Spm ang girkasser og motorer
#1
Posted 11 January 2011 - 10:29
Er automatkassene i 460 samme kasse som sitter i w124?
#2
Posted 11 January 2011 - 11:10
Er automatkassene i 460 samme kasse som sitter i w124?
går ikke 280 starter h.side , 230 v. side
#3
Posted 11 January 2011 - 12:20
Flytte f.eks en 280 med automat over i en 230?
Er ALLE forsvarsvogner 24volt?
Er det noe forskjeller mellom en sivil 460 og en militær 460 bortsett fra motor/gir/utveksling?
#4
Posted 11 January 2011 - 18:47
motor og girkassefester er i utgangspunktet like. De ser altså like ut, og passer om hverandre. Det fins imidlertid forskjellige hardheter, som skal kompansere for at forskjellige motorer veier og vibrerer ulikt. Hvor stor betydning dette har, får hver enkelt avgjøre. VTP lagerfører såvidt jeg vet bare en type.
Girkassene passer i utgangspunktet om hverandre. Jeg snakker da om 4girs kasser. Innfestingen mot motoren er forskjellig, ettersom 230 og 280 har starteren på hver sin side. Dermed er bellhousingen ( clutchkåpe på norsk ? ) ulik. Denne kan imidlertid byttes ved å skru av 4 bolter.
5girs kassene går IKKE om hverandre. 280 kan meg bekjent KUN bruke Getrag kasse, som desverre ikke er så veldig bra. Men den fungerer iof greit på en 280, som ikke utvikler voldsomt moment på lavt turtall. På 230 har jeg aldri hørt om noen som har hatt tullball med denne kassa, ikke på 280 heller egentlig. 230 kan også bruke 5girs kasse fra MB personbiler, som W201 ( 190serie ), W124 ( E-klassen ) osv. Man har altså litt mer muligheter med 230motoren enn med 280 mht valg av girboks.
Forsvaret har hatt en rekke GW med 12V system. Dette er vel hovedsaklig luftforsvarbiler, som egentlig er vanlige sivilbiler, som er malt grønne. Alle FELTVOGNENE ( lange 3 dørs med kapell-tak er meg bekjent levert med 24V elsystem.'
Det er en rekke andre forskjeller mellom sivile og militærbiler:
Ex-militære har nomalt ikke:
-Servostyring
- Ingen støydempende gummimatte
Derimot så HAR de normalt:
- Skai trekk innvendig i seter, lave seterygger
-" Papp plate "med skai trekk på dørsidene innvendig.
- Spesiell tankpåfylling, beregnet å kunne fylles med jerrykanner
- Stridslys
- UWE varmer
-Små dekk på 16" stålfelg
- Rare, runde baklys, montert på blindflenser
Dette er bare et eksempel på forskjeller jeg kom på i farta..
Automatkassen i GW og 124 er IKKE like. GW kassa er mye mer solid bygget. Dessverre er begge bygget på samme steinalder-teknologi.
Lost in Iceland.....
#5
Posted 11 January 2011 - 20:35
Forøvrig så er de aller fleste feltvogner til forsvaret av serie 461. Finnes noen unntak på de helt første som ble levert i 1981, som hadde chassisnr 460.
#6
Posted 11 January 2011 - 22:41
Men du nevner at 280 ikke utvikler så voldsomt moment på lave turtall.. rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke 230 i G en 4'er, mens 280 er en 6'er? Med dobble kammer? Vil ikke da 280 være mer momentsterk enn 230?
280 med automat med STORE dekk, eller 230 med automat med STORE dekk?
#7
Posted 11 January 2011 - 23:24
Men du nevner at 280 ikke utvikler så voldsomt moment på lave turtall.. rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke 230 i G en 4'er, mens 280 er en 6'er? Med dobble kammer? Vil ikke da 280 være mer momentsterk enn 230?
280 med automat med STORE dekk, eller 230 med automat med STORE dekk?
