Gå til innhold



Foto

ML ?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 ewikran

ewikran

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 04 January 2011 - 23:19

Kommer garantert til å angre, men går i skumle planer om å bytte ut bilen av forskjellige grunner.
Kjører nesten utelukkende på vei og da er det litt overkil med G selv om G er en skikkelig stas bil.

Her inne er det stor kompetanse på masse som har med MB å gjøre så det er kanskje noen som har erfaring med ML og evnt. tips om hva som er vært å følge med på disse?
Har prøvekjørt en som forsåvidt var god å kjøre, men synes det var mye plastskramling og hjulstøy fra bak i bilen. Fant ut i sammenligning at G'en ikke var så så verst å kjøre i byfart men ved fart over 70 så vinner ML lett.

Ex -97 G300DT LWB


#2 Storegu11

Storegu11

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 09:13

QUOTE(ewikran @ 4 Jan 2011, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer garantert til å angre, men går i skumle planer om å bytte ut bilen av forskjellige grunner.
Kjører nesten utelukkende på vei og da er det litt overkil med G selv om G er en skikkelig stas bil.

Her inne er det stor kompetanse på masse som har med MB å gjøre så det er kanskje noen som har erfaring med ML og evnt. tips om hva som er vært å følge med på disse?
Har prøvekjørt en som forsåvidt var god å kjøre, men synes det var mye plastskramling og hjulstøy fra bak i bilen. Fant ut i sammenligning at G'en ikke var så så verst å kjøre i byfart men ved fart over 70 så vinner ML lett.


Hei.

Jeg byttet fra ML 230 W163 til G 300 W463 for nokså nøyaktig et år siden, og angrer ikke et sekund, selv om jeg stort sett kjører på vei og mye. Kvalitetsfølelsen i G er jo mye bedre enn MLen. ML virker rett og slett billig i negativ forstand.

I løpet av de to årene jeg hadde bilen kan jeg nevne følgende: baklukelåsen sluttet å virke, slarkete opphengskuler (Dette er vel forventet med gjevne mellomrom), lekkasje servopumpe, lekkasje AC- kompressor, Lavgirkassa ble ødelagt (reparerte aldri denne, så jeg vet ikke hva som var feil) og tett katalysator. Jeg byttet også støtdempere rundt hele, og en del foringer i understell.. Dette er jo helt normalt. Det som jeg reagerte veldig på var prisen. Prisen for hver støtdemper bak ekslusiv arbeid var mellom 5000 og 6000 kroner. Noe billigere foran. Så sjekk at støtdempere bak er ok. smile.gif

På mer generelt grunnlag vil jeg si at ML er en meget praktisk bil med sitt flate lasterom ved nedslåtte seter, stor bakluke, passe høyde i forhold til bruk av lasteholder på tak. Du vil nok bli skuffet over 4WD- systemet, dersom du har blitt vant med G, i de tilfeller der du virkelig trenger det.

Det finnes jo også mer velkjørende biler enn ML på markedet; E- klasse, 5- serie, A6, X5.......

Lykke til.

Edited by Storegu11, 05 January 2011 - 10:12.


#3 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 11:12

QUOTE(Storegu11 @ 5 Jan 2011, 09:13) <{POST_SNAPBACK}>
Det finnes jo også mer velkjørende biler enn ML på markedet; E- klasse, 5- serie, A6, X5.......


Styr ihvertfall unna X5 før 2004. Det er ingen tvil om at det er en hærlig bil å kjøre, men det var mye trøbbel med disse. En gjenganger å se på finn.no annonser er at gearkassen er byttet om bilen har bikket 60k km og noen har til og med fått byttet den to ganger tongue.gif Ellers kan jeg varmt anbefale både X5 og 5-serien selv om dette nå står under Mercedes delen av forumet smile.gif Det er langkjøringsmaskiner!

#4 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 14:06

Siden det er nevnt andre merker/biler enn MB/ML så kan jeg jo nevne en til basert på egne erfaringer.

