Gå til innhold



Foto

Kjøleproblem...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
41 replies to this topic

#1 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 11 January 2011 - 19:02

Skjedde noe på en liten kjøretur nå nettopp...

Startet bilen og begynte å kjøre. Fikk liksom ikke opp varmen i kupeen selv om bilen var noenlunde varm når jeg tok den. Bleste kun kald luft selv om motoren kom opp på driftstemperatur... Tenke kanskje det var litt lite kjøleveske bare, men når jeg nermet meg hjem og i en tunell mot en rundkjøring der jeg slakket nesten helt opp så steg temperaturen rett opp på hundre grader. Og jeg kjente lukten av varm kjøleveske. Da var jeg et par hundre meter fra hjemme så jeg kjørte hjem og slo av tenninga, men motoren stoppet ikke pga av at EGT'en ikke kom under 320 farenheit som Edgen står på før motoren skal kutte. Så jeg måtte inn på edgen menst bilen gikk for å stille opp grensen for shutdown slik at bilen stoppet, men den lå ikke på mere enn 360-400 farenheit.

Greit nok, bilen stoppet og jeg åpnet panseret. Der røyk det litt og det virket som kjøleveske-tanken var tom og det var bløtt under turboen og på blokka på samme side. Er mørkt ute så det blir kikket mere i morgen.

Hva er mest sannsynlig her? Kan det være bare en kjøleslange som har sprunget lekk? Hadde jo planer om å bytte kjøleveske på bilen så nå får jeg jo en grunn til å gjøre det også. Sikkert like greit skal det bli gjort dry.gif

Forslag tas imot så jeg har noe å tenke på når jeg skal ta en kikk i morgen.. Får håpe det bare er en slange og ikke varmeregister eller noe annet kronglete...
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#2 Maxxum.

Maxxum.

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 46 Innlegg:

Posted 11 January 2011 - 23:56

QUOTE(El Duce @ 11 Jan 2011, 19:02) <{POST_SNAPBACK}>
Skjedde noe på en liten kjøretur nå nettopp...

Startet bilen og begynte å kjøre. Fikk liksom ikke opp varmen i kupeen selv om bilen var noenlunde varm når jeg tok den. Bleste kun kald luft selv om motoren kom opp på driftstemperatur... Tenke kanskje det var litt lite kjøleveske bare, men når jeg nermet meg hjem og i en tunell mot en rundkjøring der jeg slakket nesten helt opp så steg temperaturen rett opp på hundre grader. Og jeg kjente lukten av varm kjøleveske. Da var jeg et par hundre meter fra hjemme så jeg kjørte hjem og slo av tenninga, men motoren stoppet ikke pga av at EGT'en ikke kom under 320 farenheit som Edgen står på før motoren skal kutte. Så jeg måtte inn på edgen menst bilen gikk for å stille opp grensen for shutdown slik at bilen stoppet, men den lå ikke på mere enn 360-400 farenheit.

Greit nok, bilen stoppet og jeg åpnet panseret. Der røyk det litt og det virket som kjøleveske-tanken var tom og det var bløtt under turboen og på blokka på samme side. Er mørkt ute så det blir kikket mere i morgen.

Hva er mest sannsynlig her? Kan det være bare en kjøleslange som har sprunget lekk? Hadde jo planer om å bytte kjøleveske på bilen så nå får jeg jo en grunn til å gjøre det også. Sikkert like greit skal det bli gjort dry.gif

Forslag tas imot så jeg har noe å tenke på når jeg skal ta en kikk i morgen.. Får håpe det bare er en slange og ikke varmeregister eller noe annet kronglete...

i værste tilfelle kan det være toppakning, men virker litt rart på en cummins da wink.gif hvis det vanskelig og se lekkarsen er bare kjøre en trykktest på radiator!
er vel mest sannsynlig bare en slange

