Tenker då på følgande:
Motorolje til 4.0L ?
Girolje til automatkassa ?
Olje til fordelingskassa ?
Olje til klokka på akslingen ?
Såg en plass at det ikkje var anbefalt å bruke syntetisk olje på motoren.
Hvilken olje bruker dere i deres Jeep Cherokee 4.0L
Started by
Gard83
, Dec 31 2010 10:36
10 replies to this topic
#1
Posted 31 December 2010 - 10:36
#2
Posted 31 December 2010 - 13:33
Jeg bruker:
6L Motor: Motul 8100 5-40 helsynt.
9L Automatgir; Dynocat ATF+4 (bytter i 3 omganger)
1,3L Transfer; Dynocat ATF+4(kan være Vanlig Automatolje og, feks DX3)
1.2-1,5L Diff(er); Castrol Saf-xj(trur jeg den het) 75-140w + en tube med Friction Modifier i bakdiff.(fåes på amcar-butikker)
Bruker fullsyntetisk på motoren pga de hydrauliske ventilløfterene Må ha god rensing, ellers tettes de og du får ulyder. Fullsyntetisk funker mye bedre i -20 enn mineral, smører bedre og varer lengere, lavere internmotstand i motoren...at den lekker litt få jeg bare leve med - Sålenge det går bra på eu
6L Motor: Motul 8100 5-40 helsynt.
9L Automatgir; Dynocat ATF+4 (bytter i 3 omganger)
1,3L Transfer; Dynocat ATF+4(kan være Vanlig Automatolje og, feks DX3)
1.2-1,5L Diff(er); Castrol Saf-xj(trur jeg den het) 75-140w + en tube med Friction Modifier i bakdiff.(fåes på amcar-butikker)
Bruker fullsyntetisk på motoren pga de hydrauliske ventilløfterene Må ha god rensing, ellers tettes de og du får ulyder. Fullsyntetisk funker mye bedre i -20 enn mineral, smører bedre og varer lengere, lavere internmotstand i motoren...at den lekker litt få jeg bare leve med - Sålenge det går bra på eu
Edited by JGC_tech, 31 December 2010 - 13:39.
#3
Posted 01 January 2011 - 11:36
QUOTE(JGC_tech @ 31 Dec 2010, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg bruker:
6L Motor: Motul 8100 5-40 helsynt.
9L Automatgir; Dynocat ATF+4 (bytter i 3 omganger)
1,3L Transfer; Dynocat ATF+4(kan være Vanlig Automatolje og, feks DX3)
1.2-1,5L Diff(er); Castrol Saf-xj(trur jeg den het) 75-140w + en tube med Friction Modifier i bakdiff.(fåes på amcar-butikker)
Bruker fullsyntetisk på motoren pga de hydrauliske ventilløfterene Må ha god rensing, ellers tettes de og du får ulyder. Fullsyntetisk funker mye bedre i -20 enn mineral, smører bedre og varer lengere, lavere internmotstand i motoren...at den lekker litt få jeg bare leve med - Sålenge det går bra på eu
6L Motor: Motul 8100 5-40 helsynt.
9L Automatgir; Dynocat ATF+4 (bytter i 3 omganger)
1,3L Transfer; Dynocat ATF+4(kan være Vanlig Automatolje og, feks DX3)
1.2-1,5L Diff(er); Castrol Saf-xj(trur jeg den het) 75-140w + en tube med Friction Modifier i bakdiff.(fåes på amcar-butikker)
Bruker fullsyntetisk på motoren pga de hydrauliske ventilløfterene Må ha god rensing, ellers tettes de og du får ulyder. Fullsyntetisk funker mye bedre i -20 enn mineral, smører bedre og varer lengere, lavere internmotstand i motoren...at den lekker litt få jeg bare leve med - Sålenge det går bra på eu
Takker og bukker for svar.
Godt nyttår.
#4
Posted 01 January 2011 - 14:48
QUOTE(JGC_tech @ 31 Dec 2010, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
at den lekker litt få jeg bare leve med - Sålenge det går bra på eu
hehe.. min lekker som en sil.. god motorvask før Eu er tingen.. hehe
Min xj garage
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71
#5
Posted 03 January 2011 - 09:01
QUOTE(JGC_tech @ 31 Dec 2010, 14:33) <{POST_SNAPBACK}>
1.2-1,5L Diff(er); Castrol Saf-xj(trur jeg den het) 75-140w + en tube med Friction Modifier i bakdiff.(fåes på amcar-butikker)
Jeg brukte også Castrol SAF-XJ på begge diffene på både XJ'n og WJ'n - Men aldri tilsetning. SAF-XJ er beregnet på LS aksler, så jeg har antatt at det er nødvendig tilsetning i den. Har du andre erfaringer?