Dar du ikke hørt om diesel??
Stian Overland 92258329
#8
Posted 12 January 2011 - 03:01
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#9
Posted 12 January 2011 - 08:42
Hehe, jo, å jeg fåretrekker diesel! =) Men akkorat nå er det bensinmotorene som jeg lurte på ang ei bygging der bensinmotor desverre er eneste alternativ.
#10
Posted 12 January 2011 - 10:42
Men du nevner at 280 ikke utvikler så voldsomt moment på lave turtall.. rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke 230 i G en 4'er, mens 280 er en 6'er? Med dobble kammer? Vil ikke da 280 være mer momentsterk enn 230?
280 med automat med STORE dekk, eller 230 med automat med STORE dekk?
Du har selvsagt rett.
Getrag-kassene som kan brukes på motorer med starteren på høyre side (OM616 og 617 dieselmotorer og M110 bensin) har frynsete rykte. Dette skldes at de ikke tåler det store dreiemomentet som OM617 med turbo gir på lave turtall. Dette er årsaken til at Bilkar trekker inn diesel
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#11
Posted 12 January 2011 - 11:01
Årsaken er vel snarere at det ikke er noe som heter farget bensin?
#12
Posted 12 January 2011 - 17:03
Årsaken er at de bensinmotorene er no dritt, går rævva å bruker like mye som fosenferga!!
Stian Overland 92258329
#13
Posted 12 January 2011 - 17:12
Hehe godt sagt!
#14
Posted 12 January 2011 - 17:35
Lost in Iceland.....
#15
Posted 12 January 2011 - 18:27
Det er lett å glemme at bensinmotorer er mye mer stillegående, forurenser mindre og starter mye lettere i kulde. I det store regnestykket er det ikke sikkert forbruket slår så mye ut. Jeg forutsetter da at man holder seg til lovlig diesel.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#16
Posted 12 January 2011 - 18:41
Når forskjellen er sånn ca. 0.5dl pr mil så skal man kjøre en del for å forsvare et motorbytte som fort koster (med timer/materiell/dilldall) 10000-15000kr også. Og jeg er av en helt annen oppfatning en bilkar når det gjelder ytelse, men det er mulig jeg har prøvekjørt feil dieselbiler. Synst bensineren er kvikkere en 3liter diesel og forsåvidt 3.0stt også. Man kan ikke sammenligne epler&pærer så finnlandspumpe må utelukkes synst jeg.
#17
Posted 12 January 2011 - 18:41
Skjønne at diesel e tingen, å det er jeg enig i, men det er desverre ikke noen alternativ denne gang.
Hvis dere fikk velge mellom 230automat og 280automat for å kjøre hardt med 36-39"dekk..hva ville dere valgt? Eller er Gelendewagen med bensin rett og slett så dårlig under belastning at det ikke går ann å stole på?
#18
Posted 12 January 2011 - 18:46
280GE er en nydelig motor det, spesielt om motoren er fra en S-klasse. Min motor ble overhalt for 12 år siden, og har vært trofast siden uten et feilsslag. Jeg har dratt henger på langt over 1 tonn over fjellet fra Bergen og kjørt til Tromsø og tilbake med 2.9 tonn bil, så motoren er skuddsikker Jeg har kjørt 230 med 5 trinns manuell en gang, og ble egentlig litt overrasket over hvor greit den gikk. Men gå for størst mulig motor du
Edited by maelling, 12 January 2011 - 18:54.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#19
Posted 12 January 2011 - 18:58
I dette tilfellet er det verken snakk om å kjøre fort, eller dra tung henger, men å ha mest mulig kraft i skogen og myra.
Har hørt at 280 er en sterkere motor enn 300? Å hvis den ikke er det, hvorfor skulle den da stå i en Gelendewagen?? Stemmer dette?
#20
Posted 12 January 2011 - 19:26
Edited by maelling, 12 January 2011 - 19:33.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)