke å ha kjettinger på tørr asfalt, med mangel lapp og måtte vise bilen hos BT med kjettinger.

Selv blitt stoppet ved søppelfyllinga i Oslo.

Selv sett bobiler blitt stoppet på autobahn når de kommer før lastebilene opp på en bakketopp. Leste vel i Motor at det faktisk er en 10 lapper for det i tyskland. Enkelte ting er Tyskerne steinharde på og det er alt rundt sikkerheten på autobahn og reglene der.

Du mener at Moss - Horten skiller på lastebil og personbil? Så om jeg kommer med en chevy personbil på 4000kg så betaler jeg lavere pris enn med en chevy på 3501 som er lett lastebil regget?

#7 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 01 December 2010 - 13:09

QUOTE(Chevy-LPG @ 1 Dec 2010, 00:53) <{POST_SNAPBACK}>
Du mener at Moss - Horten skiller på lastebil og personbil? Så om jeg kommer med en chevy personbil på 4000kg så betaler jeg lavere pris enn med en chevy på 3501 som er lett lastebil regget?

Jeg ble faktisk nysjerrig på hva BastøFosen selv sier i prislista si, og der skiller de faktisk ikke mellom lastebil og personbil. Men, de skiller mellom kjøretøy over og under 6m, og det får igjen konsekvenser på hvordan hengeren du evnt. har med beregnes http://www.basto-fos...ticle.php?id=72
Jeg var en tur på sørlandet med en stor amerikaner på tralla i sommer som stakk langt ut bak biltralla, og betalte vesentlig mindre med lass en jeg betalte tom hjem igjen. Når jeg protesterte i luka når de ville ha mere penger så fikk jeg forklart at bilen min var en lastebil. Skulle nok ha sjekket reglene nærmere siden bilen min er 5,80 lang. Enten så var det en uerfaren sommervikar, eller en av de griske eierene selv som satt i luka smile.gif

Det som irriterer meg mest er at noen bommer mangedobbler taksten over 3500kg, det er vel derfor de fleste med store amerikanere har koppholderen full av småmynt smile.gif

De andre reglene plager ikke meg så mye, men det er kanskje pga av at jeg er en avdanka trailersjåfør. Men bilen min ble veldig billig når jeg importerte den så det veier jo opp litt da smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#8 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 01 December 2010 - 21:28

Har ihvertfall 2 positive ting å komme med:
Billige i bruktkjøp, kontra tilsvarende bil med B-lappen
Konge på veien, de fleste med småbiler har nok vett i skallen til å flytte seg litt biggrin.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#9 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 02 December 2010 - 18:40

QUOTE(ølbensin @ 30 Nov 2010, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg går rundt å sikkler på Ford Excursion eller annen stor Amerikaner disse dager hvor snøen laver ned, men etter hva jeg leser på forumet så er lista over ulemper med lett lastebil lang, og virker som den bare vokser i takt med miljøpolitikken.

Så kan noen hjelpe meg å komme med noen fordeler for å overtale vilja?

Dette er hva jeg hittils har kommet over av ulemper det vil medføre meg med fullsize truck fremfor en nedregga Tahoe eller annen mindre suv.


*Kan kun kjøre i max 80 km/h i hele EU og krav til fartsperre. Mister lappen på 116km\t. Enig, den er lei..
*Forbikjørt av alle på motorveier både i Norge og utlandet Enig, den er lei..
*Krav til fartsperre på 90km\t Enig, den er lei..
*EU kontroll hvert år nja, er det nødvendigvis negativt?
*Få venner eller koner som kan bytte på å kjøre på langtur det er ikke negativt!
*Trendy bymennesker missliker deg jess jess jess, jeg liker ikke døm heller
*Påbudt med kjettinger (min 3 stk) i vinterhalvåret. So, kjekt å ha
*Minst Dobbel bompengavgift, ofte mangedoblet kan ikke nekte for at den er lei nei
*Må ha sertifikat C1 som medfører maks 750kg henger, tyngere så kreves det C1E å da blir det dyrt. jajajaja, enig....igjen
*Dyrere dekk og dårlig utvalg pga de må matche bilens lastindex Nja
*Lastebilkontroll og vekt når det er påkrevd jejeje
*Redusert omkjørings-/kjøremulighet noen strekninger.(omkjøring kun for biler under 3.5t) Om du kjøper en som er 3501 kg, bliru ikke skutt om du følger småttisa
*Kjøreforbud i helgene i enkelte land i europa, og kjøreforbud på helligdager i blant annet tyskland. er du så mye å kjører i utlandet, ingen restriksjoner i Töckfors laugh.gif
*Lest på forumet at enkelte veier er det kjøring forbudt for biler over 3.5t, Eks veier til boligområder i Stockholm, samt en god del veier i Italia, Tyskland og Østerrike se over
*Vanskelig å selge pga de krever lastebilførerkort C1 og er miljømessig umoderne og upolitisk korrek definitvit ikke!
*Sliter mye på bærekuler, fjærer, bremser og oppheng pga stor vekt nja, er tross alt tilpassa bilen da
*Store motorer er store på alt annet. F.eks nesten 15 liter motorolje på Ford sin powerstroke du veit hva som gjelder: "åtta burkar jobbar billigt"
*Høyere pris på enkelte ferger selv om de fleste forholder seg til lengde.
*Du må ha egentransport erklæring det er vel ikke noe problem
*Bruker to parkeringsplasser bra, for da kan du tråkke på de trendy folka i di små smart bila sine ennå mer!!
*Kommer ikke inn i p-hus Hmm, du er ikke en sånn trendy bykæll sjøl vel?
*Ikke plass i garasje God grunn for å bygge på!!!
*Kjøreforbud i stadig flere bysentrum i Europa. Bare å glemme både grønt,gult og rødt oblat. se litt oppi teksten
*Flere sanksjoner er mest sansynlig på vei både i Norge og EU. Ble nylig innført nesten 500kr i dagsbøter til SUV eiere i London. Hvor bor`u?
Fordeler

*Lettere å få godkjent kufanger! jess baby
*Kommer over fjellet med kolonnekjøringa "størst først"
* Hvem vinner i en kollisjon, av deg og en gjennomsnittlig bil? Du!!lett!
* Slipper å tenke på fartsbot på motorveien
* Regelmessig kontroll av bilen ettersom det er pkk hvert år
* Kan få bygga på garasjen UTEN at kona kan si at det er unødvendig
*slepper å bruke bilen din på langtur


"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#10 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 03 December 2010 - 12:38

QUOTE(Lars'ern @ 1 Dec 2010, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
Har ihvertfall 2 positive ting å komme med:
Billige i bruktkjøp, kontra tilsvarende bil med B-lappen
Konge på veien, de fleste med småbiler har nok vett i skallen til å flytte seg litt biggrin.gif



Det dær har vel egentlig ingenteng med klassifiseringa på bilen. De flytta sæ nu like mye fær en Subburban på B klasse som dem gjør før en Subburban som e C1...

Æ kjør nu bare rundt i en "liten" Patrol Y60, kan ikke si at æ e så veldig plaga me at folk kommer en en passat å tvinga sæ fram i trafikken akurat tongue.gif


Mitt poeng i denne saken e at nån innafør myndighetan må ser realitetan i det, å innse at 3,500kg grensa e utdater. En Exursion eller Dogdge ram 2500 e laga før å vær en personbil. FERDIG!
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#11 kermitt

kermitt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 03 December 2010 - 17:06

handler ikke om hva de er laga som. det er ett problem for enklete urbane typer at noen har større bil enn dem så derfor så avgiftsbelegges det. da er det ikke lenger ett problem men en inntekt wink.gif

#12 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 03 December 2010 - 19:13

QUOTE(kermitt @ 3 Dec 2010, 17:06) <{POST_SNAPBACK}>
handler ikke om hva de er laga som. det er ett problem for enklete urbane typer at noen har større bil enn dem så derfor så avgiftsbelegges det. da er det ikke lenger ett problem men en inntekt wink.gif



Jo det har me ka de e laga som, I usa så e de nevnte bilan en personbil før persontransport, eller det en normal man i gata treng en orntlig bil tell. I norge har vi ei rar grense på 3500 kilo, å da fan noen "gnikuka" et smutthull i loven å kjøpte sæ lett lastebila å brukte som personbila be 3 seta forran.

Men nu som det ikke lengere e forskjell i avgiftan i mellom en C1 å en B så burde heile den grensa ha vært fjerna, i alle fall på det som e normale personbila i mine øya.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#13 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 03 December 2010 - 19:41

Nå er vel den grensa på 3500kg godt innarbeidet over hele Europa, og ikke noe særnorsk fenomen. Og strengt tatt så er hverken Excursion eller Ram 2500 noen vanlig familiebil i USA. Excursion blir faktisk sett på som litt politisk ukorrekt på lik linje med Hummer H1 og de er ikke noe særlig vanlig i trafikken. Dodge Ram 2500 er og blir en arbeidshest bygd for å trekke tungt, som familiebil nr.2 så velger heller folk en Ram 1500 som er mye mykere og behagelig å kjøre.

Jeg kan ikke riktig forstå grinet med bil over og under 35500kg. Det er et valg man må ta. Det var en gang veldig mange penger å spare på at den var over den grensa, og mange importører gikk langt for å klare å komme over. Men i dag det ikke er såå gunstig lenger og etter ti år så kan man nå idag sette inn bakseter på en del "lastebiler" som er vektet opp for å komme over, og da er det grin for at bilen ikke er like under grensa plutselig.