#3 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 00:06

kan ikke forstå at d skal være toppakning heller, men... håper det er en slange..
får se i morgen
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#4 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 13:45

har prøvd å kikke litt på bilen nå, men jeg kommer ikke så mye lenger unsure.gif Det er helt klart at det har lekket ut kjøleveske iallefall, for snøen var blå etter i går kveld...
men hvor det kommer fra er jeg usikker på. Startet bilen nå og det skjedde ikke mye, ikke minket det med kjøleveske heller, så jeg kjørte en runde for å få opp temperaturen litt. Da begynte det å lukte varm kjøleveske igjen og det har minket ørlite grann på ekspansjonstanken... Det er ganske bløtt framfor og delvis under turboen. Det kan stemme med overløpet på ekspnasjonstanken, men det ryker også fra under manifoilen. Det eneste jeg kommer til å se der er varmeelementet i blokka som hører til defa-systemet. Det ser forøvrig tett ut rundt den.

Lurer litt på termostaten, men den er jo forholdsvis ny. Om den ikke åpner så kan det jo bli varmt så kjlevesken koker og forsvinner ut overløpet på tanken, men da skulle jo også temperaturen på motoren ha steget fortere enn den gjør? Den var jo heller ikke oppe på rød-feltet i går når jeg kjørte hjem så den skulle vel egentlig ikke ha kokt noe særlig?

Ikke vet jeg, men jeg får ta ut termostaten og koke den og se, tror jeg skal ha en ny liggende også..
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#5 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 14:05

Da er iallefall termostaten testet og funnet iorden.... Men når jeg skrudde opp termostathuset var det kjøleveske verken i motoren eller i røret til radiatoren, mener å huske at det rant ut en hel del der sist jeg demonterte?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#6 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 15:02

Når du først har av termostathuset så lag ei plate med luftkopling, sett trykk på og se hvor det spruter.
Road Warrior

#7 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 15:11

ja, er påskrudd nå, men skal prøve det. Prøvde å sette trykk på ekspnsjonstanken, men litt forsiktig for den tåler jo ikke allverden. Og ikke var det helt tett der jeg blåste inn luft heller...
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#8 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 16:19

Hater å si det, men det er nettopp kjølekappa under eksosen som bruker å sprekke på 53-blokkene. Den sprekker hele veien nederst i kjølevannskappa under frostpluggene. Håper virkelig ikke at det er det som har skjedd deg. Etter forklaringa di så var det en frostplugg i systemet det første som slo meg, noe som har hindret sirkulasjon og tilslutt så har det blitt en punktoppvarming som har ført til dampeksplosjon.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#9 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 17:39

Du har nok rett nok en gang RamDodge! skrudde ut vannpumpa for å sjekke den, men den så fin ut, men la samtidig merke til at det var lite kjøleveske inni der. Prøvde også med trykkluft, men da fant jeg ikke ut stort. Prøvde derfor å bare fylle på vann til det ble fullt for å se om det rant ut noen plass og da rant det jo som en elv fra under manifoilen. Kikket oppunder og der er jo en stoor frostplugg helt vekk. Er på størrelse med ei stor kjeks og helt vekk... Er det en sjangs for at det bare er den som har blitt presset ut eller kommer det av at blokka har sprekt tror du? For bilen var ikke kald når jeg tok den rett før dette skjedde. Temmelig sikker på at det ikke har kommet av frost. Ikke er det spesielt kaldt her for tiden heller.

Skal se om jeg får plukket ned en del i morgen og inspisert. Håper jeg kommer til om jeg fjerner manifoilen? Håper også at jeg ikke har kjørt for mye etter pluggen forsvant...

Bestiller uansett et sett med frostplugger i kveld så jeg får de kjappest mulig i tilfelle det bare er å banke inn en ny en...
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#10 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 18:03

Denne?
Kjent problem at den hopper ut, skjer tom. på 'nye' 6.7.
Road Warrior

#11 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 18:15

IMG_3029.JPG

IMG_3030.JPG

Det er vel den bakre av disse to, den som har mest press på seg..

Skjønte ikke helt den erstatningen du linket til? Du erstatter pluggen med en plate og fra den er det en slange?... Vil ikke det redusere kjøleeffekten videre framover i blokken?

