Hei.
Lurer på hva som er riktig måte å sjalte mellom 2 og 4x4 drift?
Og sist men ikke minst, når bør man ikke kjøre med 4x4 koblet inn, og hvorfor?
Det er en 99 mod Jimny med manuell kasse.
Takk for alle svar.
Endelig Jimny
Started by
bobbysucks
, Dec 26 2010 23:35
3 replies to this topic
#1
Posted 26 December 2010 - 23:35
#2
Posted 27 December 2010 - 20:27
Gratulerer med bil med høy gøy-faktor!
For å skifte mellom 2wd og 4wd må du stå stille med framhjulene i "rett-fram"-stilling. Det skader vel ikke å ha inne clutchen(trur ikke dette er nødvendig da)
På tørr asfalt skal man helst ikke kjøre med 4wd inne fordi det sliter veldig på drivverket. Fram- og bakhjula blir ulikt slitt og får derfor ulik rulleomkrets og det vil da bryte i drivverket som er stivt mellom foran og bak (det vil si at de går likefort rundt).
For å skifte mellom 2wd og 4wd må du stå stille med framhjulene i "rett-fram"-stilling. Det skader vel ikke å ha inne clutchen(trur ikke dette er nødvendig da)
På tørr asfalt skal man helst ikke kjøre med 4wd inne fordi det sliter veldig på drivverket. Fram- og bakhjula blir ulikt slitt og får derfor ulik rulleomkrets og det vil da bryte i drivverket som er stivt mellom foran og bak (det vil si at de går likefort rundt).
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#3
Posted 27 December 2010 - 21:35
I følge forrige eier var det ingen problem å sjalte mellom 2 og 4 hjulstrekk.. og det har jeg gjort i 2 uker nå uten problem.
Sakset dette fra http://www.4wdonline...Jimny/1999.html
"The transfer-case has high and low-ratio gears. In conjunction with vacuum-operated free wheel hubs, four wheel drive (2H->4H) can be selected at up to 100km/h. It is necessary to halt before changing to low-ratio (4H->4L)." Så da er det vel ingen grunn til panikk.
Sakset dette fra http://www.4wdonline...Jimny/1999.html
"The transfer-case has high and low-ratio gears. In conjunction with vacuum-operated free wheel hubs, four wheel drive (2H->4H) can be selected at up to 100km/h. It is necessary to halt before changing to low-ratio (4H->4L)." Så da er det vel ingen grunn til panikk.
#4
Posted 28 December 2010 - 21:19
stemmer det
tenkte på mellom høy og lavserie jeg Sjalting mellom 2wd og 4wd kan du gjøre i fart med mindre du har utkoblet frihjulsnav(gjelder både manuelle og autohubs)
tenkte på mellom høy og lavserie jeg Sjalting mellom 2wd og 4wd kan du gjøre i fart med mindre du har utkoblet frihjulsnav(gjelder både manuelle og autohubs)
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge