Rustfjerning: glassfiber kontra sveising
#1
Posted 11 January 2011 - 20:07
Driver med rustfjerning på min pajero 85 kort, lurer da på om hvilke erfaringer dere har med å bruke glassfibersparkel og evt. netting for å tette rusthullene. Har sveiset endel, er en god del rust dvs begge hjulbuene bak er rustet, har sveiset en, og det tar tid! Ser meg nå om etter alternative løsninger, tenker også på at glassfiber vil jo ikke ruste igjen, mindre tidkrevende og sikkert billig. Er det noen andre som har erfaringer med dette??
#2
Posted 11 January 2011 - 20:51
Har sett skrekkens eksempel på Wazzza sin Patrol... Masse rust gjemt under lagevis med polyester og sparkel.
Personlig ville jeg nok gjort det skikkelig. Du har jo alerede begynt på rett måte!
#3
Posted 11 January 2011 - 20:58
#4
Posted 12 January 2011 - 09:51
Så litt glassfiber må være en grei nok løsing om man vil ha et liv utenom å sveise på bilen.
Men gjør d ordentlig og IKKE bruk det på ramma (som noen også gjør)
2,5 TDi Pajero 91 Lang
2,5 TDi Pajero 90 Lang (og tøff)
#5
Posted 12 January 2011 - 12:26
#6
Posted 15 January 2011 - 23:09
Om du vil ha et fullgodt resultat er sveising og lodding fine ting. Viktig å bruke sveisegrunning om du skal legge platter oppå hverandre å sveise.
Når du f.eks har sveist i en hjulbue kan du forsegle sveisen for fukt og annen dritt ved å legge tinn over. Tinn får man kjøpt på biltema tilogmed.
Det er god sort.
Vidre så er det viktig å bruke gode grunninger på bart metal, epoksy, syre etc.. PS: Man kan sparkle over epoksy men IKKE syre, owatrol, brunox.
Det sitter veldig dårlig fast;) Belive me, har prøvd... Om du lurer på noe ang lakkering så kan du sende meg en PM.
Silencer
#7
Posted 16 January 2011 - 07:39
Fant ut at det er så mye rust på bilen, at jeg satser på å kjøpe en annen pajero og bytte karrosseri Er en mye kjekkere jobb og man får sjangsen til å gjøre det skikkelig fra bunnen av. Var ikke så dumt med tinn nei, skal skjekke dette nærmere Har tenkt å få rent stål, og sette inn med owatrol, så noen lag med acranol og tectyl. Det som skal lakkeres, får lakkverksted ta seg av tror jeg
#8
Posted 16 January 2011 - 09:23
Fant ut at det er så mye rust på bilen, at jeg satser på å kjøpe en annen pajero og bytte karrosseri Er en mye kjekkere jobb og man får sjangsen til å gjøre det skikkelig fra bunnen av. Var ikke så dumt med tinn nei, skal skjekke dette nærmere Har tenkt å få rent stål, og sette inn med owatrol, så noen lag med acranol og tectyl. Det som skal lakkeres, får lakkverksted ta seg av tror jeg
Tinn kan sjekkes på "American Hotrod" på discovery. Har tatt bakenden av ramma på L200 og sausa inn med ovatrol, og så "lakkert" med arcanol + 10% ovatrol. Holder seg utrolig godt, til tross for grunnarbeidet som bestod seg av ei økt med steamer. Kosta vel ikke mye mer enn ei tobakkpakke heller..
#9
Posted 16 January 2011 - 09:30
Fant ut at det er så mye rust på bilen, at jeg satser på å kjøpe en annen pajero og bytte karrosseri Er en mye kjekkere jobb og man får sjangsen til å gjøre det skikkelig fra bunnen av. Var ikke så dumt med tinn nei, skal skjekke dette nærmere Har tenkt å få rent stål, og sette inn med owatrol, så noen lag med acranol og tectyl. Det som skal lakkeres, får lakkverksted ta seg av tror jeg
Glassfiber er selvsagt noe drid men på en gammel bil av liten verdi som kansje skal vare noen få år kan det godt brukes på steder det ikke synes så mye.
Man kan også gå til en blikkenslager og få noe blikk av han (som han kaster, og dette er behandlet på begge sider så det ruster ikke) og dette kan man klippe til og POPPE på med popnagler og sparkle over. husk å lime med sika eller lign i tillegg.
Dette kan på en gammel bil holde like lenge som resten og koster lite.