01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#12 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 18:23

Ser det var mange løsninger på sprengt frostplugg på siden du linket til. Noen som har en ide til hvilken som er enklest å montere samtidig som den er solid? Ser jo helst at jeg slipper å borre og gjenge opp blokka, men...
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#13 Å.H

Å.H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 18:40

Etter bildene som du la ut ser det ut til at blokka har vært reparert for typisk 53 blokk sprekke tidligere etter borringene under frostpluggene å bedømme ?? : http://www.locknstit.....ine block.pdf

#14 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 18:42

Denne trenger ikke borring og tapping.
Slangen er der for øke sirkulasjonen (og lette på trykket) og går til returen på varmeapparatet.
Men om det er nødvendig aner jeg ikke, alle mine plugger sitter heldigvis fortsatt der de skal. tongue.gif
Road Warrior

#15 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 18:44

QUOTE(Å.H @ 12 Jan 2011, 18:40) <{POST_SNAPBACK}>
Etter bildene som du la ut ser det ut til at blokka har vært reparert for typisk 53 blokk sprekke tidligere etter borringene under frostpluggene å bedømme ?? : http://www.locknstit.....ine block.pdf


Glemte å nevne det, men bildene har jeg stjælt fra TDR tongue.gif

01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#16 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 18:47

QUOTE(General Lee @ 12 Jan 2011, 18:42) <{POST_SNAPBACK}>
Denne trenger ikke borring og tapping.
Slangen er der for øke sirkulasjonen (og lette på trykket) og går til returen på varmeapparatet.
Men om det er nødvendig aner jeg ikke, alle mine plugger sitter heldigvis fortsatt der de skal. tongue.gif



Det var den samme som jeg kom fram til også. Skrev et innlegg her i stad, men det kom ikke med unsure.gif Bestiller en slik tenker jeg. Står at man trenger 3, men man kan jo ikke tette blokka helt heller. Vi bor jo her vi bor og det er kaldt om vintern rolleyes.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#17 Å.H

Å.H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 18:49

QUOTE(El Duce @ 12 Jan 2011, 18:44) <{POST_SNAPBACK}>
Glemte å nevne det, men bildene har jeg stjælt fra TDR tongue.gif



Okay..da er det vel håp smile.gif

Edited by Å.H, 12 January 2011 - 18:50.


#18 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 19:25

QUOTE(El Duce @ 12 Jan 2011, 18:47) <{POST_SNAPBACK}>
Det var den samme som jeg kom fram til også. Skrev et innlegg her i stad, men det kom ikke med unsure.gif Bestiller en slik tenker jeg. Står at man trenger 3, men man kan jo ikke tette blokka helt heller. Vi bor jo her vi bor og det er kaldt om vintern rolleyes.gif



har et godt tips- du kan da like godt gji opp hele bilen å selge den billig til meg.. kan komme å hente den på dagen ej, tongue.gif
tlf 97670022
valmstad@yahoo.no

#19 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 19:48

Nå nei tongue.gif Denne blir nok et fint "Barn-find" i distriktet her om en 60-70-80 år sleep.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#20 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 19:56

Har et lite spørsmål til, når jeg først skal bestille fra denne siden så skal jeg ha med noe mer..

http://www.purediese...es-p-25237.html

Er dette det jeg trenger når jeg har edge jammer nozzels liggende fra før? Har jeg alt da eller er det flere pakninger etc. jeg trenger? Vet de sitter på bilen fra før, men da må jeg skille de orginale jeg har fra før og tenkte egentlig at jeg skulle ha to komplette sett så jeg kunne bytte akkurat når det passet meg.. Mener det er en slags kobber/messingpakning i tillegg til oringene?

og er det noe poeng i å kjøpe disse med mer flow: http://www.purediese...bes-p-1351.html eller blir det for mye av det gode? Dysespissene jeg har liggende er vel de som skal gi en 100 hest ekstra tror jeg, teoretisk..
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries