ML ?
#1
Posted 04 January 2011 - 23:19
Kjører nesten utelukkende på vei og da er det litt overkil med G selv om G er en skikkelig stas bil.
Her inne er det stor kompetanse på masse som har med MB å gjøre så det er kanskje noen som har erfaring med ML og evnt. tips om hva som er vært å følge med på disse?
Har prøvekjørt en som forsåvidt var god å kjøre, men synes det var mye plastskramling og hjulstøy fra bak i bilen. Fant ut i sammenligning at G'en ikke var så så verst å kjøre i byfart men ved fart over 70 så vinner ML lett.
Ex -97 G300DT LWB
#2
Posted 05 January 2011 - 09:13
Kjører nesten utelukkende på vei og da er det litt overkil med G selv om G er en skikkelig stas bil.
Her inne er det stor kompetanse på masse som har med MB å gjøre så det er kanskje noen som har erfaring med ML og evnt. tips om hva som er vært å følge med på disse?
Har prøvekjørt en som forsåvidt var god å kjøre, men synes det var mye plastskramling og hjulstøy fra bak i bilen. Fant ut i sammenligning at G'en ikke var så så verst å kjøre i byfart men ved fart over 70 så vinner ML lett.
Hei.
Jeg byttet fra ML 230 W163 til G 300 W463 for nokså nøyaktig et år siden, og angrer ikke et sekund, selv om jeg stort sett kjører på vei og mye. Kvalitetsfølelsen i G er jo mye bedre enn MLen. ML virker rett og slett billig i negativ forstand.
I løpet av de to årene jeg hadde bilen kan jeg nevne følgende: baklukelåsen sluttet å virke, slarkete opphengskuler (Dette er vel forventet med gjevne mellomrom), lekkasje servopumpe, lekkasje AC- kompressor, Lavgirkassa ble ødelagt (reparerte aldri denne, så jeg vet ikke hva som var feil) og tett katalysator. Jeg byttet også støtdempere rundt hele, og en del foringer i understell.. Dette er jo helt normalt. Det som jeg reagerte veldig på var prisen. Prisen for hver støtdemper bak ekslusiv arbeid var mellom 5000 og 6000 kroner. Noe billigere foran. Så sjekk at støtdempere bak er ok.
På mer generelt grunnlag vil jeg si at ML er en meget praktisk bil med sitt flate lasterom ved nedslåtte seter, stor bakluke, passe høyde i forhold til bruk av lasteholder på tak. Du vil nok bli skuffet over 4WD- systemet, dersom du har blitt vant med G, i de tilfeller der du virkelig trenger det.
Det finnes jo også mer velkjørende biler enn ML på markedet; E- klasse, 5- serie, A6, X5.......
Lykke til.
Edited by Storegu11, 05 January 2011 - 10:12.
#3
Posted 05 January 2011 - 11:12
Styr ihvertfall unna X5 før 2004. Det er ingen tvil om at det er en hærlig bil å kjøre, men det var mye trøbbel med disse. En gjenganger å se på finn.no annonser er at gearkassen er byttet om bilen har bikket 60k km og noen har til og med fått byttet den to ganger Ellers kan jeg varmt anbefale både X5 og 5-serien selv om dette nå står under Mercedes delen av forumet Det er langkjøringsmaskiner!
#4
Posted 05 January 2011 - 14:06
Vi har en VW Touareg som familiebil, den er fantastisk god på langkjøring, og er også finfin i bykjøring. (Merker bredden når man parkerer i luker (side om side) på parkeringsplasser, da kan det være litt trangt ut av/inn i bil).
Eneste store feil vi har hatt på vår er litt problemer med klimaanlegget, ellers så har en del av dem hatt problemer/feil med luftfjæringer. (Vi valgte bil uten det av den grunn og savner det ikke). Mine foreldre synes dog det er litt stive seter i den, og litt stiv bil. (Jeg synes ikke det, supert på veikjøring.) Bygget på ramme, lav/høygir og sperre. De eldste har vel havnet under tre hundre høvdinger i bruktpris nå? Koster dog blod om du tar service på merkeverksted, har funnet ut at man kan få service andre steder til 1/3-1/4 av prisen fra merkeveksted.
Måtte dra en LandCruiser opp av grøfta med den i mye snø/ubrøya vei i romjula, tror det var litt småflaut for LC'en.
(Beklager å anbefale et annet bilmerke i Mercedes-forumet.. du må selvsagt gå for ML'en det er min offisielle mening som forummedlen! )
#5
Posted 05 January 2011 - 14:21
Luftdemperne koster 20k å bytte, SBC-enhet 24k å bytte, luftpumpe 10k eller noe sånt osv.
Jeg vet at folk gjør seg opp tanker om at G er traktor og at det overkill, men snu det helt rundt: G er kvalitet tvers igjennom, og har ingen meningsløse ting på 3 bokstaver som bare går fyken. Mercedes har ikke i dag den kvaliteten de hadde i gamle tider, og bilene er mer avanserte. Når ting er mer avansert, så er det mer som kan gå til helvete. Selv vil jeg aldri bytte ut G'en med noe nyere, så her blir det å bytte ut deler som går fyken og gjøre alt jeg kan med rustreparasjon. Det er bedre å ha rust som eneste trussel, enn at mange meningløse ting til flere titalls tusen kroner bare går fyken. For 50 K som reparasjonen av w211'en vår har kostet i perioden vi har hatt den (1,5 år), så kunne jeg byttet ut alt av karosseriplater på G'en, akslinger, motor og annet.
Det er bedre å ha et godt rivjern som alltid er der for deg, enn en moderne tullemercedes som går i stykker bare du ser på den nesten... Skal jeg si noe positivt om W211, så er det helgalavanisert karosseri og nanolakk som reparerer seg selv. Den ruster altså ikke, noe som G'en så til de grader gjør. Ellers er motor og girkasse nydelig, men alt lureriet som bilen består av blir altfor mye.
Så, ditt valg En gang G, alltid G sier jeg. Ny Mercedes har mye kult ved seg, men den andre siden av medaljen er bare så veldig mye større...
Edited by maelling, 05 January 2011 - 14:33.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#6
Posted 05 January 2011 - 16:51
320, 430 og 500 er småtørste 1,2l/mil på langkjøring og 1,6 på småkjøring. 270cdi er ett meget bra valg og 400cdi er morro men trangt. 270cdi bør chippes. Ellers kom det en oppdatering i ca2002, der mye billig plastikk ble fjærnet fra interiøret. Ville ikke vurdert bilene før dette. (sammen med 230, den hører bare ikke hjemme i en ml).
Ellers hadde vi ingen større reperasjoner på bilen (kjørte ca200 000km med den). Byttet MAF sensor, dempere, bryter til bremselysene og lås til bakluken. Vi solgte bilen får ett år siden (ble byttet i en XC90), men pga mye trøbbel tror jeg snart det blir en ml 320cdi....
Lykke til med bilkjøpet
#7
Posted 05 January 2011 - 17:05
Antar det er diesel du skal ha??
Stian Overland 92258329
#8
Posted 05 January 2011 - 22:41
Luftdemperne koster 20k å bytte, SBC-enhet 24k å bytte, luftpumpe 10k eller noe sånt osv.
Jeg vet at folk gjør seg opp tanker om at G er traktor og at det overkill, men snu det helt rundt: G er kvalitet tvers igjennom, og har ingen meningsløse ting på 3 bokstaver som bare går fyken. Mercedes har ikke i dag den kvaliteten de hadde i gamle tider, og bilene er mer avanserte. Når ting er mer avansert, så er det mer som kan gå til helvete. Selv vil jeg aldri bytte ut G'en med noe nyere, så her blir det å bytte ut deler som går fyken og gjøre alt jeg kan med rustreparasjon. Det er bedre å ha rust som eneste trussel, enn at mange meningløse ting til flere titalls tusen kroner bare går fyken. For 50 K som reparasjonen av w211'en vår har kostet i perioden vi har hatt den (1,5 år), så kunne jeg byttet ut alt av karosseriplater på G'en, akslinger, motor og annet.
Det er bedre å ha et godt rivjern som alltid er der for deg, enn en moderne tullemercedes som går i stykker bare du ser på den nesten... Skal jeg si noe positivt om W211, så er det helgalavanisert karosseri og nanolakk som reparerer seg selv. Den ruster altså ikke, noe som G'en så til de grader gjør. Ellers er motor og girkasse nydelig, men alt lureriet som bilen består av blir altfor mye.
Så, ditt valg En gang G, alltid G sier jeg. Ny Mercedes har mye kult ved seg, men den andre siden av medaljen er bare så veldig mye større...
Hvis du har betalt 24 000,- for å bytte SBC-enhet så er du lurt. Dette er det aksjon på fra Mercedes så det skal skiftes gratis.
Dempere foran på biler med AIRmatic koster skjorta i Norge. Fra statene koster de ca 2000,- kr med livstidsgaranti.
Puter bak koster ca 4000,- i Norge og ca 1500 i statene. Servopumpe har det også vært aksjon på tidligere.
Mulig din er litt for gammel. Men du har jo lav km så det er rart hvis du har komplett servicehefte at du ikke har fått det på garanti.
211 ruster. Bare ikke så mye som 210. Stasjonsvogn har aluminium panser og forskjermer. Galvanisert karosseri ellers men det har vært litt av legeringsslipp på hvisse plasser. Bakluker ruster/koroderer.
Har selv hadt ML 270 cdi 2001 mod, kostet ikke mye på den bilen. hadde den i 2 år. Har nå en 05 mod E 320 cdi. Uten Airmatic. Men ellers alt utstyr. Har heller ikke kostet på den bilen noe annet enn service. Har hadt den i 1,5 år og kjørt 30 000 km.
ML er bra bil etter 2001 men den har ikke sjela til G.
Edited by MB 300 GD swb, 05 January 2011 - 22:42.
#9
Posted 05 January 2011 - 22:57
EDIT: Ved kjapt søk på ebay, var delene faktisk ganske billige Tror BOS lever godt på folk som ikke skrur selv...
Edited by maelling, 06 January 2011 - 01:31.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#10
Posted 06 January 2011 - 00:27
i tillegg vil lite sol kombinert med mye stillesitting i julen lett føre til nedstemthet og i blandt depresjoner. Bare pass på å spise friske grønnsaker
og mer sunt og grønt! Er symptomene de samme under mars-sola kan du snakke med fastlegen, det finnes veldig mange fine medisiner nå!
Husk råe grønnskaer er best og glem heller ikke egg, de innholder flere essensielle aminosyrer som kroppen selv ikke lager.
#11
Posted 06 January 2011 - 09:10
i tillegg vil lite sol kombinert med mye stillesitting i julen lett føre til nedstemthet og i blandt depresjoner. Bare pass på å spise friske grønnsaker
og mer sunt og grønt! Er symptomene de samme under mars-sola kan du snakke med fastlegen, det finnes veldig mange fine medisiner nå!
Husk råe grønnskaer er best og glem heller ikke egg, de innholder flere essensielle aminosyrer som kroppen selv ikke lager.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#12
Posted 06 January 2011 - 10:52
i tillegg vil lite sol kombinert med mye stillesitting i julen lett føre til nedstemthet og i blandt depresjoner. Bare pass på å spise friske grønnsaker
og mer sunt og grønt! Er symptomene de samme under mars-sola kan du snakke med fastlegen, det finnes veldig mange fine medisiner nå!
Husk råe grønnskaer er best og glem heller ikke egg, de innholder flere essensielle aminosyrer som kroppen selv ikke lager.
Enig med Østerklev
#13
Posted 06 January 2011 - 21:17
Vi får se når det begynner å lysne og tine i bakkene hvordan stemminga er.
Ex -97 G300DT LWB