Vi har en VW Touareg som familiebil, den er fantastisk god på langkjøring, og er også finfin i bykjøring. (Merker bredden når man parkerer i luker (side om side) på parkeringsplasser, da kan det være litt trangt ut av/inn i bil).
Eneste store feil vi har hatt på vår er litt problemer med klimaanlegget, ellers så har en del av dem hatt problemer/feil med luftfjæringer. (Vi valgte bil uten det av den grunn og savner det ikke). Mine foreldre synes dog det er litt stive seter i den, og litt stiv bil. (Jeg synes ikke det, supert på veikjøring.) Bygget på ramme, lav/høygir og sperre. De eldste har vel havnet under tre hundre høvdinger i bruktpris nå? Koster dog blod om du tar service på merkeverksted, har funnet ut at man kan få service andre steder til 1/3-1/4 av prisen fra merkeveksted.

Måtte dra en LandCruiser opp av grøfta med den i mye snø/ubrøya vei i romjula, tror det var litt småflaut for LC'en. smile.gif

(Beklager å anbefale et annet bilmerke i Mercedes-forumet.. du må selvsagt gå for ML'en det er min offisielle mening som forummedlen! wink.gif)


#5 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 14:21

Vi har en Mercedes W211 4-matic 2004 modell (gått kun 80 000 km. Den var gått 52 000 da vi kjøpte den), og det er en veldig god vinterbil, og du kommer deg rundt over alt. Det er luftdempere på den, så på vanlige veier med mye snø, er det ingen steder du ikke kommer fram egentlig. Man kan heve bilen opp og ned som man vil. Når det kommer til nyere Mercedes generelt, så er det en del kvalitetsproblemer har jeg inntrykk av. Nå har ikke vi hatt noe problemer med det mekaniske, men at bakluken loker, at ryggesensorene loker, annen elektronikk osv, virker ut til å være ganske vanlig. Vi har byttet 3 luftdempere, der den færste rett og slett eksploderte, og den andre ble byttet inn på bruktbilgaranti, men byttedemperen måtte også byttes etter et par uker. Bilen bare sank sammen på venstre side bak. Det ble en omlevering. Ellers har vi byttet SBC-enhet, diverse rør i forbindelse med luftfjæringen, i tillegg til pumpe til luftfjæringen. Det siste er at servopumpa har begynt å småsvette litt. Det har vært masse tull, og jeg tipper irritasjonen er den samme med en ML.

Luftdemperne koster 20k å bytte, SBC-enhet 24k å bytte, luftpumpe 10k eller noe sånt osv.

Jeg vet at folk gjør seg opp tanker om at G er traktor og at det overkill, men snu det helt rundt: G er kvalitet tvers igjennom, og har ingen meningsløse ting på 3 bokstaver som bare går fyken. Mercedes har ikke i dag den kvaliteten de hadde i gamle tider, og bilene er mer avanserte. Når ting er mer avansert, så er det mer som kan gå til helvete. Selv vil jeg aldri bytte ut G'en med noe nyere, så her blir det å bytte ut deler som går fyken og gjøre alt jeg kan med rustreparasjon. Det er bedre å ha rust som eneste trussel, enn at mange meningløse ting til flere titalls tusen kroner bare går fyken. For 50 K som reparasjonen av w211'en vår har kostet i perioden vi har hatt den (1,5 år), så kunne jeg byttet ut alt av karosseriplater på G'en, akslinger, motor og annet.

Det er bedre å ha et godt rivjern som alltid er der for deg, enn en moderne tullemercedes som går i stykker bare du ser på den nesten... Skal jeg si noe positivt om W211, så er det helgalavanisert karosseri og nanolakk som reparerer seg selv. Den ruster altså ikke, noe som G'en så til de grader gjør. Ellers er motor og girkasse nydelig, men alt lureriet som bilen består av blir altfor mye.

Så, ditt valg smile.gif En gang G, alltid G sier jeg. Ny Mercedes har mye kult ved seg, men den andre siden av medaljen er bare så veldig mye større...

