Gå til innhold



Foto

Spm ang girkasser og motorer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
57 replies to this topic

#41 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 13 January 2011 - 21:56

QUOTE(Grønnli @ 13 Jan 2011, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Altså fordelingskasse som ikke er boltet direkte i girkassa, men via ett kryss, aksel, eller noe annet lurt?? huh.gif


Ja.

#42 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 January 2011 - 00:29

QUOTE(Grønnli @ 13 Jan 2011, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Altså fordelingskasse som ikke er boltet direkte i girkassa, men via ett kryss, aksel, eller noe annet lurt?? huh.gif

G med byggemønster 460(/eldre 461 har separat fordelingskasse forbundet med hovedkassa med en kort mellomaksel med to gammeldagse kryss.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#43 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 14 January 2011 - 07:06

QUOTE(Østerklev @ 14 Jan 2011, 00:29) <{POST_SNAPBACK}>
G med byggemønster 460(/eldre 461 har separat fordelingskasse forbundet med hovedkassa med en kort mellomaksel med to gammeldagse kryss.


Samme 463 også, forskjell på rotasjon forran, og akslingen inn på transfer er laget med cv ledd.
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#44 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 14 January 2011 - 09:03

-

Edited by Grønnli, 09 February 2011 - 13:00.


#45 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 13:02

Spørsmål: Er det kun enkelte forsvars-g'er som har kraftuttak? Eller er dette en mulighet på alle g-kasser?

#46 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 14:32

Det var også mulighet å få det på sivile biler, men er særdeles sjeldent. Vet at det sto på mimin`s gamle bil, samt at Iver/Bilkar har klart å skaffe seg en. Men dette er helt klart sjelden vare smile.gif

QUOTE(Grønnli @ 9 Feb 2011, 13:02) <{POST_SNAPBACK}>
Spørsmål: Er det kun enkelte forsvars-g'er som har kraftuttak? Eller er dette en mulighet på alle g-kasser?



#47 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 15:07

QUOTE(Henrik larsen @ 9 Feb 2011, 14:32) <{POST_SNAPBACK}>
Det var også mulighet å få det på sivile biler, men er særdeles sjeldent. Vet at det sto på mimin`s gamle bil, samt at Iver/Bilkar har klart å skaffe seg en. Men dette er helt klart sjelden vare smile.gif


Det annonseres innimellom biler som har dette på finn.no. Det er ikke alltid at selger skriver dette i annonsen, men om man kikker litt på bildene så er der en tredje spake litt bak de for diff-sperrene som aktiverer/deaktiverer kraftuttaket på transferkassa. Det er jo kun selve transferkassa som er forskjell (pluss midtkonsoll om du skal jåle) så du trenger bare å bytte denne.

#48 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 16:52

Spørsmålet som da står igjen er hva man skal bruke et kraftuttak til? Er det noen her som har et kraftuttak som de faktisk har bruk for ? tongue.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#49 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 18:30

Kraftuttaket er en tilleggsmodul på fordelingskassa. Kan monteres inn i alle 460. Kjekt å ha til så mangt: Drive luftkompressor, eller hydraulikkpumpe som igjen kan brukes til vedkløyver, tippaggregat, snøskjær, you name it. Eller mekanisk vinsj. Selv en OM 616 på 72 HK klarer len del mer enn en liten elektromotor.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#50 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 19:54

QUOTE(Østerklev @ 9 Feb 2011, 18:30) <{POST_SNAPBACK}>
Kraftuttaket er en tilleggsmodul på fordelingskassa. Kan monteres inn i alle 460. Kjekt å ha til så mangt: Drive luftkompressor, eller hydraulikkpumpe som igjen kan brukes til vedkløyver, tippaggregat, snøskjær, you name it. Eller mekanisk vinsj. Selv en OM 616 på 72 HK klarer len del mer enn en liten elektromotor.

De fleste setter vel en hydraulikkmotor på selve uttaket, men er det noen som har eksperimentert med mekanisk overføring helt frem til fronten på bilen?

Hadde vært sjef å putra bilen inntil vedkløyvern... smile.gif

Edited by asmo, 09 February 2011 - 19:54.


#51 bukt

bukt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 20:03

litt ut av tema men alikevel ikke.

Har en 0m617 med automat fra et 123 karosseri mens det står orginal automat fra 280ge i bilen, er den gearkassen bolt on ? ikke målt lengde på de enda, en anne ting er turtallet likt på disse ved samme fart eller er det en av de som har litt lavere turtall? og er kvalitet lik med tanke på dreimoment

#52 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 21:08

QUOTE(bukt @ 9 Feb 2011, 21:03) <{POST_SNAPBACK}>
litt ut av tema men alikevel ikke.

