Ettermontere ebersprächer, webasto eller lign.
#1
Posted 08 January 2011 - 22:24
Har nå søkt forumet, og nettet etter info og manualer rundt Ebersprächer/Webasto, og det ser at det finnes en god del varianter samt at monteringen ser ikke avskrekkende ut. Hva er det jeg ikke ser som gjør at jeg bør holde fingrene unna slikt? Har f.eks lest innlegg her på forumet som indikerer at at på biler med ettermontert STT turbo/IC så er det trangt om plassen mtp å få inn en Webasto, hva med de "nyere" som også ser mindre ut? og orginal turbo?
Jeg starter ut med blanke ark her, kanskje noen har lyst til å belyse emnet litt for meg?
/Terje
#2
Posted 08 January 2011 - 23:06
Kjøp nytt, så risikerer du at den virker. Kjøper du brukt, unngå for enhver skyld typer med CANBUS tilkoblinger.
De gamle, gode er stort sett egnet for folk som er glad i å mekke, men ikke trenger ha det så varmt.....
Lost in Iceland.....
#3
Posted 08 January 2011 - 23:49
Kjøp nytt, så risikerer du at den virker. Kjøper du brukt, unngå for enhver skyld typer med CANBUS tilkoblinger.
De gamle, gode er stort sett egnet for folk som er glad i å mekke, men ikke trenger ha det så varmt.....
Godt oppsummert.
#4
Posted 09 January 2011 - 09:07
#5
Posted 22 January 2011 - 10:54
angående montering; har du tenkt å leggen en dieselslange bakover og gjennom påfyllingsstussen eller drar du den rett ned i tanken? hvordan kobler du mot vifte får å få den til gå?
Ser at det ikke er god plass på høyre side av motorrommet pga turbo slanger osv. men så på en 461(?) som står hos VTP at webastoen er montert på venstre side. Så det burde gå. og den er ganske mye mindre enn det jeg kan huske at den var på 280'en jeg hadde før. men det hadde vært digg å hatt den slik at den gav litt varme til batteriet på kalde dager. har lest at enkelte har slitt med at den tapper batteriet hvis den går for lenge. vil det da være en idé og ha et ekstra batteri. sett at landcruisere har dette.
Cruiser GD300stt i Akershus og omegn
#6
Posted 22 January 2011 - 11:37
angående montering; har du tenkt å leggen en dieselslange bakover og gjennom påfyllingsstussen eller drar du den rett ned i tanken? hvordan kobler du mot vifte får å få den til gå?
Ser at det ikke er god plass på høyre side av motorrommet pga turbo slanger osv. men så på en 461(?) som står hos VTP at webastoen er montert på venstre side. Så det burde gå. og den er ganske mye mindre enn det jeg kan huske at den var på 280'en jeg hadde før. men det hadde vært digg å hatt den slik at den gav litt varme til batteriet på kalde dager. har lest at enkelte har slitt med at den tapper batteriet hvis den går for lenge. vil det da være en idé og ha et ekstra batteri. sett at landcruisere har dette.
Sjekk ut thermo top V også. Det er en mye mer effektiv brenner som er fysisk mindre og gir mer effekt raskere, men denne er primært levert til bil-produsentene og ikke solgt direkte til kunder fra Webasto om jeg ikke husker helt feil.
Webastoen vil naturlig nok tappe batteriet ja. Du skal gi strøm til webastoen (glødeplugg, vann+diesel pumpe, styringen...) og om du kobler det slik at kupeviften starter opp etter 5-10min så tapper også denne en del.
#7
Posted 22 January 2011 - 14:12
angående montering; har du tenkt å leggen en dieselslange bakover og gjennom påfyllingsstussen eller drar du den rett ned i tanken? hvordan kobler du mot vifte får å få den til gå?
Ser at det ikke er god plass på høyre side av motorrommet pga turbo slanger osv. men så på en 461(?) som står hos VTP at webastoen er montert på venstre side. Så det burde gå. og den er ganske mye mindre enn det jeg kan huske at den var på 280'en jeg hadde før. men det hadde vært digg å hatt den slik at den gav litt varme til batteriet på kalde dager. har lest at enkelte har slitt med at den tapper batteriet hvis den går for lenge. vil det da være en idé og ha et ekstra batteri. sett at landcruisere har dette.
