EU kontroll og litt store hjul
Started by
Ehoy
, Jan 17 2011 10:36
10 replies to this topic
#1
Posted 17 January 2011 - 10:36
Beklager, dette er sannsynligvis et dumt spørsmål for de som har holdt på med 4x4 en stund, men la gå.
Jeg har 235/70 som dimensjon i vognkortet og kjører vanligvis rundt med 265/75. Er det en ting som de kommer til å henge seg opp i på EU-kontrollen, dvs trenger jeg et ekstra sett hjul i standarddimensjon for å vise på kontrollen?
Jeg har 235/70 som dimensjon i vognkortet og kjører vanligvis rundt med 265/75. Er det en ting som de kommer til å henge seg opp i på EU-kontrollen, dvs trenger jeg et ekstra sett hjul i standarddimensjon for å vise på kontrollen?
#2
Posted 17 January 2011 - 11:19
Det er jo utenfor 5% regelen så de kan jo henge seg opp i det om de har lyst, men dette er jo ikke en graverende overskridelse og så lenge dekka er dekt av skjermbreddere eller hjulbue så tror jeg ikke de bryr seg alt for mye. Det værste som skjer er jo at du må vise bilen med lovlige dekk på en etterkontroll...
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries
#3
Posted 17 January 2011 - 12:26
Ok, skjønner. Så det er faktisk en ting som de sjekker og har mulighet til å underkjenne oss på :-(
Dekka mine stikker ikke utenfor, men de er litt mer enn 9% større enn originalt.
Da får jeg beholde et sett gamle dekk sånn i tilfelle. Hvis det er noen trøndere her som sitter med fire gamle, stygge japsefelger så er jeg interessert!
16 tommer, 6 bolthull, 139.7mm boltsirkel, 100-110mm senterhull og fra 0 til -25 i innpress.
Dekka mine stikker ikke utenfor, men de er litt mer enn 9% større enn originalt.
Da får jeg beholde et sett gamle dekk sånn i tilfelle. Hvis det er noen trøndere her som sitter med fire gamle, stygge japsefelger så er jeg interessert!
16 tommer, 6 bolthull, 139.7mm boltsirkel, 100-110mm senterhull og fra 0 til -25 i innpress.
#4
Posted 17 January 2011 - 14:01
QUOTE(Ehoy @ 17 Jan 2011, 12:26) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, skjønner. Så det er faktisk en ting som de sjekker og har mulighet til å underkjenne oss på :-(
Dekka mine stikker ikke utenfor, men de er litt mer enn 9% større enn originalt.
Da får jeg beholde et sett gamle dekk sånn i tilfelle. Hvis det er noen trøndere her som sitter med fire gamle, stygge japsefelger så er jeg interessert!
16 tommer, 6 bolthull, 139.7mm boltsirkel, 100-110mm senterhull og fra 0 til -25 i innpress.
Dekka mine stikker ikke utenfor, men de er litt mer enn 9% større enn originalt.
Da får jeg beholde et sett gamle dekk sånn i tilfelle. Hvis det er noen trøndere her som sitter med fire gamle, stygge japsefelger så er jeg interessert!
16 tommer, 6 bolthull, 139.7mm boltsirkel, 100-110mm senterhull og fra 0 til -25 i innpress.
Sikkert forskjellig fra verksted til verksted. Men jeg har kjørt to biler med alt for store dekk på eu kontroll, uten komentar. Den siste bilen hadde ikke skjermbredere engang. Førstebilen var en Suzuki SJ med 30" MT dekk. Den siste bilen var en Patrol med 31" AT, som stakk et stykke utenfor skjermen. Gikk igjenom uten komentar på dekka. Jeg gamblet. Men det kan hende de er litt strengere andre plasser.... Jeg brukte to forskjellige verksteder.
Men uansett, lykke til
Stian
Fis en bris...
#5
Posted 17 January 2011 - 22:04
Jeg fikk min underkjent hos merkeverksted men godkjent hos NAF...... Way over 5%
Mvh C3
Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)
troms@jeepclubnorway.no
2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ
www.c3foto.no
Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)
troms@jeepclubnorway.no
2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ
www.c3foto.no
#6
Posted 18 January 2011 - 13:13
Jeg styrer unna merkeverksted OG NAF OG biltilsynet når jeg skal ha EU... Møter ellers ikke på problemer.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#7
Posted 25 January 2011 - 19:58
QUOTE(HardKåre @ 18 Jan 2011, 13:13) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg styrer unna merkeverksted OG NAF OG biltilsynet når jeg skal ha EU... Møter ellers ikke på problemer.
"Min" kontrollør har denne filosofien: Ingen vits i å skrive mangel på dekk/felger, medmindre de er utslitt. Det blir bare til at bileier viser bilen med lovlige hjul, og så reiser hjem og setter på de store hjulene igjen.
Trafikkstasjonene har forøvrig sluttet med periodisk kontroll. Så lenge det var mulig foretrakk jeg å vise der. De hadde gode kunnskaper, bra kontrollutstyr og ingen økonomisk interesse av å pirke på uvesentligheter.
Øyvind
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#8
Posted 12 December 2011 - 22:18
Edited by ballder, 13 December 2011 - 07:26.
CBR 600F 95.
Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.
Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.
#9
Posted 16 December 2011 - 21:40
Snakk med gutta på verkstedet FØR kontrollen. Vegrer de seg for å godkjenne "for store" dekk er det bare å prøve et annet sted.
Har aldri hatt noen problemer med dette.
Har aldri hatt noen problemer med dette.
Stopper bare for tog og elefanter !
#10
Posted 19 December 2011 - 10:11
... eller IKKE snakk med gutta på verkstedet før kontrollen... Hvis de VET at dekkene er for store kan det bli et problem. Hvis dekkene ser "riktige" ut i forhold til bilen er det ikke sikkert at de merker at dimmensjonen er "litt" feil. Spesielt hvis du har metrisk i vognkortet og tommer på bilen, da må de jo gå heeeeeelt bort til benken sin for å se i overgangstabellene sine... Pajeroen min fex har 215-15 i vognkortet, og 32" dekk. 9% for store, men det er originaldimmensjonen som ser feil ut.
Men hvis dekkene SER store ut, så er det greit å sjekke litt på forhånd...
Men hvis dekkene SER store ut, så er det greit å sjekke litt på forhånd...
Edited by HardKåre, 19 December 2011 - 10:13.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#11
Posted 20 December 2011 - 22:11
Jeg tenkte også på de tilfellene der dekka åpenbart er for store. På en hevet bil vil jo "for store" dekk ofte se helt riktige ut og det trenger en ikke jabbe om
Stopper bare for tog og elefanter !