Har en 0m617 med automat fra et 123 karosseri mens det står orginal automat fra 280ge i bilen, er den gearkassen bolt on ? ikke målt lengde på de enda, en anne ting er turtallet likt på disse ved samme fart eller er det en av de som har litt lavere turtall? og er kvalitet lik med tanke på dreimoment

Ja, det hadde vært bedre å starte en ny tråd, ikke verken vanskelig eller flaut det.

"Interfacet" mellom motor og kasse er likt. Hvis du tenker på å sette dieselmotor mot kassa som sitter i bilen må du bare flytte kassa litt fram og ha lengre mellomaksel. 123-kassa er ulik i bakenden, og krever noen modifikasjoner.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#53 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 21:23

QUOTE(asmo @ 9 Feb 2011, 20:54) <{POST_SNAPBACK}>
De fleste setter vel en hydraulikkmotor på selve uttaket, men er det noen som har eksperimentert med mekanisk overføring helt frem til fronten på bilen?

Hadde vært sjef å putra bilen inntil vedkløyvern... smile.gif

Har du ikke hørt om slanger og rør, Asbjørn? biggrin.gif

Mye lettere å sette pumpa ved uttaket enn å krongle med aksling fram. Kom til meg når du har kraftuttaket, så bygger vi resten!
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#54 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 21:56

QUOTE(Østerklev @ 9 Feb 2011, 21:23) <{POST_SNAPBACK}>
Har du ikke hørt om slanger og rør, Asbjørn? biggrin.gif

Mye lettere å sette pumpa ved uttaket enn å krongle med aksling fram. Kom til meg når du har kraftuttaket, så bygger vi resten!

Avtale biggrin.gif

Hørt PTOtransferkasser er gratis også forresten.

Edited by asmo, 09 February 2011 - 21:56.


#55 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 22:09

QUOTE(asmo @ 9 Feb 2011, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>
Avtale biggrin.gif

Hørt PTOtransferkasser er gratis også forresten.

Nå høres offroad-gutta ut som kara i Skippagurra når en busslast med russiske gledespiker ble annonsert: Korr, korr, korr,,, (Hvordan få ti menn til å høres som 100 duer)
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#56 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 11:02

Godt å se litt engasjemang hos guttan boys! =) =)
Ja, det er i såfall til bruk av mekanisk vinsj, eller som det ble sagt lenger opp her...hydraulikkpumpe som strax åpner for muligheter som f.eks vedklyver (hvor tøfft hadde ikke DET vært??) Løftesylindre, snøskjær, fres..
Men da er svaret følgende: At det IKKE er standard vare på G, kun enkelte utgaver. De som har det har en ekstra spake ved siden av fordelingskassespaken.
Fant noen få filmsnutter på youtube om den type kasse, power-take-off PTO, å så virkelig muligheter! =)

#57 bukt

bukt

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 21:44

QUOTE(Østerklev @ 9 Feb 2011, 21:08) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, det hadde vært bedre å starte en ny tråd, ikke verken vanskelig eller flaut det.

"Interfacet" mellom motor og kasse er likt. Hvis du tenker på å sette dieselmotor mot kassa som sitter i bilen må du bare flytte kassa litt fram og ha lengre mellomaksel. 123-kassa er ulik i bakenden, og krever noen modifikasjoner.


takker for svar,
sitter om617 i bilen nå på 280 kassen, ordla meg litt feil. usikker på om jeg skal bruke den eller den andre. 280 lekker olje og må fikses mens 123 kasse er potte tett.

er fart lik og nogenlunde samme kvalitet så er det nok minst jobb å tette lekkasjen vil jeg tro uten å sett helt hvor den lekker. men kommer turtall litt ned med 123 kassen er den mest aktuell.

#58 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 21:55

Både 123-kassen og kassen på en 280GE har såvidt jeg vet samme deling på fjerdegir, nemlig 1, så "farten" vil bli den samme ut av automaten. Du får se hvor det lekker hen da. Mulig det hjelper å bytte gummilist rundt bunnpannen på automaten, eventuelt om det tyter ut litt mellom motor og girkasse pga at det er for mye olje på automaten? Ellers er det sikkert simringer og tetninger ellers man kan bytte, men sånt vet jeg ikke noe om.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)