AAA
#6
Posted 03 January 2011 - 09:16
Ja, SAF-XJ er beregna for LS aksler, men har ikke nok additiver for US-biler. Ble anbefalt å ha på litt ekstra LS-middel av en som har hatt ZJ før.
Dog, jeg trur diffbremsen bak er ganske sliten, for den er ikke veldig effektiv på annet enn snø, hehe
Dog, jeg trur diffbremsen bak er ganske sliten, for den er ikke veldig effektiv på annet enn snø, hehe
#7
Posted 15 January 2011 - 08:02
QUOTE(JGC_tech @ 31 Dec 2010, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg bruker:
6L Motor: Motul 8100 5-40 helsynt.
9L Automatgir; Dynocat ATF+4 (bytter i 3 omganger)
1,3L Transfer; Dynocat ATF+4(kan være Vanlig Automatolje og, feks DX3)
1.2-1,5L Diff(er); Castrol Saf-xj(trur jeg den het) 75-140w + en tube med Friction Modifier i bakdiff.(fåes på amcar-butikker)
Bruker fullsyntetisk på motoren pga de hydrauliske ventilløfterene Må ha god rensing, ellers tettes de og du får ulyder. Fullsyntetisk funker mye bedre i -20 enn mineral, smører bedre og varer lengere, lavere internmotstand i motoren...at den lekker litt få jeg bare leve med - Sålenge det går bra på eu
6L Motor: Motul 8100 5-40 helsynt.
9L Automatgir; Dynocat ATF+4 (bytter i 3 omganger)
1,3L Transfer; Dynocat ATF+4(kan være Vanlig Automatolje og, feks DX3)
1.2-1,5L Diff(er); Castrol Saf-xj(trur jeg den het) 75-140w + en tube med Friction Modifier i bakdiff.(fåes på amcar-butikker)
Bruker fullsyntetisk på motoren pga de hydrauliske ventilløfterene Må ha god rensing, ellers tettes de og du får ulyder. Fullsyntetisk funker mye bedre i -20 enn mineral, smører bedre og varer lengere, lavere internmotstand i motoren...at den lekker litt få jeg bare leve med - Sålenge det går bra på eu
Hei igjen.
Lurer på korfor du bytter i 3 omganger oljen på girkassa?
Er det ikkje mulig å få tømt kassa på 1 gang?
Er det noken som har prøvd Royal Purple olje?
Takker for svar.
#8
Posted 15 January 2011 - 22:41
QUOTE(Gard83 @ 15 Jan 2011, 08:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hei igjen.
Lurer på korfor du bytter i 3 omganger oljen på girkassa?
Er det ikkje mulig å få tømt kassa på 1 gang?
Er det noken som har prøvd Royal Purple olje?
Takker for svar.
Lurer på korfor du bytter i 3 omganger oljen på girkassa?
Er det ikkje mulig å få tømt kassa på 1 gang?
Er det noken som har prøvd Royal Purple olje?
Takker for svar.
Fordi kassa har masse olje i converteren... trur det var snakk om en 4-5 liter! Og jeg fannt aldri ut hvordan du drenerte converteren...for alt jeg veit, er det ikke mulig... og dette får du ikke ut når du ta av bunnpanna hvertfal...Totalt er det ca 9L olje i kassa, mens når du tømmer bunnpanna, får du ut ca 3L ....dvs at det er 6L gammal olje rundt omkring i kassa/converter. eneste måten å få bytta ut mesteparten av dette på (i teorien opptil 90%) er å bytte olja i sumpen flere ganger med jevnt mellomrom
Royal Purple er good shitt.... lyst til å bruke det på drifterbilen, men det er litt for dyrt. Alt er Syntetisk... gjerne med litt PFTE der de syns de kan ha det oppi og...
MEN, ikke ha på Royal Purple på Girkassa om den ikke er ATF+3/4 godkjent, da er det snart slutt på den kassa.
#9
Posted 17 January 2011 - 09:00
QUOTE(JGC_tech @ 15 Jan 2011, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
Fordi kassa har masse olje i converteren... trur det var snakk om en 4-5 liter! Og jeg fannt aldri ut hvordan du drenerte converteren...for alt jeg veit, er det ikke mulig... og dette får du ikke ut når du ta av bunnpanna hvertfal...Totalt er det ca 9L olje i kassa, mens når du tømmer bunnpanna, får du ut ca 3L ....dvs at det er 6L gammal olje rundt omkring i kassa/converter. eneste måten å få bytta ut mesteparten av dette på (i teorien opptil 90%) er å bytte olja i sumpen flere ganger med jevnt mellomrom
Royal Purple er good shitt.... lyst til å bruke det på drifterbilen, men det er litt for dyrt. Alt er Syntetisk... gjerne med litt PFTE der de syns de kan ha det oppi og...
MEN, ikke ha på Royal Purple på Girkassa om den ikke er ATF+3/4 godkjent, da er det snart slutt på den kassa.
Royal Purple er good shitt.... lyst til å bruke det på drifterbilen, men det er litt for dyrt. Alt er Syntetisk... gjerne med litt PFTE der de syns de kan ha det oppi og...
MEN, ikke ha på Royal Purple på Girkassa om den ikke er ATF+3/4 godkjent, da er det snart slutt på den kassa.
Ser ut til at Royal Purple`s Max ATF fint kan brukes på automatkasser med kravene ATF 2,3,4.
http://www.royalpurple.no/nyatf.htm
Har brukt Royal Purples produkter på flere biler med veldig god erfaring, men aldri på en automatkasse.
Vurderer å prøve det på automatkasse på min 94 Grand Cherokee, da den girer veldig hardt nå..
Men å bruke RP på motor har jeg ingen betenkeligheter med Motor går mykere og lettere er min erfaring.
#10
Posted 17 January 2011 - 09:19
QUOTE(MKK5 @ 17 Jan 2011, 09:00) <{POST_SNAPBACK}>
Ser ut til at Royal Purple`s Max ATF fint kan brukes på automatkasser med kravene ATF 2,3,4.
http://www.royalpurple.no/nyatf.htm
Har brukt Royal Purples produkter på flere biler med veldig god erfaring, men aldri på en automatkasse.
Vurderer å prøve det på automatkasse på min 94 Grand Cherokee, da den girer veldig hardt nå..
Men å bruke RP på motor har jeg ingen betenkeligheter med Motor går mykere og lettere er min erfaring.
http://www.royalpurple.no/nyatf.htm
Har brukt Royal Purples produkter på flere biler med veldig god erfaring, men aldri på en automatkasse.
Vurderer å prøve det på automatkasse på min 94 Grand Cherokee, da den girer veldig hardt nå..
Men å bruke RP på motor har jeg ingen betenkeligheter med Motor går mykere og lettere er min erfaring.
Takker for svar.
Eg skal prøve Royal Purple på bilen.
Her er oppsette som skal brukast.
Motor: SAE 5W40 helsyntetiske motorolje
Girkasse: Max ATF Extra (Sjekket på den amerikanske sida og der står den er ATF +4)
Fordelingskasse: Max ATF Extra
Akslinger: Max Gir 75W140 Limited slipp spesifisert. (Der står at den ikkje trenger tilsetning) ??????
Har brukt Royal Purple i 4-5 år på diverse biler (ikkje på amerikanske bila) og det har aldri vert problem.
So oljen trur eg er kjempe greier.
Ser på diverse testar, so er det en kjempe olje.
#11
Posted 17 January 2011 - 10:12
QUOTE(Gard83 @ 17 Jan 2011, 09:19) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for svar.
Eg skal prøve Royal Purple på bilen.
Her er oppsette som skal brukast.
Motor: SAE 5W40 helsyntetiske motorolje
Girkasse: Max ATF Extra (Sjekket på den amerikanske sida og der står den er ATF +4)
Fordelingskasse: Max ATF Extra
Akslinger: Max Gir 75W140 Limited slipp spesifisert. (Der står at den ikkje trenger tilsetning) ??????
Har brukt Royal Purple i 4-5 år på diverse biler (ikkje på amerikanske bila) og det har aldri vert problem.
So oljen trur eg er kjempe greier.
Ser på diverse testar, so er det en kjempe olje.
Eg skal prøve Royal Purple på bilen.
Her er oppsette som skal brukast.
Motor: SAE 5W40 helsyntetiske motorolje
Girkasse: Max ATF Extra (Sjekket på den amerikanske sida og der står den er ATF +4)
Fordelingskasse: Max ATF Extra
Akslinger: Max Gir 75W140 Limited slipp spesifisert. (Der står at den ikkje trenger tilsetning) ??????
Har brukt Royal Purple i 4-5 år på diverse biler (ikkje på amerikanske bila) og det har aldri vert problem.
So oljen trur eg er kjempe greier.
Ser på diverse testar, so er det en kjempe olje.
Blir samme oppskriften her
Skal i tillegg ta en QMI-behandling på motor og gir før oljeskift. I og med at bilen har gått ca. 250.000 km, så trengs det en innvendig rens.