Jump to content



Photo

Spm ang girkasser og motorer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
57 replies to this topic

#1 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 posts

Posted 11 January 2011 - 10:29

Passer girkassene fra 230 og 280 overens? Både manuell og automat?

Er automatkassene i 460 samme kasse som sitter i w124?

#2 gdeler

gdeler

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 159 posts

Posted 11 January 2011 - 11:10

QUOTE(Grønnli @ 11 Jan 2011, 11:29) <{POST_SNAPBACK}>
Passer girkassene fra 230 og 280 overens? Både manuell og automat?

Er automatkassene i 460 samme kasse som sitter i w124?


går ikke 280 starter h.side , 230 v. side

#3 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 posts

Posted 11 January 2011 - 12:20

Samme motorfester og girkassefester?
Flytte f.eks en 280 med automat over i en 230?

Er ALLE forsvarsvogner 24volt?
Er det noe forskjeller mellom en sivil 460 og en militær 460 bortsett fra motor/gir/utveksling?

#4 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 posts

Posted 11 January 2011 - 18:47

Jeg får svare litt mer utfyllende en en halv setning jeg da, siden andre ikke gidder;
motor og girkassefester er i utgangspunktet like. De ser altså like ut, og passer om hverandre. Det fins imidlertid forskjellige hardheter, som skal kompansere for at forskjellige motorer veier og vibrerer ulikt. Hvor stor betydning dette har, får hver enkelt avgjøre. VTP lagerfører såvidt jeg vet bare en type.

Girkassene passer i utgangspunktet om hverandre. Jeg snakker da om 4girs kasser. Innfestingen mot motoren er forskjellig, ettersom 230 og 280 har starteren på hver sin side. Dermed er bellhousingen ( clutchkåpe på norsk ? ) ulik. Denne kan imidlertid byttes ved å skru av 4 bolter.
5girs kassene går IKKE om hverandre. 280 kan meg bekjent KUN bruke Getrag kasse, som desverre ikke er så veldig bra. Men den fungerer iof greit på en 280, som ikke utvikler voldsomt moment på lavt turtall. På 230 har jeg aldri hørt om noen som har hatt tullball med denne kassa, ikke på 280 heller egentlig. 230 kan også bruke 5girs kasse fra MB personbiler, som W201 ( 190serie ), W124 ( E-klassen ) osv. Man har altså litt mer muligheter med 230motoren enn med 280 mht valg av girboks.

Forsvaret har hatt en rekke GW med 12V system. Dette er vel hovedsaklig luftforsvarbiler, som egentlig er vanlige sivilbiler, som er malt grønne. Alle FELTVOGNENE ( lange 3 dørs med kapell-tak er meg bekjent levert med 24V elsystem.'
Det er en rekke andre forskjeller mellom sivile og militærbiler:

Ex-militære har nomalt ikke:
-Servostyring
- Ingen støydempende gummimatte

Derimot så HAR de normalt:
- Skai trekk innvendig i seter, lave seterygger
-" Papp plate "med skai trekk på dørsidene innvendig.
- Spesiell tankpåfylling, beregnet å kunne fylles med jerrykanner
- Stridslys
- UWE varmer
-Små dekk på 16" stålfelg
- Rare, runde baklys, montert på blindflenser

Dette er bare et eksempel på forskjeller jeg kom på i farta..

Automatkassen i GW og 124 er IKKE like. GW kassa er mye mer solid bygget. Dessverre er begge bygget på samme steinalder-teknologi.

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#5 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 posts

Posted 11 January 2011 - 20:35

Bare et par små korrigeringer til Initium. Det er ikke skai trekk på dørpanelene. Det er bare malte treplater (mdf/hdf). Forberedt for UWE varmer. Varmeren følger ikke med feltvogner. Små dekk vil si 7x16. Forsvaret har byttet de fleste til 215/75-16. Alle feltvogner har også elektrisk motorvarmer og Webasto. Feltvogner har også to varmeapparater. Hva slags støydempende gummimatte er det de sivile har? Feltvogner har gummimatter på dørken foran og bak som dekker hele gulvet. Alle feltvogner har bakdør hengslet på høyre side, og det har nedfellbar frontrute. Frontruta er forøvrig lavere på feltvogn enn på sivile. Feltvogner har også kjettinger til alle 4 hjulene. De har også rullegardin foran radiator, og jerrykanne i holder bakpå. De har militær type slepekrok, og kontakt, som bare passer til militære hengere.