Hei, du har mange av de samme tankene som meg ser jeg. Bilen min har i dag delvis opplegg fra Defa som jeg har tenkt å bygge ut videre. Dette skal da være primærfunksjon når bilen står hjemme og vil dekke; motorvarmer, kupevarmer og batterilading. Vurderer da videre å få intern timer på varmen slik at lading av batteri kan pågå også utenfor tidsrommet varminga er koblet inn.
Som sekundærfunksjon skal det da inn en Wbasto/Eber som benyttes når Defa'en ikke kan kobles til. (På fjellet i mange blå grader, etc.).
Har kikket på noen som heter Eberspächer Hydronic II, men de forskjellige modeller er jeg helt grønn på. Planen er å ta dette som prosjekt til høsten.
Ang montering; Min min drivstofftank har egen tilkobling for Webasto som ikke er i bruk, kobler ny slange fra dette punktet. Hvor den plasseres i motorrommet får vi se på, det løser seg. 2 batterier har jeg også begynt å tenke på, og eventuelt bytte til kraftigere dynamo en det 460 har orginalt, dette mest for å ha bra med "turstrøm".
#8
Posted 22 January 2011 - 15:28
Edited by maelling, 22 January 2011 - 15:30.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#9
Posted 22 January 2011 - 15:51
Det er regulatoren som bestemmer hvor høy ladespenning man får. 10 av 9 som har startproblemer, og bytter batteri, generator eller kabelnett, har IKKE kontroll på ladespenningen. Det blir i praksis som å bytte dekk, fordi man har en ulyd et sted. Dyrt, det synes og det virker imponerende, men påvirker med stor sannsynlighet det reelle problemet veldig lite, eller ikke i det hele tatt...
Lost in Iceland.....
#10
Posted 22 January 2011 - 19:25
@maelling: Hvilken dynamo er det du har? Og er det gjort noe tilpasning på fester for å få den til å passe i stedet for orginal 55 Amp Bosch dynamo?
#11
Posted 22 January 2011 - 19:56
fant en tråd på mbentusiasten angående montering. Virker som det kan bli utfordring i forhold til varmevifte og koble dette rett. satser på at det bare er å følge monteringsanvisning.
Cruiser GD300stt i Akershus og omegn
#12
Posted 22 January 2011 - 20:21
fant en tråd på mbentusiasten angående montering. Virker som det kan bli utfordring i forhold til varmevifte og koble dette rett. satser på at det bare er å følge monteringsanvisning.
Om du ikke har uttak i tanken setter du bare inn et T-rør mellom grovfilteret og fødepumpa.
Kobling av vifta er ingen utfordring. Den mates via bryteren, og da er det bare å gå inn på det trinnet man ønsker at tilleggsvarmeren skal styre. Om dette virker problematisk ville jeg vurdert å få hjelp til monteringen.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#13
Posted 22 January 2011 - 20:51
@maelling: Hvilken dynamo er det du har? Og er det gjort noe tilpasning på fester for å få den til å passe i stedet for orginal 55 Amp Bosch dynamo?
Har du stort batteri så har du større kapasitet til lys, varme, vinsj o.l., så bruker du mye strøm er du helt avhengig av å ha en kraftig dynamo for å få ladet
batteriet innen rimelig tid, så det er riktig med større effekt på dynamoen ved større batteri! Ladestrømmen er i gjennomsnitt være 1/10 av kapasitetet,
dvs. ~8-10 ampere på et 90 Ah batteri. Hadde dette dreid seg om bare spenningen kunne vi kjørt rundt med små motorsykkelbatteri på i bilene,
spenningen er viktigs for toppladning og for å drive startstrømmen for batteriet.
#14
Posted 22 January 2011 - 22:12
dvs. ~8-10 ampere på et 90 Ah batteri. Hadde dette dreid seg om bare spenningen kunne vi kjørt rundt med små motorsykkelbatteri på i bilene,
spenningen er viktigs for toppladning og for å drive startstrømmen for batteriet.
Som du sier selv, en 55 eller 60A dynamo er MER enn kraftig nok til et vanlig GW batteri, men det forutsettes at spenningen inn på batteriet er tilstrekkelig
Lost in Iceland.....
