Gå til innhold



Foto

Rustfjerning: glassfiber kontra sveising


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Haakon Halvorsen

Haakon Halvorsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 11 January 2011 - 20:07

Hallo godtfolk!

Driver med rustfjerning på min pajero 85 kort, lurer da på om hvilke erfaringer dere har med å bruke glassfibersparkel og evt. netting for å tette rusthullene. Har sveiset endel, er en god del rust dvs begge hjulbuene bak er rustet, har sveiset en, og det tar tid! dry.gif Ser meg nå om etter alternative løsninger, tenker også på at glassfiber vil jo ikke ruste igjen, mindre tidkrevende og sikkert billig. Er det noen andre som har erfaringer med dette??

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 11 January 2011 - 20:51

Hvor lenge skal du ha den bilen? Glassfiber kan være greit nok. Men det er på ingen måte en varig god løsning. Skal du selge bilen videre opplys om at du har gjort et sånt stunt.

Har sett skrekkens eksempel på Wazzza sin Patrol... Masse rust gjemt under lagevis med polyester og sparkel.

Personlig ville jeg nok gjort det skikkelig. Du har jo alerede begynt på rett måte!

#3 Haakon Halvorsen

Haakon Halvorsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 11 January 2011 - 20:58

Bilen er et oppussingsprosjekt, har tenkt å ha den en stund ja. biggrin.gif Har selfølgelig tenkt å slipe rent, evt sandblåse vekk rust og sause inn med owatrol før jeg sparkler. Enig i at det virker mer skikkelig med sveising, men tenkte hvertfall å ta noen småhull med glassfiber. blir litt feil å sparkle over rusta ja

#4 kleppen

kleppen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 09:51

En gammel bil får man aldri til å vare særlig lennge uansett.
Så litt glassfiber må være en grei nok løsing om man vil ha et liv utenom å sveise på bilen.
Men gjør d ordentlig og IKKE bruk det på ramma (som noen også gjør)
Enhver uskyldig er bare en skyldig som ennå ikke er blitt avslørt og tatt.

2,5 TDi Pajero 91 Lang
2,5 TDi Pajero 90 Lang (og tøff)

#5 Haakon Halvorsen

Haakon Halvorsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 12:26

Ja, tenkte at hvis jeg gjør skikkelig forarbeid, så vill dette kunne holde, ser jo at endel biler har hele karroseriet i glassfiber. Hadde ikke tenkt å gjøre det med rammma nei, ramma mi er fin den biggrin.gif Når man sveiser vil jo det bli spenninger i stålet slik at det lettere ruster igjen har jeg hørt... dry.gif


#6 Silencer

Silencer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 15 January 2011 - 23:09

Glassfiber er SISTE sort. Det gjør direkte vondt i hjertet til en lakkerer å se slikt.

Om du vil ha et fullgodt resultat er sveising og lodding fine ting. Viktig å bruke sveisegrunning om du skal legge platter oppå hverandre å sveise.

Når du f.eks har sveist i en hjulbue kan du forsegle sveisen for fukt og annen dritt ved å legge tinn over. Tinn får man kjøpt på biltema tilogmed.
Det er god sort.

Vidre så er det viktig å bruke gode grunninger på bart metal, epoksy, syre etc.. PS: Man kan sparkle over epoksy men IKKE syre, owatrol, brunox.
Det sitter veldig dårlig fast;) Belive me, har prøvd... Om du lurer på noe ang lakkering så kan du sende meg en PM.


Mvh
Silencer

#7 Haakon Halvorsen

Haakon Halvorsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 07:39

Takker for svar
Fant ut at det er så mye rust på bilen, at jeg satser på å kjøpe en annen pajero og bytte karrosseri biggrin.gif Er en mye kjekkere jobb og man får sjangsen til å gjøre det skikkelig fra bunnen av. Var ikke så dumt med tinn nei, skal skjekke dette nærmere wink.gif Har tenkt å få rent stål, og sette inn med owatrol, så noen lag med acranol og tectyl. Det som skal lakkeres, får lakkverksted ta seg av tror jeg smile.gif

#8 ErikB

ErikB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 09:23

QUOTE(Haakon Halvorsen @ 16 Jan 2011, 07:39) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for svar
Fant ut at det er så mye rust på bilen, at jeg satser på å kjøpe en annen pajero og bytte karrosseri biggrin.gif Er en mye kjekkere jobb og man får sjangsen til å gjøre det skikkelig fra bunnen av. Var ikke så dumt med tinn nei, skal skjekke dette nærmere wink.gif Har tenkt å få rent stål, og sette inn med owatrol, så noen lag med acranol og tectyl. Det som skal lakkeres, får lakkverksted ta seg av tror jeg smile.gif


Tinn kan sjekkes på "American Hotrod" på discovery. Har tatt bakenden av ramma på L200 og sausa inn med ovatrol, og så "lakkert" med arcanol + 10% ovatrol. Holder seg utrolig godt, til tross for grunnarbeidet som bestod seg av ei økt med steamer. whistle.gif Kosta vel ikke mye mer enn ei tobakkpakke heller..
Har du sprek kjerring og gammel bil, så har du noe å pusle med støtt.

#9 kleppen

kleppen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 09:30

QUOTE(Haakon Halvorsen @ 16 Jan 2011, 07:39) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for svar
Fant ut at det er så mye rust på bilen, at jeg satser på å kjøpe en annen pajero og bytte karrosseri biggrin.gif Er en mye kjekkere jobb og man får sjangsen til å gjøre det skikkelig fra bunnen av. Var ikke så dumt med tinn nei, skal skjekke dette nærmere wink.gif Har tenkt å få rent stål, og sette inn med owatrol, så noen lag med acranol og tectyl. Det som skal lakkeres, får lakkverksted ta seg av tror jeg smile.gif


Glassfiber er selvsagt noe drid men på en gammel bil av liten verdi som kansje skal vare noen få år kan det godt brukes på steder det ikke synes så mye.
Man kan også gå til en blikkenslager og få noe blikk av han (som han kaster, og dette er behandlet på begge sider så det ruster ikke) og dette kan man klippe til og POPPE på med popnagler og sparkle over. husk å lime med sika eller lign i tillegg.
Dette kan på en gammel bil holde like lenge som resten og koster lite.
Man må se på HELHETEN når det er snakk om gamle biler. Liten hensikt å gjøre én ting 110% mens resten ruster bort.

Edited by kleppen, 16 January 2011 - 09:32.

Enhver uskyldig er bare en skyldig som ennå ikke er blitt avslørt og tatt.

2,5 TDi Pajero 91 Lang
2,5 TDi Pajero 90 Lang (og tøff)

#10 Haakon Halvorsen

Haakon Halvorsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 12:54

Har selvfølgelig tenkt å gå over hele bilen, det er jo lettere å komme til på ramma når karrosseriet er av, slik at man får gjort ALT skikkelig. Har gode erfaringer med owatrol og acranol. Har tenkt på metoden din kleppen, det virker sikkert bra med tanke på rust, men er litt skeptisk til hvordan det vil se ut kosmetisk rundt om på karrosseriet wink.gif Men er absolutt noe å tenke på feks. hjulbuer og ting som man ikke ser ved første øyekast.

#11 kleppen

kleppen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 13:49

QUOTE(Haakon Halvorsen @ 16 Jan 2011, 12:54) <{POST_SNAPBACK}>
Har selvfølgelig tenkt å gå over hele bilen, det er jo lettere å komme til på ramma når karrosseriet er av, slik at man får gjort ALT skikkelig. Har gode erfaringer med owatrol og acranol. Har tenkt på metoden din kleppen, det virker sikkert bra med tanke på rust, men er litt skeptisk til hvordan det vil se ut kosmetisk rundt om på karrosseriet wink.gif Men er absolutt noe å tenke på feks. hjulbuer og ting som man ikke ser ved første øyekast.


Ja i sånne tilfeller må man finne fleksible billige og brukbare løsninger.
Enhver uskyldig er bare en skyldig som ennå ikke er blitt avslørt og tatt.

2,5 TDi Pajero 91 Lang
2,5 TDi Pajero 90 Lang (og tøff)

#12 Silencer

Silencer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 14:22

QUOTE(Haakon Halvorsen @ 16 Jan 2011, 07:39) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for svar
Fant ut at det er så mye rust på bilen, at jeg satser på å kjøpe en annen pajero og bytte karrosseri biggrin.gif Er en mye kjekkere jobb og man får sjangsen til å gjøre det skikkelig fra bunnen av. Var ikke så dumt med tinn nei, skal skjekke dette nærmere wink.gif Har tenkt å få rent stål, og sette inn med owatrol, så noen lag med acranol og tectyl. Det som skal lakkeres, får lakkverksted ta seg av tror jeg smile.gif



Sier det bare: brunox, owatrol etc er ikke så bra som ryktet tilsir.
For at det i det hele tatt skal skje en kjemisk reaksjon må det faktisk være rust tilstede.
Har begge deler på arbeidsplassene mine. Jobber som lakkerer (fagutdannet ja) på et verksted, hvor vi har prøvd det litt ut.
Jævla dårli heft på ting om man har brukt brunox eller owatrol under. Men syns at det er kanonbra å bruke på rammer og understellsdeler.

Du kan ikkje lakke over tectyl i det hele tatt. Det er petrolium basert, blir akkorat det samme som å lakke på en biln smurt inn i olje.
Om du vil ha stensprutbeskyttelse så får du kjøpt jævla fine greier fra 3M, alt du trenger er en bodyshytssprøyte til 150 kr og et boks med shyts så kan du kose deg skikkeli;) da er det en selvfølge å ha grunning under. Du får kjøpt syre på boks foressten (Wash Primer).
Mvh
Silencer

#13 Haakon Halvorsen

Haakon Halvorsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 15:46

Nei, for all del, hadde ikke tenkt å lakke over tectylen nei, tectylen skal på understellet. Hadde tenkt å sette understellet inn med owatrol, ikke resten av bilen. Beklager hvis jeg formulerte det litt dårlig wink.gif Er jo heller ikke vits å slipe vekk lakken viss den sitter, bare der det er rust. Jeg tenker at jeg vil sette bort selve lakkeringen av karroseriet til et lakkverksted, med mindre det koster skjorta, har en kjenning som driver lakkverksted. Blir vel et bedre resultat når fagfolk gjør det wink.gif Kunne tenke meg å lakkerere med bodyshytsmasse nederst på bilen, kanaler, hjørner bak osv. Dette er vel noe lettere å sprøyte på og å få et bedre resultat enn vanlig lakk?

Edited by Haakon Halvorsen, 16 January 2011 - 15:49.


#14 Silencer

Silencer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 18:01

QUOTE(Haakon Halvorsen @ 16 Jan 2011, 15:46) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, for all del, hadde ikke tenkt å lakke over tectylen nei, tectylen skal på understellet. Hadde tenkt å sette understellet inn med owatrol, ikke resten av bilen. Beklager hvis jeg formulerte det litt dårlig wink.gif Er jo heller ikke vits å slipe vekk lakken viss den sitter, bare der det er rust. Jeg tenker at jeg vil sette bort selve lakkeringen av karroseriet til et lakkverksted, med mindre det koster skjorta, har en kjenning som driver lakkverksted. Blir vel et bedre resultat når fagfolk gjør det wink.gif Kunne tenke meg å lakkerere med bodyshytsmasse nederst på bilen, kanaler, hjørner bak osv. Dette er vel noe lettere å sprøyte på og å få et bedre resultat enn vanlig lakk?



Det va enda godt, blei jo bekymra før biln din sin del;)

Jeg steamet ramma på min, brukte brunox på ei gammel sprøyte og så understellsmasse (tectyl). Så lenge malingen på ramma ikkje er heil løs så er det ei grei løsning.
Selvfølgeli er jo det optimale sandblåsing, men hvem har vell både tid og utstyr til å gjøre det fort og effektivt. Hellakkering av en bil vil vell starte på en sum av 30-40 tusen. Er så avhengig av hvor mye skader, rust osv det er på biln. Vet det er horible priser, men det kan du takke den norske stat for. Er ei sinnsykt avgift på lakkmaterialer og la oss ikkje glemme alt annet. Nox avgift, farlig avfall etc etc etc..

Om du ikkje vil at sand, støv og dritt skal sette seg fast i bodyshytsen er det en klar fordel å få lakk over den. Alle de plassene du nevner er ihvertfall lure å ha stensprutbeskyttelse på. Er mye mer fleksibelt en lakk og det skaper jo et tykkere sjikt på bilens karroseri.

Eller så er det smart å gå amok med tynn tectyl i alle hulrom på bilen. Det gjøres etter lakkering.. Jeg har tectylert så mye på min bil at det står fortsatt å renner:P
Du blir iallefall beskyttet mot fukt i alle platesammenføyninger/brekker. Og det er en billig forsikring kontra å måtte lakke opp på nytt igjen senere.
Mvh
Silencer

#15 Haakon Halvorsen

Haakon Halvorsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 19:17

Takker for gode tips Silencer! biggrin.gif

Har fått endel tips nå, nå gjelder det bare å få karrosseriet i orden, så får jeg se om jeg prøver på å lakke selv, er så redd for å gjøre feil og få et dårlig resultat dry.gif Vi får heller komme tilbake til lakken når bilen er klar biggrin.gif . Skal bli rått med flett ny lakk, tenkte å lakkere den rød når den tida kommer cool.gif

Edited by Haakon Halvorsen, 16 January 2011 - 19:18.


#16 Silencer

Silencer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 21:16

Det viktigste med lakkering er tolmodighet! Om man tar en snarvei blir man rundsmekket på pungen i ettertid.
Personlig synes jeg Lille-Lay her på forumet har en rød tone på biln sin som kler Pajero utmerket!
Det er tett farge, altså ikke effekt (metallic lakk). Og er den klart enkleste typen lakk for en nybegynner å bruke.


Mvh
Silencer