Gå til innhold



Foto

verdi på landrover 109?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 17:52

ka skal eg betale for en 109 x mil som har stått i en del år,
bremsene henger,
motoren starter ikkje,
gjikk dårli før den vart parkert,
4flate hjul,
lite rust,
Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#2 Stormer

Stormer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 20:46

uten å ha sett bilen ville jeg si et sted mellom 5 og 10 tusen, du har jo i grunn mange gode kort på hånden,

#3 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 00:54

skal sta å sjå på den i morga so får sjå ka d blir til,
er i alle fall gira
Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#4 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 01:00

noen som vet kor store hjul som går på orginalt på en slik,
kor får eg tak i hevesett?
og ka dieselmotor som passer?
Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#5 Stormer

Stormer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 13:39

Du kan begyne her http://www.hmkf.no/p...px?pageid=63093 for litt innføring i bakgrunnen til bilen

deretter kan du fotsette her http://www.lrforum.c...php?showforum=1 hvor du vil finne mange likesinnede som kan gi deg svar på det meste.



#6 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 24 January 2011 - 20:36

Da vart eg landrover eiger. Måtte blø 15lappa men bilen virker veldi ok. Ser ut som den er veldi lite brukt. Å ramma er gulle go. Eller er det noen små flekker rundt frontruta. Men d er eit par minus og d er att starteren stårfast og dekka er dårlige. Men ellers so er d en svær bil

Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#7 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 22:29

da var startern fiksa å bilen funker heilt ok, rusker litt å skyter litt men bensinen som er på tanken er sikkert 5 år gammel,
Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#8 Lagerta

Lagerta

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 02:36

jEG ER NY HER, MEN SYNES Å OBSERVERE EN DEL UVISSHET.
den 6-eren som satt i 109 serie IIA, var faktisk topp/sideventilert.
dette var ingen vellykket motor. Gikk pent., men ga ikke noe større effekt med sine 2,6 liter.
Som noen har nevnt er problemet med ex-mil at pakningene har hatt en tendens til å tørke inn/morkne.
Ellers ser det største problemet ut til å være rammerust pga. lagring ute på jordbakkePå et eller annet tidspunkt er man kommet til the point of no return, det er rett og slett for mye å reparere.
Korkpakningen i vendeventilen mellom framre og bakre tank, kan forårsake at en får for lite fuel, om noe i det hele tatt.

#9 Lagerta

Lagerta

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 02:40

QUOTE(lunchbox @ 22 Jan 2011, 01:00) <{POST_SNAPBACK}>
noen som vet kor store hjul som går på orginalt på en slik,
kor får eg tak i hevesett?
og ka dieselmotor som passer?

Original dekkdimmensjon er 7.50x16, men jeg vil anbefale radial, da den er stiv nok som den er.

#10 mammut

mammut

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 08:30

nosk ex mill 109 er vell en serie 3, men annen ramme og akslinger. det er så vidt jeg kan huske en 4 syl som sitter i den .

billige deler da......
68 Volvo 3314N Teltvogn

#11 saga

saga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 22:16

QUOTE(mammut @ 8 Feb 2011, 08:30) <{POST_SNAPBACK}>
nosk ex mill 109 er vell en serie 3, men annen ramme og akslinger. det er så vidt jeg kan huske en 4 syl som sitter i den .

billige deler da......


Ex mil er Serie III, bakaksling er anderledes enn sivilutgaven. Med eb viss reservasjon tror jeg det er en Sollihull-aksel. den vesentligste forskjell ligger i en annen gearing i kardan og at akslene har flere plines, det dobbelte mener jeg.
dette gir a9 en lavere hastighet mned samme motorturtall, men på den annen side en vesentlig forsterkning av bakaslene, som hadde en stor svakhet på sivilversjonen. da var det tryggest å ha med et par i reserve, (Det var alltid den lengste som røy, grunnet vridningsmomentet).
Forøvrig er bremsene forsterkert, og bilen er ca. 100mm høyere enn sivilutgaven.

#12 saga

saga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 22:27

QUOTE(saga @ 8 Feb 2011, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
Ex mil er Serie III, bakaksling er anderledes enn sivilutgaven. Med eb viss reservasjon tror jeg det er en Sollihull-aksel. den vesentligste forskjell ligger i en annen gearing i kardan og at akslene har flere plines, det dobbelte mener jeg.
dette gir a9 en lavere hastighet mned samme motorturtall, men på den annen side en vesentlig forsterkning av bakaslene, som hadde en stor svakhet på sivilversjonen. da var det tryggest å ha med et par i reserve, (Det var alltid den lengste som røy, grunnet vridningsmomentet).
Forøvrig er bremsene forsterkert, og bilen er ca. 100mm høyere enn sivilutgaven.


Noe av svaret mitt falt ut: Bortsett fra en bussutgave på 70-tallet, denne hadde 6-syl. topp-sideventilert med elek. bensinpumpe, har alle LR 4-syl. enten bensin eller diesel. Mil. utg. har 2 1/4 liter bensin, som er den motoren som er brukt fra serie II. II A og til slutt i S III.
Ramma er den samme, muligens med noen forsterkninger, men jeg klarer ikke å se forskjell.
Andre forskjeller er: Mil utg. har 24 volt anlegg med spesiell radioskjerming, og to bensintanker. Sivilutg. hadde sidetank (under pass. setet) på mod 88, muligens noen 109 også, men på 109 var det gjerne en tank over bakakslingen.
Andre ting som er spesielt på mil., er doble støtfangere foran og stridslys.

#13 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 13:42

QUOTE(lunchbox @ 22 Jan 2011, 01:00) <{POST_SNAPBACK}>
noen som vet kor store hjul som går på orginalt på en slik,
kor får eg tak i hevesett?
og ka dieselmotor som passer?



Kan jo anbefal dæ å kontakt han Roar M her på forumet, han har peiling på de bilan smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#14 mammut

mammut

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 14:06

QUOTE(AMan @ 10 Feb 2011, 13:42) <{POST_SNAPBACK}>
Kan jo anbefal dæ å kontakt han Roar M her på forumet, han har peiling på de bilan smile.gif




masser av greie priser på alt til disse på www.paddockspares.com , eller på www.mm-4x4.com. de har og parabelfjærer til disse. heve fjærer er vell ikke men noe kansje, litt vanskelig å body lifte disse,

de ble levert med samme som volvo felt, tilsvarer ca 35", men ble byttet noe ned fra 8,90x16 til 7,50x16 tror jeg. variere litt i vognkort. men ble levert til det norske forsvaret med 8,90x16.

Edited by mammut, 10 February 2011 - 14:09.

68 Volvo 3314N Teltvogn

#15 saga

saga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 11 February 2011 - 22:38

QUOTE(mammut @ 10 Feb 2011, 14:06) <{POST_SNAPBACK}>
masser av greie priser på alt til disse på www.paddockspares.com , eller på www.mm-4x4.com. de har og parabelfjærer til disse. heve fjærer er vell ikke men noe kansje, litt vanskelig å body lifte disse,

de ble levert med samme som volvo felt, tilsvarer ca 35", men ble byttet noe ned fra 8,90x16 til 7,50x16 tror jeg. variere litt i vognkort. men ble levert til det norske forsvaret med 8,90x16.

8.90x16 som ble satt på Land-Roveren, var et rent logistikkspørsmål., da denne dimmensjonen var originalmontert på Volvo. men Land-Roveren som har dårlig svingradius i utgangspunktet, ble med dette helt umulig og etter hvert gikk man til originaldimmensjon som er 7.50x16.

#16 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 02:01

QUOTE(lunchbox @ 22 Jan 2011, 01:00) <{POST_SNAPBACK}>
noen som vet kor store hjul som går på orginalt på en slik,


265/75-16 er en kurant, mye brukt dimensjon med de originale "one ton"-felgene de norske feltvognene ble levert med. De er 6.5" brede, altså en tomme bredere enn de sivile, og hele økningen er utover, slik at dekkbredden ikke påvirker svingradiusen (så mye). Det finnes masser av ettermarkedsfelger med forskjellig innpress, slik at du kan øke sporvidden, slik at det svinger (enda) bedre før det tar i fjærene.

QUOTE(lunchbox @ 22 Jan 2011, 01:00) <{POST_SNAPBACK}>
kor får eg tak i hevesett?


Ex-mil er allerede hevet en god del i f.t. sivil utgave, ved lengre fjærsjakler. Det finnes også enda litt lengre sjakler å få kjøpt, fra flere forskjellige forhandlere.
Originalfjærene er av type Super Heavy Duty, og svært stive allerede mens de fortsatt er i orden. Som regel er fjærbladene i tillegg rustet dønn sammen, slik at du har null fjæring bak; klabang stivt som en h-bjelke. Den billigste måten å bedre det litt på er å flekse alt du kan med tung last baki, og sprøyte med sagkjedeolje eller motorsykkelkjedeolje. Når du får holdt på med det noen timer, får du en slags fjæring :-)
Det nest billigste er å kjøpe standardfjærer til sivil 109 stationwagon. Det er billig, bolt on, og funker fint. Et lite unntak fra 'bolt-on': Foringene i ramma er køddne å få ut; spesielt den bakre foringen på venstre framfjær.
Hvis du går for parabelfjærer, så ikke kjøp de billigste. De er det mange triste historier om ...
En leverandør som har godt ord på seg er Heystee : ( http://www.heystee-a...gs/parabool.htm )

QUOTE(lunchbox @ 22 Jan 2011, 01:00) <{POST_SNAPBACK}>
og ka dieselmotor som passer?


De eneste som "passer" noenlunde uten videre er LR 2.25 og 2.5 sugediesel. De har beskjedne ytelser (hhv 58 og 68 hk), men er trivelige motorer som holder med litt stell. Passer gjør forresten også LRs første 2.5td, men den er ikke populær ..
Så finnes det ombyggingssett for en masse andre motorer, f.x.: LR 200tdi (112hk, 265Nm), Daihatsu 2.5 og 2.8, Ford 2.5 (Transitmotor), Nissan 2.5 og 2.7, Isuzu 2.8 og 3.1, pluss noen Perkins-varianter, som alle har godt ord på seg, med mulig unntak for transitmotoren.
Settene koster £ 300-400 (3-4000 kroner, pluss frakt), vel å merke for bare settet, uten motor.
( http://engine-conver...ent/view/14/28/ -- http://www.steve-par...cts.php?cat=216 -- google <land rover engine conversion> så får du mange flere. )

Så har du arbeidet i tillegg, for ikke å snakke om papirmølla og diskusjonene med Biltilsynet. Begynn i god tid, og regn med at det tar 3-12 mnd å få det godkjent.... Sikker på at du gidder? Et lyspunkt er at ex-mil har de store bremsene (11" tromler) og bremservo, så du slipper den diskusjonen.

Hvorfor vil du ha dieselmotor forresten? På grunn av ydelser? Bunndrag? Forbruk?

Du kan oppnå veldig mye av det samme - for en bitteliten brøkdel av prisen - med den originale to-og-en-kvart; det er en knallmotor, faktisk, når den er godt stelt. Her er noen tips:

1. Rens oljebadluftfilteret skikkelig. Det har sikkert ikke vært gjort siden 1995. Enda bedre: Bytt til papirfilter for Peugeot 205 (hundrelapp på Biltema), som går rett på slangen. Min ble mye kvikkere og forbruket gikk ned 2 dl da jeg byttet.

2. Still ventiler, og mål komp når du har gjort det. "Putringen" kan være gåen toppakning (typisk mellom 2. og 3. sylinder). Gjør det NÅ, så har du sjans til å redde toppen av blokka før det groper seg ...

3. Legg mye jobb og følelse i å stille tenning, evnt borr opp til nippel på forgasseren slik at du får vakuumregulering av fortenningen.

4. Sjekk membranventilen til positiv veivhusventilsjon (ser ut som en sopp, på forgassersokkelen). Er det falsk luft her, så går den aldri ordentlig. (Jeg kastet min og blindet hullet)

5. Legg jobb og følelse i å rense & justere forgasseren (messingskruen med fjær nede på sokkelen), evnt. kjøp overhalingssett. Zenith 36 IV-forgasseren passer godt til denne motoren og gir bra bunndrag offroad. Solex 10-forgasseren er enda bedre, men er vanskelig å få deler til. LIGG UNNA Weber og "Weber" "spareforgasser". Pierburg 175 CD (fra f.eks. Volvo 240) går også bra, men er side-draft og krever et hjemmelaget 90 graders rørbend for å passe.

5b. Du har selvsagt sjekket/byttet bensinslangene, tømt & renset sedimentglasset på bensinpumpa, og montert engangsfilter på slangen nær forgasseren? Og fylt på 5 liter sprit (altså etanol, altså E85) på hver av tankene for å få ut alt kondensvann?

6. Bytt til 2" eksosanlegg; enten ferdigkjøpt (f.eks fra Vestffold ships - http://www.feltvogner.no ) eller heimeavla med Walker eller Biltemadeler, med en liten 'freeflow' potte. Min ble mye piggere, og forbruket sank ytterligere da jeg byttet fra gammelt av sugerrørdimensjon med gjengrodd potte.

7. Kjør med 10-15-20% E85 (110 oktan!) så kan du kjøre med høyere tenning (piggere motor) uten tenningsbank.

Så! er kjøreopplevelsen en helt annen; med en motor som starter lett fra -30 til +30, drar godt og går pent, og at den fortsatt bruker 1.3-1.5 når du kjører litt "aktivt" bryr du deg ikke om, når du tenker på at du har spart 20-30 tusen og masse arbeid i forhold til en dieselombygging.

To-og-en-kvart motoren kan dessuten trimmes videre (nesten like lett som en Volvo B20).

Neste trinn er evnt. en ny 'gasflowed' topp fra Turner Engineering (http://www.turner-engineering.co.uk/html/cylinderheads.html). Da ligger du fort rundt 90-100 hester, spreke arbeidsvillige hester, med forbruk på 1.2-1.3, og fortsatt har du brukt en brøkdel av hva diesel koster.

En ting til: Bytt ut den store, gamle, 90A dynamoen for militær radiobruk. Den var sikkert helt fin i nittentidligogsøtti, men nå finnes nye 24V småtasser (fx Bosch eller Motorola) som gjør samme jobben, lydløst og mer effektivt.

Neste trinn? LRs 5-lagrede 2.5 bensinmotor. Koster rundt £ 5-600 (fx ebay) går enda bedre & billigere (rundt literen), og er plopp-rett-i.

Har jeg nå skrevet for langt svar på et kort spørsmål? --- Ja.

Savner jeg min ex-mil? --- Njæ.. ikke mer enn annenhver time hver eneste dag... Det er en gulle god bil, når den er holdt i orden.

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen