bensin\diesel forbruk
#1
Posted 15 December 2010 - 23:05
takker stor for hjelpen
mvh Daniel
#2
Posted 15 December 2010 - 23:26
takker stor for hjelpen
mvh Daniel
Om du også ser på Grand Cherokee, så kan æ opplys om at WJ med 3.1TD bruka jamt over 1.2-1.3
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#3
Posted 15 December 2010 - 23:45
#4
Posted 16 December 2010 - 01:19
Forbruket ligger på 1.2 liter per mil ved blanda kjøring og litt lyskryssracing++ Kunne sikkert presset den ned mot literen hvis jeg hadde vært mer fornuftig, men synes det er verdt de siste kronene for å ha det litt moro også..
Har kjørt den noen mil med henger full av ved, merket ikke noen stor forskjell på forbruket..
Min forrige 4x4 var en Pajero 2.5 TD, den gikk ørlittegran billigere, men føltes virkelig som en traktor i forhold på veien og brukte et skuddår på å nå 80km/t..
Vil anbefale deg å prøve en Cherokee i god stand før du eventuellt bestemmer deg for å kjøpe.. Både bror min og fatter`n har XJ`r i god stand som jeg hadde kjørt før, heldigvis. Hadde jeg aldri kjørt XJ før jeg prøvde de første som lå på nettet så hadde jeg seriøst trodd de var vonde å kjøre, mye rare lyder og ukomfortable.. Veldig variert kvalitet på de som lå ute til salgs, skjønte raskt da jeg fant den rette bilen, og er veldig fornøyd den dag idag!
#5
Posted 16 December 2010 - 01:26
#6
Posted 16 December 2010 - 22:36
Automat + tunge hengere = VARM girolje = girkasse-havari ( i værste konsekvens).
Det dumme er at Cherokee er vel bare levert med Manuell på Diesel-modellene.... som ikke er glad i biltralletrekking, da den lett går varm - og da ryker toppene.
Jeg har en orginalmontert svær oljekjøler til girkassa på Grand Cherokee'n min - der har det gått veldig greit med Automat og Biltralle. Kjørt med stort sett 2 tonn bakpå kroken.
Edited by JGC_tech, 16 December 2010 - 22:37.
#7
Posted 16 December 2010 - 23:34
#8
Posted 16 December 2010 - 23:38
#9
Posted 16 December 2010 - 23:55
Jeg satt å blei så sinnsykt irritert når jeg så på 4x4 trekkbil for 1,5 år sia.... 86 modell patrol med 2,8L til 80 tusen Riksdaler! 80 000kr!!!! Nissan og Mitsubishi-folk er jo SINNSYKE! og den hadde "BARE" hull i begge forskjermene og litt kanalrust sa selger... Jiiz, da la jeg de bila der Døde! De hadde ikke Aircondition engang!
De eneste som var "duganes" i mine øyne var Hyundai Galloper Exeed.. de var av nyere dato(95-2000), sjeldent rustene - men med 2 tonn på kroken og 99hk....det er værre hk/vekt forhold enn en standard utrimma moped... skulle ikke vært lov engang.
Får du tak i en 4L Cherokee med Manuell, av nyere dato (som kan trekke mer enn de 1500kg en Cherokee fra 80 og tidlig 90-tallet kan) så har du nok en knall trekkbil
Jeg syns 4L er ganske Sprekt i en Grand Cherokee... en 400 kg tyngere bil. Men Cherokee er noe mer bråkete da...jeg skulle ha Lyxxxx (AC var ett MINIMUM) når jeg skulle sluke mil på mil med biltralla bakpå
#10
Posted 16 December 2010 - 23:59
Patrol har vel noe mer krutt under panseret, men ikke så himla mye tror jeg, men den er vel generellt sterk til å trekke den også.. Også har man plass til store hjul ganske lett..