Man må se på HELHETEN når det er snakk om gamle biler. Liten hensikt å gjøre én ting 110% mens resten ruster bort.
Edited by kleppen, 16 January 2011 - 09:32.
2,5 TDi Pajero 91 Lang
2,5 TDi Pajero 90 Lang (og tøff)
#10
Posted 16 January 2011 - 12:54
#11
Posted 16 January 2011 - 13:49
Ja i sånne tilfeller må man finne fleksible billige og brukbare løsninger.
2,5 TDi Pajero 91 Lang
2,5 TDi Pajero 90 Lang (og tøff)
#12
Posted 16 January 2011 - 14:22
Fant ut at det er så mye rust på bilen, at jeg satser på å kjøpe en annen pajero og bytte karrosseri Er en mye kjekkere jobb og man får sjangsen til å gjøre det skikkelig fra bunnen av. Var ikke så dumt med tinn nei, skal skjekke dette nærmere Har tenkt å få rent stål, og sette inn med owatrol, så noen lag med acranol og tectyl. Det som skal lakkeres, får lakkverksted ta seg av tror jeg
Sier det bare: brunox, owatrol etc er ikke så bra som ryktet tilsir.
For at det i det hele tatt skal skje en kjemisk reaksjon må det faktisk være rust tilstede.
Har begge deler på arbeidsplassene mine. Jobber som lakkerer (fagutdannet ja) på et verksted, hvor vi har prøvd det litt ut.
Jævla dårli heft på ting om man har brukt brunox eller owatrol under. Men syns at det er kanonbra å bruke på rammer og understellsdeler.
Du kan ikkje lakke over tectyl i det hele tatt. Det er petrolium basert, blir akkorat det samme som å lakke på en biln smurt inn i olje.
Om du vil ha stensprutbeskyttelse så får du kjøpt jævla fine greier fra 3M, alt du trenger er en bodyshytssprøyte til 150 kr og et boks med shyts så kan du kose deg skikkeli;) da er det en selvfølge å ha grunning under. Du får kjøpt syre på boks foressten (Wash Primer).
Silencer
#13
Posted 16 January 2011 - 15:46
Edited by Haakon Halvorsen, 16 January 2011 - 15:49.
#14
Posted 16 January 2011 - 18:01
Det va enda godt, blei jo bekymra før biln din sin del;)
Jeg steamet ramma på min, brukte brunox på ei gammel sprøyte og så understellsmasse (tectyl). Så lenge malingen på ramma ikkje er heil løs så er det ei grei løsning.
Selvfølgeli er jo det optimale sandblåsing, men hvem har vell både tid og utstyr til å gjøre det fort og effektivt. Hellakkering av en bil vil vell starte på en sum av 30-40 tusen. Er så avhengig av hvor mye skader, rust osv det er på biln. Vet det er horible priser, men det kan du takke den norske stat for. Er ei sinnsykt avgift på lakkmaterialer og la oss ikkje glemme alt annet. Nox avgift, farlig avfall etc etc etc..
Om du ikkje vil at sand, støv og dritt skal sette seg fast i bodyshytsen er det en klar fordel å få lakk over den. Alle de plassene du nevner er ihvertfall lure å ha stensprutbeskyttelse på. Er mye mer fleksibelt en lakk og det skaper jo et tykkere sjikt på bilens karroseri.
Eller så er det smart å gå amok med tynn tectyl i alle hulrom på bilen. Det gjøres etter lakkering.. Jeg har tectylert så mye på min bil at det står fortsatt å renner:P
Du blir iallefall beskyttet mot fukt i alle platesammenføyninger/brekker. Og det er en billig forsikring kontra å måtte lakke opp på nytt igjen senere.
Silencer
#15
Posted 16 January 2011 - 19:17
Har fått endel tips nå, nå gjelder det bare å få karrosseriet i orden, så får jeg se om jeg prøver på å lakke selv, er så redd for å gjøre feil og få et dårlig resultat Vi får heller komme tilbake til lakken når bilen er klar . Skal bli rått med flett ny lakk, tenkte å lakkere den rød når den tida kommer
Edited by Haakon Halvorsen, 16 January 2011 - 19:18.
#16
Posted 16 January 2011 - 21:16
Personlig synes jeg Lille-Lay her på forumet har en rød tone på biln sin som kler Pajero utmerket!
Det er tett farge, altså ikke effekt (metallic lakk). Og er den klart enkleste typen lakk for en nybegynner å bruke.
Silencer