Edited by maelling, 05 January 2011 - 14:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#6 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 16:51

mor har hatt ml i 4år, å var kjempe fornøyde med den bilen. .
320, 430 og 500 er småtørste 1,2l/mil på langkjøring og 1,6 på småkjøring. 270cdi er ett meget bra valg og 400cdi er morro men trangt. 270cdi bør chippes. Ellers kom det en oppdatering i ca2002, der mye billig plastikk ble fjærnet fra interiøret. Ville ikke vurdert bilene før dette. (sammen med 230, den hører bare ikke hjemme i en ml).
Ellers hadde vi ingen større reperasjoner på bilen (kjørte ca200 000km med den). Byttet MAF sensor, dempere, bryter til bremselysene og lås til bakluken. Vi solgte bilen får ett år siden (ble byttet i en XC90), men pga mye trøbbel tror jeg snart det blir en ml 320cdi....
Lykke til med bilkjøpet wink.gif

#7 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 17:05

De første du bør sjekke er om det er lekkasje på dysene. Ta av deksel og se etter sot!

Antar det er diesel du skal ha??

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#8 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 22:41

QUOTE(maelling @ 5 Jan 2011, 14:21) <{POST_SNAPBACK}>
Vi har en Mercedes W211 4-matic 2004 modell (gått kun 80 000 km. Den var gått 52 000 da vi kjøpte den), og det er en veldig god vinterbil, og du kommer deg rundt over alt. Det er luftdempere på den, så på vanlige veier med mye snø, er det ingen steder du ikke kommer fram egentlig. Man kan heve bilen opp og ned som man vil. Når det kommer til nyere Mercedes generelt, så er det en del kvalitetsproblemer har jeg inntrykk av. Nå har ikke vi hatt noe problemer med det mekaniske, men at bakluken loker, at ryggesensorene loker, annen elektronikk osv, virker ut til å være ganske vanlig. Vi har byttet 3 luftdempere, der den færste rett og slett eksploderte, og den andre ble byttet inn på bruktbilgaranti, men byttedemperen måtte også byttes etter et par uker. Bilen bare sank sammen på venstre side bak. Det ble en omlevering. Ellers har vi byttet SBC-enhet, diverse rør i forbindelse med luftfjæringen, i tillegg til pumpe til luftfjæringen. Det siste er at servopumpa har begynt å småsvette litt. Det har vært masse tull, og jeg tipper irritasjonen er den samme med en ML.

Luftdemperne koster 20k å bytte, SBC-enhet 24k å bytte, luftpumpe 10k eller noe sånt osv.

Jeg vet at folk gjør seg opp tanker om at G er traktor og at det overkill, men snu det helt rundt: G er kvalitet tvers igjennom, og har ingen meningsløse ting på 3 bokstaver som bare går fyken. Mercedes har ikke i dag den kvaliteten de hadde i gamle tider, og bilene er mer avanserte. Når ting er mer avansert, så er det mer som kan gå til helvete. Selv vil jeg aldri bytte ut G'en med noe nyere, så her blir det å bytte ut deler som går fyken og gjøre alt jeg kan med rustreparasjon. Det er bedre å ha rust som eneste trussel, enn at mange meningløse ting til flere titalls tusen kroner bare går fyken. For 50 K som reparasjonen av w211'en vår har kostet i perioden vi har hatt den (1,5 år), så kunne jeg byttet ut alt av karosseriplater på G'en, akslinger, motor og annet.

Det er bedre å ha et godt rivjern som alltid er der for deg, enn en moderne tullemercedes som går i stykker bare du ser på den nesten... Skal jeg si noe positivt om W211, så er det helgalavanisert karosseri og nanolakk som reparerer seg selv. Den ruster altså ikke, noe som G'en så til de grader gjør. Ellers er motor og girkasse nydelig, men alt lureriet som bilen består av blir altfor mye.

Så, ditt valg smile.gif En gang G, alltid G sier jeg. Ny Mercedes har mye kult ved seg, men den andre siden av medaljen er bare så veldig mye større...



Hvis du har betalt 24 000,- for å bytte SBC-enhet så er du lurt. Dette er det aksjon på fra Mercedes så det skal skiftes gratis.
Dempere foran på biler med AIRmatic koster skjorta i Norge. Fra statene koster de ca 2000,- kr med livstidsgaranti.
Puter bak koster ca 4000,- i Norge og ca 1500 i statene. Servopumpe har det også vært aksjon på tidligere.
Mulig din er litt for gammel. Men du har jo lav km så det er rart hvis du har komplett servicehefte at du ikke har fått det på garanti.
211 ruster. Bare ikke så mye som 210. Stasjonsvogn har aluminium panser og forskjermer. Galvanisert karosseri ellers men det har vært litt av legeringsslipp på hvisse plasser. Bakluker ruster/koroderer.
Har selv hadt ML 270 cdi 2001 mod, kostet ikke mye på den bilen. hadde den i 2 år. Har nå en 05 mod E 320 cdi. Uten Airmatic. Men ellers alt utstyr. Har heller ikke kostet på den bilen noe annet enn service. Har hadt den i 1,5 år og kjørt 30 000 km.
ML er bra bil etter 2001 men den har ikke sjela til G.

Edited by MB 300 GD swb, 05 January 2011 - 22:42.

MB 300 GD SWB 33"

#9 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 22:57

Alt gikk på bruktbilgarantien, så ingenting er betalt : ) Prisene er de som BOS tok for byttet, og muligens sier prisene mer om BOS enn om deleprisene. Mulig det er billigere om man er mekaniker og gjør jobben selv, og får tak i delene fra billigere steder. Det kommer nok en dag hvor jeg må skru på bilen selv og skaffe deler, men ser ikke helt fram til den dagen. Kan ikke forestille meg at W211 er like enkelt som å skru på en G.

EDIT: Ved kjapt søk på ebay, var delene faktisk ganske billige smile.gif Tror BOS lever godt på folk som ikke skrur selv...

Edited by maelling, 06 January 2011 - 01:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#10 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 00:27

Dette er forbigående, gjennom vinteren blir frukt og grønnsaker dårligere og dårligere og du vil etter hvert mangle næringstoffer og mineraler,
i tillegg vil lite sol kombinert med mye stillesitting i julen lett føre til nedstemthet og i blandt depresjoner. Bare pass på å spise friske grønnsaker
og mer sunt og grønt! Er symptomene de samme under mars-sola kan du snakke med fastlegen, det finnes veldig mange fine medisiner nå!
Husk råe grønnskaer er best og glem heller ikke egg, de innholder flere essensielle aminosyrer som kroppen selv ikke lager.

#11 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 09:10

QUOTE(Horch @ 6 Jan 2011, 01:27) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er forbigående, gjennom vinteren blir frukt og grønnsaker dårligere og dårligere og du vil etter hvert mangle næringstoffer og mineraler,
i tillegg vil lite sol kombinert med mye stillesitting i julen lett føre til nedstemthet og i blandt depresjoner. Bare pass på å spise friske grønnsaker
og mer sunt og grønt! Er symptomene de samme under mars-sola kan du snakke med fastlegen, det finnes veldig mange fine medisiner nå!
Husk råe grønnskaer er best og glem heller ikke egg, de innholder flere essensielle aminosyrer som kroppen selv ikke lager.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#12 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 10:52

QUOTE(Horch @ 6 Jan 2011, 00:27) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er forbigående, gjennom vinteren blir frukt og grønnsaker dårligere og dårligere og du vil etter hvert mangle næringstoffer og mineraler,
i tillegg vil lite sol kombinert med mye stillesitting i julen lett føre til nedstemthet og i blandt depresjoner. Bare pass på å spise friske grønnsaker
og mer sunt og grønt! Er symptomene de samme under mars-sola kan du snakke med fastlegen, det finnes veldig mange fine medisiner nå!
Husk råe grønnskaer er best og glem heller ikke egg, de innholder flere essensielle aminosyrer som kroppen selv ikke lager.

Enig med Østerklev biggrin.gif

#13 ewikran

ewikran

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 21:17

Takker for mange gode tanker og poenger rundt temaet, begge veier, og synes kanskje Horch hadde de beste laugh.gif

Vi får se når det begynner å lysne og tine i bakkene hvordan stemminga er.

Ex -97 G300DT LWB