#11
Posted 17 December 2010 - 00:39
takker veldig mye for tips og innspill dette er en bil jeg aaaaldri har vært borti så det er til stooor hjelp
#12
Posted 17 December 2010 - 02:18
Anbefaler å prøve Cherokee 4.0L.. Jeg var veldig skeptisk til stor bensinmotor da bror min kjøpte sin for 4 år siden, spesiellt ettersom det sto Chrysler her og der osv, men den dag i dag har han skiftet en sensor, plugger og andre lette vedlikeholdsting bare.. Det er en 98 mod. XJ limited. Så kjøpte fatter`n seg en 93 mod. XJ, 4.0HO Limited, det var da jeg fikk øynene opp for den type bil.. Kjørte den hjem fra Skien og flira like godt hver gang jeg tråkka pedalen flat! Så kjøpte jeg meg min bil, en 1995 XJ Limited, i oktober, og flirer fortsatt godt når jeg gir på, virkelig flott lyd i maskineriet, og jevnt fint drag hele veien, det er veldig vanedannende med litt guffe under panseret.. Hadde en Forester S-Turbo før Pajeroen, den gikk godt, Pajeroen gikk ikke godt, men det var på en måte greit etterhvert frem til jeg prøvde 4.0L til Jeep..
Helt enig i det som blir skrevet om Pajeroer, Patroler, Hiluxer, Landcruisere osv, de er steike dyre selv om de ser ut som de er klare til å hugges!! Helt villt! Når jeg solgte Pajeroen var det store rusthull i begge kanaler+ diverse andre steder, den var rullemalt i svart matt bengalakk, hadde en oljelekkasje fra motor, ulyd i forstilling, slakk i styresnekke, ikke EU-godkjent, gått 335000km osv osv.. Den gikk etter noen timer på finn.no for 20000,-, kunne sikkert fått mer for den, men hadde ikke hjerte til å selge den for mer, da jeg synes det allerede er en stiv pris for et kjørbart vrak..
#13
Posted 17 December 2010 - 20:34
Glem de råtne dieselmotorene (som aldri egentlig var tiltenkt bilen).
4.0 bgruker 1/l mil langtur, 2l/mil by vinter. Drit i bensinforbruk, bilen er billig i drift på samtlige andre områder (å reparere, deler etc.) Se på helheten!!.
Masse bil for pengene, men test mange før du slår til. Rust og rare lyder er det du skal se/høre etter.
Edited by mhjo, 17 December 2010 - 20:36.
#14
Posted 17 December 2010 - 21:21
Æ har hatt en WJ 3.1TD å har riktignokk aldri kjørt en zj eller xj me 2,5 men på papiret så tellsir det at det e det samme me de 2. Du ska me andre ord vanskeligere få meire effekt i en gammeldags diesel.
Æ synes WJen drog som en okse, prøvde også en som va orntlig chippa, den va rett å slett sinnsyk, tell å vær et såpass gammelt motorkonsept. LC90 me 3litern på 125 hesta e ok den også, men kan ikke sammenlignes me 3.1td i WJ.
En kjenning som også sekkert bi å les dette har en WJ me 2.7td som e chippa, å han sa jo at bortsett fra lyden i ZJen me v8 så kunne den ikke mål sæ me oljebrennern i WJen hannes.
Diesel e det korekte valge i en stor 4x4, da har du det bunndraget en sånn bil føtjen. Pluss du har sjangs tell å kjør nogenlunde økonomisk. Verka som det svakeste fage tell alle som kjør rundt me store bensin 4x4 bila va matte....
har også prøva ZJ me 4liter bensin, s10 me 4,3 å ford 4liter. Va vel alt anna en imponert, dem går jo rett å slett dårlig. Felles før alle 3 e jo at dem våkna når du bekk 100km, men bunndrags messig va de en seriøs skuffelse før min del i forhold tell en orntlig motor, altså en diesel.
Nu kan jo folk si ka i fan dem vil om WM motoran, æ bi neppe å kjøp en ny bil me sånn æ heller.
WJen bei innkjøpt vell viten om at en eller flere av toppan allerede va kaputt, men når æ sto dær 11500 fattigere, å hadde bytta den som va defekt så hadde æ aldri meire no problem me den motormessig (bortsett fra at glødepluggan hadde ei skremmanes kort levetid). Derimot alle andre merkelige feil å el feil som en amerikansk bil tydeligvis har å skal ha...
Som feks at bremsan førsvinn når det e kaldt, å at Klima anelgget slutta å funger om du treff en hump å kanskje beynn å funger igjen om du gir dashbordet en vellfungeranes klaps på rett sted...
At klimaen slutta å funk høres kanskje ikke så alvårlig ut, men når det dær bilhelvete sett på full gass på kaldluft å AC, i ødemarka i nordsverige me 10 blå på utsia av bilen, da e det et PROBLEM!
På prøveturen me ZJen så låste begge bremsecalipteran sæ forran...
S10en va som en utpult rammemadrass i svengan.
Å det som e rett ut sagt merkelig e at patrolen æ har i dag som e like moderne som en hiphopper i fra 80 tallet har bedre kjøreegenskapa en samtlige av de opplista US bilan, å krenga langt mindre. Den går dårligere, bråka MYE mere, å e litt meire trasi invendig å har seriøst dårlige seta, men herregud, den verka å verka å verka
Av bedre bila æ har prøvd me aldri eid må æ få lov å dreg fram Land Rover, både discovery 2 me 2,5TD å discovery 3 me 2,7TD e en rein nytelse å ratt rundt i. Det finnes luxus dirketør bila som ikke ligg i nærheten like godt på veien som Disco, det e et fantastisk trivelig miljø inni dem å samtlige av dem har en motor som passa 100 ganga bedre til stor tung bil en dette bensinrælet i fra usa. Når de på toppen av det heile funka meget bra ute i norsk bærskog, (før den som tørr) så e det rett å slett et nydelig alternativ. Men kem tørr egentlig å kjøp en engelskmann??
Å heilt tell slutt, dette e faktisk meint å vær humoristisk, det e skreve i en "lettere fredagspils å juleferie rus" å det e mi absolut heilte egene bastante SUBJEKTIVE meining
Skål å go jul !!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#15
Posted 18 December 2010 - 00:01
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46
#16
Posted 18 December 2010 - 00:47
Problemet med 2,5TD kommer når du skal trekke 2 tonn på kroken - det er DA den stakkars 2,5 dieselen får ett alvorlig problem : Den går varm!
å dra 2 tonn opp en bakk i fartsgrensene krever mye av motoren, en turbolada motor genererer SYKT mye varme når den presses - og det er der problemet med 2,5 ligger. Den funker helt strålende til hverdagsbruk, men når de tunge lassa skal dras, så den for svak i både kjøleløsning og konstruksjon.
Jeg har lest 3-4 tråder i sommer på Offroad og JCN om 2,5 i både ZJ og XJ som går varme med last bakpå, og jeg tviler ikke på at dette faktisk kan bli ett problem når man tyner en motor som man gjør med tunge lass.
Og når man da har ett såpass godt motoralternativ som 4L'ern levert fra fabrikk, der kjøling ikke er noe registert problem noe sted - MED manuell-kasse - til en "rimelig" penge, Så skjønner jeg egentlig ikke at vi diskuterer dette engang Men det er jo ett diskusjonsforum - alle kan gi sin mening
#17
Posted 18 December 2010 - 12:47
Automat + tunge hengere = VARM girolje = girkasse-havari ( i værste konsekvens).
Det dumme er at Cherokee er vel bare levert med Manuell på Diesel-modellene.... som ikke er glad i biltralletrekking, da den lett går varm - og da ryker toppene.
Jeg har en orginalmontert svær oljekjøler til girkassa på Grand Cherokee'n min - der har det gått veldig greit med Automat og Biltralle. Kjørt med stort sett 2 tonn bakpå kroken.
XJ har jo oljekjøler på automatkassa. ? Dessuten er AW4 kassa dønn solid. Har trukket campingvogn med automat og det var ikke noe problem. Men man bør veksle manuelt i bakker. Det er også i henhold til instruksjonsboka.
Torfinn
#18
Posted 18 December 2010 - 16:31
Problemet med 2,5TD kommer når du skal trekke 2 tonn på kroken - det er DA den stakkars 2,5 dieselen får ett alvorlig problem : Den går varm!
å dra 2 tonn opp en bakk i fartsgrensene krever mye av motoren, en turbolada motor genererer SYKT mye varme når den presses - og det er der problemet med 2,5 ligger. Den funker helt strålende til hverdagsbruk, men når de tunge lassa skal dras, så den for svak i både kjøleløsning og konstruksjon.
Jeg har lest 3-4 tråder i sommer på Offroad og JCN om 2,5 i både ZJ og XJ som går varme med last bakpå, og jeg tviler ikke på at dette faktisk kan bli ett problem når man tyner en motor som man gjør med tunge lass.
Og når man da har ett såpass godt motoralternativ som 4L'ern levert fra fabrikk, der kjøling ikke er noe registert problem noe sted - MED manuell-kasse - til en "rimelig" penge, Så skjønner jeg egentlig ikke at vi diskuterer dette engang Men det er jo ett diskusjonsforum - alle kan gi sin mening
Å igjen må æ vær en krangle fant
2,5 en e nøyaktig den samme motorn som en 3,1. 3,1 har bare en cylinder ekstra å elektronisk styrt dieselpumpe. Men dette får du vel på de siste utgavan av XJ også så vidt æ veit. Kjøleproblema kan så vær, det merka æ aldri på min.
Har nu dradd rundt på diverse tunge hengera på kula diverse bila, å sjøl en hiace 2,4 sugdediesel gjør jobbe. De få gangan du ska opp en bratt bakke, e det ikke like grett å heller slakk litt av?
Æ har sagt mitt om 4 liter tell jeep, den va et stort gjesp, å æ fatta ikke kofør den får så mye skryt! (mulig æ va uheldig me akurat den bilen æ prøvde...)
Å en teng tell, har du en diesel så øka ikke forbruke spesiellt me last å henger på kula, derimot me bensin
Igjen mi subjektive meining, skreve i bakfylla i dag
Edited by AMan, 18 December 2010 - 16:32.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#19
Posted 18 December 2010 - 17:13
I den prisklassen du har tenkt å legge deg, så står jo valget mellom en 2,5td eller 4,0. 2,5td`n er ikke noe trekkdyr i utgangspunktet, men hjelper på med en chip/powerbox, da må du kjøpe 97 eller nyere som har elektronisk styrt dieselpumpe og annen turbo. Grand Cherokee 3,1 er en god del sprekere, men da må du legge på 100`i budsjettet. En 2,5td ligger vel på rundt 0,8 i forbruk på normal blandet kjøring, og 3,1 litt høyere.
Skal du ha bil med utgangspunkt i å trekke henger, så hadde jeg heller kjøpt en Chevrolet Silverado med 6,5td, jeg målte min 98 modell til 1,2 på mila ved blandet kjøring. En XJ med 3500 kg på kroken er garantert ikke en behagelig opplevelse, bilen er jo alt for lett
Apropos oljekjøler, så har jo alle US biler dette, problemet er at alt for mange har denne integrert i radiatoren, og da fungerer det som en oljevarmer, like greit å kjøpe ekstern oljekjøler som er billig og enkelt å montere.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#20
Posted 18 December 2010 - 17:22
I den prisklassen du har tenkt å legge deg, så står jo valget mellom en 2,5td eller 4,0. 2,5td`n er ikke noe trekkdyr i utgangspunktet, men hjelper på med en chip/powerbox, da må du kjøpe 97 eller nyere som har elektronisk styrt dieselpumpe og annen turbo. Grand Cherokee 3,1 er en god del sprekere, men da må du legge på 100`i budsjettet. En 2,5td ligger vel på rundt 0,8 i forbruk på normal blandet kjøring, og 3,1 litt høyere.
Skal du ha bil med utgangspunkt i å trekke henger, så hadde jeg heller kjøpt en Chevrolet Silverado med 6,5td, jeg målte min 98 modell til 1,2 på mila ved blandet kjøring. En XJ med 3500 kg på kroken er garantert ikke en behagelig opplevelse, bilen er jo alt for lett
Apropos oljekjøler, så har jo alle US biler dette, problemet er at alt for mange har denne integrert i radiatoren, og da fungerer det som en oljevarmer, like greit å kjøpe ekstern oljekjøler som er billig og enkelt å montere.
Heilt enig i at dersom du ska ha bil før å dra henger så kjøp du heller tahoe eller sub i stede før jeep.
Sjøl WJen va ikke spesiellt artig å dra henger med, Patrolen derimot
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!