#15
Posted 22 January 2011 - 22:25
Nei, Initium! G med dieselmotor bær ha minst 88AH batteri, og for å holde det fulladet bør dynamoen gi 80-90 A ved 14,7V
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#16
Posted 22 January 2011 - 22:45
#17
Posted 22 January 2011 - 22:57
Lader du med 80-90A på et 88Ah batteri så er det neppe i live så veldig lenge? Den øvrige lasten som er på bilen er også viktig å ta med.
Edited by minim, 22 January 2011 - 23:01.
#18
Posted 22 January 2011 - 23:16
Jeg har en dynamo jeg kjøpte på biltema, så det er vel en kina-dynamo. Den ser veldig kul ut. Den kostet 7-800 kr, og den passet rett på. Jeg fikk først med meg en grommere dynamo, men den passet ikke, så vær veldig NØYE med at alle festene og slikt passer og er like lange, særlig der hvor boltene skal igjennom. Min dynamo har 1400++ watt effekt ut eller noe i den duren. Den er sikkert ikke like holdbar som Bosch, så har ikke forventninger om 28 år levetid. Jeg tok med min gamle 55 amp bosch (som til slutt ikke ville gå rundt i det hele tatt) opp dit og fant en som hadde samme fester. Deretter var det bare å gå ut og skru, og da var det 20 minus ute. Men å kjøre uten landing var ikke noe alternativ. Du får bare prøve og se om 55 amp'en holder ut, men har du DEFA ved siden av med vedlikeholdslader, så går det nok fint
Det eneste jeg har å utsette på dynamoen min, er at den ikke gir mer enn 14 volt ladespenning rett på dynamoen (Bosch og andre gir vel noe mer), for det er såkalt "set point" på dataarket som fulgte med. Det fulgte med et kult dataark som viser ladestrøm ved alle mulige rpm. Jeg skal ikke påstå at denne er bedre enn standard dynamo, men den holder ut bra på andre året Hvis kina-dynamoen ryker, så henter jeg dynamoen til min OM617A som jeg antar er lik som Bosch'en jeg hadde på G-wagen.
Edited by maelling, 22 January 2011 - 23:21.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#19
Posted 22 January 2011 - 23:19
Edited by maelling, 22 January 2011 - 23:19.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#20
Posted 22 January 2011 - 23:28
Dette strider iallefall med all batteri og ladeteknikk jeg noengang har tilegnet meg.
Lader du et 88Ah batteri med 90A på 14,7V, er det antagelig vanntomt før jeg rekker stave BATTERI.....
EDIT:
Jeg har ofte mange strømbrukere på i bilen min, men får vel neppe et standard forbruk på mer enn 20A konstant ?
Tenker da på lys, stereoanlegg osv.
Dobbeledit:
Fra SØNNAK sine sider
Hva er riktig ladespenning?
I biler skal ladespenningen, målt på batteriets poler, være
ca. 14,4 V ved 25 °C
Hvorfor er det vanskeligere å lade batterier når det er kaldt?
Det kommer av at batteriene får en høyere motspenning når det
er kaldt. Dette fører til at de ikke tar imot like mye strøm som når
de er varme. Et delvis utladet batteri med en temperatur på
-18 °C tar bare imot ca. 5– 6 % av sin kapasitet, dvs. 3 til 3,5 A
for et 60 Ah-batteri. Den eneste måten å fremskynde ladingen
på er å øke ladespenningen.
Hva er lademottakelighet?
Lademottakeligheten angir strømmen i ampere (A) som
ett 50 % utladet batteri tar imot etter 10 minutters lading
med spenningen 14,4 V ved 0 °C. Lademottakeligheten
skal ifølge standarden være på minst 20 % av batteriets
20-timerskapasitet. Et batteri med 75 Ah skal altså ha en
lademottakelighet på minst 15 A
Et batteri som trenger mer lading enn dette, er antagelig underdimensjonert i utgangspunktet, og vil neppe overleve veldig lenge. Gjentatte dyputladinger tar knekke på de fleste bly / syrebatterier
Edited by Initium, 22 January 2011 - 23:59.
Lost in Iceland.....