Jeg er helt enig i at bilavgiftene skulle vært MYE lavere og man skulle hatt anledning å bruke bilene nøyaktig slik de var beregnet som direkte fra fabrikk uten en masse krumspring og tilpassninger til et dårlig regelverk. Men da må man vel flytte til et annet land med de følger det får.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#14 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 04 December 2010 - 00:50

QUOTE(AMan @ 3 Dec 2010, 12:38) <{POST_SNAPBACK}>
Æ kjør nu bare rundt i en "liten" Patrol Y60, kan ikke si at æ e så veldig plaga me at folk kommer en en passat å tvinga sæ fram i trafikken akurat tongue.gif



Jeg har ikke det store problemet med min lille Hilux jeg heller smile.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#15 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 04 December 2010 - 00:50

QUOTE(AMan @ 3 Dec 2010, 12:38) <{POST_SNAPBACK}>
Æ kjør nu bare rundt i en "liten" Patrol Y60, kan ikke si at æ e så veldig plaga me at folk kommer en en passat å tvinga sæ fram i trafikken akurat tongue.gif



Jeg har ikke det store problemet med min lille Hilux jeg heller smile.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#16 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 04 December 2010 - 14:39

QUOTE(RamDodge @ 3 Dec 2010, 20:41) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er vel den grensa på 3500kg godt innarbeidet over hele Europa, og ikke noe særnorsk fenomen. Og strengt tatt så er hverken Excursion eller Ram 2500 noen vanlig familiebil i USA. Excursion blir faktisk sett på som litt politisk ukorrekt på lik linje med Hummer H1 og de er ikke noe særlig vanlig i trafikken. Dodge Ram 2500 er og blir en arbeidshest bygd for å trekke tungt, som familiebil nr.2 så velger heller folk en Ram 1500 som er mye mykere og behagelig å kjøre.

Jeg kan ikke riktig forstå grinet med bil over og under 35500kg. Det er et valg man må ta. Det var en gang veldig mange penger å spare på at den var over den grensa, og mange importører gikk langt for å klare å komme over. Men i dag det ikke er såå gunstig lenger og etter ti år så kan man nå idag sette inn bakseter på en del "lastebiler" som er vektet opp for å komme over, og da er det grin for at bilen ikke er like under grensa plutselig.

Jeg er helt enig i at bilavgiftene skulle vært MYE lavere og man skulle hatt anledning å bruke bilene nøyaktig slik de var beregnet som direkte fra fabrikk uten en masse krumspring og tilpassninger til et dårlig regelverk. Men da må man vel flytte til et annet land med de følger det får.



Folk i usa blir vel meire grønn dem også, men ser du på program å filma i fra USA mein i alle fall æ at det e ei overvekt av dem bilan som går som personbila, eller bi brukt til å fra jobb. Mulig det også brukes som firmabila, men det e fortsatt i personbilklassen.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#17 s4nd3r

s4nd3r

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 464 Innlegg:

Posted 05 December 2010 - 16:53

bor på møre og romsdal. og her har vi mye ferger... og der har ferge mannane lært seg noe lurt.. dei hører lyden på bilen, og teller hjulboltene. grov lyd, og 8 hjul bolter, aha. lett lastebil... så blir dei lang i maska når dei etter mye krangling får sjå vogn korte, suburban B regestrert..
kommer eg med silverado. 3501kg. med 6 hjul boter. og går som B.. uten spm om den er lett lastebil..

men dinna store skumle dodge rammen, den må vi betale ekstra for. grov lyd og 8 hjul bolter. e så korupt oplegg...

har og sett det på østlandet, att dei pirka på hjul boltane..
Mobil: 93262854
87 Volvo 740 Turbo
95 Chevy Silverado 2500 6,5td
98 Chevy Astro AWD 4,3 vortec

#18 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 December 2010 - 17:20

Møre og Romsdal kjører jeg også. Fjord1 har på lengde, ikke tyngde der jeg kjører. (Åfarnes - Sølsnes og Hollingsholm - Aukra.) Hvilke strekning er det du sikter til hvor de skiller på lastebil kontra personbil ?

Edited by Chevy-LPG, 05 December 2010 - 17:23.


#19 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 05 December 2010 - 19:55

QUOTE(Chevy-LPG @ 1 Dec 2010, 00:53) <{POST_SNAPBACK}>
Du mener at Moss - Horten skiller på lastebil og personbil? Så om jeg kommer med en chevy personbil på 4000kg så betaler jeg lavere pris enn med en chevy på 3501 som er lett lastebil regget?


Det finnes vel ikke en personbil på 4000 kg, vel? Trodde det var max. 3500 kg for personbil, jeg? (Snakker selvfølgelig om max. tillatt totalvekt.)
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#20 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 December 2010 - 20:25

Det er det nok mange som tror.... og noen som håper man skal tro. Spesielt alle de som legger ut sine "lastebiler" på finn.no og profilerer stort at dette er personbil i håp om at en stakkar som ikke har lov å kjøre den skal kjøpe den.. Ser man nøyere etter er totalvekt langt over 3.5t, men den er fortsatt i kjøretøysgruppe personbil.

Man må skille mellom kjøretøysgrupper og totalvekt.

Edited by Chevy-LPG, 05 December 2010 - 20:30.