Kjøleproblem...
#1
Posted 11 January 2011 - 19:02
Startet bilen og begynte å kjøre. Fikk liksom ikke opp varmen i kupeen selv om bilen var noenlunde varm når jeg tok den. Bleste kun kald luft selv om motoren kom opp på driftstemperatur... Tenke kanskje det var litt lite kjøleveske bare, men når jeg nermet meg hjem og i en tunell mot en rundkjøring der jeg slakket nesten helt opp så steg temperaturen rett opp på hundre grader. Og jeg kjente lukten av varm kjøleveske. Da var jeg et par hundre meter fra hjemme så jeg kjørte hjem og slo av tenninga, men motoren stoppet ikke pga av at EGT'en ikke kom under 320 farenheit som Edgen står på før motoren skal kutte. Så jeg måtte inn på edgen menst bilen gikk for å stille opp grensen for shutdown slik at bilen stoppet, men den lå ikke på mere enn 360-400 farenheit.
Greit nok, bilen stoppet og jeg åpnet panseret. Der røyk det litt og det virket som kjøleveske-tanken var tom og det var bløtt under turboen og på blokka på samme side. Er mørkt ute så det blir kikket mere i morgen.
Hva er mest sannsynlig her? Kan det være bare en kjøleslange som har sprunget lekk? Hadde jo planer om å bytte kjøleveske på bilen så nå får jeg jo en grunn til å gjøre det også. Sikkert like greit skal det bli gjort
Forslag tas imot så jeg har noe å tenke på når jeg skal ta en kikk i morgen.. Får håpe det bare er en slange og ikke varmeregister eller noe annet kronglete...
#2
Posted 11 January 2011 - 23:56
Startet bilen og begynte å kjøre. Fikk liksom ikke opp varmen i kupeen selv om bilen var noenlunde varm når jeg tok den. Bleste kun kald luft selv om motoren kom opp på driftstemperatur... Tenke kanskje det var litt lite kjøleveske bare, men når jeg nermet meg hjem og i en tunell mot en rundkjøring der jeg slakket nesten helt opp så steg temperaturen rett opp på hundre grader. Og jeg kjente lukten av varm kjøleveske. Da var jeg et par hundre meter fra hjemme så jeg kjørte hjem og slo av tenninga, men motoren stoppet ikke pga av at EGT'en ikke kom under 320 farenheit som Edgen står på før motoren skal kutte. Så jeg måtte inn på edgen menst bilen gikk for å stille opp grensen for shutdown slik at bilen stoppet, men den lå ikke på mere enn 360-400 farenheit.
Greit nok, bilen stoppet og jeg åpnet panseret. Der røyk det litt og det virket som kjøleveske-tanken var tom og det var bløtt under turboen og på blokka på samme side. Er mørkt ute så det blir kikket mere i morgen.
Hva er mest sannsynlig her? Kan det være bare en kjøleslange som har sprunget lekk? Hadde jo planer om å bytte kjøleveske på bilen så nå får jeg jo en grunn til å gjøre det også. Sikkert like greit skal det bli gjort
Forslag tas imot så jeg har noe å tenke på når jeg skal ta en kikk i morgen.. Får håpe det bare er en slange og ikke varmeregister eller noe annet kronglete...
i værste tilfelle kan det være toppakning, men virker litt rart på en cummins da hvis det vanskelig og se lekkarsen er bare kjøre en trykktest på radiator!
er vel mest sannsynlig bare en slange
#3
Posted 12 January 2011 - 00:06
får se i morgen
#4
Posted 12 January 2011 - 13:45
men hvor det kommer fra er jeg usikker på. Startet bilen nå og det skjedde ikke mye, ikke minket det med kjøleveske heller, så jeg kjørte en runde for å få opp temperaturen litt. Da begynte det å lukte varm kjøleveske igjen og det har minket ørlite grann på ekspansjonstanken... Det er ganske bløtt framfor og delvis under turboen. Det kan stemme med overløpet på ekspnasjonstanken, men det ryker også fra under manifoilen. Det eneste jeg kommer til å se der er varmeelementet i blokka som hører til defa-systemet. Det ser forøvrig tett ut rundt den.
Lurer litt på termostaten, men den er jo forholdsvis ny. Om den ikke åpner så kan det jo bli varmt så kjlevesken koker og forsvinner ut overløpet på tanken, men da skulle jo også temperaturen på motoren ha steget fortere enn den gjør? Den var jo heller ikke oppe på rød-feltet i går når jeg kjørte hjem så den skulle vel egentlig ikke ha kokt noe særlig?
Ikke vet jeg, men jeg får ta ut termostaten og koke den og se, tror jeg skal ha en ny liggende også..
#5
Posted 12 January 2011 - 14:05
#6
Posted 12 January 2011 - 15:02
#7
Posted 12 January 2011 - 15:11
#8
Posted 12 January 2011 - 16:19
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#9
Posted 12 January 2011 - 17:39
Skal se om jeg får plukket ned en del i morgen og inspisert. Håper jeg kommer til om jeg fjerner manifoilen? Håper også at jeg ikke har kjørt for mye etter pluggen forsvant...
Bestiller uansett et sett med frostplugger i kveld så jeg får de kjappest mulig i tilfelle det bare er å banke inn en ny en...
#11
Posted 12 January 2011 - 18:15
Det er vel den bakre av disse to, den som har mest press på seg..
Skjønte ikke helt den erstatningen du linket til? Du erstatter pluggen med en plate og fra den er det en slange?... Vil ikke det redusere kjøleeffekten videre framover i blokken?
#12
Posted 12 January 2011 - 18:23
#13
Posted 12 January 2011 - 18:40
#15
Posted 12 January 2011 - 18:44
Glemte å nevne det, men bildene har jeg stjælt fra TDR
#16
Posted 12 January 2011 - 18:47
Slangen er der for øke sirkulasjonen (og lette på trykket) og går til returen på varmeapparatet.
Men om det er nødvendig aner jeg ikke, alle mine plugger sitter heldigvis fortsatt der de skal.
Det var den samme som jeg kom fram til også. Skrev et innlegg her i stad, men det kom ikke med Bestiller en slik tenker jeg. Står at man trenger 3, men man kan jo ikke tette blokka helt heller. Vi bor jo her vi bor og det er kaldt om vintern
#17
Posted 12 January 2011 - 18:49
Okay..da er det vel håp
Edited by Å.H, 12 January 2011 - 18:50.
#18
Posted 12 January 2011 - 19:25
har et godt tips- du kan da like godt gji opp hele bilen å selge den billig til meg.. kan komme å hente den på dagen ej,
valmstad@yahoo.no
#19
Posted 12 January 2011 - 19:48
#20
Posted 12 January 2011 - 19:56
http://www.purediese...es-p-25237.html
Er dette det jeg trenger når jeg har edge jammer nozzels liggende fra før? Har jeg alt da eller er det flere pakninger etc. jeg trenger? Vet de sitter på bilen fra før, men da må jeg skille de orginale jeg har fra før og tenkte egentlig at jeg skulle ha to komplette sett så jeg kunne bytte akkurat når det passet meg.. Mener det er en slags kobber/messingpakning i tillegg til oringene?
og er det noe poeng i å kjøpe disse med mer flow: http://www.purediese...bes-p-1351.html eller blir det for mye av det gode? Dysespissene jeg har liggende er vel de som skal gi en 100 hest ekstra tror jeg, teoretisk..