Forøvrig så er de aller fleste feltvogner til forsvaret av serie 461. Finnes noen unntak på de helt første som ble levert i 1981, som hadde chassisnr 460.

#6 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 posts

Posted 11 January 2011 - 22:41

Mye gode svar, takk! smile.gif !

Men du nevner at 280 ikke utvikler så voldsomt moment på lave turtall.. rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke 230 i G en 4'er, mens 280 er en 6'er? Med dobble kammer? Vil ikke da 280 være mer momentsterk enn 230?
280 med automat med STORE dekk, eller 230 med automat med STORE dekk?

#7 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 posts

Posted 11 January 2011 - 23:24

QUOTE(Grønnli @ 11 Jan 2011, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
Mye gode svar, takk! smile.gif !

Men du nevner at 280 ikke utvikler så voldsomt moment på lave turtall.. rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke 230 i G en 4'er, mens 280 er en 6'er? Med dobble kammer? Vil ikke da 280 være mer momentsterk enn 230?
280 med automat med STORE dekk, eller 230 med automat med STORE dekk?


Dar du ikke hørt om diesel??
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#8 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 posts

Posted 12 January 2011 - 03:01

QUOTE(Bilkar @ 11 Jan 2011, 23:24) <{POST_SNAPBACK}>
Dar du ikke hørt om diesel??

laugh.gif
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#9 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 posts

Posted 12 January 2011 - 08:42

QUOTE(Bilkar @ 12 Jan 2011, 00:24) <{POST_SNAPBACK}>
Dar du ikke hørt om diesel??

Hehe, jo, å jeg fåretrekker diesel! =) Men akkorat nå er det bensinmotorene som jeg lurte på ang ei bygging der bensinmotor desverre er eneste alternativ.

#10 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 posts

Posted 12 January 2011 - 10:42

QUOTE(Grønnli @ 11 Jan 2011, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
Mye gode svar, takk! smile.gif !

Men du nevner at 280 ikke utvikler så voldsomt moment på lave turtall.. rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke 230 i G en 4'er, mens 280 er en 6'er? Med dobble kammer? Vil ikke da 280 være mer momentsterk enn 230?
280 med automat med STORE dekk, eller 230 med automat med STORE dekk?

Du har selvsagt rett.

Getrag-kassene som kan brukes på motorer med starteren på høyre side (OM616 og 617 dieselmotorer og M110 bensin) har frynsete rykte. Dette skldes at de ikke tåler det store dreiemomentet som OM617 med turbo gir på lave turtall. Dette er årsaken til at Bilkar trekker inn diesel biggrin.gif
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#11 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 posts

Posted 12 January 2011 - 11:01

QUOTE(Østerklev @ 12 Jan 2011, 10:42) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er årsaken til at Bilkar trekker inn diesel biggrin.gif

Årsaken er vel snarere at det ikke er noe som heter farget bensin? wink.gif

#12 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 posts

Posted 12 January 2011 - 17:03

QUOTE(asmo @ 12 Jan 2011, 11:01) <{POST_SNAPBACK}>
Årsaken er vel snarere at det ikke er noe som heter farget bensin? wink.gif


Årsaken er at de bensinmotorene er no dritt, går rævva å bruker like mye som fosenferga!!
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#13 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 posts

Posted 12 January 2011 - 17:12

QUOTE(Bilkar @ 12 Jan 2011, 17:03) <{POST_SNAPBACK}>
Årsaken er at de bensinmotorene er no dritt, går rævva å bruker like mye som fosenferga!!

Hehe godt sagt! biggrin.gif

#14 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 posts

Posted 12 January 2011 - 17:35

QUOTE(asmo @ 12 Jan 2011, 17:12) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe godt sagt! biggrin.gif


Men er det sant ?
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#15 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 posts

Posted 12 January 2011 - 18:27

QUOTE(Initium @ 12 Jan 2011, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Men er det sant ?

Det er lett å glemme at bensinmotorer er mye mer stillegående, forurenser mindre og starter mye lettere i kulde. I det store regnestykket er det ikke sikkert forbruket slår så mye ut. Jeg forutsetter da at man holder seg til lovlig diesel.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#16 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 posts

Posted 12 January 2011 - 18:41

QUOTE(Østerklev @ 12 Jan 2011, 18:27) <{POST_SNAPBACK}>
Det er lett å glemme at bensinmotorer er mye mer stillegående, forurenser mindre og starter mye lettere i kulde. I det store regnestykket er det ikke sikkert forbruket slår så mye ut. Jeg forutsetter da at man holder seg til lovlig diesel.


Når forskjellen er sånn ca. 0.5dl pr mil så skal man kjøre en del for å forsvare et motorbytte som fort koster (med timer/materiell/dilldall) 10000-15000kr også. Og jeg er av en helt annen oppfatning en bilkar når det gjelder ytelse, men det er mulig jeg har prøvekjørt feil dieselbiler. Synst bensineren er kvikkere en 3liter diesel og forsåvidt 3.0stt også. Man kan ikke sammenligne epler&pærer så finnlandspumpe må utelukkes synst jeg.

#17 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 posts

Posted 12 January 2011 - 18:41

Forbruket driter jeg i, støyen driter jeg i, jeg bare lurer på hva er det sterkeste mest pålitelige alternativet av 230 automat eller 280 automat? huh.gif
Skjønne at diesel e tingen, å det er jeg enig i, men det er desverre ikke noen alternativ denne gang.

Hvis dere fikk velge mellom 230automat og 280automat for å kjøre hardt med 36-39"dekk..hva ville dere valgt? Eller er Gelendewagen med bensin rett og slett så dårlig under belastning at det ikke går ann å stole på?

#18 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 posts

Posted 12 January 2011 - 18:46

Hvor dritt en bensinmotor går, har ofte noe med størrelsen på den å gjøre : ) 280 GE er det nedre av det jeg ser på som brukbart i en G, selv med 200 hk. En G trenger mye dreiemoment, og der har dieselmotoren en fordel. En ting som taler i bensinmotorens fordel, er at man ikke trenger å skifte olje like ofte. Diesel soter ned raskere, i allefall min. Men skal man kjøre fort, da velger man 280 GE. Dieselene butter vel på 130 km/h eller noe sånt, mens 280 GE går i 160+. Hadde jeg hatt valget og skulle skaffe meg en G til en rimelig sum, så hadde jeg valgt diesel. Skulle jeg hatt en dyrere G med større motor, hadde jeg valgt en stor bensin. 320 og opp smile.gif Men selv 320'n vi har i 211'en er ikke så veldig momentsterk, så den hadde hatt litt å dra på også om den stod i G-wagen.

280GE er en nydelig motor det, spesielt om motoren er fra en S-klasse. Min motor ble overhalt for 12 år siden, og har vært trofast siden uten et feilsslag. Jeg har dratt henger på langt over 1 tonn over fjellet fra Bergen og kjørt til Tromsø og tilbake med 2.9 tonn bil, så motoren er skuddsikker smile.gif Jeg har kjørt 230 med 5 trinns manuell en gang, og ble egentlig litt overrasket over hvor greit den gikk. Men gå for størst mulig motor du smile.gif

Edited by maelling, 12 January 2011 - 18:54.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#19 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 posts

Posted 12 January 2011 - 18:58

Takk for svar!
I dette tilfellet er det verken snakk om å kjøre fort, eller dra tung henger, men å ha mest mulig kraft i skogen og myra.
Har hørt at 280 er en sterkere motor enn 300? Å hvis den ikke er det, hvorfor skulle den da stå i en Gelendewagen?? Stemmer dette?

#20 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 posts

Posted 12 January 2011 - 19:26

280-motoren er en turtallsmotor, så det skjer ting når du passerer 3000 rpm. Det er flere hestekrefter i den, noe som vil si at den sprinter raskere avgårde når du gir flatt jern ut på motorveien. 300 diesel uten turbo er bare lat, men 300 turbodiesel er veldig sterk i bunn og har ganske greit skyv bortover. Det spørs hva du mener med "sterkere". 280-motoren har masse dreiemoment, og mer enn enn 300 TD ( i allefall s-klassemotoren. Standard 280 GE har vel litt mindre), men de finner du på 4000 rpm fremfor 2300 rpm på OM617A. På 2300 rpm er 280-motoren skrekkelig lat, så man må ha mer turtall. 280 er en mer sprek motor (koser seg på høyt turtall og sprinter opp lierbakkene i 4000 rpm som om den elsker det), men i en G er det kjekt med skyv fra lavt turtall, og der har dieselen er fordel. Men 280'n har en grom lyd, og du får et smil om munnen når du kjører. Når du fyller tanken, skal du være i godt humør om du smiler. Det som slo meg med 230'n var at den gikk billig, og at den virket ut til å være passe sterk på alle turtall, uten å brilliere noe sted.

Edited by maelling, 12 January 2011 - 19:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)